Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen verleggen - verlengkabels MC4 - Advies

Pagina: 1
Acties:

• r0bert86
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-10 11:10
Hi,

Onderstaande foto zegt denk ik genoeg. Wij hebben 20 zonnepanelen liggen, waarvan 12 op het schuine dak en 8 op de uitbouw. De uitbouw ligt gedurende de dag voor een groot deel in de schaduw, waardoor het rendement van een aantal panelen aanzienlijk lager is. Nu hebben wij vorig jaar een overkapping geplaatst en wil ik 5 panelen verplaatsen naar de overkapping.

Om te kijken of het echt de moeite waard is, wil ik eerst vast 1 paneel verplaatsen (als test en vergelijk). Het zijn 290WP panelen met optimizers i.c.m. een Solar Edge omvormer.

Nu heb ik twee kabels besteld met MC4 connectoren 6MM 5 meter. Kan/ mag ik de huidige kabels zo verlengen, zodat ik 1 paneel op de overkapping plaats?

In het groen de twee verlengkabels (sorry voor het kriebelwerk, maar is denk ik wel duidelijk ;). Voor nu wil ik dus 1 paneel verleggen en later eventueel meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIQn7Bgt8ZkkG7NUJIpwGWZDlOo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ytVVFiGqs2nuuCHDCIWjCBa3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdj0ssOIJzfK2b84mJIbvo5u5fY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXHw38nPLDlmGDiFlckfabac.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Als het goed is ligt het niet zo: Inductielus. Je wil minimaal oppervlak tussen de kabels heen en terug (Heen is de lijn panelen-optimizers)

Maar verder is verleggen mogelijk.

Je kunt het effect behoorlijk netjes simuleren met solaredge designer. Zie SE topic hoe je daar in komt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Verplaatsen als test is in principe niet nodig omdat er prima simulatietools zijn die dit kunnen benaderen. Dus je kunt je de moeite besparen ;).

Waar je op moet letten, is dat SolarEdge een minimaal aantal panelen gelijktijdig in de zon nodig heeft om te werken.
Waneer het ene paneel op een afwijkende richting wordt gezet terwijl andere panelen niet voldoende zon opvangen, gaat dit losse paneel (ook) niet produceren ook al ligt het in de zon.

• r0bert86
schumacher schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:22:
Verplaatsen als test is in principe niet nodig omdat er prima simulatietools zijn die dit kunnen benaderen. Dus je kunt je de moeite besparen ;).

Waar je op moet letten, is dat SolarEdge een minimaal aantal panelen gelijktijdig in de zon nodig heeft om te werken.
Waneer het ene paneel op een afwijkende richting wordt gezet terwijl andere panelen niet voldoende zon opvangen, gaat dit losse paneel (ook) niet produceren ook al ligt het in de zon.
Bedankt, maar geldt dat ook bij optimizers? Dacht dat de panelen dan juist allemaal apart werkten? Dus niet als 1 paneel schaduw heeft, de rest ook minder oplevert.

• r0bert86
Ronald schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:19:
Als het goed is ligt het niet zo: Inductielus. Je wil minimaal oppervlak tussen de kabels heen en terug (Heen is de lijn panelen-optimizers)

Maar verder is verleggen mogelijk.

Je kunt het effect behoorlijk netjes simuleren met solaredge designer. Zie SE topic hoe je daar in komt.
Bedankt, de bedoeling is ook wel om binnen x weken de overige 4 erbij te leggen.
Bekabeling zal idd verkeerd getekend zijn, maar uitgangspunt is dat ik de huidige kabels vervang of verleng tussen de panelen.

Op Solaredge las ik namelijk onderstaande, vandaar de twijfel:

https://knowledge-center....r-application-note-nl.pdf

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
@r0bert86 Ik heb pak hem beet 25 meter tussen 2 delen (zie sig)... Ik begrijp dat document niet echt ;-)

Getekend in designer, 1 string... Designer had moeten weten dat het niet met een paar meter zou gaan lukken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1