Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• marcostapper
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-09 19:59
Hallo allemaal,
Ik had hem al even in het grote solar edge topic gegooid maar hier even nog voor de duidelijkheid:
Huidige installatie is de volgende:
Solar edge se5k (geen rwb)
8x trina solar 395w op oost (hellend dak)
5x trina solar 395w op west (hellend dak)
S440 optimizers.

Installatie werkt voor geen meter door te weinig panelen of verkeerde omvormer.

Nu heb ik op zuid 6x 410w panelen liggen (plat dak) op een oude omvormer, liggen niet optimaal in de zon de hele dag door het huis van de buren.
Hier wil ik 6x s440 achter hangen en ze in dezelfde string hangen, gaat dit ok werken? Ik hoor het graag!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Mijn suggestie was alsof het een advies topic is... dus wel even met bijna alles uit Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Even de SolarEdge designer gebruiken om het echte antwoord op de vraag te vinden.
Het globale antwoord: het gaat je problemen aan begin en eind van de dag niet oplossen. Maar slechter zal het.ook niet worden.

Misschien beter om te proberen om je omvormer te ruilen voor een korte string versie of een stringomvormer op te hangen en de huidige omvormer en optimizers te verkopen.

Aanvulling:

teacher in "Het grote SolarEdge topic"

Hier staat onder 'ter lering ende vermaeck' al een hele rij topics met voorbeelden. Daar kun je vast aanknopingspunten uit halen waar je in jouw situatie rekening mee moet houden.

[ Voor 25% gewijzigd door schumacher op 06-04-2023 21:01 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
De helling doet er ook toe.

13 panelen op een 3 fase SE omvormer die geen RWB versie is is echt belachelijk. 6 panelen toevoegen helpt denk ik ook veel te weinig (tenzij alles onder een hoek van 10 graden ligt).

Voer het in in SolarEdge designer, daar vind je het enige echte antwoord.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Kortste klap is m verkopen en een 1 fase 3500/3680 terug hangen. Die is zwaar zat.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wordt het niet eens tijd dit soort cowboys een halt toe te roepen?
Waarom doet solaredge daar zelfs niks aan?
Kwantiteit gaat voor kwaliteit?

Je kan de installateur toch gewoon in gebreke stellen? Datasheet s440 zegt minimum 16 stuks bij 3-fase
Dus het klopt al voor geen meter. (Afgezien van minimum aantal in de zon)

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2023 05:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• marcostapper
@AUijtdehaag installateur gaat het helaas niet oplossen. Die zegt gewoon doodleuk dat ik drie fase wilde dus dat dit het gevolg is. Als ik van te voren had geweten dat dat niet kon, ik ben ook maar een leek qua pv installaties, had ik dit uiteraard nooit gedaan. Er komen nu 6 s440 optimizers bij hem vandaan tegen ‘inkoopprijs’.
Ik doe alleen hopelijk wat fout in designer want deze geeft aan maar 18 panelen aan te willen sluiten ivm te hoge spanning, of klopt dat inderdaad?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien kan @Ronald wat invoeren?
Ik heb er geen ervaring mee met de solaredge tools.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:20
marcostapper schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:34:
@AUijtdehaag installateur gaat het helaas niet oplossen. Die zegt gewoon doodleuk dat ik drie fase wilde dus dat dit het gevolg is. Als ik van te voren had geweten dat dat niet kon, ik ben ook maar een leek qua pv installaties, had ik dit uiteraard nooit gedaan. Er komen nu 6 s440 optimizers bij hem vandaan tegen ‘inkoopprijs’.
Ik doe alleen hopelijk wat fout in designer want deze geeft aan maar 18 panelen aan te willen sluiten ivm te hoge spanning, of klopt dat inderdaad?
Dus omdat jij als leek iets wilt en voorstelt wat niet goed werkt hangt die installateur het maar op? Wat een dom volk. Dat is toch de professional die jou moet adviseren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
Wat een klinkklare kolder reactie van de installateur… die mag zich melden als stagiair schoffelen bij de plantsoenen dienst. Meer zit er niet in bij hem in de bovenkamer….

Rechtsbijstand? Nu bellen.

@AUijtdehaag heeft geen zin dit in designer te zetten… weigert rapport te maken bij incomplete string.

Dit is dus gewoon verwijtbaar .

Er is ook een 3 fase oplossing. Als je designer vraagt om 3 fase gooit hij er automatisch een RWB in omdat dat de enige geldige oplossing is.

