Bakstenen slijpen welke schijf gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ronald_0302
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:32
Mijn vraag:

Wij hebben in onze nieuwbouwwoning versprongen stenen bij de kozijnen (zie foto’s). Nu willen we rolluiken op de dag plaatsen dus de stenen die uitsteken glad slijpen. Ik heb een haakse slijper 125 mm en denk aan een diamantschijf te gebruiken. Graag tips welke schijf ik het beste kan gebruiken. Met of zonder tanden.

Alle tips zijn welkom 🙏

In de dag plaatsen kan niet omdat er dan geen ruimte is voor SomfyAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBes7qrm14qbiR9ZSnFR3gszWVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJI3IeCwDu51HJO7U6KJofA6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k7FAPe_eLiUF5U1goT9V40D0Zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHWe2qNLfQ7zP4T6E71wRDZd.jpg?f=fotoalbum_large motor

Alle reacties

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:55
Dit zijn aardig zachte stenen die niet snel breken/brokkelen dan zal ik voor 1 gaan met tanden dat slijpt wat sneller. Maar met 125mm ga je er niet door heen komen dan slijp je net niet tot de helft van de steen. Beter is om een 230mm slijper te gebruiken. Edit: ik las niet goed. Hou er wel rekening mee dat je met een 125mm schijf maar ongeveer 5cm diep komt.

[ Voor 17% gewijzigd door SkullboyNL op 07-04-2023 08:49 ]

iRacing Profiel

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-11 12:52
Ik zou toch omgekeerd gaan werken: waarmee op te vullen zodat bij het verwijderen van de rolluik of vervangen ervan je het grotendeels kan herstellen in originele staat.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
Inderdaad. Waarom niet gewoon opvullen met bv zwelband.

• ronald_0302
Vinden wij niet mooi, je kunt het opvullen met compriband maar denk dat het daar niet mooier van wordt. Het uitslijpen was trouwens een tip van het bedrijf wat rolluiken komt plaatsen.

Je kunt het dan idd niet meer herstellen…

Zijn er mensen die dit met compriband hebben gedaan en ook versprongen stenen hebben? Dan zou ik graag wat foto’s zien.

[ Voor 9% gewijzigd door ronald_0302 op 07-04-2023 08:59 ]

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Zou het ook niet aanraden om de stenen te gaan slijpen, maar te kijken naar hoe je het kan opvullen

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39
ronald_0302 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:56:
Vinden wij niet mooi, je kunt het opvullen met compriband maar denk dat het daar niet mooier van wordt. Dit was trouwens een tip van het bedrijf wat rolluiken komt plaatsen.

Zijn er mensen die dit met compriband hebben gedaan en ook versprongen stenen hebben? Dan zou ik graag wat foto’s zien.
Sorry ik vind het een heel slecht idee.. Het wordt (a) nooit echt recht, (b) ziet er niet uit en (c) dan nog niet te bedenken als de volgende bewoner het weghaalt of als er een andere komt die net een afwijkende maat heeft.. Je verkracht je hele gevel ermee..

Ieder zijn eigen oplossing maar ik had het nooit opgelost met wegslijpen iig

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:26
Als ze over de dag geplaatst worden.. gaat dat dan niet ten koste van hoe goed ze licht tegen houden, het lijkt me dat je het daar voor doet?

Lijkt mij veel moeite en risico (dat de finish niet mooi wordt) voor rolluiken die sowieso al niet ideaal zijn omdat ze over de dag worden geppaatst.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Steenstrips in dezelfde kleur gebruiken als opvulling?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder een mening te geven over überhaupt de mooiheid van rolluiken op je voorgevel ( :+ ):
Kun je niet dezelfde steen(-strip) regelen als de bestaande steen en rond het kozijn de ondiepe strips hierdoor vervangen of opvullen?
(@_Arthur was me voor :P )

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 07-04-2023 09:14 ]

• ronald_0302
We doen het puur voor het geluid van de doorlopende weg.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:16
Welk aspect van over de bestaande stenen plaatsen vinden jullie niet mooi? Voor de oplosingen zit er nog verschil in of het bijvoorbeeld is hoe ver het uitsteekt of schadauwval is.

