Advies netwerk set-up nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-06 14:07
Dag Tweakers,

Ik heb sinds kort een nieuwe woning waarbij ik voor het eerst moet zorgen voor een fatsoenlijk internetsignaal op meerdere verdiepingen en in de tuin. Daarvoor heb ik wat advies nodig omdat ik een leek ben op het gebied van internet/netwerk.

Wat ga ik het meest doen?
Begane grond: Standaard surfen, streamen, muziek streamen wifi speakers, video deurbel
Tuin: Surfen, streamen
1e verdieping: Gamen (bekabeld), surfen, (muziek) streamen
2e verdieping: Surfen, (muziek) streamen

Wat voor internet verbinding?
1 gbit glasvezel

Huidige setup?
Standaard router t-mobile, slecht WiFi bereik op dit moment
Ethernet aansluiting in woonkamer (begane grond)
Ethernet aansluiting kamer 1e verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-HAeISofu11Y3L7MSADL7NSE2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5U3Uip8XtNF2ZHy15IEGIwey.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK-JAv_zZD_3YSwKWHvY5bjR31Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NqQxCMtvEUWEM1FtN4NOjnEc.png?f=fotoalbum_large

Rode kruis = Meterkast met glasvezel/router aansluiting
Blauwe kruis = Ethernet aansluiting

Op dit moment nog geen kabel naar de zolder, maar dit kan eventueel nog later aangelegd worden.

Belangrijke eisen?
Goede stabiele internetverbinding op alle verdiepingen + tuin.

Prijs is belangrijk, hoe goedkoper hoe beter. Zolang het past bij mijn internetgedrag is het OK. Ik heb verder geen eisen betreft instelmogelijkheden netwerk etc.

PC boven moet een ethernetkabel aansluiting hebben.

Gehele woning moet 1 netwerk hebben.

Ik heb zelf al gekeken naar Access Points, deze bijvoorbeeld, omdat ik zag dat je hier een ethernet kabel aan kan sluiten en ook eentje kan doorgeven voor bijv. naar de PC. Maar is mij niet helemaal duidelijk of ik hiermee ook 1 netwerk kan hebben of dat ik hiervoor per se een mesh netwerk moet hebben.

Graag jullie advies en dankjewel!

Im notorious

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 16:07
Ik zou geneigd zijn naar bijvoorbeeld de deco serie van TP-link te gaan. Bij elke ethernet aansluiting een kastje. Aangezien ze 2 netwerkpoorten hebben (en sommige modellen zelfs 3) kan je je pc hier ook aan koppelen. Hiermee heb je een enkel netwerk in je huis dat makkelijk (via een app) te beheren is. Of je op zolder wel of geen accesspoint nodig hebt hangt nogal af van de constructie van je huis. Ik heb in mijn huis uit 1986 voldoende aan 2 AP's (bij mij ligt de tweede op zolder omdat ik daar meer ruimte had om deze uit de weg te leggen dan op de eerste verdieping, en kabels liggen bij inmiddels naar zowel eerste als tweede verdieping) om goede wifi in het hele huis en tuin te hebben. Als je echter kijkt naar huizen uit de laatste jaren is het vaker nodig om op elke verdieping een AP te zetten, en dan idealiter ook nog een AP buiten voor de tuin.

[ Voor 13% gewijzigd door Eupeodes op 07-04-2023 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 10:28
Ik heb een huis uit 2000.
Als de schuifpui open staat heb ik een prima ontvangst van wifi in de tuin.
Als de schuifpui dicht is, heb ik vrijwel geen ontvangst meer in de tuin.
Ik heb sinds kort een 3e AP in mijn tuinhuis / schuur geplaatst en sindsdien is wifi in de tuin altijd uitstekend.
Mogelijk ga je iets vergelijkbaars hebben.
Gezien je in de tuin wilt kunnen surfen en streamen.
Doe je dat met de deur open? Of met de deur dicht? :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Thenotorious schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:27:
Dag Tweakers,

Ik heb sinds kort een nieuwe woning waarbij ik voor het eerst moet zorgen voor een fatsoenlijk internetsignaal op meerdere verdiepingen en in de tuin. Daarvoor heb ik wat advies nodig omdat ik een leek ben op het gebied van internet/netwerk.

