Dualboot (Linux & winME) vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:30
Ik wil graag dualboot gaan draaien met Linux (Debian) en WindowsME (zal binnenkort wel vervangen worden door XP).

Nu heb ik 2 harde schijven in mijn systeem hangen. Namelijk een 9,1 Gb Western Digital Expert (als master op primaire IDE channel) en een IBM 60GXP van 40 Gb (op mijn HTP370 RAID controller van Abit KT7 RAID mobo).

Ik wil graag Linux op de Western Digital schijf zetten en WindowsME op de IBM schijf.

Maar nu vraag ik mij de volgende dingen af:

1. Moet ik windows opnieuw installeren (staat nu al op de IBM schijf, systeem bestanden heeft ie echter op de Western Digital schijf gezet omdat dat de primaire schijf is) of kan ik windows gewoon laten staan?

2. Als ik Linux installeer dan zal deze ook een bootmanager installeren (bijv. Lilo heb ik ergens gelezen) maar zal ik windows met deze boot manager wel vanaf mijn RAID controller kunnen booten? (ziet de boot manager mijn IBM schijf wel???)

3. Als ik beide OS'en eenmaal draaiende heb en ik wil windows opnieuw installeren (om bijv. up te graden naar XP), gaat deze dan ook belangrijke bestanden van Linux aantasten?

Ik heb nog niet zoveel ervaring met Linux, ik werk er wel eens mee, maar qua installeren enzo en beheren ben ik een complete newbie... wie kan mij met deze vragen helpen?

PS: ik heb de search functie gebruikt, maar kon niet op al mijn vragen duidelijkheid krijgen...

The Flying Dutchman

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:12

zwik

randomized

1. Nee je hoeft niet Windows opnieuw te isntalleren omdat Linux zijn eigen partitie(s) heeft.

2. Ik neem aan dat dit ook wel kan. Ik weet het alleen niet zeker.

3. Deze gaat belangrijke bestanden bewerken ofzo omdat Linux zijn eigen partitie gebruikt. Je moet misschien wel de LILO opnieuw installeren.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

1. Je hoeft windows idd niet opnieuw te installeren, maar je zult wel ruimte vrij moeten maken op je HD, zodat je daar GNU/Linux in kan installeren. Dit doe je door 1 partititie weg te gooien (als je er meerdere hebt), zodat GNU/Linux in die vrijgekomen ruimte een eigen partititie aan kan maken, of door je windows-partititie te verkleinen (kan met partitition magic).

2. Ehm.. hoe LILO dat regelt weet ik niet, maar GRUB zou het wel moeten kunnen (helaas wordt GRUB zo goed als nergens standaard als bootloader gebruikt), want GRUB vraagt aan de BIOS "van welke devices mag ik booten" en gebruikt dat.

3. Zolang de installer van winXP de GNU/Linux partititie laat staan is er niks aan de hand, behalve dat je de bootloader moet herinstallen (en misschien 2 bootloaders moet installeren, 1 van windows en 1 van GNU/Linux... ik meende dat LILO probs had met XP booten)

Verwijderd

Voor zover ik weet moet het opstart gedeelte bij Windows (in het geval van WinXp dus de Nt-bootloader) op de eerste harde schijf staan. Persoonlijk zou ik BootMagic installeren (als dat met winXp overweg kan), en lilo laten installeren op de /boot partitie van linux.

• The Flying Dutchman
Op zaterdag 01 september 2001 21:53 schreef deadinspace het volgende:
1. Je hoeft windows idd niet opnieuw te installeren, maar je zult wel ruimte vrij moeten maken op je HD, zodat je daar GNU/Linux in kan installeren. Dit doe je door 1 partititie weg te gooien (als je er meerdere hebt), zodat GNU/Linux in die vrijgekomen ruimte een eigen partititie aan kan maken, of door je windows-partititie te verkleinen (kan met partitition magic).
Ok, maar als ik de (enige) partitie van de Western Digital schijf (1e schijf dus, waar ik Linux op wil zetten) weggooi, dan wil windows niet meer opstarten omdat Windows belangrijke bestanden op deze schijf zet om op te kunnen starten.

