Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitbreiden met zonnepanelen, wat doen in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spartamet
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-01-2024
Hallo Allemaal,

Zoals vele anderen wil ik graag mijn huidige PV installatie uitbreiden. Graag hoop ik nog wat advies te krijgen van jullie.

Mijn huidige situatie: ik heb een 3-fase aansluiting in de meterkast. Momenteel liggen er 13 panelen van 400wp per stuk op het dak, de panelen zijn verdeeld over 2 strings. De panelen zitten op een 1-fase omvormer aangesloten. In de meterkast zit de kabel op een 40A automaat.

Nieuwe situatie: ik wil graag 12 panelen van 410wp erbij plaatsen op een bijgebouw. Het liefst maak ik 2 strings vanwege twee verschillende dakvlakken. Hiervoor wil ik graag een hybride omvormer zodat ik (later) een batterij er aan kan hangen. Ook wil ik een nieuwe kabel hierheen trekken om deze direct met de meterkast in huis te verbinden

Mijn vraag: wat is verstandig voor de nieuwe situatie? Kan ik af met een 1-fase hybride omvormer (bijv. de Goodwe GW5000-EH(/BH)? Zo ja, kan ik ook een batterij met goed fatsoen op een 1-fase omvormer aansluiten of heb je daar een 3-fase voor nodig?
Of raden jullie mij een nieuwe 3-fase omvormer aan? Maar dan denk ik dat twee strings niet lukt vanwege de voltage? Daarnaast zijn de kosten weer een stukje hoger voor 3-fase.

Nog te vermelden is dat mijn huidige meterkast verouderd is met smeltzekeringen. Het lijkt mij verstandig om ook deze te vernieuwen.

Alvast super bedankt voor de reacties. Ik loop namelijk een beetje vast met wat ik moet doen met alle informatie die online te vinden is.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Meterkast:

https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Ze bouwen ook op maat en in verleden heb ik erg nette prijzen gezien.

Verder heb je 2 keuzes:
1 zwaardere enkelfase omvormer met 2mppt
2 lichtere enkelfase omvormers met (minimaal) 1mppt

met de 4-5kW omvormer die je al op 1 fase hebt is er geen ruimte voor een 3 fase omvormer erbij.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Spartamet
Bedankt @Ronald voor je reactie.
Lijkt me een goede site van Sander Vunderink, ik zal eens contact met ze opnemen voor een opmaat meterkast.

Verder wat betreft de keuzes. Ik begrijp dat er dus geen 3 fase omvormer meer bij kan omdat er al een 1 fase omvormer hangt.
Dan lijkt mij de overblijvende optie om een nieuwe 1 fase omvormer voor de nieuwe panelen te gebruiken. Begrijp ik dat goed? Dan rest mij nog de verdere vraag of een 1 fase hybride omvormer goed geschikt is voor een batterij?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
3 fase kan alleen op een 3 fase aansluiting. Heb je die?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:23
Dat staat bijna meteen in de OP benoemd :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Ik verwacht dat 13x400 op een 4.6 oid kW omvormer zit. Dan is er op die fase nog 1 kW over… dus kan er een 3 fase omvormer van 3kW bij…

3kW op 3 fase heeft meer nadelen dan voordelen.

Waaronder een minimum Vmpp die in de buurt van een string van 6 zit.

Hybride houdt ik me niet mee bezig… ik zie dat tot minimaal 2027, waarschijnlijk later niet rendabel worden… mijn simulatie duidt op 1000kWh extra eigen verbruik bij 5000kWh verbruik in huis en warmtepomp… stroom moet daarvoor op niveau afgelopen zomer blijven bij huidige accu prijzen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Spartamet
De huidige panelen zitten inderdaad op een 4,6kW omvormer. Dan ga ik opzoek naar een geschikte 1-fase omvormer en naar een nieuwe meterkast.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:24
Ronald schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:23:
Hybride houdt ik me niet mee bezig… ik zie dat tot minimaal 2027, waarschijnlijk later niet rendabel worden…
Je hoort veel over thuisbatterijen, waarschijnlijk lobby uit de branche. Maar als over 7 jaar zonder saldering negatieve prijzen een ding worden dan zou het toch wel handig zijn als de huidige verkochte omvormers een api hebben waarmee ze geautomatiseerd uit en aan te schakelen zijn. Of af te schalen tot eigen verbruik.
Pagina: 1