X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Wat goed is om in je oren te knopen: elke euro, bij welke werkgever dan ook, wordt allemaal op 1 hoop geveegd en EXACT hetzelfde belast. Alle dingen met loonheffingskorting, bijzonder tarief etc. worden rechtgetrokken bij de aangifte voor inkomstenbelasting. Dus of jij nu 20.000 euro verdient zonder toeslagen of 15.000 met 5.000 aan toeslagen maakt geen hol uit. Elke euro is voor inkomstenbelasting exact gelijk. Het enige verschil is dat wanneer je boven een bepaald bedrag aan inkomsten komt, alles vanaf dit bedrag in een hoger tarief (schijf) valt.
Het enige is dat bij fluctuerende inkomsten er mogelijk door jouw werkgever met een hoger tarief rekent. Dit is alleen om te voorkomen dat je bij de aangifte inkomstenbelasting een naheffing krijgt. Bij de aangifte wordt daadwerkelijk gekeken wat je in het jaar hebt verdiend en hoeveel belasting er al betaald is. Als dat teveel is, bijvoorbeeld doordat er een groot gedeelte onder speciaal tarief is belast of omdat je loonheffingskorting uit hebt staan, dan wordt dit daar verrekenden krijg je iets terug.
het aantal mensen die geen overuren laat uitbetalen omdat dit zwaarder belast is, geen bonus wil, geen toeslagen wilt is gigantisch groot, omdat men het belastingstelsel te moeilijk maakt voor zichzelf. Het is echt heel simpel.
[ Voor 10% gewijzigd door t14wo op 06-04-2023 11:33 ]
Wat er hier gebeurt is dat er voor de loonbelasting met het speciale tarief wat extra wordt ingehouden, en dat is zoals het hoort. Maar bij je aangifte inkomstenbelasting maakt dat dus helemaal niets uit.
Al het andere wat je noemt is verder ook niet relevant...
Regeren is vooruitschuiven
Dus qua antwoord op je "wat betekent dit voor mij?": Heel misschien elke maand ietsje minder netto salaris, maar dat krijg je aan het einde van het jaar allemaal weer terug.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Krijg je na de aangifte IB het volgende jaar terug wat minimaal 3-4 maanden na het einde van het jaar is (aangifte doen kan pas vanaf 1 maart en voor 1 april heb ik nog nooit een teruggave gestort zien worden).Janoz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:31:
Dus qua antwoord op je "wat betekent dit voor mij?": Heel misschien elke maand ietsje minder netto salaris, maar dat krijg je aan het einde van het jaar allemaal weer terug.
Omdat op te vangen kan je een voorlopige aanslag aanvragen zie (https://www.belastingdien...rlopige-aanslag-aanvragen). Dan krijg je gedurende het jaar al je belasting terug. Let wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor de informatie. Dus als je minder toeslag uren gaat werken kan dat zonder wijziging er toe leiden dat je te veel het teruggevraagd en het volgende jaar dat moet terugbetalen.
Zijn maandelijkse netto inkomsten dalen nu omdat er meer belasting ingehouden gaat worden. En ja dit wordt met de aangifte IB weer rechtgetrokken maar om dan te zeggen dat het niks uitmaakt klopt niet helemaal.
Dus in een jaar krijgt hij elke maand, zeg, 10 euro minder. En mei het jaar erop krijgt hij 120 euro van de belastingdienst.Bobo221 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:05:
Ik begrijp dat long term er voor TS niks veranderd en dat het in essentie niks uitmaakt maar dat klopt niet.
Zijn maandelijkse netto inkomsten dalen nu omdat er meer belasting ingehouden gaat worden. En ja dit wordt met de aangifte IB weer rechtgetrokken maar om dan te zeggen dat het niks uitmaakt klopt niet helemaal.
Dan is er dus geen verschil met of hij elke maand die 10 euro gewoon had gehad. Ergo, het maakt niets uit.
Wat klopt er volgens jou dan niet?
I have stability. The ability to stab.
Iets met cashflow, gezien de uren die TS werkt met een toeslag denk ik dat het wel ietsje meer is dan tientjes werk. En het is, hoewel goed vindbaar, een valide vraag.SmurfLink schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:44:
[...]
Dus in een jaar krijgt hij elke maand, zeg, 10 euro minder. En mei het jaar erop krijgt hij 120 euro van de belastingdienst.
Dan is er dus geen verschil met of hij elke maand die 10 euro gewoon had gehad. Ergo, het maakt niets uit.
Wat klopt er volgens jou dan niet?
Uitbetalen van overuren zal normaal gesproken al via BT belast lopen. Dus het was mogelijk niet kloppend dat dit eerst niet gebeurde?Bobo221 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:05:
Ik begrijp dat long term er voor TS niks veranderd en dat het in essentie niks uitmaakt maar dat klopt niet.
Mogelijk kreeg TS dus al elke maand 10 euro teveel en moest aan het eind van het jaar 120 terug betalen aan de BD
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Bij de aangifte inkomstenbelasting wordt dat weer rechtgetrokken, want waarschijnlijk heeft je werkgever nu teveel belasting ingehouden. Dus als je net zoveel uren blijft werken tegen hetzelfde loon en dezelfde hoeveelheid onregelmatige uren/overuren maakt, dan krijg je over een heel jaar gezien nog net zoveel. Je krijgt het alleen wat later. In juni/juli van het volgende jaar. Maar je moet wel aangifte doen, anders krijg je het misschien niet.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik vind deze altijd wel handig:
https://www.berekenhet.nl...en/nettoloon.html#calctop
Vul in dat je 65000 per jaar bruto hebt en kijk wat daar netto uitkomt
Vul daarna 75000 per jaar bruto in en kijk wat het verschil is.
Je zult zien dat je ongeveer 51% belasting betaald over die laatste 10k
Of deze
https://www.berekenhet.nl...xtra-inkomen.html#calctop
Hoef je niet zelf te rekenen
Buiten dat maakt het geen sikkepit uit wat de WG inhoudt, of dat nou 30 of 60% is… bij je aangifte wordt alles rechtgetrokken.
[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 06-04-2023 19:45 ]
Ok. Dus je hebt niet gelezen wat de 8 mensen hiervoor hebben gereageerd?Van der Berg schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:29:
Ik had dit jaar €0,00,- inkomstenbelasting bij aangifte. Ik hoefde niks te betalen maar kreeg ook niks terug
Lees alles nog even door. Wees niet bang. Je werkgever pakt je niks af. En de belastingdienst is ook geen boef.
[ Voor 16% gewijzigd door t14wo op 06-04-2023 22:23 ]
Ja ik heb ze allemaal gelezen en ik waardeer jullie reacties! Het is mij nu helemaal duidelijk . Dus meer inhouding van mijn toeslag-uren met speciale tarief iets inleveren aan netto inkomen en ik kan volgende jaar terug krijgen via inkomstenbelasting voor 2023
[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 06-04-2023 22:00 ]