Of moet ik dan zorgen dat ik meerdere parties op de 1e schijf heb? Eentje waarin windows zijn bestanden zet en nog eentje om Linux op te installeren?

The Flying Dutchman

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En als je je partitie nou resized op je primary HD (de WD)?
Dan laat je genoeg MBs over voor de bootfiles (pagefile/swap, waar staat die bij jou?) en de rest is Linux.
LILO installeren, en maak een diskette aan.

Dan kun je met LILO kiezen tussen ME of Linux (+ andere kernels/failsafe/diskette).

Mocht je XP gaan installeren op de IBM, hou er dan rekening mee dat je met F6 eerst de driver voor je controller installed.
Daarna zul je ongetwijfeld merken dat XP je bootfiles op de Prim.HD zet en wellicht LILO vernaggelt.
That's when de diskette weer van pas komt, kun je LILO weer mee aanpassen om XP mee op te starten.

Een andere mogelijkheid is inderdaad om LILO niet in hda te zetten maar op de linux partitie zelf en dan de bootsector te kopieren en in je WindowsXP bootloader mee te laten nemen.
Daar zijn met de search en de HOWTOs genoeg tips over te vinden (NTbootloader howto oid).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• The Flying Dutchman
Bedankt voor jullie reacties... ik ben alweer een stukje verder.

Ik heb het nu als volgt gedaan:

De primary hdd heb ik opgedeelt in 3 partities:

hda1 -> windows boot bestanden (+ eventueel win swapfile)
hda2 -> linux partitie
hda3 -> linux swapfile

Ik wil lilo (of andere bootmanager, wordt beetje experimenteren wat het lekkerste werkt) in de linux partitie gaan zetten.

The Flying Dutchman

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 01 september 2001 21:53 schreef deadinspace het volgende:
3. Zolang de installer van winXP de GNU/Linux partititie laat staan is er niks aan de hand, behalve dat je de bootloader moet herinstallen (en misschien 2 bootloaders moet installeren, 1 van windows en 1 van GNU/Linux... ik meende dat LILO probs had met XP booten)
Ik dacht dat XP gelijk was aan win2k voor wat betreft de bootloader (de werking dan).
Daar zou het niet mis mee moeten gaan..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• The Flying Dutchman
Ok... na enkele problemen heb ik Debian nu geinstalleerd. Maar het configureren van lilo lukt me nog niet.

Ik heb dus lilo op de 1e partitie van de 1e schijf staan (hda1) op diezelfde partitie staan ook de opstartbestanden van windowsME. Op hda2 staat Debian geinstalleerd.

Standaard wordt nu Debian opgestart... dus ik moet enkele dingen toevoegen aan het etc/lilo.conf bestand. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik dat precies doe?

Debian is helemaal kaal geinstalleerd en ik weet niet eens hoe ik het bestand kan aanpassen (er is volgens mij geen texteditor geinstalleerd). Ook weet ik niet precies wat ik moet toevoegen aan het bestand. In een Debian HOWTO install heb ik ongeveer gelezen hoe het moet, maar kan iemand mij nog wat verder op weg helpen?

The Flying Dutchman

Verwijderd

Wat je ook kan proberen is www.xosl.org

Is wel strak boot proggie. Of hij ook overweg kan met RAID weet ik niet.

• The Flying Dutchman
Lamaar, het is al gelukt :) (hulp gehad van een buurman linux gebruiker)

The Flying Dutchman

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 02 september 2001 16:30 schreef The_Flying_Dutchman het volgende:
Ik heb dus lilo op de 1e partitie van de 1e schijf staan (hda1) op diezelfde partitie staan ook de opstartbestanden van windowsME. Op hda2 staat Debian geinstalleerd.
LILO kun je beter op hda installen ipv hda1. Dan staat LILO in de mbr, en wordt LILO als eerste gestart, zodat die verder kan bepalen wat er gestart wordt. Maar misschien bedoelde je dat ook.
Standaard wordt nu Debian opgestart... dus ik moet enkele dingen toevoegen aan het etc/lilo.conf bestand. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik dat precies doe?