Nogmaals: ook op basis van dit; verwijtbaar en fout

[ Voor 45% gewijzigd door Ronald op 07-04-2023 10:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
marcostapper schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:34:
@AUijtdehaag installateur gaat het helaas niet oplossen. Die zegt gewoon doodleuk dat ik drie fase wilde dus dat dit het gevolg is.
Dat is natuurlijk onzin. De installateur had jou moeten melden dat een 3-fase in deze situatie niet kan werken en dat de hele installatie zo niet aan de specs van SE zelf voldoet.

Met de designer heb ik verder niet zoveel ervaring, maar de string zou wel langer dan 18 moeten kunnen.

[removed]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je nodig hebt om dit systeem te redden:
Alle optimizers vervangen voor s500b
De omvormer omwisselen voor een se5k-RWB (of se5000h)
De zuid panelen kan je er bijzetten, ook met s500b.

Alleen de zuid erbij zetten op de s440 gaat je probleem niet oplossen; je creëert simpelweg een extra groepje met clippende optimizers. ;)

De installateur is hier verwijtbaar bezig geweest; hij heeft immers niet de juiste 3-fasen omvormer gemonteerd, en ook niet de juiste optimizers.

En, neem even contact op met solaredge support. Als die meedenken en aangeven dat je systeem manco is, dan kan je daarmee terug naar de installateur.

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 07-04-2023 11:32 ]

Wise enough to play the fool

• Ronald
Solaredge mag de certificering van deze installateur wat mij betreft intrekken… een installateur die niet erkent dat het systeem niet eens aan de letter van de solaredge eisen voldoet en zijn handen er van af trekt doet schade aan hun merk.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 07-04-2023 11:52 ]

• marcostapper
@Ronald dat vind ik ook, maar voor nu ben ik wel de l*l, en hoop ik maar dat het werkt om die 6 panelen erbij te trekken…

• marcostapper
@No Hands net bij de installateur geweest om extra optimizers op te halen, hij wist niet van te voren dat het niet ging met drie fase omvormer 🙈 en dan te bedenken dat hij alleen maar solaredge doet… ongelofelijk dit

• marcostapper
@hesselbeertje ik denk dat die wel aan de lichte kant is met 19 panelen erop straks.

• hesselbeertje
marcostapper schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:46:
@No Hands net bij de installateur geweest om extra optimizers op te halen, hij wist niet van te voren dat het niet ging met drie fase omvormer 🙈 en dan te bedenken dat hij alleen maar solaredge doet… ongelofelijk dit
Breng maar terug en laat hem het oplossen. Als jij nu gaat knutselen trekt hij straks helemaal de handen eraf

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• hesselbeertje
marcostapper schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:49:
@hesselbeertje ik denk dat die wel aan de lichte kant is met 19 panelen erop straks.
Ik bedoelde de zuid set laten voor wat ie is. Met 19 panelen is het idd wat krap.

• marcostapper
@hesselbeertje hij trekt z’n handen er toch al van af, installatie ligt er al 5 maanden op dus helaas heb ik ook al betaald. Vandaar dat ik liever ‘probeer’ om de 6 panelen in de string erbij te hangen in de hoop dat het werkt. Rechtsbijstand heb ik helaas niet en als ik het wel had dan zal dat waarschijnlijk lang duren en loop ik alleen maar meer opbrengst mis. Al met al: zucht

• hesselbeertje
marcostapper schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:10:
@hesselbeertje hij trekt z’n handen er toch al van af, installatie ligt er al 5 maanden op dus helaas heb ik ook al betaald. Vandaar dat ik liever ‘probeer’ om de 6 panelen in de string erbij te hangen in de hoop dat het werkt. Rechtsbijstand heb ik helaas niet en als ik het wel had dan zal dat waarschijnlijk lang duren en loop ik alleen maar meer opbrengst mis. Al met al: zucht
Zonder short string omvormer blijft t ellende. Ook met de zuid panelen erbij. Tenzij je alle optimizers wisselt.

Ik zou 't eerst maar eens bij Solaredge neerleggen. Als die aan de installateur beginnen te trekken kan het zomaar zijn dat ie wakker wordt. Hij is zijn certificaten vast niet graag kwijt.

Verder heb je gewoon recht op een goed werkende installatie. Ook na 6 maanden en nadat je betaald hebt, dat doet er niet toe. Zou wat zijn, een half jaar na aanschaf nieuwe auto wil de dealer geen garantiegevallen meer oplossen...

Zodra je zelf gaat klussen ben je wél direct de garantie kwijt. Dus doe dat aub niet.

[ Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 07-04-2023 17:16 ]

• Ronald
@marcostapper niet eigenwijs zijn. Telefoon pakken. Solaredge support bellen. Ze zijn vaak erg behulpzaam.

• Ronald
@marcostapper toevallig vandaag een positieve update van een forum lid in vergelijkbare situatie: Solaredge: Twijfel of het wel optimaal werkt.

Dat is een enkelfase systeem met origineel 5+5
Een 3 fase systeem zit op de dubbele eisen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:20
marcostapper schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:46:
Dan rekent hij dus waarschijnlijk geen een installatie uit en klapt ie overal maar wat neer. Des te meer redenen om het bij SolarEdge te melden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• marcostapper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-A8XnUk-ywqHdQna56wrFoRAdk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3mhPsc86h9G4144cKnbBPMi7.png?f=fotoalbum_large

• marcostapper
Bovenstaande is trouwens bij mij de fantastische grafiek 🙈

• marcostapper
@Ronald @hesselbeertje @schumacher @busscherski het loopt nu als een tierelier, hierboven zie je hoe het op een topdag was. Nu deed hij tot nu toe al 23kwh, vanaf 10u vanochtend (toen stelde de installateur de optimizers in) voor nu heel blij dat het werkt, zal solaredge nog wel op de hoogte stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door marcostapper op 08-04-2023 18:24 ]

• marcostapper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DzEPVloHgP28Pg3a-WaUpscz5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aRZ3caG2uhiWF2VThQGzpgRh.png?f=fotoalbum_large

• marcostapper
Nu dus de volgende opstelling:
Solaredge se5k
19x Solaredge s440
8x trina solar 395w oost
5x trina solar 395w west
6x suntech 410w zuid

• hesselbeertje
Ik zou toch nog eens op een zonnige dag de optimizer voltage grafiek checken. Grote kans da het nu niet goed, maar alleen minder slecht is.

• busscherski
Volgens mij heb je nog steeds de hellingen niet genoemd.

Laten we het 24 kWh noemen, uit 7.6 kWp = 3.16 Wh / Wp.

Mijn oude schaduw vrije panelen, ZZW 45° hebben vandaag 13 kWh / 4.65 kWp = 2.8 Wh / Wp. Gebaseerd op je opbrengst loopt het nu goed dus. Ook al kan ik hier in Hengelo heel ander weer hebben gehad dan jij.

Er is ongetwijfeld nog steeds voltage clipping, maar dan in de vroege ochtend en late avond, dat zie je niet echt terug in de dagopbrengst.(en is dus niet zo erg)

Wanneer de zon lager staat zal denk ik ook de clipping toenemen. Wanneer de zon hoger staat afnemen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

hesselbeertje schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:13:
Ik zou 't eerst maar eens bij Solaredge neerleggen. Als die aan de installateur beginnen te trekken kan het zomaar zijn dat ie wakker wordt. Hij is zijn certificaten vast niet graag kwijt.
Maar je kan die omvormers/optimizers nagenoeg bij elke groothandel krijgen na mijn weten…
Of moet je nog steeds gecertificeerd zijn, geen idee hoe dat precies werkt?

Sowieso begint de hele techniek een cowboy markt te worden, echt om :r van te worden soms…

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 09-04-2023 00:26 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Ronald
Spullen van SE kopen heb je niets voor nodig. In bedrijf stellen ook niet, kan allemaal lokaal. Maar klanten willen iets van monitoring, en om dat beschikbaar te maken heb je de certificering nodig.

• marcostapper
@busscherski het schuine dak is dacht ik 38 graden, de 6 op de garage liggen op standaard platdak steunen, geen idee wat die hoek is 🙈 vandaag weer 25kwh, piek van 4500 watt.

• marcostapper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3c1k9waDmXnjOx7HIlcXIf_PR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qCaRasbAhq3IZaieO2kDvRjx.png?f=fotoalbum_large

• marcostapper
@DutchWing je kan het indd bij iedereen krijgen maar nu kreeg ik het wel voor flink weinig en zet hij ze in de monitoring. Cowboys zijn het zeker weten.

• marcostapper
@Ronald ja zo is het maar net, ik wil wel graag m’n panelen kunnen uitlezen, dus dan maar zo.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

marcostapper schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:43:
@busscherski het schuine dak is dacht ik 38 graden, de 6 op de garage liggen op standaard platdak steunen, geen idee wat die hoek is 🙈 vandaag weer 25kwh, piek van 4500 watt.
Dit moet nog beter kunnen.
Als de boel in de monitoring staat, pak dan ff de optimizer voltage grafieken.

