Geluidsisolatie bij nieuwe uitbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Burenmetjacuzzi
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-08 21:09
Wij hebben dit najaar een uitbouw aan ons huis laten plaatsen. Houten constructie, met grote HR++ ramen.

Nu heeft de buurman onlangs een jacuzzi in zijn tuin gezet en horen we binnen de stemmen en het lage gebrom. Niet hard, maar wel echt net irritant. Hij houdt zich aan alle regels, maakt verder geen heel hard geluid oid en we hebben al met hem gepraat over onze overlast - daar valt echt verder geen oplossing te vinden.

We hebben een beetje spijt dat we niet de investering hebben gedaan in een stenen constructie voor de uitbouw, maar dat is nu dus te laat.

Ik denk niet dat er echt iets te doen is, maar wil het toch eens hier proberen. Wat denken jullie, zijn er nog maatregelen die kunnen helpen het geluid verder te beperken? Zou bijvoorbeeld triple glas echt nog een verschil maken? En is het normaal dat je met een houten uitbouw dit soort geluiden binnen duidelijk hoort?

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-12 14:44

Barrycade

Through the...

Geluid wordt geremd door massa. Dus hout zal minder dempen dan steen. Dus zou geen triple glas adviseren als je de zwakke plek niet aanpakt.

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:40
Lijkt mij dat het glas het zwakste punt is als de houten uitbouw ook geïsoleerd is (los van eventuele ventilatieroosters). Ik heb hier veiligheidsglas in de schuifpui, dat heeft een demping van ongeveer 35 decibel. Normaal HR++ glas ongeveer 28 decibel. Hoe meer glas, hoe meer geluid.

Ik hoor de kinderen in de speeltuin 10 meter verderop binnen totaal niet met dit glas. Keiharde regen dat op de veranda valt is eigenlijk het enige wat je binnen hoort.

Ik zou eerst het zwakke punt identificeren. Als dat het glas is zou ik voor geluidswerend glas gaan met een demping van tegen de 40 decibel (dat is qua gewicht nog te overzien). Het is echt een wereld van verschil.

• Burenmetjacuzzi
Ja, was ik al bang voor. Maar ja, betekent dat dat de enige oplossing is de hele uitbouw opnieuw te doen in steen? Is hout nog verder te isoleren qua geluid behalve de (18cm) isolatielaag die er met bouwen tussen is gestopt?

• Burenmetjacuzzi
-

[ Voor 100% gewijzigd door Burenmetjacuzzi op 06-04-2023 21:56 . Reden: Niet geantwoord op specifiek bericht ]

• Burenmetjacuzzi
Flatisa schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:41:
Lijkt mij dat het glas het zwakste punt is als de houten uitbouw ook geïsoleerd is (los van eventuele ventilatieroosters). Ik heb hier veiligheidsglas in de schuifpui, dat heeft een demping van ongeveer 35 decibel. Normaal HR++ glas ongeveer 28 decibel. Hoe meer glas, hoe meer geluid.

Ik hoor de kinderen in de speeltuin 10 meter verderop binnen totaal niet met dit glas. Keiharde regen dat op de veranda valt is eigenlijk het enige wat je binnen hoort.

Ik zou eerst het zwakke punt identificeren. Als dat het glas is zou ik voor geluidswerend glas gaan met een demping van tegen de 40 decibel (dat is qua gewicht nog te overzien). Het is echt een wereld van verschil.
Ah, dank! Dag klinkt veelbelovend.

Maar hoe komen we erachter wat het zwakke punt is, glas of hout?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-12 14:44

Barrycade

Through the...

Ken een aantal verhalen van recente uitbouwen die energetische zo lek zijn als een mandje.
(Schoonvader is energiecoach). Dus weet je zeker dat alles netjes aansluit? Heb je ventilatie in de uitbouw?

Dat bromgeluid zal trouwens lastiger zijn dan spreken.

Let wel dat 35 dB tegen 28 dB bijna 2,5 x zoveel demping van geluid is.

Weet niet hoeveel glas je hebt maar zou eerst eens een offerte opvragen, glas is schreeuwend duur momenteel.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:37
Je zou toch van een geïsoleerde houten wand met (ik neem aan) gipsplaat er tegen aan mogen verwachten dat het stemgeluiden redelijk dempt. Is het ergens lek?

