Dat was per ongeluk link naar verkeerde kop; inderdaad over o.a.inlening. Heb ik gewijzigd in de link naar de juiste kop op de pagina (werkgever).
Desalniettemin hoort de AP geen verwijzing te hanteren naar een handboek zonder bronvermelding/referenties naar relevante wet- en/of regelgeving opgesteld door een niet rechtgevende partij.
Het gaat om de werkgever:
Daar zijn we het dus over eens.
U bent als werkgever wettelijk verplicht om een kopie of scan van het identiteitsbewijs op te nemen in uw loonadministratie.
Deze verplichting staat in artikel 28 van de Wet op de loonbelasting.
https://autoriteitpersoon...-van-mijn-werknemers-5149
[...]
Correct. Alleen moet je wat staat onder
f wel in context lezen met de tekst van artikel 28, lid 1:
De inhoudingsplichtige is gehouden volgens bij ministeriële regeling te stellen regels, waaronder regels inzake de wijze waarop:
Wat betekent dat je uitkomt bij de Uitvoeringsregeling loonbelasting, artikel 7.5, lid 1:
(...)houdt een afschrift van dat document voor controle beschikbaar bij de loonadministratie.
Dat hadden we ook al vast gesteld. En we lazen ook verder onder lid 2; de duiding wat er minimaal wordt vereist:
"administreert de inhoudingsplichtige de aard en het nummer van dat document bij de loonadministratie".
En dan herhaal ik:
Die verwerkingsgrond geldt dus slechts voor de aard en het nummer van het document.
En dan komt de AVG; de overige niet ter zaken doende gegevens mag je voor dit doel niet verwerken.
Dus: als goede werkgever verwerk je een afgeschermde kopie ID voorzien van een goed watermerk, waar slechts het (document)nummer op leesbaar is op zo een wijze dat uit de kopie nog de aard van het document blijkt.
En dan verder met een mijn inziens zeer relevante discussie omtrent 'afschrfift':
In mijn praktijk (overheid) zie ik 'afschrift' gebruikt worden in de betekenis van echte kopie.
Nou, het afschrift van informatie dat je ontvangt naar aanleiding van een Woo-verzoek (Wet open overheid, vervanger van 'WOB' voor de medelezers), waarbij er sprake is van nog gerubriceerde BI (bijzondere Informatie) is toch echt niet een 1 op 1 fotokopietje. Met een beetje mazzel ontvang je nog net niet een potje zwarte inkt om zelf een blaadje zwart te maken, zodat je geen informatie hebt.
Dan past een afschrift, waarbij alles is zwartgelakt wat niet het (document)nummer en aard van het document betreft heel goed.
Gelet op de uitleg van de Autoriteit Persoonsgegevens, volgen zij deze uitleg (kopie).
De AP hanteert waar enigszins mogelijk spreektaal en gebruikt zodoende veelal 'kopie' n.a.v. de al jaren (terecht) in opspraak zijnde 'kopietje paspoort'. Ik zou liever hebben dat overal waar in deze context 'kopie' wordt genoemd in de informatie welke de AP verstrekt zou worden gesproken over 'kopie (al dan niet volledig)' of '(gedeeltelijke) kopie'.
Jouw duiding is dan eerder een uittreksel.
Dat ben ik niet (helemaal) met je eens. Een uittreksel in deze zou ik zien als de samenvatting van de relevante gegevens van het document dat gehanteerd wordt ter uitvoering van de identificatieplicht. Dus de vastlegging van het (document)nummer en de aard van het document (in de 'loonadministratie').
[...]
Je kunt natuurlijk argumenteren in hoeverre het proportioneel is dat het opslaan van een kopie-ID leidt tot verwerking van alle op het fysieke document staande gegevens. En in hoeverre er andere mogelijkheden zijn om hetzelfde doel te bereiken. Maar dat is een afweging die ligt bij de verantwoordelijke minister(s) en zou moeten zijn gemaakt in de (wetgevings)DPIA.
Aangezien er (voor in dit topic beoogde doel) geen grondslag is voor verwerking van 'alle op het fysieke document staande gegevens' zal het altijd disproportioneel zijn. Nogmaals, de wet is mijn inziens vrij duidelijk op welke wijze het beoogde doel behaald kan worden:
"administreert de inhoudingsplichtige de aard en het nummer van dat document bij de loonadministratie".
Dat zou binnen elke sector moeten zijn.

Aan de ene kant moet een document volledig gecontroleerd worden en het liefst kan dat ook nog naderhand, indien er een aanleiding is om dat later nogmaals te onderzoeken.
Aan de andere kant willen partijen het liefst niets meer opslaan dan noodzakelijk. Echter het wegstrepen van gegevens zal leiden tot het verslechteren van de mogelijkheid om op echtheid te controleren.
Er kan gecontroleerd worden op het deugdelijk uitvoeren van de identificatieplicht door een inspecteur. Dan is het administreren van documentnummer en aard blijkbaar voldoende.
Nu kan het voor het gemak van bewijs voor deugdelijk administreren zeker zo zijn dat een afschrift waaruit (document)nummer en aard duidelijk naar voren komen (en de rest niet, want dat mag dus niet) een meerwaarde heeft. En dan denk ik aan de verhalen die mij vertelt worden over inspecteurs die graag hun macht doen spreken.
Het controleren op echtheid kan uiteindelijk alleen aan de hand van het echte document. Weggestreepte gegevens op het document doen dan niet ter zake.
Een van de leukste is de foto. Als er iets vervalst wordt, is het de foto. Tegelijkertijd is dat ook iets dat veelal aangegeven wordt als iets dat graag weggestreept zou moeten worden.
Tijdens het uitvoeren van de identificatieplicht wordt die goed gecontroleerd; dus heb je daar geen kopie meer van nodig.
Ik zie dat probleem als een variant op door de overheid controleerbare versleuteling...
Dat kan ik niet helemaal plaatsen in deze discussie.
Dat nog buiten het feit dat het verdraait moeilijk is om dat goed te doen. Pak maar eens een ID/Passport en zoek maar eens hoe vaak bijvoorbeeld je geboorte-datum/-maand/-jaar erop staat.
en:
Freee!! schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:23:
[...]
In mijn paspoort zie ik mijn geboortedatum twee keer, één keer als dd-mm-eejj, één keer als jjmmdd. Daarnaast zie ik ook nog een keer mmeejj en iets dat mogelijk dd is, maar dat kan ik zonder verdere context niet bepalen.
NB: Ik laat visa even buiten beschouwing, daar kwam ik het ook nog tegen.
Daar ligt zeker een schone taak voor de overheid.