Vraag

• MMFixit
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-05-2023
Zoals velen hier ben ook ik me aan het verdiepen in zonnepanelen. Ik heb nu 2 offertes, ze lijken redelijk veel op elkaar en verschillen ook niet veel in prijs. Maar er zitten wel verschillen in materialen, merken e.d. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, vooral v.w.b. merken zonnepanelen. Hieronder de info:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beoBjuv8yb85q1vIYY3pdnrDe74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tzHdEO13jxgFS98caqDRzPAt.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Op het dak kunnen tussen de 11 en 13 panelen
Schaduw
Dak ligt op Zuid / Zuidoost. Geen / nauwelijks schaduw aanwezig.
Jaarverbruik
Mijn jaarverbruik nu is circa 4300 kwh.. Ik heb geen plannen op korte termijn voor een elektrische auto maar dat kan altijd nog komen natuurlijk. Meer dan 13 panelen kunnen niet op mijn schuine dak maar ik heb ook nog een garage (plat dak) waar er wel een aantal nog op kunnen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
rond de 8K. Doel is o geen of nauwelijks energiekosten meer te hebben (of zo min mogelijk)
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden
Bijhouden van data
Ja leuk, via een app
Reeds verkregen offertes
2, krijg nog een 3e van Coolblue.
Offerte 1 is €1,79 per Wp
Offerte 2 is €1,71 per Wp
Regio
Noord Brabant, regio Tilburg

1 offerte heeft 11 panelen van Denim 410 All Black met Enphase IQ7+ omvormers. De andere offerte heeft 11 Q-peak Dueo Black panelen (400Wp) in zijn offerte met Enphase IQ8+ omvormers. De 2e offerte ligt iets hoger.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening / advies en/of ervaringen over de panelen en omvormers. Is er verder een site waar je goed de verschillende panelen kan vergelijken?

Alvast bedankt voor de input!!

mvg,
Michiel

Alle reacties

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je gaat op 1 dakvlak leggen, hebt geen schaduw oid.. Waarom dan micro-omvormers?

• MMFixit
Goeie vraag.

Uiteindelijk komt er wel wat schaduw volgens mij tegen het einde van de dag, als de zon haaks op de woning staat. Zal ik even goed moeten kijken (helaas een tijdje niet veel zon geweest ;))

Maar wat zijn de alternatieven dan? 1 grote omvormer? En wat kosten die zoal? De 11 iq7 omvormers zijn rond de 1600 en de iq*+ rond de 1850

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:24
1 omvormer nderdaad, Growatt / Solis / goodwe heb je al voor 750 euro. SMA is wat duurder, ca 1300 euro. Na gemiddeld 12-15 jaar heb je een nieuwe nodig.
Enphase is de premium oplossing, maar daar vraagt jouw dak niet echt om.

Panelen vergelijken hoeft niet. Het aantal wp geeft aan wat de opbrengst is, dat is het belangrijkste. Daarnaast zitten er (kleine) verschillen in opbrengstgaranties.
En het oog wil ook wat: sommige panelen zijn helemaal zwart, andere hebben witte lijnen en weer andere een witte backsheet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Wat zit daar voor pijp linksonderin? Kan die misschien weg/lage variant/door de zijgevel zodat daar nog een paneel kan?
Verder gewoon dak vol op een simpele stringomvormer.

Ik zou nog 3-4 offertes bij lokale installateurs opvragen met de vermelding dat je een stringomvormer wil.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2023 11:48 ]

• Killer61
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 14:53
MMFixit schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:23:
Goeie vraag.

Uiteindelijk komt er wel wat schaduw volgens mij tegen het einde van de dag, als de zon haaks op de woning staat. Zal ik even goed moeten kijken (helaas een tijdje niet veel zon geweest ;))

Maar wat zijn de alternatieven dan? 1 grote omvormer? En wat kosten die zoal? De 11 iq7 omvormers zijn rond de 1600 en de iq*+ rond de 1850
Ik heb de IQ8+ voor 107.50 per stuk gekocht bij durasense BV.

• MMFixit
Killer61 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:27:
[...]

heb je een link? Kan het zo snel niet vinden. Dat scheelt nogal wat op 11 stuks (zo'n 675 euro).

• MMFixit
ThinkPad schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:48:
Wat zit daar voor pijp linksonderin? Kan die misschien weg/lage variant/door de zijgevel zodat daar nog een paneel kan?
Verder gewoon dak vol op een simpele stringomvormer.

Ik zou nog 3-4 offertes bij lokale installateurs opvragen met de vermelding dat je een stringomvormer wil.
Luchtafvoer badkamer, kan evt worden aangepast zodat er een paneel op kan.

