Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game/Dev/Muziek PC ~€1500-2000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Volv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 10:36
Hallo medetweakers, na 11 jaar was het gisteren al tijd mijn i5 2500K systeem te vervangen en nu de prijzen best gunstig lijken (behalve GPUs, thanks Nvidia) moet het er maar eens van komen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1440p60 gaming (Elden Ring, Witcher 3, een hoop oudere games), muziekproductie met programma's als Reaper en VCV Rack, software- en game development, met onder andere gebruik van CUDA en AI dingen, licht gebruik van Blender.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens rond de 1500 tot 2000 euro voor een PC zonder randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1440p60 monitor, muis en toetsenbord, audio interface

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel op het oog:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0)€ 206,27€ 206,27
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 118,90€ 118,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 40,-€ 40,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 130,86€ 130,86
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 128,90€ 128,90
Totaal€ 1030,35

Wat betreft de GPU wacht ik nog even af wat de RTX4070 gaat doen met de prijzen, maar die heb ik momenteel in gedachten bij dit systeem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Aangezien ik ook wel eens fatsoenlijk met AI aan de slag wil gaan en CUDA wil gebruiken heb ik een sterke voorkeur voor Nvidia, maar niet tegen elke prijs. AMD is altijd een optie en biedt betere prijs/kwaliteit, maar dan moet ik twee dingen die vrij hoog op mijn lijstje staan opgeven.

Ik zat eerst een i5 13600K te overwegen tot ik las dat DAWs niet zo goed overweg kunnen met Intel's E-cores, dus de switch naar AMD Ryzen gemaakt. 8 gelijke cores lijkt me persoonlijk ook makkelijker om tegenaan te programmeren voor mijn eigen projecten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een redelijk stil systeem.
Ik wil het moederbord configureren zodat de 7700X niet teveel vermogen slurpt en daardoor niet zo heet wordt. Momenteel heb ik een Define R3 kast en ik wil het eens over een andere boeg gooien: in plaats van geluid (en warmte) containen met een dikke kast vol padding en weinig airflow, zorgen dat er makkelijk veel airflow aangezogen kan worden zodat de fans met minimale moeite de boel koel kunnen houden en dus in de eerste plaats geen lawaai gaan maken.

Ga je overklokken?
Denk het niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Even een check of het geen idioot systeem is, het is immers 11 jaar geleden dat ik voor het laatst een PC samengesteld heb. Doel is om een mooi mid(upper mid?)range systeem te hebben waar ik een aantal jaar mee vooruit kan. Feedback is welkom.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is is of de specifieke snelheid en timings van het RAM voor dit moederbord/cpu wel optimaal zijn (w.b.t. prijs/kwaliteit).

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Wat je op het oog hebt is een prima systeem. Wat betreft de RTX4070. Die komt in verschillende uitvoeringen. Sommige hebben een 12vhpwr stekker nodig, maar andere 2x 6+2 pins en er komen modellen die slechts 1x 6+2 pins kabel nodig hebben. 650W is zeker voldoende in het geval van een ATX 3.0 voeding.

• Volv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 10:36
Het kan geen kwaad om een beetje extra headroom te hebben toch? Volgens verscheidene PSU calculators zou 650W net genoeg zijn, maar wellicht wil ik nog eens een GPU upgrade doen.

Overigens is dat RAM niet op voorraad bij de shop waar ik wilde bestellen, dus in plaats daarvan wil ik deze nemen:
uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2D6000Z36
Gaat dat compatible zijn?