Teak tuintafel herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:32
Hi,

Vorig jaar heb ik een teak tuintafel gekocht (zie foto). Deze is helaas erg grijs geworden en heeft aardig wat zwarte vlekken.

Ik vroeg me af iemand tips heeft om deze te herstellen. Wat ik lees is in ieder geval schuren, maar dan lees ik wisselende verhalen wat betreft olie of beits. Iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy51PgNks9C1Yr8gqCLQoyM1_XU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqVJTMN0lC4KsDU3qQIWqCuo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sC6WUoL1l2RKC_oHfv8WQeoDEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtmXRQ6aXd2N0b5bmxzjTK2d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/audb3DFHEdVUxwN8llrE7wuTmtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpTxtXuYXUmdvZAMcDQGWUZ0.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froid
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:18
Goed natmaken, stugge borstel erop en eventueel groene zeep. Werkt bij ons erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 13:45
hij is nu onbehandeld ? Dan idd schuren , je kan er evt een paar laagjes ultra matte lak overheen doen . maar je zal altijd met een x hoeveelheid tijd weer aan de gang moeten . teak vergrijsd nu eenmaal mits niet behandeld. Wel behandeld krijg je vaak het weer erin, en moet je weer schuren en laagje erover .

Zelf ben ik fan van harde wax van osmo , dat kun je heel makkelijk ook tussendoor gewoon opbrengen . Soort van onderhoudslaagje. houd je het netjes mee

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je gaat dit er niet vanaf krijgen met olie of beits.

het midden stuk zal goed te herstellen zijn ontweringswater,schuren etc. , het wittige/gelige deel is spinthout dit hout is veel zachter dan het kernhout en gevoelig voor schimmelachtige. het wordt vaak met opzet niet buiten gebruikt.

als je klaar bent met schuren/ontweren dan fatsoenlijk behandelen. zonde om die mooie plank niet gewoon te behandelen. zeker in het spinthout ga je anders verkleuringen krijgen die er niet meer uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Dank voor de reacties. De tafel is tot op heden nog niet behandeld, stom maar vorig jaar niet bij stilgestaan.

Ik zal beginnen met het schuren en ontweren. Vervolgens dus behandelen en dan verder beter bijhouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:20
Nog een tip: leg voortaan als je de tafel een poos niet gebruikt een klosje o.i.d. aan één kant eronder zodat het regenwater eraf kan lopen en niet erop blijft liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Er is van een Fabrikant Hg wel iets om de vergrijzing van hout terug te draaien.
Heb deze gekocht maar was er niet tevreden over.

Eigenlijk werkt sla olie,eventueel dure Lijnzaad olie ook bij nieuw en of geschuurd hout dit zorg er voor dat de hout cellen olie opnemen ipv water.

Eventueel hergebruikt van oude zonebloem olie kan ook. Wel even filtreren met een koffie filter in een trechter.

[ Voor 17% gewijzigd door onno oliver op 06-04-2023 20:55 . Reden: oude olie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 12:01
Ik zou hem sowieso dan maar eens droog gaan zetten, momenteel zal die zich volledig vol gezogen hebben met water, in de winter is het handig om de tafel af te dekken met een zeil of ergens binnen te stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
daniel14 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:58:
Ik zou hem sowieso dan maar eens droog gaan zetten, momenteel zal die zich volledig vol gezogen hebben met water, in de winter is het handig om de tafel af te dekken met een zeil of ergens binnen te stallen.
Ik kan hem helaas niet droog zetten of verplaatsen. Hij staat op een stacaravan park waar er ook geen overkapping mag worden geplaatst. Het afdekken met een zeil werd destijs bij verkoop van de tafel juist afgeraden vanwege dat de tafel zou moeten ‘ademen’ en en je anders juist vochtproblemen kan krijgen is mij verteld.

Maar goed resultaat is hoe dan ook niet beter nu haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:58
Dit is geen teakhout, maar suar.

