KVK inschrijving voor ISDE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-07 15:28
Mijn vrouw en ik zijn ons aan het oriënteren op de koop van een andere woning. Dit betreft een oude (praktisch) niet-geïsoleerde woning. Maar zo op het oog in goede bouwkundige staat. Wanneer we het zouden kopen, zal het huis flink gerenoveerd moeten worden. Met name op vlak van isolatie en binnenklimaat.

In principe zou je daarbij kunnen putten uit de ISDE subsidies omdat we dan zowel vloer + gevel + dak + glas zullen aanpakken. Deels zijn dat werkzaamheden die je gemakkelijk zelf zou kunnen doen. Maar dan maak je geen aanspraak op de ISDE subsidie.

Ik ben vast niet de eerste die toen een idee kreeg, maar ik kan er weinig over terugvinden online. Zijn hier mensen die ervaring hebben met het inschrijven bij de KVK in 1 van de goedgekeurde beroepsgroepen om daarmee de inkoop te doen van bouwmaterialen en de materialen en die vervolgens aan jezelf te factureren als zijnde "gemonteerd" zodat je die factuur kunt gebruiken voor de ISDE aanvraag?

En zou die KVK inschrijving ook nog kunnen lonen bij de inkoop van bouwmaterialen, of kun je als particulier vaak net zoveel korting krijgen als een beginnende klusser/aannemer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-06 20:46
Buiten je vraag; Iets wat wel handig is om op te letten bij het aanschaffen bij isolatiemateriaal: het scheelt als er al een typegoedkeuring op het gebruikte materiaal zit.

Zorg anders dat je goed veel foto's maakt van de verpakking+het EAN nummer en eventueel screenshots van sites bewaard om mee te sturen. De aanvraag kan anders redelijke vertraging oplopen. Bij mij viel het allemaal wel mee, maar had het liever van tevoren helder gehad.

Weet niet of dit helemaal legaal is, al zal je dan misschien ook weer belasting moeten afdragen over de 'inkomsten' en dergelijke dus weet niet of je er wat mee opschiet?

Je mag overigens wel zelf het materiaal inkopen, het aanbrengen moet alleen door een bedrijf gedaan worden

[ Voor 8% gewijzigd door Speeddragon op 07-04-2023 09:56 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 15:51
Hierover toevallig laatst met iemand gesproken. Je mag jezelf schijnbaar niet inhuren om deze werkzaamheden uit te voeren voor de ISDE subsidie. Harde feiten en bronnen heb ik daarvoor echter niet.
Lijkt me opzich wel logisch, anders zouden er duizenden bedrijfjes opgericht worden om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-07 15:28
Dank voor de toelichtingen. Ik kwam onderstaande tegen:

https://simpelsubsidie.nl/faq
Ik ben ZZP'er / bouwer. Mag ik zelf de isolatie plaatsen voor de subsidie?
We krijgen vaak de vraag of je als bouwer of zzp'er zelf je materiaal mag plaatsen en dan subsidie kan claimen. Dit is mogelijk. Het is wel van belang de facturen van de materialen goed te bewaren en een verklaring op te stellen als bedrijf. Hier moet je al je bedrijfsgegevens vermelden en verklaren dat de materialen kundig zijn geplaatst. Vermeld hier ook gelijk het aantal m2, de Rd-waarde en meldcode op. Twijfel je of je bedrijf in aanmerking komt, dan kan je altijd de overheid direct om hulp vragen via: dew@rvo.nl
Nu weet ik niet hoe betrouwbaar deze bron is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:17
Ik kwam hetzelfde tegen. Er lijkt dus geen check te zijn wie of wat een "bouwinstallatiebedrijf" is, anders dan een KvK inschrijving. Ik ben dus ook van plan een en ander zelf uit te voeren. Nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-07 12:11
De materialen mogen zelf aangeschaft worden, maar moeten wel door een 'bouwbedrijf' geïnstalleerd worden. Natuurlijk is isoleren geen hogere wiskunde en dus makkelijk zelf te doen. *knip*
Dat valt onder fraude en stellen we dus niet voor aub.