Wat ga ik het meest doen?
Begane grond: Standaard surfen, streamen, muziek streamen wifi speakers, video deurbel
Tuin: Surfen, streamen
1e verdieping: Gamen (bekabeld), surfen, (muziek) streamen
2e verdieping: Surfen, (muziek) streamen

Wat voor internet verbinding?
1 gbit glasvezel

Huidige setup?
Standaard router t-mobile, slecht WiFi bereik op dit moment
Ethernet aansluiting in woonkamer (begane grond)
Ethernet aansluiting kamer 1e verdieping

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Rode kruis = Meterkast met glasvezel/router aansluiting
Blauwe kruis = Ethernet aansluiting

Op dit moment nog geen kabel naar de zolder, maar dit kan eventueel nog later aangelegd worden.

Belangrijke eisen?
Goede stabiele internetverbinding op alle verdiepingen + tuin.

Prijs is belangrijk, hoe goedkoper hoe beter. Zolang het past bij mijn internetgedrag is het OK. Ik heb verder geen eisen betreft instelmogelijkheden netwerk etc.

PC boven moet een ethernetkabel aansluiting hebben.

Ik heb zelf al gekeken naar Access Points, deze bijvoorbeeld, omdat ik zag dat je hier een ethernet kabel aan kan sluiten en ook eentje kan doorgeven voor bijv. naar de PC. Maar is mij niet helemaal duidelijk of ik hiermee ook 1 netwerk kan hebben of dat ik hiervoor per se een mesh netwerk moet hebben.

Graag jullie advies en dankjewel!
Het goedkoopste is over het algemeen een paar accesspoints van je ISP te kopen/huren dan weet je ook zeker dat alles goed met elkaar samen werkt.

En als je alles bekabelt hebt zou ik geen mesh set kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Trek zoveel mogelijk kabels op een zo handig mogelijke manier, verdien de kosten daarvoor terug door een goedkoper abbo want zonder kabels heb je er niets aan en is 300 Mb snel genoeg.
Misschien niet wat je wilt horen maar er zijn verder geen speciale oplossingen, overigens met een beetje onderzoek had je dit al gevonden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:55
Thenotorious schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:27:
Dit is vrij simpel. Zolang je 1 router gebruikt en alle access points dezelfde naam en wachtwoord heeft dan komt het helemaal goed. De T-Mobile router kan je houden en vanaf daar bekabeld access point aansluiten voor de overige 2 verdiepingen. Je hebt geen "mesh" nodig. Sterker nog je kan gewoon allerlei apparatuur gebruiken van verschillende merken door elkaar als je dat zou willen.

Zoals eerder gezegd. Ideale situatie is elke etage 1 access point bedraad aangesloten per verdieping en 1 buiten in je tuin. Zo heb je overal dekking met een goede snelheid.

[ Voor 8% gewijzigd door heiyu op 07-04-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35
Wat @heiyu hierboven zegt. Zorg voor een of meer access points. Geef ze dezelfde naam en wachtwoord als je basisrouter en een ander kanaal.
Dan springt een client over naar het sterkste signaal.

Grote stappen snel thuis: Trek een kabel door naar de zolder en zet daar een 2e AP neer. Liefst in een andere hoek van het huis dan waar je T-mobiel router staat - en misschien dekt-ie de tuin ook wel.

Zo'n AP kan dus een router zijn die je in access-point mode zet.
Volgens mij kan elke moderne router dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Ben(V) schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:22:
[...]

Het goedkoopste is over het algemeen een paar accesspoints van je ISP te kopen/huren dan weet je ook zeker dat alles goed met elkaar samen werkt.

Ah oké, ik dacht dus dat je alleen met mesh 1 netwerk kon hebben, maar dat is dus niet zo. Goed om te weten. Thanks!
Frogmen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:28:
Trek zoveel mogelijk kabels op een zo handig mogelijke manier, verdien de kosten daarvoor terug door een goedkoper abbo want zonder kabels heb je er niets aan en is 300 Mb snel genoeg.
Misschien niet wat je wilt horen maar er zijn verder geen speciale oplossingen, overigens met een beetje onderzoek had je dit al gevonden.
Ja 1gbit is dusdanig goedkoop (35 eu) per maand, dat dat niet echt uitmaakt.

Im notorious

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Een mesh set is in principe ook een router, dus die maakt een nieuw netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:37:
Een mesh set is in principe ook een router, dus die maakt een nieuw netwerk.
Kan komt veel voor maar hoeft niet altijd zo te zijn een staat echt los van het ander.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee als hij als mesh functioneert dan is de main altijd een router.
De meesten kunnen ook als AP geconfigureerd worden maar dan is het geen mesh meer.