Als dat het niet is, dan zijn er zeker opties. Je kan tegen de binnenwand nog een gipsen wand aanplaatsen die ontkoppeld is van de gipswand waar je hem voor zet. Dit kan je doen met speciale lijm.

Wil je nog verder gaan, en wat ruimte willen opgeven kan er nog een voorzetwand voor met een systeem wat het ontkoppeld of een extra laag isolatie.

Je zou met een contactmicrofoon die je tegen de oppervlakte aan legt kunnen kijken waar het geluid vooral vandaan komt, of het het glas is of de wand.

|>

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Naden en kieren op sporen, paar lagen gipsplaat binnen versprongen plaatsen, wand en plafond voor de massa. zijn de goedkoopste oplossingen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
plaspvd schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:11:
Naden en kieren op sporen, paar lagen gipsplaat binnen versprongen plaatsen, wand en plafond voor de massa. zijn de goedkoopste oplossingen.
Neem dan wel een speciale geluidswerende gips(vezel)plaat, die zijn wat zwaarder en houden meer db's tegen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:09

Exigence

dnkroz

Eerst luchtlekken opsporen. Mijn ervaring met uitbouwen is dat het er vaak maar wat tegenaan gesmeten wordt, nog net niet van het niveautje dakkapel.

Vaak zo lek als een mandje, en een luchtlek betekent ook meteen een geluidslek. Ik doe even de aanname dat je géén ventilatieroosters hebt en je ventilatie verder wel op orde is.

Dus zorg dat je alle (alle!) luchtlekken aanpakt. Laat anders een rooktest doen om ze op te sporen. Alles afsluiten, luchtdicht aftapen zal vaak al heel wat geluid wegnemen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
geluids/luchtlekken bekijken idd en kijk direct naar hoe je dubbel glas is opgebouwd bij gelijke glasplaat diktes gaan bepaalde frequenties door het glas, bijna alsof er geen glas is.
Daarna blijft alleen massa verhogen over

• Burenmetjacuzzi
Dank allen!

We gaan op zoek naar een manier om de lekken en/of zwakke plek te vinden. Ik hoop ergens dat het het glas is, dat is (weliswaar duur) maar nog aan te pakken. Extra voorzetwanden of gips gaat eigenlijk niet: het Grootste deel bestaat uit glazen deuren/ramen, en het stuk waar dat niet zo is staat de keuken tegenaan…

Rookonderzoek vind ik best kostbaar, en -er vanuitgaande dat er niet teveel lekken zijn- weten we dan nog niet of we glas of hout de zwakke plek is.

Ik vind de suggestie van een contactmicrofoon heel interessant, dus ga me daar eens in verdiepen. Een snelle Google-actie levert vooral stem-apparaten op.. dus maar eens ergens advies inwinnen of wat dieper onderzoek. Mocht iemand suggesties hebben wat voor apparaat geschikt is, ik hou me aanbevolen!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:17
Burenmetjacuzzi schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:51:
het stuk waar dat niet zo is staat de keuken tegenaan…
Hm, check dan ook de eventuele afvoer naar buiten op punt waar geluid binnen kan komen

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:06
Ik heb nog geen bevestiging noch ontkenning gezien of dat er ventilatieroosters in de kozijnen aanwezig zijn.
Hoe je het ook went of keert, ook al staan die dicht komt er geluid door ventilatieroosters heen. Wel heb je nog speciale geluidsdempende ventilatieroosters.

• Burenmetjacuzzi
Ah sorry, nee geen ventilatieroosters in de uitbouw
Draakje5 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:50:
Ik heb nog geen bevestiging noch ontkenning gezien of dat er ventilatieroosters in de kozijnen aanwezig zijn.
Hoe je het ook went of keert, ook al staan die dicht komt er geluid door ventilatieroosters heen. Wel heb je nog speciale geluidsdempende ventilatieroosters.

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-12 15:00
Het bromgeluid zou je ook nog kunnen proberen bij de bron aan te pakken, bijv. rubber blokken, trillingsdempers afhankelijk vd oorzaak.
Pagina: 1