Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een computerbehuizing (Antec Performance One P182) met goed wat plaats om hdd's in te plaatsen die ik als server wil gebruiken. Ik heb deze 2dehands aangeschaft en ben momenteel aan het kijken om hem in elkaar te plaatsen. Echter weet ik niet hoe ik hier nog 2 extra hdd's in kan plaatsen en eventueel nog een ssd, terwijl er wel plaats genoeg is. Ik denk dat ik dus nog wat zaken mis van die behuizing ofwel de verkeerde zaken (die 'latjes' en ze staan niet allemaal op de foto) meegekregen heb.

Extra, ik heb er al 2 hdd's ingeplaatst. Staan die goed gericht? Dus met de SATA en voedingskant richting het moederbord. Ik was/ben aan het twijfelen om ze toch niet om te draaien zodat het geen geknoei is om de SATA kabels (50cm) te plooien om te bevestigen aan het moederbord.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN8wpFGYFCr1CuxtFNsuclLSjW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdLTdHSEft6MgADbwqWA3Bxe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH5JRcPFA_BrR8f4DkVUke-Q7e8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4LyO2QPNk02rkmPMS8Z3IkL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxQljZm70_uYY9wbg9--ZnFtGZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhnpzAhkrX2clUHdYkFqFP1j.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2ym-FNmc5acxLFMj6e31Ifh3zE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBeOhjuycTonTn3rKVB61GCB.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Die 'latjes' zijn te kort om ergens aan te bevestigen, of ik zie het gewoon niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is niet zo heel goed te zien op die 3e foto of je direct disks in die rubbers kan schroeven, of dat je eerst de zwarte driverails erop kan schroeven en er dan in kan schuiven. Die metalen lijken me voor de 5.25" drives, daar heb je dus niet zo gek veel aan voor harde schijven.
Je schroeft die zwarte dingen op je 3.5" disk en schuift ze dan in die kooi, en meestal klikken ze dan vast op de rand of een inkeping, net zoals bij die bovenste disks.

SSDs zijn meestal 2.5", dus daar zul je even creatief mee moeten worden. Maar het voordeel is dat die dingen niet bewegen, dus die met een tierip vastzetten in de 5.25" bays kan prima.

En of je de SATA kabels nu van het moederbord afwijst of niet maakt weinig uit. Meestal zitten de schijven zo zoals je ze nu hebt zitten, omdat het makkelijk past. Je kunt ze omdraaien, zodat je iets mooiere kabelmanagement kan doen, als je kabels daarvoor lang genoeg zijn. Maar voor de werking maakt het niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Kun je het merk & type van de behuizing eens in de topicstart erbij zetten?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@TERW_DAN Bedankt. Die bovenste kooi is de 5.25" bay en de onderste is 3.5"?

@eheijnen Toegevoegd aan de topicstart.

Ik heb nu ook gezien dat @Taurnil een mooie review heeft gemaakt waar ik op kan zien dat de hdd's ingeschroefd worden in de onderste kooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Hier is een manual te vinden.
Daarin wordt gesproken over 2 x 3.5" HDD Bay en 1 x 5.25" HDD bay (zoals op jouw foto's)

In de 3.5 bays kun je op een 3.5" hdd die "strippen" monteren (zo te zien heb je dat al)

In de 5.25 kun je zo'n bracket tussen monteren voor een 3.5 en daarop weer die "strippen".

En hier nog de Antec site.
Dat model schijnt al uit de roulatie te zijn. Mocht je nog meer info willen inwinnen kun je ze altijd eens mailen...

[ Voor 27% gewijzigd door eheijnen op 07-04-2023 10:58 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond eens proberen als ik tijd vind. Ik heb nog schroefjes erbij gekregen ook, brede kop en een stuk zonder schroefdraad voor zo'n rubbertjes, waarvan ik er al 8 gebruikt heb om die 2 HDD's in de middelste bay te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt :). Ik moest gewoon die onderste bak eruit schuiven om alles mooi in te bevestigen. Ik heb de schroeven niet te hard aangedraaid zodat de rubbertjes niet heel geplet zijn.

