Creatie Chrome OS Flex herstelimage loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Mijn vraag
Tijdens het creëren van een Chrome OS Flex herstelimage gebeurt er niets meer (Afbeelding)
Hij download alles en pakt alles uit, dan vraagt Windows of er aanpassingen mogen aan de drive, vervolgens stopt hij bij het getoonde scherm.

Relevante software en hardware die ik gebruik
https://chrome.google.com...ojjlmhdmidojbmbodfm?hl=nl
Scandisk Ultra Fit USB device 28,5 GB
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb de flashdrive uitgebreid geformatteerd in FAT
Als doel laptop heb ik Chrome OS Flex, type Chrome OS Flex geselecteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCMDNKZt_Iw7TPqEilGNVL52IPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AijUVGZKCB8J8pk8xucR0ah7.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via PCan op 11-04-2023 13:52)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Daar houdt het qua kennis voor mij ook even op.

Mogelijk dat je eromheen kunt werken en dat het maken van de stick op een andere computer (evt via kennis/collega) wel lukt (bij mij werkt het bijvoorbeeld)
Als de stick er eenmaal is kun je aan de slag en daarna heb je de stick ook niet meer nodig (tenzij je in de toekomst vaker machines van Chrome OS Flex gaat voorzien en je altijd de laatste versie wilt gebruiken)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je probleem is dus niet zozeer met Chrome Flex OS zelf, maar eigenlijk met de tool voor het maken van media of Windows waar je de tool op draait. Omdat je basis dus Windows is, past het niet in LNX.

Ik twijfel een beetje of dit in Windows Clients moet of dat het een probleem is met de tool en dus in CSA. Voor nu verplaats ik dit topic naar CSA.

Als laatste nog wel de vraag of je de tool als administrator draait. Misschien wil het nog wat met de usb stick doen wat je als gewone gebruiker niet mag.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Die tool / extension werkt enkel vanuit Google Chrome, niet vanuit Edge of andere chromium browser. Gebruik je Chrome om de extension uit te voeren? Ik had namelijk dezelfde ervaring toen ik Edge gebruikte om de extension uit te voeren

Soms kun je ook een andere stick proberen (ik meen minimaal 8GB) , de tool deed het bij ook niet goed met een stick die U3 ondersteunde

[ Voor 44% gewijzigd door akimosan op 06-04-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@akimosan Uiteraard vanuit Chrome, want ik klik op [Extensies] daarvan (Puzzelstukje rechts boven).
Ik vermoedde zelf al dat de gebruikte stick (>28GB) wellicht niet geschikt is als boot-stick.
Kon alleen niet vinden waardoor.

Heb zojuist een https://www.kingston.com/...a-usb-3-2-usb-flash-drive
gekocht, zelfde probleem.

Wat is U3 en hoe kan ik dag controleren?

[ Voor 27% gewijzigd door PCan op 07-04-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Wikipedia: U3 (computerstandaard)

Wordt inmiddels niet meer echt gebruikt, zo lees ik in Wikipedia artikel. Maar goed, ik had dus nog een oude Sandisk Cruzer U3 stick met zo'n read-only partitie die zich gedraagt als een CD-rom en dat leverde problemen op.

Ik test nu nog even de extension met een Kingston Data Traveler 3.0 USB device en so far so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@akimosan Heb het nu ook geprobeerd met een oude Emtec USB2.0 stick 8GB, zelfde probleem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Daar houdt het qua kennis voor mij ook even op.

Mogelijk dat je eromheen kunt werken en dat het maken van de stick op een andere computer (evt via kennis/collega) wel lukt (bij mij werkt het bijvoorbeeld)
Als de stick er eenmaal is kun je aan de slag en daarna heb je de stick ook niet meer nodig (tenzij je in de toekomst vaker machines van Chrome OS Flex gaat voorzien en je altijd de laatste versie wilt gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Heb het op de laptop van mijn dochter geprobeerd en daar werkte het wél.
Nu dus Chrome OS Flex op mijn oude laptop gezet.

Lukt nog niet om via het thuisnetwerk te navigeren, kan dat helemaal niet vinden, en bestanden over te zetten.
Gebruik maar ff Gmail.

[ Voor 44% gewijzigd door PCan op 11-04-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Thuiswerk navigeren zal niet zomaar werken (dat is een Windows ding) maar een SMB fileshare toevoegen aan de bestandenverkenner werkt wel hoor.

Als je een map deelt op een andere PC of NAS en je weet de gebruikersnaam en wachtwoord om de share te benaderen dan is het een kwestie van de share toe te voegen aan de bestanden in Chrome OS Flex:

Ik zit op mijn werk en heb minj Chrome OS flex apparaat even niet bij de hand voor screenshots maar dit artikel beschrijft het onder andere (met iets teveel details naar mijn mening) :
https://beebom.com/how-ac...ared-folders-chromebooks/
Of google zelf even op 'access file share from Chrome OS Flex'

Voor de rest is gebruikmaken van een cloud optie natuurlijk veel praktischer, dan ben je niet afhankelijk van een thuisnetwerkt. Iets als Google Drive is geïntegreerd in ChromeOS en is de plek waar je bestanden sowieso worden opgeslagen, dus Google drive client op een Windows PC en je wisselt makkelijk bestanden uit.

Bedenk dat Chrome OS Flex een flink uitgeklede optie is om een oude laptop te gebruiken maar dat maakt het ook zo lekker no-nonsense. Het komt naar mijn mening beter tot zijn recht op een laptop/tablet 2-in1 met touchscreen

Zo gebruik ik het zelf op een oude Dell XPS 12: https://i2.wp.com/www.got...rabook-Convertible-02.jpg

Het enige wat ik dan doe is browsen,mailen en wat video streams kijken. Echt een apparaat om mee op vakantie te nemen. Zo gaat die laptop van ruim 10 jaar oud zonder problemen nog mee.
Pagina: 1