3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Nog een andere optie dan de apparaatjes die je noemt, is een simpele usb-geluidskaart zoals de Behringer UCA222.
[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 07-04-2023 11:24 ]
Ik heb mijn laptop aan een Lenovo Thunderbolt 3 dock hangen en vanaf daar een extern beeldscherm op HDMI. Ik zou dan aan dat dock een externe geluidskaart/usb-converter/hdmi splitter willen hangen. Het is alleen voor mij de vraag wat het beste is om het signaal bit-perfect naar mijn versterker te krijgen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Voor een raspberry pi zijn er ook optisch en coax digitale uitgang bordjes beschikbaar (digiberry of chinese cloon voor weinig)
Ik heb een Hifiberry DAC+ DSP bordje op mijn Pi zitten, maar als ik me goed ingelezen heb kan ik niet via een usb-kabel mijn laptop met de Pi verbinden en dan via de DAC+ optisch naar mijn versterker gaan. Als dat zou kunnen dan was dat natuurlijk het allermakkelijkste, maar ik zie daar met Volumio OS geen mogelijkheden voor. En ik heb nu net de betaalde versie van Volumio genomen omdat dat echt lekker werkt met Tidal Connect.
Voor het echte werk heb ik een Bluesound Mediaplayer waarbij de DAC van de Marantz het werk doet.
Er bestaan ook BT dongles die je gewoon op een tulpaansluiting aansluit. https://www.amazon.nl/s?k=bluetooth+tulp Ja oke geen DAC van je versterker die je dan gebruikt maar al die podcasts zijn toch niet van topgeluid voorzien. En wat is nu €99,- voor jarenlang plezier. Vrouw ook weer blij.Aziraphale schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:41:
Wel als je versterker BT heeft, maar de mijne heeft dat alleen als ik er een Cambridge Audio BT dongel van 99€ bij haal. En dan denk ik dat dat toch goedkoper moet kunnen...
Ook waar, maar met een usb -> toslink adapter van 65€ red ik dat ook.MotorBeast schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:34:
[...]
Er bestaan ook BT dongles die je gewoon op een tulpaansluiting aansluit. https://www.amazon.nl/s?k=bluetooth+tulp Ja oke geen DAC van je versterker die je dan gebruikt maar al die podcasts zijn toch niet van topgeluid voorzien. En wat is nu €99,- voor jarenlang plezier. Vrouw ook weer blij.
Zit je wel weer met een kabel van je laptop daarnaar toe. Ik zit vaak op de bank met laptop op schoot en vind het dan fijn dat het draadloos is. Maar ieder zijn ding.Aziraphale schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:41:
[...]
Ook waar, maar met een usb -> toslink adapter van 65€ red ik dat ook.
Dan is een HDMI audio extractor toch goedkoper: https://www.amazon.nl/Ext...Versterker/dp/B07C92LGSG/Aziraphale schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:41:
Ook waar, maar met een usb -> toslink adapter van 65€ red ik dat ook.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Is dat net zo bit-perfect, jitterloos etc als een Doukaudio U2? Ik vind het lastige dat ik aan de ene kant weet dat een bit een bit is, maar ook wel graag wil dat alle bits goed aankomen.DukeBox schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:55:
[...]
Dan is een HDMI audio extractor toch goedkoper: https://www.amazon.nl/Ext...Versterker/dp/B07C92LGSG/
En ik kwam ook nog deze tegen: https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp.
Die heeft ook Toslink, maar dan via de 3,5 jack. Zou dat nog iets zijn? Terratec was altijd wel een redelijk gerenommeerd merk...
@MotorBeast: Ieder zijn ding, idd. Ik zit vrijwel nooit met de laptop op schoot...
[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 07-04-2023 16:28 ]
Dat hangt voornamelijk van je DAC af die je er op aansluit, zolang het digitaal blijft zal er nergens conversie en dus verlies plaatsvinden. Jitter krijg je alleen bij slechte verbindingen, dan heb je met HDMI eerder last van slecht beeld aangezien dat een veel hogere bandbreedte is.Aziraphale schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:27:
Is dat net zo bit-perfect, jitterloos etc als een Doukaudio U2?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Waarom dan niet op je laptop gewoon je muziekfolder sharen en op Volumio koppelen? Heeft alleen even tijd nodig voor het indexen, maar das eenmalig. Daarna is het laptop aan en vanaf je volumio app de gewenste muziek opzoeken en afspelen.
Heb je geen hardware of kabels nodig
Overigens zou ik zelf gewoon een nas gebruiken met gedeelde muziekbibliotheek, mocht je een nas hebben. Dan kan iedereen met de Volumio app de boel bedienen en afspelen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Daar wil ik ook graag een optimaal geluid bij hebben en dat is nou niet direct wat ik via mijn laptop krijg. Vandaar mijn wens om die ook digitaal aan te sluiten, de vraag is dus alleen even wat de beste optie daarvoor is. Ik had gehoopt dat ik gewoon een usb kabel naar de Pi kon trekkern en dan alles via de Hifiberry kon laten lopen, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Ik lees wel over oplossingen als tuneblade, maar dat heeft qua geluid vertraging.