Platdak is meestal 10-15 graden.

• marcostapper
@teacher panelen oost hebben in de ochtend schaduw van meerdere bomen, panelen zuid hebben ochtend volop schaduw door de bomen en in late middag schaduw van huis buren, panelen west hebben deels last van een dakkapel waar de zon eerst overheen moet. Maar ik zal vd week de optimizer grafieken er eens bij pakken en hier delen.

• busscherski
marcostapper schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:43:
25 kWh uit 7.6 kWp = 3.29 Wh/Wp
Ik had vandaag uit mijn gunstige panelen 24.8 kWh uit 4.65 kWp = 5.33 Wh / Wp.

Maar goed, mijn panelen liggen gunstiger en hebben minder schaduw. En ik had vandaag wellicht beter weer dan jij.
Op basis van de opbrengst kun je niet zoveel zeggen. De optimiser voltage grafiekjes zeggen veel meer.

Zeker is dat het nu veel minder slecht is dan voorheen. De hoeveelheid die je nu op jaarbasis laat liggen kan ik lastig inschatten, maar mogelijk is het minder dan 3% van de jaaropbrengst en dat zou je afhankelijk van hoe je het opvat verwaarloosbaar kunnen noemen.

• marcostapper
@hesselbeertje @teacher @Ronald hieronder de optimizer spanningen, van platdak(zuid) en hellend dak. Eerste twee van zonnige dag, laatste twee van regenachtige dag (vandaag)

• marcostapper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbGpX6ce1-DH9AQtSOrPhpaoO3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZNj8xaTBEmzyKJvO8VrgZQm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwL3sIR-Bf-DBdvAB-prnrLtdf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huGIePZYJVwgEUu3wjN4qSg1.jpg?f=fotoalbum_large

• marcostapper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3J0DQiQlXIExpHNAz3Ze7NV4tEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcPh4B4EEfDJ370bVZFvl4qa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4eyYSCtQ-7zCUybSRTjA-xK0CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NN5zYIJX32GB4KqvlU9skhd.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Bij niet zonnig weer is de opbrengst spreiding veel minder. Het component diffuus licht overheerst dan, en dat is puur afhankelijk van hoeveel van de hemel het paneel ziet.

Het oostelijk deel gaat nu goed, al zal ik hoog zomer - dan komt de zon in het noorden op - nog wat clipping verscheen op oost.

West heb je nog niet genoeg. Dat ziet er best wel deftig uit…

• marcostapper
@Ronald die laatste zin volg ik niet helemaal. Wat is jouw oordeel in het algemeen nu? Mij lijkt het wel aardig, vast niet perfect maar volgens mij niet heel beroerd…

• Ronald
@marcostapper het is verbeterd, het is niet goed, maar dat is voor mij (en een goed aantal anderen) geen verrassing.

De west kant clipt gewoon nog steeds pittig.

• marcostapper
@Ronald thanks. Kan ik wat mee, ik ga voor dit jaar even afwachten wat hij in totaal gaat opbrengen, eventueel volgend jaar 2 of 3 panelen erbij op west. Echter is dan de vraag of dat dan nog steeds wil op een se5k

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:33
Zou die keuze toch eerder maken, grote kans dat de panelen die je nu hebt volgend jaar niet meer leverbaar zijn.

• busscherski
Je kunt even met SolarEdge Designer simuleren hoeveel panelen er maximaal bij passen richting west.
En ook hoeveel SE Designer denkt dat je misloopt door optimiser voltage clipping.

De hoeveelheid die je op jaarbasis mis loopt is zonder simulatie lastig in te schatten. Als ik moet gokken dan gok ik rond 3% van de jaaropbrengst.

Het leuke van panelen toevoegen in deze situatie is dat je er dan niet alleen de opbrengst van die nieuwe panelen bij krijgt maar ook een beetje opbrengst bij de andere panelen toevoegt.

• marcostapper
@Royytje op de dakkapel liggen ze uit het zicht dus maakt niet uit wat voor panelen het zijn tegen die tijd.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Meer op west, meer op zuid. En eigenlijk ook 80v optimizers. En eigenlijk ook op oost. Ruwe schatting is dat je plm 5-8kwh mist met de huidige setup.

Jij kent jouw opstelling het beste; probeer hem zo te maken dat je -altijd- minimaal 13 beschenen panelen hebt, of 10 met 80v optimizers.