Her en der ook wat advies gevraagd en ik hoor toch ook wel nadelen van 1 omvormer ipv microomvormers. Niet alleen schadiuw maar ook viezigheid bijvoorbeeld en geen omvormer in huis.. Ja het scheelt wel weer zo'n 1000 euro (of minder als je de omvormers goedkoper kan krijgen zoals hierboven wordt aangegeven).

Vond verder (ter info) hierover nog deze link:

https://www.essent.nl/ken...n/micro-omvormer-inverter

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Natuurlijk heb je einde van de dag schaduw als de zon achter de nok verdwijnt maar dat is bij zo goed als alle panelen tegelijkertijd. Een micro maakt van schaduw geen zon hoor!

Wat bedoel je met viezigheid icm een stringomvormer?

Wie gaat er het dak op om een defecte micro te vervangen? 25 jaar garantie is leuk maar als daarin de arbeid niet gedekt is dan is zo'n lange garantietermijn nutteloos.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Yup… we hebben al gevallen gezien waar een installateur met droge ogen €400 wilde om een defect met garantie op het dak te vervangen…. Ga dat gevecht maar aan…

Dus als het niet nodig is… houdt het simpel en leg een systeem met string omvormer…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Killer61
  • Laatst online: 08-01 14:53
MMFixit schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:52:
[...]

heb je een link? Kan het zo snel niet vinden. Dat scheelt nogal wat op 11 stuks (zo'n 675 euro).
Het is een groothandel. Ik heb ze via marktplaats gevonden. Marktplaats naam is: Westland zonnepanelen. Als je zoekt op iq8+ kom je het tegen voor een bedrag van € 107.50.
Ik kreeg een telefoonnummer: 0681585876. Je krijgt netjes een factuur ex btw. Ze hebben nog meer spullen van envoy, heb ook de stroomspoelen, q-relais en de metered kastje gekocht. Inmiddels een paar dagen aangesloten en werkt perfect.

• MMFixit
beyazz06 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:56:
Je gaat op 1 dakvlak leggen, hebt geen schaduw oid.. Waarom dan micro-omvormers?
Wat info bij leveranciers opgehaald vwb voordelen van Micro omvormers en onderstaande is eea opgesomd over de voordelen van enphase:

· 100% parallelle schakeling
·Standaardgarantie van 25 jaar t.o.v. 5 tot 12 jaar
·Het enige systeem wat later uit te breiden is
· Het jaarrendement is hoger (circa 10%)
· De zonnepanelen regelen zichzelf individueel
· Geen omvormer meer in huis, daardoor geen geluidsoverlast
· Geen hoog spanning meer op het dak en dus het veiligste systeem
· Bij defect paneel blijft de rest werken.
· De opbrengst van ieder paneel is op afstand controleerbaar

Roept u maar... ;)

Overigens kan naast schaduw een paneel volgens mij ook gewoon vies worden (vogelpoep bijvoorbeeld?).

• MMFixit
...en uiteindelijk is de investering maar circa 500 euro meer (1800 - 1300).

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-01 13:57

MevrouwDeKat

Miauw

Die 10% extra rendement is volgens mij echt een verkoop praatje, er is niet ineens 10% meer zon die uit de lucht komt vallen. Geluidsoverlast van een omvormer in huis: 's ochtends en 's avonds hoor je een korte "klik klik" als in/uitschakeling. Uitbreiding is met andere systemen ook mogelijk, volgens mij kan het alleen zijn dat de omvormer dan gewisseld moet worden voor een ander exemplaar. Maar nog beter: leg gelijk op je dak wat je erop wilt leggen, dan hoef je later niet meer uit te breiden.

Volgens mij is de invloed van vogelpoep zo weinig, dat je in die 25 jaar waarschijnlijk die 500 euro extra niet gaat terugverdienen.

maar uiteindelijk is je je eigen dak, dus moet je helemaal zelf beslissen wat je neer legt!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MMFixit schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:23:
[...]

Wat info bij leveranciers opgehaald vwb voordelen van Micro omvormers en onderstaande is eea opgesomd over de voordelen van enphase:
...
Roept u maar... ;)

Overigens kan naast schaduw een paneel volgens mij ook gewoon vies worden (vogelpoep bijvoorbeeld?).
Wij van WC-eend adviseren...! Succes!

• Ronald
MMFixit schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:23:
[...]