Hamvraag is een beetje: wat is de bron voor je concerten? Is dat sec YT of ook vanaf file? Voor YT is een plugin om te casten vanuit YT. Of die ook video doet weet ik niet, maar dan zou je je Volumio aan je scherm moeten hangen.
Zit je met meerdere bronnen dan is idd een usb geluidskaartje met digitale out de makkelijkste oplossing.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Netflix, Amazon Prime, Youtube, NAS etc. Vandaar dus iets externs. Maar dan zou je dus eerder een usb geluidskaartje nemen dan zo'n usb naar digitale XMOS adapter?The Eagle schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:46:
Klopt, een Volumio install of een pi kun je niet als losse dac inzetten.
Ik lees wel over oplossingen als tuneblade, maar dat heeft qua geluid vertraging.
Hamvraag is een beetje: wat is de bron voor je concerten? Is dat sec YT of ook vanaf file? Voor YT is een plugin om te casten vanuit YT. Of die ook video doet weet ik niet, maar dan zou je je Volumio aan je scherm moeten hangen.
Zit je met meerdere bronnen dan is idd een usb geluidskaartje met digitale out de makkelijkste oplossing.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Daarnaast is zijn versterker een stereo geval, dus aan die meerkanaals heb je niks.
Over toslink kan prima een stereo signaal, meer heb je niet nodig.
Voor meer info en het verschil tussen pcm en bijvoorbeeld bitstream, zie https://hometheateracademy.com/bitstream-vs-pcm/
Het gaat me dus ook gewoon om her stereo signaal wat meegeleverd wordt en dat wil ik volledig onbewerkt naar mijn versterker hebben. Als ik daarvoor een Aureon Dual van 20€ kan gebruiken is dat prima, maar als een XMOS usb naar digitaal adapter of een hdmi extractor beter is dan neem ik die.
Bij de audio extractor is het belangrijk om het maximale HDMI signaal in de gaten te houden, want je heb ze ook die voor FullHD zijn en dan heb je kans dat je 4k signaal er niet goed door gaat.
Qua pricing zitten beide net iets bovengemiddeld. Bij Ali kan je waarschijnlijk voor een fraktie van het geld slagen. Deze kwamen via andere fora langs waarin de werking met mijn componenten iig werden 'gegarandeerd'.
(ik game op een 4k monitor zonder audio en als ik geen headset op heb heb ik op die manier toch geluid over de versterker).
[ Voor 11% gewijzigd door BlaTieBla op 08-04-2023 15:54 ]
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
En waarom kan het niet met een hdmi kabel? Versterker geen hdmi input?Aziraphale schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:28:
Een stereo geval nog wel... Wees eens een beetje aardiger voor mijn mooie Cambridge Audio!![]()
Het gaat me dus ook gewoon om her stereo signaal wat meegeleverd wordt en dat wil ik volledig onbewerkt naar mijn versterker hebben. Als ik daarvoor een Aureon Dual van 20€ kan gebruiken is dat prima, maar als een XMOS usb naar digitaal adapter of een hdmi extractor beter is dan neem ik die.
https://wren.co/join/Devian
Nope, het is een gewone stereo hifi versterker en geen surround etc. Hij heeft voor een moderne versterker al redelijk wat ingangen, maar geen hdmi.Devian schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:48:
[...]
En waarom kan het niet met een hdmi kabel? Versterker geen hdmi input?
@BlaTieBla Ik zat zelf te twijfelen tussen die Douk en deze omdat daarnaar verwezen wordt op de Hifiberry website.
Ik ben zelf geen fan van (dergelijke) dongles in het algemeen. Rechtstreeks in een USB steken is vaak behelpen, waardoor je alsnog met verlengkabels aan de slag kan. Ook de bouwkwaliteit valt vaak tegen. Maar dat betekent niet dat de output crap is.Aziraphale schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:11:
[...]
@BlaTieBla Ik zat zelf te twijfelen tussen die Douk en deze omdat daarnaar verwezen wordt op de Hifiberry website.
Dan bedoel je die Terratec? Hij zou bij mij vast achterin mijn dock komen, maar ik snap je punt.BlaTieBla schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:17:
[...]
Ik ben zelf geen fan van (dergelijke) dongles in het algemeen. Rechtstreeks in een USB steken is vaak behelpen, waardoor je alsnog met verlengkabels aan de slag kan. Ook de bouwkwaliteit valt vaak tegen. Maar dat betekent niet dat de output crap is.
klopt ja. Achter in een dock heeft die Terratec het niets te lijden.Aziraphale schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:19:
[...]
Dan bedoel je die Terratec? Hij zou bij mij vast achterin mijn dock komen, maar ik snap je punt.
Is dat Terratec dezelfde toko als de soundcard maker van de jaren 90 en nullies?
Ja, die toko, idd.BlaTieBla schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:28:
[...]
klopt ja. Achter in een dock heeft die Terratec het niets te lijden.
offtopic:
Is dat Terratec dezelfde toko als de soundcard maker van de jaren 90 en nullies?