Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-05-2024
We hebben een " oude " imac van 2015 . Nu heeft die eigenlijk al kort na de garantie natuurlijk , wat problemen gegeven. Meestal het ontzettend lang duren om hem opgestart te krijgen. Dan programma's acrobat readers , numbers etc etc die ook heel veel tijd vragen om op te starten. De computer is al binnen geweest en alles eraf en nieuwe software op, maar dat heeft maar een tijdje geholpen. Ik kan de uren niet meer tellen dat ik met de helpdesk aan de lijn heb gehangen om die verdomde spinning ball weg te krijgen. Afin . Ik ben het helemaal zat. Nu vraag ik me af , aan wat kan dit allemaal liggen. Hebben we gewoon een " slecht " toestel gehad ? Kan dit werkelijk gerepareerd worden ? Of buiten de boel en een nieuwe kopen ? En op wat moet ik dan letten dat we niet weer dit voor hebben. K dacht dat het mogelijks ook aan de internet verbinding liggen , doch we hebben voor boven een kabel , via de coax , en die is nu gebruikt , samen met een bakje ( adapter ?) , om dan met kabel naar de imac te gaan. Wifi wilt bij ons blijkbaar niet werken. Huis met electrische vloerverwarming. K kan de modems en co ook niet meer tellen die we de vorige jaren al hebben gehad, werkt even en dan niet meer. En we dachten ok met draad naar boven , probleem opgelost . Niet dus . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:39
Waarom heb je coax aangelegd? Ja, het kan met zo'n omvormer internet signaal overbrengen, maar dan ga je dus 2x extra het signaal omzetten.
Verder, langzaam opstarten heeft als het goed is niets met internet te maken. Trek de kabel er eens uit, start hij nu wel snel op?
Als enkel starten langzaam gaat, heb je wel een SSD? Kan je met crystaldisk controleren wat de staat ervan is?

Grr mac kan geen crystaldisk https://www.reddit.com/r/...info_alternative_for_mac/

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 07-04-2023 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die Imacs kwamen standaard nog met mechanische schijven. Dat is gewoon traag, en ga je weinig aan doen. Druk er een SSD in (ik geloof dat je in die machines die nog kan vervangen) om het ding wat vlotter te maken.

Aan de kant van je internet hoef je waarschijnlijk niet te kijken, als dingen die lokaal staan lang duren om op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik maak het vaak genoeg mee bij klanten, iMacs van 2012 tot 2019 werden standaard geleverd met HDD

Dit is gewoon niet sneller te krijgen en nee je hebt geen slecht toestel gehad, ook al staat er letterlijk niks geΓ―nstalleerd blijven deze traag. Je internetverbinding heeft niks te maken met de snelheid van je programma's ;)

Ik zou kijken of er een SSD te installeren valt, dan is ie echt 10x sneller :)

[ Voor 10% gewijzigd door d22wth op 07-04-2023 10:59 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:04
Eens met hierboven. Naar alle waarschijnlijkheid HDD swappen met SSD en je probleem is foetsie. Je zal niet meer het nieuwste macOS kunnen draaien maar de oudere kunnen nog wel prima mee. SSD's kosten ook echt geen drol meer tegenwoordig met de afgelopen tijd NVME 1TB's voor rond de 60 piek, dan zal je een SATA voor peanuts kunnen krijgen en de rest gebruiken voor de eventuele caddy of adapter als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:33
Ik heb ook ooit de 500GB HGST drive in mijn Imac 2014 vervangen door een SSD, was een wereld van verschil en gebruik hem nog steeds.
Instructie fimpjes zijn er genoeg op Youtube of https://nl.ifixit.com/