[ Voor 40% gewijzigd door teacher op 10-04-2023 20:40 ]

• hesselbeertje
Ik zie in de grafieken niet alle optimizers? Ze hangen toch wel allemaal in 1 string? Ik zie nu vooral smiddags nog te veel clipping. Kost je serieus kwh's

[ Voor 42% gewijzigd door hesselbeertje op 10-04-2023 20:35 ]

• Ronald
@marcostapper se5k normaal mag ruim 7,5kW berekend maximum hebben (doet designer voor je). Op jouw dak kom je daar niet snel aan. Zelfs met zoveel overdimensionering en dus aftop verlies je waarschijnlijk minder kWh dan nu.

Bovendien mis je aftoppen op momenten dat het niet echt boeit. De clipping vind veel later op dag plaats en zonder salderen maakt dat meer uit dan aftop. Dus gewoon kijken naar nog wat meer, nu of later - je hebt het kunstje zelf leggen inmiddels door

Houdt de opmerking van @Royytje in gedachten. Panelen die er hetzelfde uitzien zijn vaak niet lang te krijgen

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 10-04-2023 20:40 ]

• marcostapper
@hesselbeertje ze liggen allen in 1 string alleen heeft de installateur daar string 1.0 en 1.1 in de monitoring van gemaakt, vandaar.

• marcostapper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvq2gfScqFoD4NBAmdeBff9KFas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqztxgmzKGcpQvutJf5BD5AI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhq6MPSbkJGFlvLlJckzbkwHwOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fa3fxX5np6ngw4FKQwRZSX3R.jpg?f=fotoalbum_large

• marcostapper
Hierboven de huidige situatie en de situatie als ik er op west 2 bij leg.

• marcostapper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cpaPHiiJXTKNhN3lykw9CG6ksg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbQCGLT4qLLoKSPEcbI0uhCu.jpg?f=fotoalbum_large

• marcostapper
En de laatste is de huidige situatie maar dan met se5k-rwb
420kwh per jaar verschil (zoals al voorspeld door jullie)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronald schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:39:
@marcostapper se5k normaal mag ruim 7,5kW berekend maximum hebben (doet designer voor je).
Volgens datasheet max 6750 toch?

• Ronald
@MikeyMan dat is de RWB - 135%

Normale mag 155%

• hesselbeertje
marcostapper schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:30:
En de laatste is de huidige situatie maar dan met se5k-rwb
420kwh per jaar verschil (zoals al voorspeld door jullie)
Nu van de regen in de drup dus. Ik zou eens die 'installateur' wat meer aansporen. Onzin dat je m hiermee weg laat komen.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

marcostapper schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:09:
@hesselbeertje ze liggen allen in 1 string alleen heeft de installateur daar string 1.0 en 1.1 in de monitoring van gemaakt, vandaar.
1-10
1-6

Je mist 3 optimizers.

• busscherski
MikeyMan schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:37:
[...]

Volgens datasheet max 6750 toch?
Ik zie ook 6750 W staan in de datasheet. Niet zeker of SE Designer dat ook vind.

• busscherski
marcostapper schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:11:
Hierboven de huidige situatie en de situatie als ik er op west 2 bij leg.
Oke, met 2 panelen richting west erbij krijg je er 750 kWh per jaar bij. Ook dan zal er nog optimiser voltage clipping zijn maar wat mij betreft zou je het dan acceptabel kunnen noemen.

• busscherski
teacher schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:53:
[...]

1-10
1-6

Je mist 3 optimizers.
Ik denk meer dan 10 lijntjes te tellen in de screenshots met 1-10

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronald schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:43:
@MikeyMan dat is de RWB - 135%

Normale mag 155%
Nou, ik heb hier een vrij geanimeerde discussie over gehad met mijn installateur in verband met het toevoegen van een drietal panelen.

Lijkt toch echt 6750 te zijn voor de standaard.

https://www.solaredge.com...or-inverter-datasheet.pdf

• marcostapper
@busscherski designer vind het in ieder geval prima als ik over die 6750 heen ga. Misschien door oost west opstelling?

• busscherski
marcostapper schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:17:
@busscherski designer vind het in ieder geval prima als ik over die 6750 heen ga. Misschien door oost west opstelling?
Bij jouw dak kan max hoeveelheid Wp idd veel hoger zijn dan 6750 Wp.

SE designer berekent een max DC vermogen (staat wel ergens in het rapport) Dat moet wel onder 6750 W DC liggen.

Pagina: 1