Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:10
Goedemiddag!

Op dit moment heb ik 10x Jinko tiger AB 415 panelen / 4150 WP op het zuid-oosten liggen met een Goodwe 4200-D-NS omvormer (serieel geschakeld op 1 tracker). 2 vragen daarover:

Vermogen
Alles werkt naar behoren zo lijkt het. Desondanks ben ik benieuwd naar wat ik mag verwachten op een zonnige dag zoals de afgelopen drie dagen. In de afgelopen weken heb ik namelijk wel eens pieken gezien van +4150 WP, maar de afgelopen drie zonnige dagen kom ik niet boven de 3400 WP uit. Zie ook onderstaande screenshots. Is dat simpelweg te danken aan lichte sluierbewolking, aan te verwachten prestaties omvormer of zou dit aanleiding zijn voor verder onderzoek? Op het piekmoment in de grafiek is er nergens schaduw op de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm8EvMLdarWIvQwB9SK2nlhXByo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzNOLSafpfJpoQjKAkhLzSlr.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWsuQ31Oj7gnuLQqtF875mjXTb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YUFdOtYMNoYcgW6bzdxaZBk.jpg?f=fotoalbum_large

Uitbreiden zonnepanelen
Stel dat ik op de Noord-west kant ook 10 panelen zou willen leggen, zou dit dan theoretisch op de tweede tracker van dezelfde omvormer kunnen gezien de verschillende momenten waarop er elektriciteit wordt opgewekt. Of zou daar dan een aparte omvormer/andere omvormer voor moeten worden geplaatst?

Alvast dank voor jullie input.

Alle reacties

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:51
Alles lijkt wel goed te werken. De afgelopen dagen was de zon op veel plekken vrij constant. dat zie je ook aan de lijn zonder dipjes.
Panelen worden warm en hoe warmer een paneel is, hoe lager het vermogen van het paneel is.
Het optimale vermogen is gemeten bij een bepaalde temperatuur en instraling. Elke graad daarboven geeft, afhankelijk van je type paneel, een bepaald percentage minder opbrengst.
Koude dagen met kort veel zon geeft altijd leuke pieken, maar vaak kortdurend.

De omvormer is denk ik wel te klein is om de 2e tracker te gebruiken voor een zelfde soort set met panelen. Je zit dan over de 8k aan vermogen op een 4.2k omvormer.
Ondanks dat je een andere richting hebt zal dat waarschijnlijk iets teveel gaan aftoppen.
Hier zou je de configuratie eens kunnen invullen en kijken of je vaak en lang boven de 4200 Watt uitkomt: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[ Voor 29% gewijzigd door Headshot_NL op 06-04-2023 14:46 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• TD-91
@Headshot_NL Bedankt voor je reactie! Je eerste reactie wordt mooi bevestigd door het tooltje dat je deelt! Oppervlakte 1 komt in het tooltje tot 3350 op diezelfde maandag als grafiekje hierboven (3-4). Handig tooltje!

Met een tweede set van 10 gelijke panelen kom ik alsnog geen enkel moment boven de 4200W begin april. Echter haal ik die 4200W op een gemiddelde dag begin mei ongeveer 3 uur constant bij clear-sky, begin juni 4 uur en top begin juli met 4,5 uur. (in screenshot 4150 ingevuld bij omvormer, foutje, maar idee is duidelijk).

Wanneer ik het aantal panelen op noord-west verlaag naar 7 wordt is dat enkel nog eind mei en eind juni +/- 1,5 uur. Bij 6 panelen haal ik de max nooit. Zou ik daarmee mogen stellen dat 6 panelen bijplaatsen zonder problemen moet kunnen? Tot welke duur is het maximaal belasten van de omvormer nog rendabeler dan die max niet halen (ongeveer), m.a.w. is een 7e paneel nog rendabel in deze situatie uitgaande van hetzelfde type. Alternatief is wellicht panelen met iets hoger wattage om precies op 6 panelen uit te komen waarmee ik de max net niet aantik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2LYA4Ek3lK6RmcsX862CeYcGok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WeGh1H6Vv6Vq19wf6ipDJc0p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TD-91 op 07-04-2023 09:29 ]

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:51
Bijplaatsen van 10 panelen zou ook kunnen. Hij zal dan wel iets sneller aftoppen dan 6 panelen.
De max aantikken is niet erg. Er zijn maar weinig momenten dat 4200 watt ook echt 4200 doet. Ik zou gewoon kiezen welke panelen voordelig en voorhanden zijn en daarmee het aantal bepalen. Als je huidige omvormer behouden je doel is.

Mocht je het geld hebben, je dak vol is altijd goed🙂

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• TD-91
Helder, ik ga eens rond kijken.
Bedankt voor de heldere reacties en hulpmiddelen!!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
De datasheet zegt dat je tot 5460 watt dc power mag aansluiten. Dus ik zou in proberen te schatten hoe waarschijnlijk het is dat je dit tijdens pieken in het voorjaar haalt om de omvormer een beetje te beschermen (misschien kun je pieken op bepaalde dagen uit de logging vergelijken met pvcalc om tot een factor te komen die je bovenop het gemiddelde uit de simulatie kunt zetten?).
Aftoppen kan op zich geen kwaad, maar langdurig >5kW opwekken waarvan maar een deel omgezet kan worden is waarschijnlijk niet zo goed voor de omvormer.

Je moet in gedachten houden dat je de extra panelen vooral plaatst om in de gemiddelde of slechte maanden (jan-mrt en sep-dec) extra stroom voor eigen verbruik te kunnen opwekken. Niet (alleen) voor de extra opbrengst in de zomer. Dus uiteindelijk liever 10 dan 6, er is maar een deel van het jaar (hele dag zon en niet boven 25 graden) waarin je echt het maximum van de omvormer langdurig gaat raken.

• TD-91
thx @schumacher voor de goede aanvulling. Die factor komt bij mij rond de 1,15 uit in maart.
Met 10 extra 415 panelen kom ik op de meest optimale clearskye dag v/h jaar uit op 4800W x 1,15 = 5520W bij een kortstondige piek zoals ik op 30 maart had. 60W verschil met de 5460W uit de datasheet.
Pagina: 1