Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzah
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-04-2023
Hallo, op het moment ben ik (grafisch ontwerper) me flink aan het orienteren richting de IT wereld via twee wegen:

Een deeltijdopleiding met 20 uur studietijd per week wat ook zou passen met 4 dagen werk en gezinsleven.

Of:

Zelfstudie, in eigen tempo.

Globaal had ik in gedachten bij deeltijdopleidingen:

-Front-end, Back-end developer. In delen zodat het behapbaar is totdat ik Full Stack zou worden. En ook interesse in DevOps.
-Als eindresultaat een certificaat of diploma welke door werkgevers geaccepteerd worden.
-Een enkele dag in een klas omgeving met studiegenoten. Dat zou dan 8 uur zijn.
-4 avonden welke dan flexibel zijn. Deze zouden 3 uur in de avonden kunnen zijn na het werk. 4x3 = 12 uur.
-8 + 12 uur is 20 uur per week.

Wat ik al heb bekeken is en wat vragen over heb:
-Make it work, deeltijd. Financiering door uwv/werkgever. Wordt gekoppeld aan een werkgever aan het einde. Einde van huidige werkgever?
-Novi: negatieve recensies her en der. Is dat terecht?
-Hogeschool Utrecht Software developer - associate degree deeltijd: Moet dit passen met relevant huidig werk?
-Techgrounds: aan te raden?

Zelfstudie:
Het huidige werk is grafisch ontwerpen met een hbo diploma, waarbij ik me ook afvroeg of dit ook aan te vullen is met zelfstudie, omdat het wat overlappends heeft naar m'n idee, digitale creatie. En in vrije tijd bezig op beginnersniveau met html, css, javascript, python en ook hardware systeembouw, netwerkconfiguraties en dergelijke.
-Zelfstudie in de avond naast het werken, zoals Odin Project / Freecodecamp en een online portfolio opbouwen met Github en website creaties. Is dit realistisch en heb ik er wat aan op een CV?

Zijn er mensen die een opleiding hebben gevolgd en deze kunnen aanraden in mijn situatie met werk en gezinsleven?
Of is het hbo grafisch diploma ook al een goede bewijs van denk en werkniveau en kan ik met zelfstudie kennis aanvullen, welke dan ook serieus genomen wordt op LinkedIn bijvoorbeeld als ik op een Front-end baan zou willen solliciteren?

En qua financiering heb ik de keus uit het naast werk doen in de avonduren en zelf betalen. Of via een omscholings traject door overheid betaald, via deze weg zou ik dan stoppen met de baan. Maar na opleiding weer beter in de arbeidsmarkt staan.
Heeft iemand zoiets al meegemaakt en wat voor keus heb je gemaakt? En zijn er andere opties of wegen wat ik kan bewandelen?

Bedankt voor eventuele tips en adviezen, sorry voor de Noob vragen haha

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je al gekeken bij de Open Universiteit, faculteit informatica?

Dat is misschien een beetje een best of both: Zelfstudie, maar wél met officiële diplomering (een BSc of MSc bestaat uit meerdere certificaten die je ook los kunt doen) en de druk een module binnen een jaar af te ronden omdat je anders dubbel moet betalen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Er is ook nog een optie 3 om te overwegen. IT traineeship. Er zijn genoeg partijen die HBO geschoolde mensen aannemen en omscholen tot ontwikkelaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzah
Bedankt voor tips en het meedenken!

Traineeship was ik ook aan het overwegen. Het zou me financieel denk ik niet lukken, omdat de meeste traineeships met een salaris van 2500,- je werken en opleiding aanbieden. En heb helaas een hoop vaste lasten door gezin en huis.

De Open Universiteit klinkt als een mooie optie!
Na wat gespeur op het tweakersforum zag ik dat het een tijdje een beleid heeft (gehad?) waarbij het moeilijker was om het te combineren met werk.
Is dat tegenwoordig weer wat flexibeler en beter te combineren, OU met werk?

En voor Front/Back-end banen, staat het eigenlijk positief op een CV, een Hbo grafisch diploma, met modules programmeren en dergelijke van Open Universiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

wazzah schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:21:
De Open Universiteit klinkt als een mooie optie!
Na wat gespeur op het tweakersforum zag ik dat het een tijdje een beleid heeft (gehad?) waarbij het moeilijker was om het te combineren met werk.
Is dat tegenwoordig weer wat flexibeler en beter te combineren, OU met werk?
Je bepaalt volledig zelf je studietempo, dus ja. :)

De voornaamste restrictie is dat de inschrijfduur per vak (cursus, zoals ze het zelf noemen) 1 jaar is. Een vak is meestal 5 EC, een enkele keer 10 EC. Alleen de scripties zijn 15 EC. Andere is dat tentamenmomenten en startdata in een aantal gevallen vast liggen én tentamens eigenlijk altijd overdag zijn. Ook bij de zgn. variabele vakken waarbij je zelf de startdatum bepaalt. (Na een jaar vervallen de inschrijfrechten voor een vak en op dat moment krijg je geen begeleiding meer, ook geen tentamenmogelijkheden. Je kunt je inschrijfduur wel verlengen, maar dat kost geld. Wel minder dan de 1e keer, omdat je je boeken niet nog een keer hoeft te betalen tenzij ze gewisseld zijn van lesboek.)

