Excel traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilles111
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-06 15:17
Mijn vraag
...een excel bestand werkt heel traag, ik heb in dat bestand meerdere voorwaardelijke opmaken actief en 2 macro's kan dat daar aan liggen ? Alvast bedankt

Relevante software en hardware die ik gebruik
...winodws 11 laptop en office 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...het bestand op een andere pc geprobeerd en daar hetzelfde .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

Tazzios

..

ja dat kan, verwijder de macro`s en kijk eens hoe het bestand dan werkt. macro`s verbeteren of indien mogelijk vervangen door formules.

Veel kunnen wij er ook niet aan doen als het aan dat specifieke bestand ligt zonder het bestand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21
Bij ons werken we ook met grote excel bestanden waar wij vaak tegen aanliepen:

- Bestanden werden te groot omdat we alles wilden bij houden in 1 jaar. Dit is opgelost door het op splitsen naar per maand en werkt nu beter. Dus aparte files per maand i.p.v. op jaar. Dit gaat wel om heel veel regels en kolommen dan.
- Files werden langzaam bij het runnen van macro's. Dit is opgelost door met een script eerst automatische berekeningen uit te schakelen en na het runnen van het script pas weer in te schakelen. (let wel op dat je dit altijd weer terug inschakelt, anders doet excel geen berekeningen meer en kan je grote fouten krijgen omdat je er normaal vanuit gaat dat excel het berekend en dan ineens niet meer)
- Files werden ook langzaam door conditional formatting. Dit kan je tijdelijk op off en daarna weer op on zetten, eigenlijk net zoals hierboven je doet met de automatische berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilles111
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-06 15:17
Hallo, dank voor jullie antwoorden, ik ga proberen het op te splitsen, kijken of het dan beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoeveel RAM heb je in je systeem? Een PC met Windows 11 en Office 365 zegt natuurlijk helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfighter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-07 15:16

Bitfighter

To Switch Or Not To Switch

staat er toevallig een update klaar voor excel, in mij ervaring saboteert dat de werking van excel.
Hoe groot is dat bestand, wanneer die te groot word kan dat ook tot verminderde prestaties leiden.

PSN ID: Bitplanet Wii Code:1486-5351-7096-1324 Mijn Spellijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:38
sypie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:59:
Hoeveel RAM heb je in je systeem? Een PC met Windows 11 en Office 365 zegt natuurlijk helemaal niks.
Mijn ervaring is dat hardware vrij weinig doet met de prestaties van excel. Mijn oude prive laptop van 10+ jaar oud met i7 en 2gb ram levert betere prestaties dan mijn nieuwe werklaptop met i7 en 16gb ram in ieder geval. Ook nooit prestatieverbetering gemerkt als ik weer eens een nieuwe laptop kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 16:51
Zakelijke PC\laptop of prive? En duurt het net zo lang op een ander device?

Voor onze zakelijke omgeving heb ik het 1 en ander geblokkeerd of wordt het gecontroleerd, waardoor het veel langer duurt.
Pagina: 1