Nog niet geziene oplossingen:
-Een hoekprofiel vanuit de dag, maar geluidsdemping zal dan tegenvallen en je hebt kieren..
-Slijpen maar wel reserve stenen regelen en oplsaan in bijvoorbeeld de kruipruimte. (Als dit alle ramen zijn kom je geloof ik op 64).

Addicted to silent computing

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:29
De minst lelijke plaatsing is in de dag, ik zou daarvoor gaan.
Dan maar geen somfy.

Je kan die rolluiken op een andere manier ook slim maken, met shelly bijvoorbeeld.

Op de dag is lelijk en verkracht het aanzicht voor de hele rij. Echt een pauper oplossing.

Om je vraag te beantwoorden, je hebt een diamantschijf nodig met sleufjes zodat het stof goed afgevoerd wordt.

Te koop op ecotools, de bouwmarkt is veel te duur.

• SCIxX
ronald_0302 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:16:
Ik ben geen expert, maar is een rolluik over de dag daar effectief voor? Versus bijvoorbeeld triple glas ramen.

Verwijderd

Welke oplossing je ook neemt, laat je gevel intact.

Je hebt ook geleiders die je in de zijkant van je bakstenen kan boren en nog steeds de kast boven de dag plaatsen..

• tim-w
  • Laatst online: 03-11 11:41

tim-w

TiPisch...

Voor het geluid hebben screens misschien te weinig zin, maar heb je wel gekeken naar 'screen' achtige oplossingen? Want die passen waarschijnlijk wel 'in de dag'.

En je kan inderdaad ook voor goede geluidsisolerende ramen gaan, eventueel met een 'suskast' in de ventilatieroosters zodat je wel frisse lucht hebt.
Ik zit hier langs een provinciale weg en ik moet zeggen die suskast houdt ruim alle geluid tegen en nog steeds afdoende aanvoer van frisse lucht.

But Seriously...

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14
Neej joh!!!

Je gaat toch niet die mooie stenen aan de voorkant afslijpen en je gevel onherstelbaar beschadigen, alleen maar om een rolluik op te hangen!! Ik verklaar je voor gek!
Dat zou ik echt nooit doen!
Wat als je de rolluiken ooit eraf wil halen, of wil vervangen voor iets anders met kleinere geleiders?
Wat als je het huis ooit gaat verkopen en de volgende bewoner wil ze eraf hebben?
Doodzonde.

Daarnaast heb ik een vraag hierover:
ronald_0302 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:45:
In de dag plaatsen kan niet omdat er dan geen ruimte is voor Somfy motor
Dit snap ik niet…
Waarom kan je niet in de dag plaatsen, en wat heeft de ruimte voor een Somfy motor er uberhaupt mee te maken?

Of is dat napraten van de installateur die je slechts twee opties gaf:
- rolluik en geleiders geheel op de dag,
- rolluik en geleiders geheel in de dag, (“geen ruimte voor Somfy”)

en de derde optie vergat te melden?:
- Rolluik op de dag tegen de muur (boven het kozijn), en geleiders via een LHTF profiel IN de dag…

Bij die laatste hoef je helemaal geen stenen te slijpen.

Een rolluik wordt niet groter of kleiner als er een Somfy motor in zit…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-11 18:43
Los van de discussie over andere oplossingen:

Ik zou het weghalen door eerst met een dunne diamant slijpschijf langs een geleider een verticale sleuf te slijpen. Het beste zou je daarvoor een sleuvenslijpmachine kunnen gebruiken waar je een schijf uit haalt. Dan kan je de diepte goed instellen.
Daarna met een diamant komschijf het overtollige wegslijpen.

