Verschil in gipsplaten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:38
Binnenkort wil ik op zolder een tussenwand realiseren dmv metal stud, glas/steen isolatie en gipsplaten.

Zit er verschil in gipsplaten? Bij de Hornbach kost een plaat 5,35/stuk, maar in de reviews lees ik dat het kennelijk hele slappe platen zijn en breekbaar zijn, tevens ook niet maatvast.

Bij de webshop waar ik de profielen wil(de) kopen kost een zelfde gipsplaat bijna het dubbele, namelijk € 9,39/stuk.

De Bouwmaat zit er een beetje tussen in, namelijk 6,49/stuk.

Op Google kom ik veel how-to/DIY videos tegen waarin ze het merk Gyproc gebruiken, maar dat lijkt bijna niet verkrijgbaar te zijn (in Nederland).

Dus zit er verschil in gipsplaten (bij dezelfde dikte)?

Dezelfde vraag heb ik eigenlijk over de metal stud profielen, ook daar lopen de prijzen uiteen.

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Gyproc verkopen ze bij karwei / gamma in ieder geval dus dat moet lukken 😀
Ik kreeg ze binnen via de website waar ik de isolatie kocht. Die waren van siniat. Die koop je ook bij hornbach of praxis. Ik kan weinig zeggen over de vergelijking met andere merken. Ik zou wel kijken naar de reviews maar 99 procent schrijft geen review over de gipsplaten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Die siniat platen van de HB zijn imo prima.
Elke gipsplaat is slap als je hem in je handen hebt, de stevigheid komt immers pas als je hem tegen je wand hebt geschroefd.

Gewoon om de 30cm een staander plaatsen en die platen er op klappen. Maatverschil onderling heb ik nog nooit gehad. Mogelijk dat ze niet precies 60cm zijn, maar dan zijn ze in ieder geval allemaal niet precies 60 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

In mijn ervaring, ik heb ~40 platen van beide merken (Hornbach: Siniat, Gamma: Gyproc) verwerkt, en die van de Siniat zijn goedkoper, maar ... korreliger? Je moet echt meerdere malen diep snijden om een nette breuk te krijgen.

Aangezien dat 33% van de prijs scheelde (2 jaar geleden: 4 vs 6 euro per plaat) zou ik dat zó weer doen.

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 06-04-2023 17:42 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49
Er zal tegen de 200m2 van die Hornbach gipsplaten in mijn huis verwerkt zijn zonder enige klacht. Timmerman gaf aan dat hij gipsplaten ook vaak bij de Hornbach haalde ivm prijs.

Er zijn nul platen gebroken terwijl ik ze allemaal handmatig in een aanhangertje gehaald heb, en ze door een of twee trapgaten zijn getild. Niets geen problemen gemerkt ook wat betreft maatvastheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je ze fatsoenlijk behandelt zit er niet veel verschil in. Ik gebruik zelf altijd Knauf, maar dat is omdat de bouwhandel dat merk voert.
Misschien kan ons Belgische Gyproc mannetje @Jellabie nog vertellen wat het verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:38

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik moet altijd een beetje lachen over de reviews bij de HB. Als je zelf een beetje gezond verstand hebt en ook enigszins weet wat je doet met een nuchtere blik, is het allemaal wel okay.

Gipsplaatsen zijn geen massief houten planken, dus no shit dat als beunhaas de bezorger een pallet brengt, dat er wat dingen stuk zijn. Mooi geval om zelf even met de aanhangwagen langs te gaan en een stapel mee te nemen om de 'juiste' te pakken.

En natuurlijk zit er verschil in. Maar voor 50% van de prijs.. als je dan 1 plaat niet kunt gebruiken van de 50, zie ik het probleem niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

_JGC_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:53:
Als je ze fatsoenlijk behandelt zit er niet veel verschil in. Ik gebruik zelf altijd Knauf, maar dat is omdat de bouwhandel dat merk voert.
Misschien kan ons Belgische Gyproc mannetje @Jellabie nog vertellen wat het verschil is?
Als ze echt even dik zijn zit het verschil in de afgeschuinde zijde, die zijn anders bij de merken.

In diktes moet je wel opletten, knauf is afaik 13mm waar gyproc 12.5mm dik is. Lijkt niet veel, maar met afsmeren ben je aan het kutten.

Kies een plaat/merk en blijf er bij.

Normaal neem ik altijd gyproc, maar voor mijn plafond heb ik eens Knauf genomen, was paar € per plaat goedkoper, en wat mij wel opviel was dat de Knauf platen vezel versterkt zijn welke gyproc dat niet heeft, enkel bij de groene platen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NyL4GATlwG0RdHDAbu1FJXiiIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geZ3MQPthP8ChcfL0lgdfkDT.jpg?f=fotoalbum_large

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Jellabie Ik heb hier de hele berging met Knauf gedaan, 12.5mm platen, zowel 120x260 als 60x260, maar hier geen vezels gezien. Misschien dat Knauf in België andere platen voert dan hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zitten hier ook vezels in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

c-nan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:21:
Binnenkort wil ik op zolder een tussenwand realiseren dmv metal stud, glas/steen isolatie en gipsplaten.

