Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlappingPenguin
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-05-2023
Hey Tweakers,

Vanaf mei start ik met de opleiding: LOI MBO 4 Software Developer
Ik ben al een tijdje lurker op Tweakers dus ik weet dat het algehele advies is om voor een HBO bachelor bij een hogeschool te gaan >> MBO/thuisstudie.
Echter moet je soms roeien met de riemen die je hebt.

Momenteel heb ik een Wajong uitkering en volg ik een reïntegratietraject en zij zien genoeg potentie in me om een opleiding voor me te vergoeden. Helaas ligt een HBO studie niet binnen het budget dus kreeg ik de keuze uit diverse cursussen of MBO opleidingen bij LOI.

Ik ben heel blij dat ik deze kans krijg dus ik wil een gegeven paard zeker niet in de bek kijken.
Maar... door een combinatie van mijn perfectionisme en kritische berichten over o.a. de LOI maak ik me toch zorgen om mijn kans op een stageplek (en uiteindelijk baan).
Ik ben een 33 jarige vrouw met autisme zonder relevante werkervaring in de IT en heb een flink gat in mijn CV dus ik begrijp dat ik niet de meest aantrekkelijke kandidaat zal zijn.

Ik volg dit traject nu 3 maanden. Mijn kennis is nog heel summier maar ik heb via Udemy en Codecademy wat geleerd over programming fundamentals (computational thinking, data structures, algorithms etc.) en een basis gelegd met Python, HTML/CSS en nu JS. Het is natuurlijk nog maar de basis maar ik merk dat ik dingen redelijk snel oppik en het vooral heel leuk vind.
Ik ben van nature analytisch aangelegd, detailgericht en heel gedreven.
Problemen die ik voorzie zullen voornamelijk liggen bij klantcontact/communicatie, flexibiliteit rondom veranderingen in de werkomgeving en een gezonde werk/privé balans behouden maar ik heb wel het geluk dat ik deze thuisstudie niet thuis hoef te doen maar onder begeleiding bij een IT-dagbestedingsvoorziening voor o.a. autisten en dus al kan oefenen in een 'kantoorsetting'.

TLDR;
Concrete vragen aan jullie zijn vooral:

- Hoe reëel is mijn angst dat ik geen stageplek ga vinden?
- Gaat het in mijn voordeel werken om, naast de dingen die ik tijdens de opleiding leer, zoveel mogelijk hobbyprojecten te doen voor portfolio opbouw of kan ik mijn focus beter op de opleiding richten? (ik ga er eigenlijk vanuit dat het antwoord hierop 'ja' zal zijn maar is dit verschil verwaarloosbaar of vergroot het mijn kansen aanzienlijk)?
- Hoe kijken bedrijven in de praktijk nu echt naar LOI opleidingen? Ligt hier daadwerkelijk een enorm stigma op of ben ik vooral aan het doemdenken?
- Hebben jullie verder bruikbare tips?

Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten.
Aan mijn motivatie, interesse in het vak en bereidwilligheid om net dat stukje meer inzet te tonen ligt het in ieder geval niet.

Bedankt voor het lezen van mijn boek.
Groetjes!

Beste antwoord (via FlappingPenguin op 08-04-2023 07:45)

Verwijderd

FlappingPenguin schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:45:
TLDR;

- Gaat het in mijn voordeel werken om, naast de dingen die ik tijdens de opleiding leer, zoveel mogelijk hobbyprojecten te doen voor portfolio opbouw of kan ik mijn focus beter op de opleiding richten? (ik ga er eigenlijk vanuit dat het antwoord hierop 'ja' zal zijn maar is dit verschil verwaarloosbaar of vergroot het mijn kansen aanzienlijk)?
- Hoe kijken bedrijven in de praktijk nu echt naar LOI opleidingen? Ligt hier daadwerkelijk een enorm stigma op of ben ik vooral aan het doemdenken?
1. Mwah, niet reeel. Als jij gemotiveerd bent en je bent overtuigd dat je ondanks je autisme gewoon kan meedraaien bij een bedrijf dan denk ik dat je wel een stageplek gaat vinden in de software development sector.
2. Uiteraard, als jij hobbymatig een portfolio kan overhandigen dan is dat altijd van meerwaarde.
3. Het gaat er vooral om wat je kunt, er zijn hier genoeg tweakers die autodidact software ontwikkelaar zijn zonder opleiding. Ervaring, motivatie en punt 2 zijn misschien nog wel belangrijker dan waar je je diploma hebt gehaald.
4. Er zijn ook bedrijven die speciaal voor mensen met autisme een plek hebben. Ik ken er eentje in de buurt die dan niet ontwikkelen doet, maar testen van software: https://specializedbrainsict.nl/ Je zou naar zoiets ook eens naar kunnen zoeken.

Al met al haal ik uit je verhaal dat je gemotiveerd bent en je zorgen maakt over dingen die er nog niet zijn. Ga gewoon aan de slag, bouw een portfolio en die stageplek komt echt wel en uiteindelijk ook wel die leuke werkgever.

Succes.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

FlappingPenguin schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:45:
TLDR;

1. Mwah, niet reeel. Als jij gemotiveerd bent en je bent overtuigd dat je ondanks je autisme gewoon kan meedraaien bij een bedrijf dan denk ik dat je wel een stageplek gaat vinden in de software development sector.
2. Uiteraard, als jij hobbymatig een portfolio kan overhandigen dan is dat altijd van meerwaarde.
3. Het gaat er vooral om wat je kunt, er zijn hier genoeg tweakers die autodidact software ontwikkelaar zijn zonder opleiding. Ervaring, motivatie en punt 2 zijn misschien nog wel belangrijker dan waar je je diploma hebt gehaald.
4. Er zijn ook bedrijven die speciaal voor mensen met autisme een plek hebben. Ik ken er eentje in de buurt die dan niet ontwikkelen doet, maar testen van software: https://specializedbrainsict.nl/ Je zou naar zoiets ook eens naar kunnen zoeken.

Al met al haal ik uit je verhaal dat je gemotiveerd bent en je zorgen maakt over dingen die er nog niet zijn. Ga gewoon aan de slag, bouw een portfolio en die stageplek komt echt wel en uiteindelijk ook wel die leuke werkgever.

Succes.