Bij voorkeur alles doen met goede stofafzuiging want anders wordt het een bende.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
ronald_0302 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:16:
Nieuwbouw kozijnen + (triple?) glas - roosters zou toch nauwelijks geluid door moeten laten. Wat verwacht je dat metalen rolluiken toevoegen?

Ik zou dat eerst scherp krijgen. Gaat het bijvoorbeeld om het overall frontale geluid of zit er ergens in de constructie een geluidslek? Rolluiken geluidsdicht maken is namelijk ook geen triviaal gegeven.

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Wat vinden jullie precies niet mooi, dat je ruimte/verspringing ziet tussen de rail en de muur?

• ronald_0302
In de dag is geen optie want het middelste kozijn is 45 cm breed en dat kan alleen met handmatige rolluiken en wil geen gat in kozijn.

Het huis heeft trippel beglazing zonder ventilatierooster dit gaat dmv mechanische ventilatie.

Bij diverse bedrijven de situatie voorgelegd en komen allemaal op de dag uit. Dan komt de kast ook op de stenen en kan elektriciteit schuin naar kruipruimte zolder geboord worden heb ik in mijn slaapkamer geen last van gootjes op de muur.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-11 18:43
ronald_0302 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:56:
Vinden wij niet mooi, je kunt het opvullen met compriband maar denk dat het daar niet mooier van wordt. Het uitslijpen was trouwens een tip van het bedrijf wat rolluiken komt plaatsen.

Je kunt het dan idd niet meer herstellen…

Als je het wil opvullen, dan zou ik het doen met hardhouten plaatjes in de kleur van de steen of rolluik.
Niet knoeien met zwelband of nog erger: kit.

Je zal niet alleen t.p.v. de geleiders de steen moeten wegslijpen maar w.s. ook t.p.v. de bovenkast.
Als je bij wegslijpen veel stof wil vermijden, dan zou je ook op 1 a 2 cm h.o.h. afstand kunnen inslijpen en de rest met een scherp beiteltje weghakken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• SCIxX
ronald_0302 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:46:
In de dag is geen optie want het middelste kozijn is 45 cm breed en dat kan alleen met handmatige rolluiken en wil geen gat in kozijn.

Het huis heeft trippel beglazing zonder ventilatierooster dit gaat dmv mechanische ventilatie.

Bij diverse bedrijven de situatie voorgelegd en komen allemaal op de dag uit. Dan komt de kast ook op de stenen en kan elektriciteit schuin naar kruipruimte zolder geboord worden heb ik in mijn slaapkamer geen last van gootjes op de muur.
Hoeveek decibel geluidsvermindering garanderen ze je met deze op de dag rolluiken? Raar dat je nog steeds zoveel geluidsoverlast hebt met triple glas ramen.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:57

MLLL

Palm Treo 650

Geen gat in het kozijn willen maar wel je hele gevel naar de gallenmiezen willen brengen.

Klinkt logisch, ik zeg doen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kruipruimte zit onder je huis (als er tenminste een kruipruimte is) en op zolder heb je onder het schuine dak een knieschot.

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:28
JukeboxBill schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:13:
[...]

Als je het wil opvullen, dan zou ik het doen met hardhouten plaatjes in de kleur van de steen of rolluik.
Niet knoeien met zwelband of nog erger: kit.

Je zal niet alleen t.p.v. de geleiders de steen moeten wegslijpen maar w.s. ook t.p.v. de bovenkast.
Als je bij wegslijpen veel stof wil vermijden, dan zou je ook op 1 a 2 cm h.o.h. afstand kunnen inslijpen en de rest met een scherp beiteltje weghakken.
Zo te zien verspringen de stenen alleen langs de kozijnen, niet erboven.
Verder zou ik de ruimtes ook uitvullen.
En rolluiken dempen echt wel behoorlijk het geluid.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-11 18:22
Rolluiken om het geluid van de straat tegen te houden? dat wordt een flinke kast aan de gevel...en de lagere frequenties worden amper gedempt.