Zit er verschil in gipsplaten? Bij de Hornbach kost een plaat 5,35/stuk, maar in de reviews lees ik dat het kennelijk hele slappe platen zijn en breekbaar zijn, tevens ook niet maatvast.

Bij de webshop waar ik de profielen wil(de) kopen kost een zelfde gipsplaat bijna het dubbele, namelijk € 9,39/stuk.

De Bouwmaat zit er een beetje tussen in, namelijk 6,49/stuk.

Op Google kom ik veel how-to/DIY videos tegen waarin ze het merk Gyproc gebruiken, maar dat lijkt bijna niet verkrijgbaar te zijn (in Nederland).

Dus zit er verschil in gipsplaten (bij dezelfde dikte)?

Dezelfde vraag heb ik eigenlijk over de metal stud profielen, ook daar lopen de prijzen uiteen.
Misschien moet je niet alleen de slechte reviews lezen, ik lees vooral dat het prima platen zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

_JGC_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:59:
@Jellabie Ik heb hier de hele berging met Knauf gedaan, 12.5mm platen, zowel 120x260 als 60x260, maar hier geen vezels gezien. Misschien dat Knauf in België andere platen voert dan hier?
Als ik op de website van knauf kijk zie ik precies alleen maar 13mm

https://knauf.be/nl/produ...n?object_type=Product&p=1

Die vezels kunnen zijn omdat het plafond platen zijn, 4xaba

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Jellabie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:08:
[...]

Als ik op de website van knauf kijk zie ik precies alleen maar 13mm

https://knauf.be/nl/produ...n?object_type=Product&p=1

Die vezels kunnen zijn omdat het plafond platen zijn, 4xaba
Dat zal het zijn dan, ik heb hier 2xAK wandplaten tegen het plafond gezet. Had genoeg aan 2,25m dus hoeft geen 4xAK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:38
Dank voor alle reacties! Het maakt dus vrij weinig uit welke (merk) platen ik neem. Gewoon goed mee omgaan en het komt goed.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Jellabie Knauf heeft dus verschillende producten in de NL en BE markt. Op de NL site vind ik alleen 12,5mm platen, nergens gesproken over vezelversterkt, ook niet voor die groene hydro platen. Op de Belgische site die je linkt zijn ze wel 13mm en vezelversterkt.

Maargoed, niks wat een bouwhandel tegenhoudt om platen uit BE te importeren en in NL aan te bieden natuurlijk. Zeker bij partijhandeltjes is dat niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 00:20
c-nan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:03:
Dank voor alle reacties! Het maakt dus vrij weinig uit welke (merk) platen ik neem. Gewoon goed mee omgaan en het komt goed.
Ben hier net klaar met tussenwand van metalstud + gipsplaten. Zou gewoon die van de hornbach pakken, prima product en veruit het goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_JGC_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:48:
@Jellabie Knauf heeft dus verschillende producten in de NL en BE markt. Op de NL site vind ik alleen 12,5mm platen, nergens gesproken over vezelversterkt, ook niet voor die groene hydro platen. Op de Belgische site die je linkt zijn ze wel 13mm en vezelversterkt.

Maargoed, niks wat een bouwhandel tegenhoudt om platen uit BE te importeren en in NL aan te bieden natuurlijk. Zeker bij partijhandeltjes is dat niet vreemd.
zowel 9,5 als 12,5 van knauf heeft hier vezels het lijkt minder dan bij horzon (4x ak) of groene plaat maar ze zitten er echt gewoon in

dit is 9,5 mm knauf (bouwmaat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiZ2NiF_rdeQRqI3g4fFB6V_A8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNdVNvYX0aqZMpa6NHDFwnam.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:21:
… in de reviews lees ik dat het kennelijk hele slappe platen zijn en breekbaar zijn…
Tjah, het zijn geen eikenhouten balken.

Wat veel doe-het-zelvers nog wel eens willen vergeten is dat een gipsplaat het beste niet horizontaal ( _ ) getild moet worden maar verticaal ( | ). Dan is de kans op breken nagenoeg nul. Bij het monteren aan het plafond zorgen voor voldoende ondersteuning schijnt ook erg te helpen. Het liefst doe je dat met 2 man of een goede plafondplatenlift er bij. Dat scheelt je een boel gestuntel met vasthouden en schroeven tegelijkertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05
Hier ook nog geen Siniat plaat stuk gegaan, enkele tientallen verwerkt.

Ooit een paar van deze gekocht, handig om een zeiltje te klemmen tijdens het klussen, maar ze houden ook makkelijk even een plafondplaat terwijl jij hem vastschroeft:

https://www.hbm-machines....endeling-115-290-cm-30-kg
Pagina: 1