Nu heb ik nog een vraagje. Aan mijn voeding hangen er maar 4 van die connectoren om aan de HDD's te bevestigen. Nu wil ik er nog een SSD in plaatsen en ik heb geen goede connector meer. Hoe los ik dit het beste op? Bestaan er kabels die van de ene connector naar de andere gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvxuqPuWsa-P55pARNavxwkCfaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFHawVdm6V4i8RDHDWZmyCUg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhUhkgUoB451XEVd8hEZ4g-TKK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxkk0VNb5NemiyFHy7iEcdAY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0naZvqEGk7xINoGvm8F1UtleT0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXCy5PNID1TsLXxzHyPCUOlt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt molex splitten/omzetten naar SATAaansluitingen. Ideaal is het niet, gezien die dingen vaak niet helemaal goed aansluiten, en kortsluiting veroorzaken, of je schijf vaak op laten spinnen.
Al heb ik zelf het jaren werkend gehad zonder issues, er zijn genoeg mensen op het forum hier die minder fortuinlijk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:48:
Je kunt molex splitten/omzetten naar SATAaansluitingen. Ideaal is het niet, gezien die dingen vaak niet helemaal goed aansluiten, en kortsluiting veroorzaken, of je schijf vaak op laten spinnen.
Al heb ik zelf het jaren werkend gehad zonder issues, er zijn genoeg mensen op het forum hier die minder fortuinlijk waren.
Ok, even op zoeken. Het zou voor een SSD te voeden zijn dus dat van dat op laten spinnen lijkt me een minder probleem :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:51:
[...]

Ok, even op zoeken. Het zou voor een SSD te voeden zijn dus dat van dat op laten spinnen lijkt me een minder probleem :P
Je SSD kun je er ook goed mee frituren hoor. Het gaat er juist om dat die dingen niet altijd even lekker contact maken, en daardoor niet continu stroom leveren. Dat vindt vrijwel geen enkele hardware leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
...

[ Voor 98% gewijzigd door eheijnen op 09-04-2023 07:08 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
TERW_DAN schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:48:
Met Molex naar Sata power is niets mis, ALS je maar gewoon goede kwaliteit connectors gebruikt.
Geen gegoten SATA power connectors gebruiken maar de zogenaamde punch/crimped connectors.
Zelfde probleem van gevaar van kortsluiting heb je natuurlijk ook met SATA power splitters.

Youtube: How To Spot Molex To SATA Adapters That Won't Catch Fire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
eheijnen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:47:
Gebruik deze zelf ook al heuuul lang en eigenlijk geen/nooit problemen mee gehad.
uitvoering: Digitus 0.2m IDE/SATA Multi-color, Wit, Zwart
Dat is nu juist een voorbeeld van het type splitter wat ten zeerste wordt afgeraden om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
The_Doman schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:58:
[...]

Dat is nu juist een voorbeeld van het type splitter wat ten zeerste wordt afgeraden om te gebruiken.
Dat is nou een type waar ik nooit problemen mee hebt gehadt... :)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
eheijnen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:18:
[...]

Dat is nou een type waar ik nooit problemen mee hebt gehadt... :)
Dit is dezelfde logica als iemand die uit een vliegtuig springt en nog niet aan z'n parachute trekt omdat ie nog geen gebroken tenen heeft, of iemand die niet stopt met roken omdat ie nog geen longkanker heeft. Als je pas ingrijpt zodra je harde schijf in vlammen opgaat, ben je te laat.

De gegoten stekkers staan erom bekend kortsluiting te creëren en vlam te vatten. Door de manier waarop ze gebouwd zijn, kunnen in de loop der tijd de verschillende lijnen enigszins bewegen tot op het punt dat ze elkaar raken.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
ikverhaar schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:17:
[...]
Dit is dezelfde logica als iemand die uit een vliegtuig springt en nog niet aan z'n parachute trekt omdat ie nog geen gebroken tenen heeft, of iemand die niet stopt met roken omdat ie nog geen longkanker heeft. Als je pas ingrijpt zodra je harde schijf in vlammen opgaat, ben je te laat.

De gegoten stekkers staan erom bekend kortsluiting te creëren en vlam te vatten. Door de manier waarop ze gebouwd zijn, kunnen in de loop der tijd de verschillende lijnen enigszins bewegen tot op het punt dat ze elkaar raken.
Tjaaa het verbaast me (was trouwens geen logica maar een lange termijn ervaring/observatie).
Behalve in deze jij-buis video heb ik dit nog nooit zien langskomen.

