Nog enkele vragen ivm nieuw 7800X3D systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek mijn 8j oude I5 6600K gaming systeem met GTX1070en 16GB ram up te graden naar een AM5 platform met de 7800X3D.
Ik heb momenteel een 2560x1440 144hz monitor.
Ik had nog enkele twijfels ivm het RAM geheugen, het moederbord, en de voeding.

Ik speel momenteel niet erg veel games, vooral Diablo 3, en zou hier ook Diablo 4 op gaan spelen indien de reviews na de release veelbelovend lijken.
Ik zou ook graag iets meer demanding games gaan spelen zoals monster hunter world, Last Epoch, Forza Horizon, Elden Ring en Cyberpunk etc.. als ik meer tijd EN een nieuwe GPU heb.
ik vind eindelijk weer iets meer tijd om te gamen nu de kinderen wat zelfstandiger begin te worden :p

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De GTX 1070 gaat het nog eventjes moeten uithouden, die voldoet nog even, tot er wat aanvaardbaardere GPU's komen die niet tegen de 1000 euro kosten..
Ik vraag me vooral af of mijn Corsair RM550X (van 2016) nog eventjes zou volstaan met al die nieuwe hardware?!
Als ik de efficientie van de 7800X3D zie zou ik vermoeden van wel, maar mogelijk zie ik andere zaken over het hoofd?!
Ik was van plan pas een nieuwe voeding te kopen als ik beslis welke nieuwe GPU ik wil in de plek van de GTX 1070 en daar mijn keuze van te laten afhangen.

Ga je overklokken?
Neen, ik zou wel PBO en alle andere opties willen gebruiken om het geheel zo zuinig mogelijk te maken en/of de temperaturen wat onder controle te houden ivm thermal throttling. Moet ik hier eventueel ook rekening houden ivm het te kiezen moederbord of voeding?
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wou als processor simpelweg de interessantste gaming processor van het moment op vlak van efficientie en snelheid.

- Ik vroeg me af (en ik denk dat ik het antwoord weet) of ik de voeding best nu al vervang, of gerust kan wachten tot er een nieuwe GPU in komt (en of ik mss zelfs zou toekomen met deze Corsair RM550X indien ik de oude GTX 1070 vervang door een andere die ingeveer evenveel verbruikt (dat zou rond de 180-200W moeten zijn))

- Daarnaast zit ik wat te twijfelen over het geheugen.
In dit YT filmpje https://youtu.be/XW2rubC5oCY?t=176 leek de beste aanrader enerzijds DDR5-6000 CL30 geheugen, OF DDR-5600 CL28 (waar ook nog strakkere timings op konden toegepast worden voor nog iets meer performance.)
Specifiek ging het hier om die G-skill Trident Z5 Neo RGB modules die ook hieronder staan.
Aangezien RGB me niet boeit, de kast (Fractal R5) is toch afgesloten, vroeg ik me ook af of die G-Skill Flare X5 DDR5-6000 CL30 module identiek ging presteren, of is dit toch een lager gepositioneerd kitje met mogelijk andere geheugenchips? (Hynix zou hier het beste voor zijn volgens dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=dlYxmRcdLVw)
Tevens vraag ik me af of die Trident Z5 Neo kits wel gaan passen in combinatie met de Scythe Mugen 5 PCGH koeler.. vandaar dat ik ook low profile gezocht heb. (op mijn hudige build staat er eeb Scythe Fuma op en die komt wel erg dicht tegen het geheugen aan.)