Debian is helemaal kaal geinstalleerd en ik weet niet eens hoe ik het bestand kan aanpassen (er is volgens mij geen texteditor geinstalleerd). Ook weet ik niet precies wat ik moet toevoegen aan het bestand. In een Debian HOWTO install heb ik ongeveer gelezen hoe het moet, maar kan iemand mij nog wat verder op weg helpen?
'ae' en 'vi' zijn als het goed is al geinstalleerd, maar misschien wil je deze niet gebruiken (ik vind ae niet fijn en vi is erg krachtig, maar als je er nooit mee gewerkt heb, kun je het niet 1-2-3).
Je kunt deze gebruiken, of even 'apt-get install joe' doen. Joe is een redelijk eenvoudig te bedienen editor, die toch redelijk veel kan als je de key-combo's kent.
Je moet /etc/lilo.conf aanpassen.
Merk op, dat als je deze file aanpast, dat er dan nog niks verandert! De informatie die in deze file staat is pas nuttig als hij in de MBR (of waar je LILO ook geinstalleert hebt) staat. Door 'lilo' (als root) te runnen installeert LILO zichzelf op de aangegeven plaats, met de instellingen uit /etc/lilo.conf. LILO runnen na een kernel update / lilo.conf aanpassing is een van de meestgemaakte fouten.

Voor de syntax van lilo.conf: 'man lilo.conf'.
En hier is de mijne (je partitities zullen iig anders zijn):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
lba32
boot=/dev/hda           # hier installeert LILO zich (mbr in dit geval)
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
default=linux
prompt 
timeout=20 

image=/boot/vmlinuz-2.4.9
      label=linux
      read-only  
      root=/dev/hda2
      append="hdc=ide-scsi video=matrox:vesa:0x192"

image=/boot/vmlinuz-2.2.18
      label=old
      read-only
      root=/dev/hda2
      append="hdc=ide-scsi vga=0x317"

other=/dev/hda1
      label=win

• The Flying Dutchman
Thanx voor je hulp. Ik heb vi gebruikt om lilo.conf aan te passen (mijn buurman was weer terug en die heeft iets meer ervaring met Linux)... daarna werkte het allemaal prima, alhoewel ik het allemaal nog wel iets anders ga doen waarschijnlijk.

Ik ben op het moment gewoon een beetje aan het klooien en proberen wat bekend ermee te raken, dan kan ik later wel eens alles écht goed doen.

Ik kwam er nu achter dat ik in mijn sources.list een slechte URL had staan, dus wilde hij bijna niets installeren (niet tijdens standaard installatie procedure met tasksel) dus was alles echt helemaal kaal.

Die URL heb ik eruit gehaald, maar hij geeft nog steeds een paar (andere) foutmeldingen, daar ga ik morgen wel weer eens mee verder.

The Flying Dutchman

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 01 september 2001 22:01 schreef grand.lord.of.chaos het volgende:
Voor zover ik weet moet het opstart gedeelte bij Windows (in het geval van WinXp dus de Nt-bootloader) op de eerste harde schijf staan. Persoonlijk zou ik BootMagic installeren (als dat met winXp overweg kan), en lilo laten installeren op de /boot partitie van linux.
Er is een manier om daar omheen te komen. Ik dualboot Linux en Win95 - Linux staat op de primary master en secondary master, Windows op de primary slave. In mijn lilo.conf staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
other=/dev/hdb
   label=windows
   map-drive=0x80
    to=0x81
   map-drive=0x81
    to=0x80
   lock

Dat map-drive gedoe draait de primary master en primary slave om. Lilo houdt dan dus in principe windows voor de gek, waardoor windows denkt dat het op de primary master staat, en dus wil booten, terwijl het eigenlijk op de primary slave staat... Die "lock" optie zorgt ervoor dat het booten van windows onthouden wordt, dus als je naar windows boot, dan is dat bij de volgende boot de default. Gezien hoe vaak je windows moet rebooten is dat wel handig ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 03 september 2001 01:55 schreef The_Flying_Dutchman het volgende:
Die URL heb ik eruit gehaald, maar hij geeft nog steeds een paar (andere) foutmeldingen, daar ga ik morgen wel weer eens mee verder.
Mja, zorg wel dat er compete URLs voor US en voor non-US (voor stable of testing) instaan.
En vergeet niet 'apt-get update' te doen na /etc/lilo.conf aangepast te hebben.
Pagina: 1