Overigens is er ook geluiddempend triple glas, dat heeft een andere opbouw dan gewoon triple glas.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:41
Bakstenen in tact laten. Dan maar een gat in je kozijn voor een handbediend rolluik in het midden, toch?

Is het de voorzijde? Let op dat je stiekem niet vergunningsplichtig bent (welstand). En daar wordt zagen in de stenen ook niet gewaardeerd.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Thijsmans
  • Laatst online: 22:16

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Over 15 jaar moeten de rolluiken worden vervangen, en zit jij nog steeds met een aangeknaagde gevel...

Maareh... Als je binnen nog zoveel last hebt van geluid, is er dan geen geluidslek? Kozijnen niet goed in de gevel gehangen, bijvoorbeeld? Mijn nieuwbouwhuis (2021) met triple glas laat amper geluid door van vrachtwagens die op 6 meter van de gevel voorbij rijden. Voordat je je gevel aantast, en geld gaat uitgeven, zou ik eerst kijken of de bouwer zijn werk wel goed heeft gedaan.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Dan gaan die rolluiken echt 0.0% verschil maken qua geluidswering kan ik je uit ervaring vertellen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49

Ik vind het wel apart dat je geen gat in je kozijn wil wat eventueel later perfect onzichtbaar te herstellen is maar wel je gevelstenen wil beschadigen wat nooit meer te herstellen valt....

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:27
Slijpen wordt echt lelijk en je bent je gevel onherstelbaar aan het toetakelen. Een doorgeslepen steen ziet er daarnaast ook niet uit, de binnenkant van zo'n steen ziet er echt anders uit.

Als je het advies hierboven echt niet wilt opvolgen en het toch "vlak" wilt maken, kun je nog beter de gehele stenen er uit halen en opnieuw inmetselen waarbij je het vlak maakt.
Zomaar een stuk er af slijpen is echt een waardeloos idee. Dat wat ik hierboven suggereer trouwens ook, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zijn gevel gat vernielen of afbreken om een rolluik/screens te plaatsen.
Meestal pas je je gewoon aan afhankelijk van de startsituatie..

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 08-04-2023 12:32 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pentaw1nz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:31:
Slijpen wordt echt lelijk en je bent je gevel onherstelbaar aan het toetakelen. Een doorgeslepen steen ziet er daarnaast ook niet uit, de binnenkant van zo'n steen ziet er echt anders uit.

Als je het advies hierboven echt niet wilt opvolgen en het toch "vlak" wilt maken, kun je nog beter de gehele stenen er uit halen en opnieuw inmetselen waarbij je het vlak maakt.
Zomaar een stuk er af slijpen is echt een waardeloos idee. Dat wat ik hierboven suggereer trouwens ook, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zijn gevel gat vernielen of afbreken om een rolluik/screens te plaatsen.
Meestal pas je je gewoon aan afhankelijk van de startsituatie..
Daarnaast is het juist de bakhuid van de steen die "waterdicht" die is ook direct weg.
gewoon een waardeloos voorstel. Inderdaad nu gewoon het rolluik aanpassen aan de gevel. soms pas ik een gevel wel aan, maar dan is het vooraf in het ontwerp proces om een screen of rolluik netjes op te nemen in de gevel. Ik ben ook wel benieuwd wat voor glas er nu inzit dat er zoveel overlast is. 4-sp-4-sp-4 ofzo?

• ronald_0302
twain4me schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:07:
[...]