- Daarnaast vroeg ik me ook af of het zin had om voor een X670 moederbord te gaan tov B650.
Ik DENK niet dat ik X670 nodig heb. PCIe 5 voor SSD of GPU boeien niets.. ik ga dit systeem mogelijk weer 8j draaien, buiten de GPU die wrs 1x een upgrade krijgt tijdens al die jaren. (ik lees vooral in reviews over trage boot times, soms slechte audio chips en VRM temps boven de 80-90 graden.. maar de gekozen borden lijken hier best ok in te scoren. (boot times boeien niet zo erg btw..)
Ik sluit niet erg veel USB apparaten aan en draai nu ook 2 250GB sata drives.
Die waren wel erg krap de laatste jaren maar nu kan ik makkelijk 2 1TB of 2TB NVME drives installeren, en dit in zelfs de goedkoopste moederborden. (wrs een samsung 980 pro oid.. dit heb ik kort al eens bekeken maar ik zag weinig verschil voor gaming specifiek)

Voor de rest lijkt 32GB RAM me voldoende voor de komende jaren, de GPU keuze zal vallen op eentje met minstens 16GB, aangezien ik nu al VRAM issues merkte in de D4 beta bvb.
De koeler heb ik gekozen omwille van de stilte, en de nieuwe AM5 Ryzen CPU's gaan toch graag richting 80 graden, ongeacht de koeling. Vanuit de reviews lijkt de 7800X3D ook niet te throttlen, al zeker niet bij gaming workloads. Maar spreek me gerust tegen indien ik het fout zie.

Als er voor de rest nog andere opmerkingen zijn ivm gemaakte keuzes, of extra vragen, hoor ik het graag.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0)€ 209,90€ 209,90
1MoederbordenGigabyte B650M DS3H€ 184,95€ 184,95
1MoederbordenGigabyte X670 GAMING X AX€ 289,-€ 289,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 148,90€ 148,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 172,90€ 172,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-5600J2834F16GX2-TZ5RK€ 165,-€ 165,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 1.441,80

Beste antwoord (via DrMacabre op 07-04-2023 20:07)

• Woezik
  • Laatst online: 28-04 22:05
Een 7800X3D is absoluut geen meerprijs van € 210,- waard t.o.v. een 7700X. Voor gaming mag het dan de snelste zijn, voor niet-gaming zijn de prestaties zelfs slechter dan een 7700X.
Op het ASUS TUF Gaming moederbord zit een cashback: https://promotion.asus.co...back?utm_id=0072838121226. De ASUS heeft ook by far de beste stroomvoorziening van de drie die je hebt geselecteerd.

Ga voor de goedkopere Mugen 5 Rev. C met enkele fan. De fans van de PCGH zijn gemaximeerd op 800rpm. De Scythe Mugen 5 hangt niet over je memory sloten, dus je hebt geen beperking met de hoogte van je memory.

De performancewinst van een snelle geheugenkit is maar zeer beperkt, dus ik zou er niet veel extra voor willen betalen. Een scherp geprijsd 12ns AMD Expo kit is bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...e-cmk32gx5m2d6000z36.html

Als je bij de 7700X de Powerlimiet op bijvoorbeeld 105W zet, dan kun je icm je GTX1070 videokaart je RM550X nog wel blijven gebruiken. Bij gaming heb je dan ook nog geen performanceverlies.
https://tweakers.net/revi...slag-met-powerlimits.html
https://tweakers.net/revi...bruik-en-efficientie.html

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
Een 7800X3D is absoluut geen meerprijs van € 210,- waard t.o.v. een 7700X. Voor gaming mag het dan de snelste zijn, voor niet-gaming zijn de prestaties zelfs slechter dan een 7700X.
Op het ASUS TUF Gaming moederbord zit een cashback: https://promotion.asus.co...back?utm_id=0072838121226. De ASUS heeft ook by far de beste stroomvoorziening van de drie die je hebt geselecteerd.

Ga voor de goedkopere Mugen 5 Rev. C met enkele fan. De fans van de PCGH zijn gemaximeerd op 800rpm. De Scythe Mugen 5 hangt niet over je memory sloten, dus je hebt geen beperking met de hoogte van je memory.

