Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:39
Ik werk al ruim 5 jaar nu (aankomende mei) bij een leuke bedrijf. Ik zit in mijn onbepaalde tijds contact van 38-uur, maar ik werk er zelf 40-uur per week.

Ik werk standaard 15:30 dagelijks tot 00:30. Ik krijg door de weeks na 22:00 150% en ik werk minimaal 2 zondagen in de maand en op de zondag geleden gehele dag 200% vaste rooster en ik werk 5 dagen.

Nu hebben ze ons verteld, dat er vanaf 1 juli 2023 al onze toeslag-uren apart gaan belast worden met het speciale tarief? Tot nu toe werden onze toeslag-uren normaal belast. Betekent dit dat ik straks minder ga verdienen?

Ze hebben ons gezegd dat het per situatie verschillend is. Ik heb niks in box 3 dat boven de norm uitkomt en ik heb geen koopwoning en ben niet officieel getrouwd of geregistreerde partnerschap en heb geen notarieel samenlevingscontract, maar ik woon wel samen niks op papier. Maar het is niet mijn Fiscale partner. Wat gaat dit betekent voormij?

Je kan toch niet twee keer belastingheffing toepassen op 1 salaris? Oh ja ik heb ook loonheffing korting op ja.

Ze vertelde ons dat de toeslag-uren, net als bij vakantie geld belast gaat worden met het speciale tarief.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:57
Al gegoogled? Bijzonder tarief is een normale manier om ‘onverwachte’ en niet reguliere inkomsten mee te belasten vanuit je werkgever. Op deze manier wordt verkomen dat je bij de aangifte inkomstenbelasting mogelijk moet bijbetalen.

Wat goed is om in je oren te knopen: elke euro, bij welke werkgever dan ook, wordt allemaal op 1 hoop geveegd en EXACT hetzelfde belast. Alle dingen met loonheffingskorting, bijzonder tarief etc. worden rechtgetrokken bij de aangifte voor inkomstenbelasting. Dus of jij nu 20.000 euro verdient zonder toeslagen of 15.000 met 5.000 aan toeslagen maakt geen hol uit. Elke euro is voor inkomstenbelasting exact gelijk. Het enige verschil is dat wanneer je boven een bepaald bedrag aan inkomsten komt, alles vanaf dit bedrag in een hoger tarief (schijf) valt.

Het enige is dat bij fluctuerende inkomsten er mogelijk door jouw werkgever met een hoger tarief rekent. Dit is alleen om te voorkomen dat je bij de aangifte inkomstenbelasting een naheffing krijgt. Bij de aangifte wordt daadwerkelijk gekeken wat je in het jaar hebt verdiend en hoeveel belasting er al betaald is. Als dat teveel is, bijvoorbeeld doordat er een groot gedeelte onder speciaal tarief is belast of omdat je loonheffingskorting uit hebt staan, dan wordt dit daar verrekenden krijg je iets terug.

het aantal mensen die geen overuren laat uitbetalen omdat dit zwaarder belast is, geen bonus wil, geen toeslagen wilt is gigantisch groot, omdat men het belastingstelsel te moeilijk maakt voor zichzelf. Het is echt heel simpel. :) maar door voorheffingen en slechte communicatie wordt het complex gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door t14wo op 06-04-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Maakt allemaal in essentie niets uit..... bij je aangifte is er geen sprake van normale/bijzondere tarieven en betaal (en verdien) je gewoon in alle situaties hetzelfde.

Wat er hier gebeurt is dat er voor de loonbelasting met het speciale tarief wat extra wordt ingehouden, en dat is zoals het hoort. Maar bij je aangifte inkomstenbelasting maakt dat dus helemaal niets uit.

Al het andere wat je noemt is verder ook niet relevant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:36
Nee, je gaat niet minder verdienen. Wel gaat er mogelijk wat verschuiven in de timing van het belasting. Het bijzondere tarief geldt voor de loonheffing, dat is het bedrag wat jouw werkgever vast inhoudt op je salaris zodat je dat niet in een keer hoeft af te dragen aan het einde van het jaar bij de inkomstenbelasting). Als je een vast salaris hebt kan heel aardig worden bepaald hoe hoog de loonheffing moet zijn om precies uit te komen op het juiste bedrag aan inomstenbelasting. Maar bij incidentele betalingen zoals bonussen en overuren is dat moeilijker. Om te voorkomen dat je aan het einde van het jaar moet bijbetalen is het speciale tarief, er wordt dan het hoogste tarief aan loonheffing ingehouden. Alles wat er hierdoor (eventueel) teveel wordt ingehouden krijg je uitgekeerd bij de afhandeling van je belastingaangifte.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

"Belast tegen speciaal tarief" betekend enkel dat ze voor de zekerheid iets meer geld over maken naar de belastingdienst als voorlopige inkomsten belasting. Alles wat teveel over gemaakt is krijg je vervolgens netjes terug nadat je je belastingaangifte gedaan hebt. Onder de streep veranderd er helemaal niks.