Daarnaast is het juist de bakhuid van de steen die "waterdicht" die is ook direct weg.
gewoon een waardeloos voorstel. Inderdaad nu gewoon het rolluik aanpassen aan de gevel. soms pas ik een gevel wel aan, maar dan is het vooraf in het ontwerp proces om een screen of rolluik netjes op te nemen in de gevel. Ik ben ook wel benieuwd wat voor glas er nu inzit dat er zoveel overlast is. 4-sp-4-sp-4 ofzo?
Zo’n gek idee vond ik het niet, want de geleiders komen er overheen en dan zie je niks meer van het wegslijpen van de stenen. En is strakker denk ik.

Maar na alle reacties hier besloten om het niet te doen en gewoon met compriband op de dag te laten monteren.

We hebben triple beglazing en toch hoor ik het verkeer van de doorlopende weg.

• ronald_0302
Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:25:
[...]

Dan gaan die rolluiken echt 0.0% verschil maken qua geluidswering kan ik je uit ervaring vertellen.
Natuurlijk gaat dat wel verschil maken. Een paar huizen verderop hebben ze het laten doen en scheelt enorm.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ronald_0302 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:19:
[...]

Zo’n gek idee vond ik het niet, want de geleiders komen er overheen en dan zie je niks meer van het wegslijpen van de stenen. En is strakker denk ik.

Maar na alle reacties hier besloten om het niet te doen en gewoon met compriband op de dag te laten monteren.

We hebben triple beglazing en toch hoor ik het verkeer van de doorlopende weg.
welk triple glas heb je?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waarom niet tegen de geleiders een strip in dezelfde kleur van de geleiders die je passend maakt op de stenen? Dan heb je het wel aansluitend, geen grote kieren met compriband, en je gevel is intact.

Als je de gevel niet aanpast aan het rolluik, pas je het rolluik aan aan de gevel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Als je al geen weet hebt welke slijpschijf je hier het beste voor kan gebruiken, zou ik dit nooit zelf aanpakken. Ik zou sowieso in deze situatie de gevel niet aanpassen en een alternatieve oplossing zoeken, maar als je het dan al doet zou ik het door een professioneel bedrijf laten doen welke met een geleiderail op een vaste diepte werkt. Uit het handje dit gaan wegslijpen met een 125mm haaks slijpertje wordt een absoluut slachtveld en verminking van je gevel.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik had ook een rolluik, hielp 0,0 tegen het geluid. Dus of je moet een of andere speciale geluidswerende hebben die helemaal afgesloten is of je hebt de verkeerde oplossing!

Zorg voor een goed kozijn met geluidswerend HR+++ (die is extra dik, en heeft verschillende glasdiktes en dergelijke) en zorg dat je geen ventilatieroosters hebt. (ventileren via WTW bijvoorbeeld)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 13:33
Je krijgt spijt, het resultaat wordt gegarandeerd afschuwelijk. Mogelijk haal je tig k waarde van je woning af omdat je gewoon flink wat gevelschade toebrengt.

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 08-04-2023 19:11 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Ik zou trouwens onderzoeken welk triple glas er momenteel in je kozijnen zit. Het is bekend dat standaard triple glas (gelijke spouwdikte) een stuk minder goed geluid isoleert dan triple glas met verschillende spouwdiktes. Ik denk dat investering hierin meer zin heeft dan het toevoegen van rolluiken. Geluid wordt vooral gedempt door een luchtdicht geheel te vormen, dit doet een rolluik simpelweg niet. Ik denk dus dat het effect erg zal tegenvallen.

Zijn er ook ramen van de drie getoonde die open kunnen? Sluiten deze volledig netjes af? Een klein luchtlek kan al een enorm geluidslek vormen.

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:04
Ik zou
a) nooit in die mooie gevel gaan slijpen
b) checken of de ramen/kozijnen wel goed zijn (gemonteerd)
Die stenen zijn voorgoed verpest (en kans op doorslag).
Wij wonen ook aan een doorgaande weg, onlangs kunststof kozijnen laten plaatsen met HR++, en je hoort helemaal niks van buiten als het raam dicht zit (geen ventilatieroosters).

Live from Denmark

Pagina: 1