De performancewinst van een snelle geheugenkit is maar zeer beperkt, dus ik zou er niet veel extra voor willen betalen. Een scherp geprijsd 12ns AMD Expo kit is bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...e-cmk32gx5m2d6000z36.html

Als je bij de 7700X de Powerlimiet op bijvoorbeeld 105W zet, dan kun je icm je GTX1070 videokaart je RM550X nog wel blijven gebruiken. Bij gaming heb je dan ook nog geen performanceverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Idd, de 7700X is de best aankoop nu qua prijs/prestatie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
De RTX4070 kan wel een interessante videokaart worden, mits deze inderdaad beschikbaar komt rond de €600.
Die zit rond de 200W

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
Woezik schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:25:

toon volledige bericht
Super bedankt ivm de cashback en ntrlk ook de feedback! :)

Ik ben indertijd voor de I5 6600K gegaan omdat die inderdaad prijs performance de interessantste was. (gezoon een BBG gevolgd toen)
Deze keer wou ik echter gewoon de snelste gamking CPU, maar geen kachel zoals de 13900K.
Toen ik de reviews zag heb ik de meerprijs voor lief genomen en hem direct besteld de dag erna.

Gamen is het enige wat ik op deze desktop ga doen dat meer 'power' vereist.
Vandaar wou ik daar de beste CPU omdat dat de grootste limiterende factor is nu op de I5.
Naast mss de GPU met maar 8GB RAM, maar dat is op te lossen met iets lagere settings.
De aankoop wordt toch gespreid over de komende 5j+.

Het geheugen zou voor de X3D reeks blijkbaar minder van belang zijn als bij andere Ryzen CPU's heb ik gelezen.. Ik was hier naar op zoek omdat ik indertijd DDR4 2133mhz genomen heb ipv een hoger geclockte kit, dus ik dacht, nu wil ik ook qua geheugen de beste CL op 6000 mhz, en liefst geen Samsung maar wel Hynix geheugen als ik wat strakkere timings wil instellen (Buildzoid bvb).

Ivm de voeding ben ik toch blij om te horen dat deze nog moet voldoen. (ook al speel ik toch met het idee dat ik beter nu upgrade ipv later)
Ik heb al pech gehad met een voeding vroeger dus ik was hier toch wat onzeker over..
Ik vraag me enerzijds af of ik de voeding moet updaten als ik iets in de trend van een AMD 7800XT erin stop ooit, die komen qua wattage wrs in de buurt van de huidige 1070.

Ivm de koeler had ik ook nog een review gezien van de Thermalright Peerless Assassin.. (43 euro op amazon momenteel)
ik wou vooral zo stil mogelijk, vandaar de mugen PCHG, maar als die CPU toch amper iets verstookt kan ik mss evengoed voor een goedkopere gaan mss.. en dan is de performance van die Thermalright voor die prijs mss helemaal top?!
Of zou dat geen goed idee zijn aangezien de 7000 reeks altijd naar 75-80+ graden gaat? Mss gaat ie dan richting 40+db gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
GarBaGe schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:26:
De RTX4070 kan wel een interessante videokaart worden, mits deze inderdaad beschikbaar komt rond de €600.
Die zit rond de 200W
Ergens wel ja, alleen moet er dan wel een 16GB versie van gaan uitkomen, of allerminst 12GB.. want ik merk nu al problemen met de 1070 en 8GB.. Of ik moet AMD gaan, die hebben tenminste voldoende VRAM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:03
DrMacabre schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:29:
[...]

Ergens wel ja, alleen moet er dan wel een 16GB versie van gaan uitkomen, of allerminst 12GB.. want ik merk nu al problemen met de 1070 en 8GB.. Of ik moet AMD gaan, die hebben tenminste voldoende VRAM.
Als je weinig geeft om Raytracing, dan is AMD momenteel budgettechnisch veel interessanter. de 4070 voor 600 euro zie ik niet gebeuren... de 4080 is 1300 euro, de 4070ti is bovn de 900 euro... de USA verwachtte prijs is 600 dollar, daar komt nog belasting overheen dan zit je al op 720+... en als er geen founder editie komt zullen ze allemaal duurder zijn dan die 720... nog los van het feit dat geen enkele videokaart eigenlijk voor retail price weggaat :X

Voor 700 euro heb je ook een 6950 XT, die net zo snel is als de 4070ti en 16GB geheugen heeft.