Mesh is een wireless backhaul en dus een router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Ben(V) schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:26:
Nee als hij als mesh functioneert dan is de main altijd een router.
De meesten kunnen ook als AP geconfigureerd worden maar dan is het geen mesh meer.

Mesh is een wireless backhaul en dus een router.
In ieder geval bij TP-Link Deco is ook in AP mode de wireless backhaul gewoon bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja als je ze in AP mode zet zijn het gewoon AP's en geen mesh meer.
En als je ze dus niet bedraad aansluit zijn het dus gewoon repeaters en geen mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Dan ben ik toch heel benieuwd naar jouw definitie van mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06
Ben(V) schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:22:
[...]

Eens, je kan nu nog naar UniFi kijken maar dat is meer een oplossing van vóór dat ISP's met een oplossing kwamen. Gigabit voor 35euro klinkt als KPN, en zij hebben een mooie superwifi2 set, ik zou die aanschaffen. Dan heb je ook support via KPN en kunnen ze op afstand meekijken _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 10-04-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06
Ben(V) schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:44:
Tja als je ze in AP mode zet zijn het gewoon AP's en geen mesh meer.
En als je ze dus niet bedraad aansluit zijn het dus gewoon repeaters en geen mesh.
Eupeodes schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:28:
Ik eigelijk ook ook wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
heiyu schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:39:
[...]

Dit is vrij simpel. Zolang je 1 router gebruikt en alle access points dezelfde naam en wachtwoord heeft dan komt het helemaal goed. De T-Mobile router kan je houden en vanaf daar bekabeld access point aansluiten voor de overige 2 verdiepingen. Je hebt geen "mesh" nodig. Sterker nog je kan gewoon allerlei apparatuur gebruiken van verschillende merken door elkaar als je dat zou willen.

Zoals eerder gezegd. Ideale situatie is elke etage 1 access point bedraad aangesloten per verdieping en 1 buiten in je tuin. Zo heb je overal dekking met een goede snelheid.
De meeste apparatuur zal niet overspringen naar het beste accesspoint, maar krampachtig vasthouden aan het laatstverbonden accesspoint. Pas als de verbinding echt niet goed meer is wordt er geswitcht. Dit is ook niet seemless, dus een VOIP-call heeft een grote kans om onderbroken te worden en een Teams / Zoom call zal stotteren.

Deze oplossing biedt ook geen optie om handmatig naar het boven netwerk te switchen als je telefoon nog met beneden verbonden is en niet wil wisselen. Zelf even WiFi uit en aan zetten helpt dan soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Eupeodes schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:28:
Een mesh system is een gesloten system van wifi points (vandaar dat de main een router wordt) waarbij afhankelijk van de belasting de data via verschillende wegen kan lopen.
Heb je bijvoorbeeld vier AP's (A, B , C en D) waarbij D de main/router is en je zit op A dan kan het ene data pakketje via B naar de router D gaan en het volgende via C naar de router D.
Het een en ander wordt bestuurd door de main.

Accespoints verbinden gewoon op een vaste manier met het netwerk en normaal gesproken is dat is een kabel, maar kan ook via de wifi (dan is het een repeater), maar de data loopt altijd via het pad dat bij het opstarten van het acesspoint bepaalt wordt.

Als je ze alleen via wifi aansluit en je in het voorbeeld op A zit dan zal bij het opstarten van die AP het pad gekozen worden en niet meer veranderen, dus bijvoorbeeld via B naar de router D en al het verkeer van A dat naar de router moet, zal altijd via B gaan want A heeft helemaal geen connectie met C.

Dat is ook de reden waarom het in Nederlandse huizen over het algemeen niet zo zinvol is om mesh systemen in te zetten, er is namelijk nooit een alternatief pad.

Wat wel een voordeel van mesh setjes in AP mode met wireless backhaul kan zijn, is dat de meesten de backhaul op een eigen kanaal kunnen zetten.
Dat kan performance voordelen hebben maar ook nadelen, omdat je meer kanalen nodig hebt wat zeker in de 2,4Ghz band een probleem kan worden.
Tevens zal al het verkeer over dat backhaul kanaal gaan, wat ook een bottleneck kan zijn.
Een gezamenlijk gebruik van een kanaal kan prima, want dan wordt de aitime netjes verdeelt, maar zwakke signalen in hetzelfde kanaal (AP die ver weg zit) veroorzaakt storing in plaats van netjes airtime verdeling.