· 100% parallelle schakeling
Feit, geen voordeel
·Standaardgarantie van 25 jaar t.o.v. 5 tot 12 jaar
Nutteloos zonder kosteloze vervanging op dak
·Het enige systeem wat later uit te breiden is
Bespaar je de moeite en besteed het geld voor uitbreiding gewoon meteen aan je dak vol… uitbreiding wil bijna niemand uitvoeren en daarom waarschijnlijk dubbel duur
· Het jaarrendement is hoger (circa 10%)
Als je in een bos zit misschien. Zonder schaduw absolute kolder. Enphase begint met lagere basis efficiëntie en heeft aftop. Schaduw vrij verwacht je dus minder.
· De zonnepanelen regelen zichzelf individueel
En dat is een voordeel als ze hetzelfde zijn?
· Geen omvormer meer in huis, daardoor geen geluidsoverlast
Buiten een relais zijn omvormers meestal geruisloos
· Geen hoog spanning meer op het dak en dus het veiligste systeem
Wordt gemitigeerd in knap aangelegde systemen.

Wil je daadwerkelijk het veiligste systeem dan wil je solaredge met s-serie optimizer (monitoren connector temperatuur)
· Bij defect paneel blijft de rest werken.
Een defect paneel gaat in bypass tenzij diode zelf druk gaat. En dat zie je makkelijk in monitoring.
· De opbrengst van ieder paneel is op afstand controleerbaar

Roept u maar... ;)

Doet weinig merkbaar en wast er af.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:00
De beide offertes zijn trouwens fors aan de prijs, wat deels verklaarbaar is doordat ze met een onnodig dure oplossing (Enphase) komen.

• MMFixit
Killer61 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:27:
[...]

Als ik ze hier voor kan krijgen scheelt het dus nauwelijks iets in kosten en heb ik een "premium" oplossing voor hetzelfde geld (zelfs iets goedkoper ;) )

dan ben ik er wel uit :)

Vwb de opmerking van Ronald (dank voor je feedback):

Nutteloos zonder kosteloze vervanging op dak

Toch niet helemaal nutteloos natuurlijk aangezien het paneel zelf onder de garantie valt. En daarbij is ook de vervanging zelf voor 10 a 15jr gegarandeerd (scheelt per offerte)

[Bespaar je de moeite en besteed het geld voor uitbreiding gewoon meteen aan je dak vol… uitbreiding wil bijna niemand uitvoeren en daarom waarschijnlijk dubbel duur

Uitbreiding is wel zeker mogelijk mocht ik een elektrische auto overwegen. Ik heb nog een schuur er naast die vol kan worden gelegd. Vind het zelf wel fijn de optie te hebben.

Kom jij het er af wassen? :*)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

MMFixit schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:50:
[...]

Uitbreiding is wel zeker mogelijk mocht ik een elektrische auto overwegen. Ik heb nog een schuur er naast die vol kan worden gelegd. Vind het zelf wel fijn de optie te hebben.
Met een stringomvormer kan je ook gewoon een losse set op je garagedak leggen met een 2e omvormer of (als dat beter uit komt) ook met micro omvormers.

Micro omvormers zijn niet nodig in deze situatie. Maar ik heb ook het idee dat je niet helemaal open staat voor advies...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MMFixit
nou, ik vraag me gewoon af, als uiteindelijk de kosten nagenoeg evenhoog zijn, en men micro omvormers premium noemt en meer voordelen kennelijk heeft, waarom je dan toch niet voor micro omvormers zou kiezen? Wat is dat het voordeel om juist er niet voor te kiezen als de kosten uiteindelijk vrijwel gelijk zijn? Dat lees ik namelijk niet.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

MMFixit schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:45:
nou, ik vraag me gewoon af, als uiteindelijk de kosten nagenoeg evenhoog zijn, en men micro omvormers premium noemt en meer voordelen kennelijk heeft, waarom je dan toch niet voor micro omvormers zou kiezen? Wat is dat het voordeel om juist er niet voor te kiezen als de kosten uiteindelijk vrijwel gelijk zijn? Dat lees ik namelijk niet.
Minder elektronica, beter bereikbare elektronica, dus beter onderhoudbaar. Daarnaast kan ik me niet helemaal voorstellen dat het even duur is. Een 3kW omvormer kost je zo'n 500 euro. 10 van die micro omvormers kosten 1100 + 200 voor eenenvoy.

Een ander voordeel is dat je op zonnige dagen minder aftopping te zien krijgt met een wat ruimere (3,6kW, 4kW) stringomvormer, al is het verschil op jaarbasis maar 50-100kWh opbrengst. Je zou het als een nadeel kunnen zien (ik vind zelf platte curves stom :P).

