Buitenverlichting smart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrElf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo,

Ik heb recent mijn tuinverlichting 230v aangelegd. Ik wil deze graag koppelen op mijn smarthome zigbee 3.0 systeem. Ik heb nu 2 kabels vanuit de lampen naar de centraaldoos in de schuur liggen. Wat is de mooiste oplossing om deze slim aan te sluiten? Er zijn slimme stopcontacten maar deze zijn best prijzig zag ik. Een stekker aan beide vind ik niet de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Zoiets:
https://tweakers.net/scha...udhOOKlds_rvyXN-qfa-br-gE
Als je ze kwijt kan in de centraaldoos of anders in een apart kabeldoosje.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matdriks41
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 09:15
Waarom heb je voor 230v te gaan en niet een smart systeem zoals in-lite of philips.
Hoe heb jij in je tuin verwerkt onder je tegels?
Tips zijn welkom!

Ik ben zelf ook bezig met mijn buitenverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hier inlite met nog een Kaku schakelaar maar dan kan ik zo Zigbee en/of Hue van maken. Wordt aangestuurd met Domoticz. Wil nog naar HA.

230V bijna altijd vroeg of laat ellende. Been there en na 10 jaar ellende blij met 12 Volt.

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 07-04-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:33
@MrElf Ik heb gekozen voor Ikea Tradfri / Philips Hue lampen in de armaturen. Groep aangemaakt om zones te creëren in de tuin bijvoorbeeld border verlichting, overkapping en schutting. Meeste gaat aan op basis tijdschema van zonsondergang tot 23:00.

Heb je alles wat je buiten hebt aangesloten op een aparte groep aangelegd? Hiermee voorkom je dat mocht er een storing ontstaan niet gelijk je hele huis eruit klapt.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrElf
matdriks41 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:52:
Waarom heb je voor 230v te gaan en niet een smart systeem zoals in-lite of philips.
Hoe heb jij in je tuin verwerkt onder je tegels?
Tips zijn welkom!

Ik ben zelf ook bezig met mijn buitenverlichting.
12V zit je vast aan kabels van het merk, ik ben liever flexibeler met 230v. Als het ooit anders moet worden kan ik makkelijker switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrElf
JukeboxBill schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:47:
Zoiets:
https://tweakers.net/scha...udhOOKlds_rvyXN-qfa-br-gE
Als je ze kwijt kan in de centraaldoos of anders in een apart kabeldoosje.
Ben geen expert, maar wat doet deze? Ik heb 2 strings met lampen liggen, kan ik deze beide onafhankelijk hiermee aan/uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
MrElf schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:17:
[...]

Ben geen expert, maar wat doet deze? Ik heb 2 strings met lampen liggen, kan ik deze beide onafhankelijk hiermee aan/uit zetten?
Ik heb onlangs een paar van deze gekocht:
https://tweakers.net/pric...dule-t1-met-nuldraad.html
Ik gebruik ze met een Zigbee controller in Homeassistant om buitenlampen te schakelen volgens schema en/of via een Zigbee bewegingsdetector.
Per schakelaar kan je draadloos 230 Volt schakelen en eventueel ook nog een normale schakelaar aansluiten voor handbediening.
In jouw geval zal je voor elke string 1 schakelaar nodig hebben als je ze afzonderlijk wil schakelen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MrElf schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:58:
[...]

12V zit je vast aan kabels van het merk, ik ben liever flexibeler met 230v. Als het ooit anders moet worden kan ik makkelijker switchen.
Totdat je ergens een lek krijgt. Ik ben serieus waar 5 jaar bezig geweest ergens een schade op te sporen. Zelfs echte electriciens kregen het niet opgelost. Overigens is het niet helemaal waar wat je zegt want de kabels van inlite zijn uit te wisselen met enkele andere merken.

Maar in jouw geval kan je er toch gewoon Ikea slimme lampen in zetten? Kan ze per lamp schakelen, of groep maken, tijdsschakelaar of op zonsondergang opgang. Mogelijkheden genoeg. Zo deed ik het in ieder geval.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 07-04-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-05 17:00
MotorBeast schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:56:
Hier inlite met nog een Kaku schakelaar maar dan kan ik zo Zigbee en/of Hue van maken. Wordt aangestuurd met Domoticz. Wil nog naar HA.

230V bijna altijd vroeg of laat ellende. Been there en na 10 jaar ellende blij met 12 Volt.
230V wordt natuurlijk alleen ellende als je er op bespaard.
Heb hier al jaren Philips Hue GU10 spots in mijn gazon zitten, maar wel bij ieder koppeling gewoon een gietmof.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
skai21 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:40:
[...]

230V wordt natuurlijk alleen ellende als je er op bespaard.
Heb hier al jaren Philips Hue GU10 spots in mijn gazon zitten, maar wel bij ieder koppeling gewoon een gietmof.
Had ik ook. Het is hier 10 jaar goed gegaan. Daarna begon de ellende. Het zou ook gewoon goed moeten gaan maar met 12V weet je zeker dat je nooit problemen krijgt.
Pagina: 1