Hetzelfde gebeurd bij half overlappende kanalen, die veroorzaken meer problemen dan het gebruik van hetzelfde kanaal.

[ Voor 47% gewijzigd door Ben(V) op 10-04-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:55
eLScha schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:53:
[...]
De meeste apparatuur zal niet overspringen naar het beste accesspoint, maar krampachtig vasthouden aan het laatstverbonden accesspoint. Pas als de verbinding echt niet goed meer is wordt er geswitcht. Dit is ook niet seamless, dus een VOIP-call heeft een grote kans om onderbroken te worden en een Teams / Zoom call zal stotteren.
Al mijn devices van de afgelopen jaren roamen echt seamless. Regelmatig zoom calls van de zolder naar de tuin over 4 access points. Geen stotter niks. Enige apparaat die traag overgaat van access points is de Nintendo Switch. Maarja, your mileage may vary.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thenotorious
Dank allemaal voor jullie input, keuze is gemaakt. Twee AP's via T-Mobile (Zyxel WX5600).

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-06 11:07
Waarom zou je dat huren ipv kopen, met 30euro per jaar per stuk heb je het na 3 jaar al terugverdient.

Simpele oplossing voor goed wifi;

op elke etage een accesspoint en eentje extra aan je gevel voor je tuin (of in je schuur oid) indien je huis goed geïsoleerd is en dus geen signaal naar buiten doorlaat.

Als je dat van tplink koopt kost een beetje fatsoenlijke AP ~75EU (duurder kan altijd maar is het nodig)dan speel je na 2,5 jaar al quitte tov huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thenotorious
Len020 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:00:
Waarom zou je dat huren ipv kopen, met 30euro per jaar per stuk heb je het na 3 jaar al terugverdient.

Simpele oplossing voor goed wifi;

op elke etage een accesspoint en eentje extra aan je gevel voor je tuin (of in je schuur oid) indien je huis goed geïsoleerd is en dus geen signaal naar buiten doorlaat.

Als je dat van tplink koopt kost een beetje fatsoenlijke AP ~75EU (duurder kan altijd maar is het nodig)dan speel je na 2,5 jaar al quitte tov huren.
Goed punt, heb ik ook over nagedacht. Vergelijkbare set kwam ik uit op een terugverdientijd van 3.3 jaar. Ik bedacht dat na die tijd wss heel de boel alweer verouderd is met wifi standaarden en dergelijke, dus dat ik dan net zo goed weer het nieuwste kan huren.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-06 11:07
Thenotorious schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:04:
[...]

Goed punt, heb ik ook over nagedacht. Vergelijkbare set kwam ik uit op een terugverdientijd van 3.3 jaar. Ik bedacht dat na die tijd wss heel de boel alweer verouderd is met wifi standaarden en dergelijke, dus dat ik dan net zo goed weer het nieuwste kan huren.
Wifi standaarden , en dergelijke, veranderen niet zo vaak dat het huur rechtvaardigt wifi 5 komt uit 2014 en 6 uit 2019 dus stel dat je de gehele periode huurt dan heb je voor 1ap 180EU betaald, een wifi6 AP van bijv tp link kost nu 110EU dus dat scheelt 70EU. En zeker een niet veeleisende gebruiker zoal jijzelf (gebaseerd op je eigen opgegeven verbruik) kan ook prima een wifi5 ap gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Nog één additionele vraag:

Alles is binnengekomen, ingesteld plug & play en alles werkt bij alle apparaten.... behalve bij de iPhone 12 van mijn vriendin.

Die kreeg eerst de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ns94EbQLlxuDVYGaQZEu1eXIRwo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9B8SKy15uA3Niuk3c50bwn5u.png?f=user_large

Daarna heb ik alles gereset, toen was connectie weer mogelijk en het internet werkte weer. Nadat ze weg was gegaan van huis, en weer terug was gekomen, kreeg ze dit keer de melding dat verbinden niet mogelijk was.

Andere apparaten werken verder prima.

Ook even ingelogd bij de router, en daar lijkt alles ook default te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmLtLzubCLW3mkgj3nIWvGRTwt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VzrDt1WkhwyKSdFG8QAVJ67h.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee?

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:36
Heeft het nieuwe signaal dezelfde naam als het oude? Als dat het geval laat de telefoon dan het oude profiel vergeten.
Pagina: 1