Zelf doe ik dat niet, want ik heb nvidia nodig (CUDA + Davinci Resolve doet raar met AMD + VR doet raar met AMD). Maar als je de nvidia specifieke technieken niet nodig hebt is dat een betere kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De moderne cpu's zijn niet zuinig, maar het is bij gamen niet zo extreem als bijvoorbeeld een cinebench test. Door het kleine produktieprocede worden cpu's wel duidelijk warmer en heb je betere koeling nodig. De gewone Mugen met enkele max. 1500rpm fan kan veel beter koelen als het nodig is: https://tweakers.net/pric...e/752609;1877260;1825856/ Het fanprofiel kun je zelf instellen en ook een tweede 1500rpm fan is mogelijk, maar levert niet zo heel veel winst op. Ik zou erop letten of de meegeleverde fans ook PWM fans zijn die op lage snelheden (300rpm) willen draaien. Fans die vanaf 700rpm regelbaar zijn, zijn vaak hoorbaar als je niet gamed.
De Thermalright Peerless Assassin is een goede deal, maar niet zo goed leverbaar. Hij zal wel over je memory sloten hangen.

We weten nog niet wat het verbruik van een 7800XT wordt, maar het zal ongetwijfeld hoger worden dan je huidige GTX1070, waardoor je een andere voeding nodig hebt. Ter vergelijk:
MSI GTX1070: opgegeven 150W 1xPEG8+ 1x PEG6
ASUS 7900XT: 3x PEG8, werkelijk verbruik ongeveer 313W: https://tweakers.net/revi...-prestaties-per-watt.html
PS: PEG8 is max.150W en PEG6 is max.75W en PCIe slot kan ook 75W leveren.

Kortom: een 7800XT red je niet met een RM550X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
Waah schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:45:
[...]

Als je weinig geeft om Raytracing, dan is AMD momenteel budgettechnisch veel interessanter. de 4070 voor 600 euro zie ik niet gebeuren... de 4080 is 1300 euro, de 4070ti is bovn de 900 euro... de USA verwachtte prijs is 600 dollar, daar komt nog belasting overheen dan zit je al op 720+... en als er geen founder editie komt zullen ze allemaal duurder zijn dan die 720... nog los van het feit dat geen enkele videokaart eigenlijk voor retail price weggaat :X

Voor 700 euro heb je ook een 6950 XT, die net zo snel is als de 4070ti en 16GB geheugen heeft.

Zelf doe ik dat niet, want ik heb nvidia nodig (CUDA + Davinci Resolve doet raar met AMD + VR doet raar met AMD). Maar als je de nvidia specifieke technieken niet nodig hebt is dat een betere kaart.
Indien mogelijk zou ik liefst een nieuwe generatie GPU hebben, als deze wat zuiniger blijkt, zo rond het 200W punt zoals men huidige. De 7900 XT en hoger, en 4080 vind ik teveel verbruiken, en mss ook overkill voor 144P 144hz.
Ik heb ook nog gedacht tijdelijk een 3060 12GB of een andere AMD mid tier kaart te nemen om even te overbruggen (in de hoop dat de prijzen mss iets of wat 'normaler' worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
Woezik schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:07:

De Thermalright Peerless Assassin is een goede deal, maar niet zo goed leverbaar. Hij zal wel over je memory sloten hangen.
Hmm inderdaad.. das mss lastig bij kits die wat hoger komen, tenzij ik low profile kies..
Kortom: een 7800XT red je niet met een RM550X.
Nee dat had ik alleszins niet verwacht.
Aangezien ik geen 300+ W gpu wil zou ik ntrlk nu ook al een nieuwe PSU kunnen kiezen.
Gelukkig was er net een artikel ivm het rendement en de certificering op Tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-04 22:43