Engiszins laten drogen en dan met de schuurmachine de tafel weer "als nieuw" schuren. Daarna 3 lagen hard-wax olie en je tafel is mooier dan toen hij nieuw geleverd werd.

Volgend herfst/winter de tafel netjes afdekken onder een dekzeil.

Overigens, als je binnen een suar tafel hebt (zoals ondergetekende), wordt aangeraden om ook een luchtbevochtiger te plaatsen, omdat suar een tropisch hardhout is dat bij een luchtvochtigheid van <50% gaat scheuren.

[ Voor 28% gewijzigd door Den_S85 op 07-04-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5TKhcm7UieLXN2ECMI_tTeWb6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnF9r0l2kMfQvFF9KmZoC2DG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jqlrhq5V_CA4DZo4XqyBUIqbpVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zt7c90CVdFJJzSSRDdiSQjHE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sC6WUoL1l2RKC_oHfv8WQeoDEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtmXRQ6aXd2N0b5bmxzjTK2d.jpg?f=fotoalbum_tile

Na het (grof) schuren en ontweren nog even met groene aanslag reiniger nat gemaakt. Dan zie je wel wat kleur terug komen maar vooral de schimmelvlekken komen naar voren. Eens kijken wat we daar mee kunnen doen.

Baal er wel van, tafel lijkt in mijn ogen verpest door laksheid van mezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:12
Maak je tafel helemaal nat zodat het hout gaat open staan. Maak vervolgens een emmer water aan met een flinke lading keukenzout en dan lekker poetsen met een oude afwasborstel of schuurspons. Dat werkt super goed! Schrobben in de richting van de houtnerf dus in de lengte van je tafel. Daarna goed afspoelen anders krijg je witte zoutvlekken op je tafel. Zo pak ik het ieder jaar aan. Als alles droog is kun je de tafel behandelen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 13:26
die zwarte vlekken kun je met Oxaalzuur opgelost in water (handschoenen gebruiken) wegkrijgen.
Probeer dit eerst op een proefstukje.

Daarna opschuren en bescherming erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:57
Paar balkjes op tafel leggen en dan zeil er over werkt prima.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• joeyke87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iytc9ckwmapxYx36o3C6gX8wG3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGwJPqzUIW9MSohi6LHrWUL3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUagoBQYeb6CgYdMGTVjZCVWOZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGRnAmZ38scTJuHFVAgwqZYu.jpg?f=fotoalbum_tile

Druk bezig geweest: schuren, ontweren, en ontgrijzen. Nu zit de 1e laag olie erop en morgen de 2e laag aanbrengen, vind het er goed uit zien. Dank voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Netjes geworden!

Wel nog dit: als je hier het hele jaar de zon op laat knallen, en de hele winter buiten laat staan is er geen beschermlaag die heel blijft.

Ik heb zo een eiken tafel buiten staan, ga ik in de lente een keer met een hogedruk overheen en dan een keer vlug met een schuurpapiertje. Ik laat hem maar lekker grijs want echt strak houden heb ik opgegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 13:45
hij is behoorlijk opgeknapt, van de winter misschien balkjes erop leggen en afdekken met een zeil. wel zodanig dat er nog circulatie van lucht kan zijn

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:24
Toevallig vanochtend ook de Teak tafel weer onder handen genomen. Ik gebruik om schoon te maken eerst een pannenborstel met groene zeep. Laten drogen en schuren. Afnemen met ammoniak en vervolgens een aantal lagen blanke beits eroverheen. Kost me totaal een uurtje of 3 en hij is weer zo goed als nieuw.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:35
Wat je qua winter kan doen is sws de genoemde klosjes, maar ook een zeer dampopen maar waterkerende folie er op. Wordt ook op daken onder de pannen gebruikt. Wellicht dat je ergens een stukje kunt bemachtigen bij een dakdekker.
Pagina: 1