[ Voor 40% gewijzigd door tweakduke op 08-04-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:21
Ik heb mezelf gefactureerd en gewoon subsidie gekregen op onze dak isolatie. Ik heb alleen niet een KvK inschrijving hier voor genomen want ik had al een bouwbedrijf.

Je moet wel even uitrekenen wat t je oplevert, over je factuur betaal je btw en 40 procent inkomstenbelasting.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-07 17:33
Over je factuur betaal je inkomstenbelasting, mits er inkomsten zijn uiteraard. €100 verkoop - €100 inkoop = €0 inkomsten. In beginsel valt het onder onttrekking van goederen voor privegebruik. Je kunt hierbij kiezen dit voor inkoopprijs te doen, waardoor er geen inkomsten zijn en dus ook geen inkomstenbelasting.

Wat betreft btw mag je daar er geen voordeel uit halen, je bent gewoon btw-plichtig. Je kunt dus niet een lager bedrag op de factuur zetten dan de werkelijke inkoopprijs zodat je btw terug kan vragen van de belastingdienst, of verrekenen met andere omzet. Dus dit voorbeeld mag dus niet: vooraf een offerte aan jezelf sturen. Die offerte aan jezelf als opdracht geven. De inkoop blijkt vervolgens hoger te zijn dan de offerte, dan zal de factuur dus minimaal gelijk moeten zijn aan de inkoopprijs, ongeacht wat de offerte zegt. Dit geldt zowel voor de btw als voor de kostprijs. Normaal gesproken mag je onder kostprijs verkopen (aan te raden dat niet teveel te doen) maar bij privegebruik is dit verboden. Er is een artikel van maar die zou ik even moeten opzoeken.

Waar je wel voor mag kiezen is de uren tegen €0 per uur te factureren. Op die manier hoef je geen inkomstenbelasting te rekenen aan de aan jezelf geleverde goederen of diensten. Omzetbelasting zal je wel moeten doorberekenen, maar er hoeft dus geen toegevoegde waarde te zijn omdat de uren €0 kosten. Btw inkoop = btw verkoop.

Voor de rest is het documenteren van het geleverde werk etc. zoals bij elke klus aan te raden. Zowel de berekeningen vooraf als fotos van aangebracht uiteraard.

Wat overigens wel aan te raden is, is om het gehele bedrag op de factuur werkelijk over te maken van de ene rekening naar de andere met ook de omschrijving van het factuurnummer oid, net alsof je een normale factuur betaalt. Dit is nodig voor de isde aanvraag (bewijslast). Enerzijds wel logisch, je bent gewoon een klant van jezelf, maar het is een gemakkelijk te vergeten stap.

Oh en let even op of je bij de KvK de juiste registratiecode hebt. Dat is de toets of het een kundig bedrijf betreft. Als restaurant of retailer mag je dus geen isde aanvragen, tenminste, het mag wel maar je zult het niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
bomenzijnrelax schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:46:
De materialen mogen zelf aangeschaft worden, maar moeten wel door een 'bouwbedrijf' geïnstalleerd worden. Natuurlijk is isoleren geen hogere wiskunde en dus makkelijk zelf te doen. *knip*
dat valt onder fraude lijkt me.

[ Voor 28% gewijzigd door tweakduke op 08-04-2023 11:17 . Reden: Quote aangepast ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
Nilvo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:57:
Over je factuur betaal je inkomstenbelasting, mits er inkomsten zijn uiteraard. €100 verkoop - €100 inkoop = €0 inkomsten. In beginsel valt het onder onttrekking van goederen voor privegebruik. Je kunt hierbij kiezen dit voor inkoopprijs te doen, waardoor er geen inkomsten zijn en dus ook geen inkomstenbelasting.