Thomg

Aww yiss

Als een 7800XT minder dan 300W trekt zie ik een RM550x prima een 7800XT + 7800X3D kunnen voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
Thomg schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:26:
Als een 7800XT minder dan 300W trekt zie ik een RM550x prima een 7800XT + 7800X3D kunnen voeden.
Mijn RM550X stamt ntrlk uit een periode waar zulke GPU's nog niet courant waren, ik durf niet zeggen hoe de verschillende iteraties van de RM550X intern gewijzigd zijn om bepaalde loads aan te kunnen..
Ik denk dat dit em is:
https://tweakers.net/pricewatch/463791/corsair-rm550x-zwart/specificaties/

Blijkbaar is er 7j garantie op, die is nu wel verlopen dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ach ja, met zo'n voeding zou ik zeggen kijk of het werkt, zoniet, dan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toonm
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-04 17:55
De 7800X3D is het pas waard voor een 4070 Ti of beter, als je onder dat niveau zit koop je veel beter de 7700X, die nu uitzonderlijk goedkoop staat. uitvoering: AMD Ryzen 7 7700X Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
toonm schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:52:
De 7800X3D is het pas waard voor een 4070 Ti of beter, als je onder dat niveau zit koop je veel beter de 7700X, die nu uitzonderlijk goedkoop staat. uitvoering: AMD Ryzen 7 7700X Boxed
Dat is o.a. de kaart die ik in het achterhoofd hou, of iets equivalent.. maar dan hopelijk wel iets goedkoper..
De GPU is nu wel heel vlot uit te wisselen down the line.
Bij de I5 6600K had ik ook eerst een geforce 950 erin zitten om ff verder te kunnen, om hem dan uiteindelijk te vervangen door de 1070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toonm
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ik zou nog steeds kiezen voor wat je op dit moment veel beter uitkomt, en dat is zonder twijfel de 7700X, je kan later altijd nog upgraden met het AM5 platform, mocht je het nodig vinden. Ik vrees dat je het belang van je CPU overschat. De echte high end CPU's zijn voor mensen die absoluut het beste van het beste willen. Een 13600K is een mooie combinatie met een 4090, maar jij wil een combinatie maken van een betere CPU en en slechtere GPU. Toekomstbestendigheid is een mythe in de computerwereld door de snelheid van innovatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

toonm schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:15:
Ik zou nog steeds kiezen voor wat je op dit moment veel beter uitkomt, en dat is zonder twijfel de 7700X, je kan later altijd nog upgraden met het AM5 platform, mocht je het nodig vinden. Ik vrees dat je het belang van je CPU overschat. De echte high end CPU's zijn voor mensen die absoluut het beste van het beste willen. Een 13600K is een mooie combinatie met een 4090, maar jij wil een combinatie maken van een betere CPU en en slechtere GPU. Toekomstbestendigheid is een mythe in de computerwereld door de snelheid van innovatie.
Dit soort blanket statements zijn wel vrij gevaarlijk om zo te zeggen. Als je fps niet hoog genoeg en je GPU de bottlneck is dan:
  1. Koop een betere GPU
  2. Overklok de GPU
  3. Verlaag grafische instellingen
  4. Maak gebruik van upscaling
  5. Speel een ander spel
Als je CPU de bottleneck is dan:
  1. Koop een betere CPU
  2. Speel een ander spel
Wat ik probeer te zeggen, bij een CPU bottleneck ben je SOTL waar je met een GPU bottleneck nog veel opties hebt om het toch nog speelbaar te houden. De CPU dicteert in mate hoeveel fps je maximaal kan halen. Dan heb ik ook nog niks gezegd over hoe een CPU bottleneck meestal resulteert in stutters en een GPU bottleneck meestal in een lagere fps.