Los van dat, of je nu 1 cursus per jaar volgt, nominaal OU tempo (30 EC per jaar) of nominaal regulier (niet-deeltijd, 60 EC per jaar), is de hele OU structuur er juist op gericht dat het te combineren is met werk.

Veel studenten zijn werkenden in allerlei disciplines, topsporter, wonen in andere delen van de wereld of zijn beperkt in hun mobiliteit door bijvoorbeeld een handicap. Flexibiliteit is hét bestaansrecht van de OU. :)
En voor Front/Back-end banen, staat het eigenlijk positief op een CV, een Hbo grafisch diploma, met modules programmeren en dergelijke van Open Universiteit?
Combinatie durf ik niet veel over te zeggen maar de OU is als universiteit behoorlijk hoog gewaardeerd:
https://www.ou.nl/rankings

Gebaseerd op wat ik in de informatica discord zie (informatica en informatiekunde zijn gecombineerd en wegens werk en mijn combinatie van studierichtingen zit ik daar ook), lijkt het er op of het vrij zinvol is OU modules te volgen juist ook vanwege het feit dat de OU echt als serieuze universiteit wordt gezien.

Ik krijg, gebaseerd op wat ik daar lees, niet de indruk dat de OU op gebied van informatica onder doet voor reguliere, niet-afstandsonderwijs, universiteiten. Kortom, deelcertificaten en eventueel een BSc/MSc, hebben zowel tijdens je studie als na afronding, een zinvolle waarde op de arbeidsmarkt. Je krijgt bij de meeste vakken het deelcertificaat niet bepaald kado bij het spreekwoordelijke pakje boter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzah
De Open Universiteit gaat hem denk ik wel worden :)

Een EC is zeg maar hun eigen tijdsunit/zwaarte graadmeter en niet een studiepunt als ik het goed begrijp?

En bij een vak, b.v. Object Georienteerd programmeren, staat 5 EC, vanaf 336,- euro.
Is een 5 EC vak gewoon 336,- euro, of zijn er nog bijkomende kosten? (door het woordje 'vanaf' :)

Ik ga in elk geval een leuk vakkenpakket samenstellen :) Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:11
Student aan de OU hier (Bedrijfskunde).

Studeren aan de OU is prima te combineren met werk en gezin als je een beetje discipline hebt. In tegenstelling tot wat @unezra zegt, heb ik niet de ervaring dat tentamens op een vast moment moeten of overdag. Veel van mijn tentamens heb ik zelf in kunnen plannen en 's avonds kunnen doen. Misschien is het een fundamenteel verschil tussen Informatica en Bedrijfskunde. Zou kunnen. (edit: ja, bij Informatica zijn veel vastgestelde data inderdaad, maar dat kan je natuurlijk prima plannen als je gemotiveerd bent)

Ik weet niet of je deze al had gevonden?
https://vraagenantwoord.o.../Jaarrooster_BTI_2223.pdf

Je ziet hier welke vakken bij het eerste jaar horen en van hieruit kan je ook zien welke vakken een variabele startdatum hebben. Groot voordeel van de OU, wat al eerder is aangehaald: je hoeft je niet aan te melden voor de hele Bsc. Je begint gewoon met wat vakken en als je de smaak te pakken hebt, dan volg je vak na vak, net zolang totdat je je 180 punten hebt. Het ene jaar doe je twee vakken, het andere zes. Net hoeveel tijd en zin je hebt. Kijk voordat je kiest of er (aanbevolen) ingangseisen zijn.

Vragen over de kosten worden hier beantwoord:
https://www.ou.nl/veelgestelde-vragen#!faq/19

En niet te vergeten: vraag gewoon studieadvies bij de OU. Ze zijn er voor en helpen je prima op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

wazzah schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:51:
De Open Universiteit gaat hem denk ik wel worden :)
:) Ik realiseer me wel dat ik gekleurd ben. Ben er zelf tevreden over, maar het is zeker niet alleen rozegeur en maneschijn. Het loont denk ik zeker eens te babbelen met mensen die dezelfde studie volgen. (Hun Discord staat open voor aankomend studenten / geïnteresseerden.) Zelfstudie kan heel pittig zijn en de begeleiding is beperkt. Soms vind ik dat heel fijn, soms frustreert het me ook enorm. Je krijgt weinig colleges en het is over het algemeen "hier heb je een boek, een website, opdrachten, succes". Tegelijkertijd, de faculteit informatica kent wel een levendige studentencommunity.
Een EC is zeg maar hun eigen tijdsunit/zwaarte graadmeter en niet een studiepunt als ik het goed begrijp?
ECTS (kortweg EC) *zijn* studiepunten.
https://www.studiekeuze12...denboek/ects-studiepunten

