eGPU aanschaffen om het leven van mijn XPS te verlengen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndesV
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:44
Beste medetweakers,

Ik bezit de onderstaande laptop nu bijna 5 jaar:

Model: Dell XPS 15 9570 CN97007
Processor: Intel Core i7-8750H
Geheugen: 16GB DDR4 RAM
Grafisch: GeForce GTX 1050 Ti Max-Q

Voorheen kon ik deze laptop nog prima meenemen naar een LAN-party of op een vakantie meenemen om op te gamen (voornamelijk League of Legends en Runescape). Tegenwoordig moet ik echter de grafics en/of FPS cap flink naar beneden schroeven om niet in de problemen te komen met harde FPS drops of een zeer warme laptop. Daarnaast ben ik ook enigszins verwend geraakt omdat ik een PC heb gebouwd met een Radeon RX 6700 XT waar deze spellen op hoge kwaliteit en FPS kunnen draaien, en ga ik ook liever niet terug naar medium settings en 30FPS als ik op mijn laptop zou gamen.

De XPS werkt verder nog goed en doet nog meer dan prima dienst als dagelijks werk- en browsing/netflix device. Om deze reden en uit duurzaamheidsoogpunt zou ik het erg zonde vinden om een nieuwe/2e hands gaming laptop aan te moeten schaffen als ik ook op locaties buitenshuis een fatsoenlijke gaming kwaliteit wil bereiken.

Mijn vraag aan jullie is dan ook;
Is het het volgens jullie waard om naar eGPU opties te kijken voor een laptop met bovengenoemde specificaties? Of gaat de processor, het beeldscherm of andere hardware dan de bottleneck zijn en schiet ik er alsnog niet zoveel mee op?

Ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën, ik sta uiteraard ook open voor alternatieve ideeën!

Alvast bedankt,
Andes

Beste antwoord (via AndesV op 11-04-2023 14:40)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb zelf de iets nieuwere XPS 15 7590 met i9-9980hk (voor mijn werk), hier heb een Razer Core X Chroma met een GTX 1080ti aan gehad en dit gaf inderdaad een flinke boost (t.o.v. de onboard GTX 1650) maar bij lange na niet de performance die de kaart in mijn pc gaf met een minder snelle CPU.

Aangezien het geen goedkope oplossing was (kaart + razorx was toen ~ €850 bij elkaar), heb ik er uiteindelijk toch voor gekozen naar een nieuwe laptop te kijken specifiek voor gaming. Een die ook wat minder gevoelig voor throttling was, een betere refresh rate (ondanks dat het xps scherm kwalitatief echt top is) en het was voor mij ook geen probleem dat deze daardoor een stuk groter/zwaarder was (dat was toen overigens een MSI GL65 10SFSK-462 voor €1399,-).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10 12:03

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Heb je de koelpasta al eens vervangen? Gezien de leeftijd van de laptop mag dat nu wel gebeuren, grote kans dat hij nu throttled en daardoor de performance ondermaats is.
Het hangt natuurlijk af van de games die je wil spelen, maar simpele/e-sport titels zouden prima moeten draaien met die specs.

De laptop beschikt over een TB3 aansluiting, maar met een e-gpu oplossing en een losse GPU ben je al gauw duurder uit, dan is de laptop vervangen een betere optie qua kosten. Deze laptop levert ook nog een net bedrag op, dan valt de inleg reuze mee. En als de "nieuwe" laptop een tweedehands model is, maakt dat in het duurzaamheidsoogpunt niet uit ;)

v&a aangeboden: Razer Core X (gemod met 750W 80+ Gold PSU) Deze icm een "leuke" tweedehands gpu die de moeite is, dan zit je al gauw aan de 350 euro. (of aan de 500 mits nieuw)

Natuurlijk, de egpu oplossing zal sneller zijn dan een vervangende laptop, maar dan is het hele voordeel van de laptop ook weg qua mobiliteit :+

[ Voor 24% gewijzigd door JZX81_Drift op 06-04-2023 14:40 ]

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndesV
Dank voor je reactie!