In sommige gevallen is een 7800X3D + 7800XT een betere combinatie dan een 7700X + 7900XTX.
It depends, en zeker niet alleen om te futureproofen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 07-04-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre

Ik heb de review nog eens bekeken en het was inderdaad nog erger dan ik dacht. Minder dan 1% algemeen.. das margin of error..
De X3D CPU's hebben echt zo goed als geen nut aan sneller geheugen.. compenseert ook ergens de meerprijs voor de CPU dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
Hier zijn de keuzes op gevallen uiteindelijk:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 219,95€ 219,95
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N€ 156,90€ 156,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 89,-€ 89,-
Totaal€ 465,85

Het Asus moederbord leek inderdaad zeer goed voor de prijs, de cashback is de kers op de taart.

Het geheugen daar heb ik een goedkopere kit gekozen, die wel nog leverbaar was, anders had ik de Flare X5 6000 CL30 gekozen voor nog enkele euro's minder.

Wat de koeler betreft: op amazon.com.be staat hij voor 42,90 euro.
https://www.amazon.com.be...2B%2Caps%2C72&sr=8-1&th=1

Ivm de SSD was ik nog aan het twijfelen tussen de Pro en non pro, maar deels door de net iets snellere prestaties en deels toekomstgericht (Directstorage) heb ik toch voor de PRO gekozen.

[ Voor 10% gewijzigd door DrMacabre op 07-04-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kom je uit met de hoogte van de modules, anders uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
Ik heb een review van de cooler bekeken. Die gebruikte toevallig hetzelfde type RAM sticks als ik besteld heb. Dat leek net te passen, en zoniet kon de fan iets hoger vastgeklikt worden op de tower bij de peerless assassin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
Gezien ik een 1440P 144hz monitor heb en momenteel niet 'al teveel' geld in een graka wil steken neig ik momenteel naar de 4070 die morgen uitkomt, een model aan 669 dan wel..
Maar enkel als ik deze verder kan gebruiken met de huidige PSU.

Een duurdere GPU zou ook betekenen dat ik daarbovenop een PSU moet kopen waardoor het geheel alsnog veel duurder wordt, en ik wil ook niet in een iets goedkopere lastgen kaart investeren en die paar euro's dan via de elektriciteitsrekening betalen over de jaren omdat ze 50-100W meer verbruikt.. (bvb 6800XT kost 50 euro minder maar verbruikt bijna 50% meer ingame)

Mijn ander idee was nog even wachten op de 7800XT (zonder PSU upgrade indien mogelijk) of de knoop doorhakken voor een 7900 XT + PSU upgrade. Dit geheel kost natuurlijk een goede 400 euro extra minstens (naast ook 50% meer verbruik ingame), en gaat mogelijk op mijn resolutie en game library nog niet zoveel toevoegen.

Geluidsproductie speelt in de bovenste redenering ook een (kleine) rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-02 14:15
Ik ben ook aan het rondkijken voor een nieuw systeem, maar wil eigenlijk mijn oude doorgeven aan de kinderen. Eerst maar eens een systeem bouwen en als ik later echt weer een AAA titel wil spelen een geschikte GPU er bij in drukken. Misschien kan ik dan nog nog voor de GPU een prijsverlagingsronde rekken.

Ik heb het zo snel niet kunnen vinden ergens.
Iemand een idee hoe de IGP van de 7800x3d zich verhoudt tot een GTX 1080?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
BenVenNL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:22:
Ik ben ook aan het rondkijken voor een nieuw systeem, maar wil eigenlijk mijn oude doorgeven aan de kinderen. Eerst maar eens een systeem bouwen en als ik later echt weer een AAA titel wil spelen een geschikte GPU er bij in drukken. Misschien kan ik dan nog nog voor de GPU een prijsverlagingsronde rekken.

Ik heb het zo snel niet kunnen vinden ergens.
Iemand een idee hoe de IGP van de 7800x3d zich verhoudt tot een GTX 1080?
Niet al te best vrees ik.. ik kan binnen een kleine week wrs een benchmark draaien in vfl met een 1070.. fwiw :)
review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games
Pagina: 1