Hoe kan het dat zo'n ding waar relatief weinig stroom doorheen gaat naar een HDD/SSD zo warm wordt dat het smelt en de contacten daarin kortsluiting veroorzaken. En dan nog eens dat die dingen over de hele wereld te koop zijn c.q. nog steeds niet uit de handel zijn gehaald? En dat ook nog eens in NL waar de normen toch nogal stevig zijn?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

eheijnen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:53:
Hoe kan het dat zo'n ding waar relatief weinig stroom doorheen gaat naar een HDD/SSD zo warm wordt dat het smelt en de contacten daarin kortsluiting veroorzaken.
Omdat ze slecht contact maken, en daarom de weerstand dus heel hoog wordt. En dat zorgt voor warmte, en uiteindelijk dus voor uitgefikte connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@ikverhaar @TERW_DAN
Gegeven en ben overstag. Schijnt relatief weing voor te komen maar zeker een risico.
Hier nog een video van hem waarin hij laat zien waarom het fout kan gaan.
YouTube: What's Inside the Bad Molex to SATA Adapters (And Possible Failure M...

En een discussie hierover:
https://forums.servetheho...-plug-fire-hazards.16962/

Genoeg reden om deze te vervangen

Welke splitters raden jullie aan in de price watch?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interessant. Ik ben ook benieuwd welke wordt aangeraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
eheijnen schreef op zondag 9 april 2023 @ 07:07:
...Welke splitters raden jullie aan in de price watch?
Zolang het maar geen gegoten stekkers heeft. Als ik zo even door de pricewatch voor kabels browse met filter voor alles met 'sata' in de titel, kom ik op de eerste pagina alleen deze splitter tegen met de correcte stekkers:
uitvoering: Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart

en nog een optie die niet in de pricewatch staat, maar op V&A... Ik maak ze namelijk zelf in alle vormen en maten: v&a aangeboden: custom sleeved voedingskabels
Is waarschijnlijk overkill om custom kabels te laten maken voor een server die er toch niet mooi uit hoeft te zien van binnen, maar mede daardoor dat ik wat ervaring heb met wat goede en wat slechte stekkers zijn ;)
In die ad is trouwens ook m'n websiteje gelinkt waar ook guides staan hoe je ze zelf zou kunnen maken. Voor een paar simpele sata splitters (of vervangende modulaire kabels) zou je helemaal niet zoveel nodig hebben om 't zelf te maken.

Ooit één keer een klant gehad met gesmolten stekkers, maar dat kwam doordat diegene d.m.v. een partij splitters een aantal 3090's aansloot met ieder slechts een enkele pcie-kabel. Je zou toch denken dat de meegeleverde adapters met drie pcie stekkers een hint zouden zijn dat dat niet de bedoeling is. 8)7

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooie kabels! Had eigenlijk al gedacht om daar eigenlijk gewoon extra van die data connectors aan te solderen van een oude voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:13:
Had eigenlijk al gedacht om daar eigenlijk gewoon extra van die data connectors aan te solderen van een oude voeding.
Geschikte SATA power kabels hergebruiken van oude/afgeschreven voedingen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 10-04-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Doman schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:40:
[...]

Geschikte SATA power kabels hergebruiken van oude/afgeschreven voedingen. :)
Is dit nu een bevesting of een ironische post dat ik dit beter niet zou doen?

Ik heb trouwens de kabel gekocht die @ikverhaar aanraadde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:57:
Is dit nu een bevesting of een ironische post dat ik dit beter niet zou doen?
Ik zie nu pas dat bij mijn laatste edit de eerste zin was weggevallen :).

Maar dat is dus precies wat ik hier ook wel doe als ik nog wat extra aansluitingen nodig heb.
De geschikte SATA power kabels hergebruiken van oude/afgeschreven voedingen.
Daar zitten vrijwel altijd de goede kwaliteit SATA stekkers op.
Dus waarom deze niet hergebruiken?
Wel netjes afwerken met krimpkous natuurlijk.
Kan je ook meteen de slechte molex/splitters hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

TERW_DAN schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:06:
Het is niet zo heel goed te zien op die 3e foto of je direct disks in die rubbers kan schroeven, of dat je eerst de zwarte driverails erop kan schroeven en er dan in kan schuiven.
Ik heb deze kast zelf ook gehad, m'n home server draait er ook nog op denk ik. In die lichtgrijze rubbers monteer je je schijven rechtstreeks, dat gaat met iets langere schroeven met een brede platte kop, de breedte van de rubbers. Zo kan je er vier 3,5" schijven in kwijt.

Laat maar, TS heeft het al uitgevlooid d:)b.

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 11-04-2023 11:04 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Doman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:49:
[...]
Wel netjes afwerken met krimpkous natuurlijk.
Uiteraard :)
Pagina: 1