Wat betreft btw mag je daar er geen voordeel uit halen, je bent gewoon btw-plichtig. Je kunt dus niet een lager bedrag op de factuur zetten dan de werkelijke inkoopprijs zodat je btw terug kan vragen van de belastingdienst, of verrekenen met andere omzet. Dus dit voorbeeld mag dus niet: vooraf een offerte aan jezelf sturen. Die offerte aan jezelf als opdracht geven. De inkoop blijkt vervolgens hoger te zijn dan de offerte, dan zal de factuur dus minimaal gelijk moeten zijn aan de inkoopprijs, ongeacht wat de offerte zegt. Dit geldt zowel voor de btw als voor de kostprijs. Normaal gesproken mag je onder kostprijs verkopen (aan te raden dat niet teveel te doen) maar bij privegebruik is dit verboden. Er is een artikel van maar die zou ik even moeten opzoeken.

Waar je wel voor mag kiezen is de uren tegen €0 per uur te factureren. Op die manier hoef je geen inkomstenbelasting te rekenen aan de aan jezelf geleverde goederen of diensten. Omzetbelasting zal je wel moeten doorberekenen, maar er hoeft dus geen toegevoegde waarde te zijn omdat de uren €0 kosten. Btw inkoop = btw verkoop.

Voor de rest is het documenteren van het geleverde werk etc. zoals bij elke klus aan te raden. Zowel de berekeningen vooraf als fotos van aangebracht uiteraard.

Wat overigens wel aan te raden is, is om het gehele bedrag op de factuur werkelijk over te maken van de ene rekening naar de andere met ook de omschrijving van het factuurnummer oid, net alsof je een normale factuur betaalt. Dit is nodig voor de isde aanvraag (bewijslast). Enerzijds wel logisch, je bent gewoon een klant van jezelf, maar het is een gemakkelijk te vergeten stap.

Oh en let even op of je bij de KvK de juiste registratiecode hebt. Dat is de toets of het een kundig bedrijf betreft. Als restaurant of retailer mag je dus geen isde aanvragen, tenminste, het mag wel maar je zult het niet krijgen.
toon volledige bericht
Weet jij of de rvo het ook goed keurt als je je eigen uren tegen 0 euro factureert?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:07
Dit is een fraudedelict. Maar het is waar, daar kan je voor kiezen...

Uiteindelijk wil de Topicstarter ook gewoon de regelgeving ontwijken, maar dan met een maas. Maar daarvoor hoef je niet eens de wetgeving te lezen. De website die hiervoor is aangehaald staat ook:
Subsidie isolatie zelf aanbrengen, mag dat?
Helaas komt u niet in aanmerking voor de isolatie subsidie wanneer u zelf de maatregelen toepast. Een van de voorwaarden van de ISDE subsidie is dat u de isolerende maatregelen laat plaatsen door een professioneel bouwbedrijf. Een professioneel bouwbedrijf staat ingeschreven bij de KVK en voert regelmatig renovaties of isolatieprojecten uit. U mag wel zelf het isolatiemateriaal kopen en dit laten plaatsen door een bouwbedrijf/installateur. Let wel goed op dat u de informatie van het isolatiemateriaal goed bewaard, dit heeft u nodig bij de subsidieaanvraag. Goed opletten dus als doe-het-zelver.
Dus: 'voert regelmatig renovaties en isolatieprojecten uit' (hier strand de constructie al), en 'professioneel' bouwbedrijf. En dus niet zomaar een bouwbedrijf dat hiervoor eenmalig is opgericht en ingeschreven.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 08-04-2023 11:18 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-07 17:33
Makrolon schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:31:
[...]

Weet jij of de rvo het ook goed keurt als je je eigen uren tegen 0 euro factureert?
Goede vraag inderdaad en nee dat weet ik niet zeker. Wat ik postte weet ik uit overleg met de belastinginspecteur omdat het voor mij ook onduidelijk was.

Wat ik begreep, maar dat is eigen interpretatie, is dat het rvo geen beunhazen wil faciliteren die vervolgens half werk leveren en dat daar de eis vandaan kwam om het door een kundig bedrijf te laten doen. Daarmee is de aansprakelijkheid voor fouten ook gelijk afgedekt.

Wat de meeste doen bij facturen is dat er 1 post is vermeld voor de gehele aanpassing in plaats van (elke regel) materiaal en uren uit te splitsen. Zonder de boekhouding uit te zoeken bij de boekhouder is er dan überhaupt geen onderscheid te maken voor het rvo.
Pagina: 1