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@99ruud99 . Waarom coax ? Wel we hadden boven die kabel al liggen voor onze tv. Maar hebben nu geen tv meer boven. Er was afgesproken met de installateur om een utp draad van de modem bij te trekken en naar boven te brengen. Totdat de dag van de werken. Dan kwam hem ineens af , van gaten boren in een vloer met electrische vloerverwarming das riskant hé ,dus dat ga ik niet doen. Dan werd er gezegd ik ga de kabel van de coax verbinden met de andere kabel en dan trek ik er door . Heeft hij ook niet gedaan. Hij heeft de aansluiting van de coaxkabel die in onze slk uitkwam , daar die draad losgemaakt , één draad van gebruikt als ik zijn uitleg goed begrepen heb , daar dan zo een zwart bakske bij aangesloten ( adapter ) en dan een korte draad bijgelegd naar het bureel. Dat heeft effen zeer snel gewerkt. En nu al hele tijd niet meer :( :( :( . Veel geld betaald voor deze ' installatie ' met helaas niet veel resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
Ben gaan kijken wat er nu inzit : 1TB sata schijf , macintosh HD. Dus een HDD dan niet ? Ok vervangen door een SSD . Benieuwd wat dat mogelijks gaat kosten. Stel we gaan die HDD naar SDD vervangen. Wat kan / of moet ik dan doen ? Ik veronderstel eerst een backup maken via time machine. Worden in zo een back up ook alle emails , wachtwoorden , emailadressen en co ook opgeslagen. Dan imac binnen brengen om een SSD . Maar hoe maak ik mijn iMac volledig leeg , zodat ze niets kunnen vinden / lezen op de harde schijf. Niet dat er veel geheimen opstaan, maar k zou niet graag hebben dat er iemand achteraf in mijn ... zit rond te neuzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
Gegevens iMac: 1TB sata schijf. Macintosh HD.
Mac Os Monterey 12.6.4
Processor 2,8 ahh quad core intel con i5
geheugen 8G 1867MHZDDR3
voor mij een beetje chinees ....:):):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:55

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Marcella4 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:26:
Ben gaan kijken wat er nu inzit : 1TB sata schijf , macintosh HD. Dus een HDD dan niet ? Ok vervangen door een SSD . Benieuwd wat dat mogelijks gaat kosten. Stel we gaan die HDD naar SDD vervangen. Wat kan / of moet ik dan doen ? Ik veronderstel eerst een backup maken via time machine. Worden in zo een back up ook alle emails , wachtwoorden , emailadressen en co ook opgeslagen. Dan imac binnen brengen om een SSD . Maar hoe maak ik mijn iMac volledig leeg , zodat ze niets kunnen vinden / lezen op de harde schijf. Niet dat er veel geheimen opstaan, maar k zou niet graag hebben dat er iemand achteraf in mijn ... zit rond te neuzen :)
1. Time Machine back up is voldoende, mits je niet handmatig bepaalde zaken hebt uitgezet. Kijk onder Systeem Configuratie > Time Machine en controleer of er geen zaken staan bij "Uitsluiten van backups"

2. Je wil dus niet zelf een HDD > SSD-omruil doen, maar laten doen? Op zich is het niet moeilijk om het zelf te doen, maar ieder zijn ding natuurlijk.

Anyway: maak dus eerst die Time Machine-backup, ga dan naar Systeem Configuratie > Migratieassistent en klik daar op "Verwijder alle inhoud en instellingen". Klik door alle waarschuwingen heen (van het kaliber: "weet je het echt heel, heel heel HEEEEEL zeker?" en je Mac gaat aan de slag.

Terloops kan je nog gevraagd worden om "Vind mijn Mac" uit te zetten door in te loggen op iCloud.

Na een klein kwartiertje is je Mac terug bij de fabrieksinstellingen en kun je hem ter ombouw inleveren.

Na ontvangst start je je Mac op, verwonder je over hoe snel dat gaat met een SSD, en log je in op iCloud. Kies uit "Terugzetten vanaf een Time Machine-backup" als de Mac vraagt of je vanaf een oudere Mac overstapt en macOS regelt het terugzetten automatisch.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
@99ruud99 kan zo een omvormer laagfrequentiegeluid produceren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:39
pfoeh ik zou eerder aan hoogfrequent geluid denken... hoezo? hoor je het harder als je je oor ertegenaan legt?

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 09-04-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je filevault aanstaan? Dan wordt het sowieso een vrij onmogelijke opgave om er wat vanaf te krijgen.

Een SSD kost een paar tientjes. Wil je op 1TB aan opslag blijven, dan ben je 60 euro kwijt voor een beetje een fatsoenlijke schijf. Dus op zich hoeft het niet veel te kosten Dan ga ik wel even uit van een standaard SSD. Niet van een specifieke AppleSSD, want dan ben je gelijk vele honderden euro's kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmg1974
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-08 09:03
Few points: You may want to go back is Big Sur. Does your iMac spuier monterrey directly, or did someone install opencore on it
Any 2.5 inch sata ssd will fit, and will boot
I would suggest a clean install of the os, and then migrate the data from Time Machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
… macintosh HD. Dus een HDD dan niet ?
Nee, zo heet de schijf van de nieuwste Macs ook nog steeds. Dat is gewoon de standaard naam die Apple er aan gegeven heeft. Dit staat compleet los van wat voor soort harde schijf er in zit.
Pagina: 1