Dus qua antwoord op je "wat betekent dit voor mij?": Heel misschien elke maand ietsje minder netto salaris, maar dat krijg je aan het einde van het jaar allemaal weer terug.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Janoz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:31:
Dus qua antwoord op je "wat betekent dit voor mij?": Heel misschien elke maand ietsje minder netto salaris, maar dat krijg je aan het einde van het jaar allemaal weer terug.
Krijg je na de aangifte IB het volgende jaar terug wat minimaal 3-4 maanden na het einde van het jaar is (aangifte doen kan pas vanaf 1 maart en voor 1 april heb ik nog nooit een teruggave gestort zien worden).

Omdat op te vangen kan je een voorlopige aanslag aanvragen zie (https://www.belastingdien...rlopige-aanslag-aanvragen). Dan krijg je gedurende het jaar al je belasting terug. Let wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor de informatie. Dus als je minder toeslag uren gaat werken kan dat zonder wijziging er toe leiden dat je te veel het teruggevraagd en het volgende jaar dat moet terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:50
Ik begrijp dat long term er voor TS niks veranderd en dat het in essentie niks uitmaakt maar dat klopt niet.

Zijn maandelijkse netto inkomsten dalen nu omdat er meer belasting ingehouden gaat worden. En ja dit wordt met de aangifte IB weer rechtgetrokken maar om dan te zeggen dat het niks uitmaakt klopt niet helemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bobo221 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:05:
Ik begrijp dat long term er voor TS niks veranderd en dat het in essentie niks uitmaakt maar dat klopt niet.

Zijn maandelijkse netto inkomsten dalen nu omdat er meer belasting ingehouden gaat worden. En ja dit wordt met de aangifte IB weer rechtgetrokken maar om dan te zeggen dat het niks uitmaakt klopt niet helemaal.
Dus in een jaar krijgt hij elke maand, zeg, 10 euro minder. En mei het jaar erop krijgt hij 120 euro van de belastingdienst.

Dan is er dus geen verschil met of hij elke maand die 10 euro gewoon had gehad. Ergo, het maakt niets uit.

Wat klopt er volgens jou dan niet?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:44:
[...]

Dus in een jaar krijgt hij elke maand, zeg, 10 euro minder. En mei het jaar erop krijgt hij 120 euro van de belastingdienst.

Dan is er dus geen verschil met of hij elke maand die 10 euro gewoon had gehad. Ergo, het maakt niets uit.

Wat klopt er volgens jou dan niet?
Iets met cashflow, gezien de uren die TS werkt met een toeslag denk ik dat het wel ietsje meer is dan tientjes werk. En het is, hoewel goed vindbaar, een valide vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bobo221 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:05:

Uitbetalen van overuren zal normaal gesproken al via BT belast lopen. Dus het was mogelijk niet kloppend dat dit eerst niet gebeurde?

Mogelijk kreeg TS dus al elke maand 10 euro teveel en moest aan het eind van het jaar 120 terug betalen aan de BD :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je werkgever gaat wat meer belasting inhouden over je overuren/onregelmatige uren. Dus je ontvangt netto per maand wat minder.

Bij de aangifte inkomstenbelasting wordt dat weer rechtgetrokken, want waarschijnlijk heeft je werkgever nu teveel belasting ingehouden. Dus als je net zoveel uren blijft werken tegen hetzelfde loon en dezelfde hoeveelheid onregelmatige uren/overuren maakt, dan krijg je over een heel jaar gezien nog net zoveel. Je krijgt het alleen wat later. In juni/juli van het volgende jaar. Maar je moet wel aangifte doen, anders krijg je het misschien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik had dit jaar €0,00,- inkomstenbelasting bij aangifte. Ik hoefde niks te betalen maar kreeg ook niks terug

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:07

FreakNL

Well do ya punk?

Dan hebben ze het bij de loonadministratie exact goed gedaan. Dat kan, als je een simpele casus hebt.

Ik vind deze altijd wel handig:
https://www.berekenhet.nl...en/nettoloon.html#calctop

Vul in dat je 65000 per jaar bruto hebt en kijk wat daar netto uitkomt
Vul daarna 75000 per jaar bruto in en kijk wat het verschil is.

Je zult zien dat je ongeveer 51% belasting betaald over die laatste 10k

Of deze

https://www.berekenhet.nl...xtra-inkomen.html#calctop

Hoef je niet zelf te rekenen :)

Buiten dat maakt het geen sikkepit uit wat de WG inhoudt, of dat nou 30 of 60% is… bij je aangifte wordt alles rechtgetrokken.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 06-04-2023 19:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:57
Van der Berg schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:29:
Ik had dit jaar €0,00,- inkomstenbelasting bij aangifte. Ik hoefde niks te betalen maar kreeg ook niks terug
Ok. Dus je hebt niet gelezen wat de 8 mensen hiervoor hebben gereageerd? }:O

Lees alles nog even door. Wees niet bang. Je werkgever pakt je niks af. En de belastingdienst is ook geen boef. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door t14wo op 06-04-2023 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik wil iedereen bedanken voor zijn bijdrage!

Ja ik heb ze allemaal gelezen en ik waardeer jullie reacties! Het is mij nu helemaal duidelijk . Dus meer inhouding van mijn toeslag-uren met speciale tarief iets inleveren aan netto inkomen en ik kan volgende jaar terug krijgen via inkomstenbelasting voor 2023

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 06-04-2023 22:00 ]

Pagina: 1