Ze zijn inderdaad gekoppeld aan een tijdsunit, iedere EC staat gelijk aan 28 uur studielast. (That is, volgens de norm. De werkelijkheid is logischerwijs dat je soms wat sneller door de stof heen tuft en soms wat langzamer. Voor sommige vakken zul je meer tijd nodig hebben, voor andere vakken minder. Ik heb wel het idee dat de werkelijke studielast vaak onder de 28 uur per EC ligt. Zelf zit ik nu op rond de 16 uur per EC, bij 45 behaalde studiepunten.)
En bij een vak, b.v. Object Georienteerd programmeren, staat 5 EC, vanaf 336,- euro.
Is een 5 EC vak gewoon 336,- euro, of zijn er nog bijkomende kosten? (door het woordje 'vanaf' :)
Kosten hangen af van nationaliteit en of je al een afgeronde studie hebt.
Heb je dat niet, betaal je het wettelijk collegegeld á €336 per cursus van 5 EC. Heb je dat wel, zijn de kosten hoger.
(Dat is bij alle universiteiten overigens, wettelijk collegegeld is daarmee overal gelijk want bepaald door de wetgever, instellingscollegegeld verschilt per onderwijsinstelling.)

Relevante links:
https://www.ou.nl/web/open-universiteit/faq-pagina#!faq/3475
Ik ga in elk geval een leuk vakkenpakket samenstellen :) Bedankt voor de info!
Graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sleepoog schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:10:
Student aan de OU hier (Bedrijfskunde).
Hee! Een mede-bedrijfskundestudent!
Studeren aan de OU is prima te combineren met werk en gezin als je een beetje discipline hebt. In tegenstelling tot wat @unezra zegt, heb ik niet de ervaring dat tentamens op een vast moment moeten of overdag. Veel van mijn tentamens heb ik zelf in kunnen plannen en 's avonds kunnen doen. Misschien is het een fundamenteel verschil tussen Informatica en Bedrijfskunde. Zou kunnen. (edit: ja, bij Informatica zijn veel vastgestelde data inderdaad, maar dat kan je natuurlijk prima plannen als je gemotiveerd bent)
Ook bedrijfskunde kent een aantal cursussen met een DGT en daar liggen de tentamenmomenten helaas van vast. :) Ik heb wel de indruk dat bedrijfskunde veel meer DIT heeft dan informatica/informatiekunde en psychologie.

Even snel de studiegids bedrijfskunde van 2023/2024 er bij gepakt, het zijn er 2 met een DGT, de rest is DIT of opdracht.
  • MB0412 Financial accounting en administratieve processen
  • MB1502 Financial management
Informatica is bijna allemaal DGT. Sterker nog, als ik het goed zie, is het allemaal DGT of een opdracht en hebben ze géén DIT's bij de BSc informatica.
Ik weet niet of je deze al had gevonden?
https://vraagenantwoord.o.../Jaarrooster_BTI_2223.pdf

Je ziet hier welke vakken bij het eerste jaar horen en van hieruit kan je ook zien welke vakken een variabele startdatum hebben. Groot voordeel van de OU, wat al eerder is aangehaald: je hoeft je niet aan te melden voor de hele Bsc. Je begint gewoon met wat vakken en als je de smaak te pakken hebt, dan volg je vak na vak, net zolang totdat je je 180 punten hebt. Het ene jaar doe je twee vakken, het andere zes. Net hoeveel tijd en zin je hebt. Kijk voordat je kiest of er (aanbevolen) ingangseisen zijn.

Vragen over de kosten worden hier beantwoord:
Aanvullend:
De studiegidsen van alle opleidingen kun je hier downloaden: https://www.ou.nl/-/studiegidsen-2023-2024
(Even je gegevens invullen en je krijgt direct daarna toegang tot de PDF die je kunt downloaden.)

Studiegidsen bevatten veel nuttige informatie over de roosters, de inhoud van de cursussen, de tentamenvormen, etc, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muco75
  • Laatst online: 27-06-2023
Yo,

Ik heb jullie reacties gecheckt.
ik zelf werk als maatschappelijk werker.
Afgelopen jaar heb ik mezelf gestort op zelfstudie en heb ik de basics geleerd van verschillende programmeertalen zoals HTML, CSS, JS en .NET.
Ook heb ik wat dingen gemaakt en dat staat op mijn portfolio.
De traineeship was niks voor mij.
Ik heb bij wat bedrijven als newbie IT'er gesolliciteerd, maar die hadden geen interesse in me.
dus dacht ik om me zelf beter te verkopen een cursus te volgen bij OU.

Denken jullie dat een cursus bij de OU me een betere kans geeft om een baan in de IT-sector te scoren?

ben benieuw naar jullie reacties
Pagina: 1