Ik heb de koelpasta een paar maanden na ontvangst van de laptop laten vervangen door een Dell monteur die langskwam voor coil whine. Wellicht goed om dat nog een keer aan te pakken inderdaad, ik heb nog wel wat over van mijn pc-build.

Als je het zo stelt is het inderdaad wel een forse investering voor iets wat de mobiliteit alsnog flink inperkt (hoewel een eGPU denk ik nog altijd makkelijker mee te nemen is dan je pc kast). Ik had misschien een iets te romantisch beeld van een Mac mini in mijn hoofd die nog gemakkelijk bij je laptop in de tas past. Een vluchtige zoektocht leerde me helaas dat je windows laptop als scherm gebruiken voor je Mac mini helaas niet gaat werken, anders was dat misschien nog wel een leuke oplossing geweest.

Eerst maar eens beginnen met koelpasta en ontstoffen met wat perslucht, kijken wat dat doet voor de resultaten. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb zelf de iets nieuwere XPS 15 7590 met i9-9980hk (voor mijn werk), hier heb een Razer Core X Chroma met een GTX 1080ti aan gehad en dit gaf inderdaad een flinke boost (t.o.v. de onboard GTX 1650) maar bij lange na niet de performance die de kaart in mijn pc gaf met een minder snelle CPU.

Aangezien het geen goedkope oplossing was (kaart + razorx was toen ~ €850 bij elkaar), heb ik er uiteindelijk toch voor gekozen naar een nieuwe laptop te kijken specifiek voor gaming. Een die ook wat minder gevoelig voor throttling was, een betere refresh rate (ondanks dat het xps scherm kwalitatief echt top is) en het was voor mij ook geen probleem dat deze daardoor een stuk groter/zwaarder was (dat was toen overigens een MSI GL65 10SFSK-462 voor €1399,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndesV
Bedankt voor jullie reacties beiden, ik ga toch weer even naar de (her)overwegingstafel met deze informatie. Eerst maar eens beginnen met ontstoffen en koelpasta vervangen, misschien neemt dat al een hoop temperatuur weg. Anders toch maar eens naar een gaming laptop kijken ter vervanging van deze XPS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Ik denk dat je je misschien ook een beetje verkijkt op de logistiek van een eGPU setup. En daarmee bedoel ik specifiek dat het niet echt portable te noemen is. Voornamelijk die eGPU met verwisselbare videokaarten zijn nogal groot en zwaar.

Ooit heb ik zelf ook een Razor eGPU gehad maar deze vrij snel toch weer teruggestuurd omdat:

* Windows in combinatie met specifieke kaarten toch niet zo goed werkte (hot-plug)
* De kast echt super groot was, in combinatie met een zeer korte tb3 kabel
* De performance/kosten niet in lijn lagen met elkaar. Voor het geld wat ik in de eGPU heb gestoken heb ik een budget gaming pc gebouwd met de videokaart van de eGPU. De performance was echt aanzienlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

lasharor schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:45:
* Windows in combinatie met specifieke kaarten toch niet zo goed werkte (hot-plug)
Mijn ervaring was wat dat betreft wel redelijk, zolang het maar een nvidia kaart was van ongeveer dezelfde generatie.
* De kast echt super groot was, in combinatie met een zeer korte tb3 kabel
Ja, veel groter dan deze op de afbeeldingen doet overkomen, daar had ik mij ook erg op verkeken. Je hebt overigens langere TB3 kabels voor niet veel geld, ik gebruikte er een die bij mijn monitor zat.

Wat mij wel irriteerde was dat dat de USB-C power delivery van 100Watt niet genoeg was voor de XPS, deze heeft 120Watt nodig om in full performance te draaien. Maar dat ik de XPS dus niet zonder 'low power meldingen' (in de POST) kon booten ondanks dat ook direct de voeding was aangesloten.

Pagina: 1