Het enige echte voordeel van micro omvormers in deze situatie vind ik omdat het leuk speelgoed is en dat je per paneel kan monitoren. Nodig is dat zeker ook niet. Leuk wel. Ik vind het prima dat je ervoor wilt gaan (ik heb zelf ook micro omvormers ivm 4 verschillende "orientaties" , maar de argumenten die je ervoor gebruikt (Dit is "premium") klinken niet helemaal als goede argumenten. Al die andere voordelen zijn niet echt "voordelen" (zoals Ronald al heeft toegelicht). Zeker die "10% meer opbrengst" is een hele sneaky.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 24-04-2023 15:30 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
MMFixit schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:45:
Het punt is dat de kosten niet gelijk zijn. 1 'dikke' omvormer eigenlijk altijd goedkoper dan per paneel een eigen micro-omvormer van >100 euro per stuk. Als dat bij jou niet het geval is, dan zegt dat wat over de marges van de stringomvormer-oplossing-installateur imho.

Bij gelijkmatige zonverdeling over panelen, is er eigenlijk geen enkel voordeel, buiten dat wij geeks het natuurlijk leuk vinden om per paneeltje de energieopbrengst te zien, in plaats van per string.

De 'premium' benoeming slaat imho ook niet om het gegeven dat het om micro-omvormers gaat, maar meer omdat Enphase (imho) wel een A-merk is. Een (bijvoorbeeld) SMA-omvormer zou ik ook 'premium' noemen. Wat je ook merkt in de garantietermijn van beide systemen. Daar betaal je ook gewoon voor.
In de praktijk is een half goedkopere GoodWe misschien niet het (bij wijze van spreken) Mercedes-logo aan de muur van je technische ruimte, maar qua werking en opbrengst is daar verder niks mis mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 24-04-2023 15:46 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Ronald
MMFixit schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:50:

Kom jij het er af wassen? :*)
Dat doet de regen voor je. Geheel gratis

• BB-One
  • Laatst online: 12:07
Beste argument:
Hier 18 panelen laten leggen 370 Wp, met 2 growatt string omvormers voor ongeveer € 5600 (excl BTW) totaal inclusief leggen.

Zelf de panelen met omvormers installatiemateriaal etc online aangeschaft (vorig jaar gekocht voor 5400 inclusief BTW) , lokale installateur gewoon de uren betaalt om ze op het dak te plaatsen (pas begin dit jaar ivm vertraging verbouwing) 1200 euro met 0% BTW.

Tel uit je winst.... (€ 0,84 per Wp in vergelijking met € 1,79 per Wp)

• Gember
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-01 10:45
BB-One schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:18:
Zelf de panelen met omvormers installatiemateriaal etc online aangeschaft (vorig jaar gekocht voor 5400 inclusief BTW)
Je bedoelt 4400 euro inclusief BTW?

• BB-One
Gember schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:00:
[...]

Je bedoelt 4400 euro inclusief BTW?
Nee 5600 inclusief btw. 18 panelen, 2 omvormers en haken en rails en werkschakelaars etc etc om de boel te plaatsen.

• MMFixit
qua nagenoeg dezelfde prijs bedoelde ik een SMA omvormer die ik zo zie voor rond de 1300 - 1400 Euro in vergelijk met de micro omvormers die voor 107,50 worden aangeboden (zie opmerking Killer61). Dan kom ik op 1200 Euro.
Maar ik begrijp dat in de basis micro omvormers over het algemeen wat duurder zijn. In mijn eerdere offerte 1600 en 1850. Dus dan scheelt het idd 200 tot 450 euro.

Is dus wat duurder inderdaad maar ik lees hierboven volgens sommige dus niet heel veel voordelen voor micro omvormers maar wat is nu, buiten die 200 a 450 euro meerprijs, het nadeel om ze juist wel te nemen?
Als ik zo de voordelen (ook al zijn het volgens sommige kleine voordelen) lees (zie o.a. ook de link hieronder), dan lijkt me dat op het eerste oog die 200 of 450 euro wel waard namelijk.

Link: https://www.solar-bouwmar...zNsejKub8CacaAtodEALw_wcB

Lijkt me toch geen WC eend verhaal toch? Of zie ik dat verkeerd?

• MMFixit
BB-One schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:18:
Beste argument:
Hier 18 panelen laten leggen 370 Wp, met 2 growatt string omvormers voor ongeveer € 5600 (excl BTW) totaal inclusief leggen.

Zelf de panelen met omvormers installatiemateriaal etc online aangeschaft (vorig jaar gekocht voor 5400 inclusief BTW) , lokale installateur gewoon de uren betaalt om ze op het dak te plaatsen (pas begin dit jaar ivm vertraging verbouwing) 1200 euro met 0% BTW.

Tel uit je winst.... (€ 0,84 per Wp in vergelijking met € 1,79 per Wp)
begrijp je berekening niet helemaal. 5600 ex btw (moest je daar nog wel BTW over betalen? Of ook BTW vrij?) en dan nog 1200 Euro. Maakt bij mij 6800 Euro. Nog steeds prima prijs dan overigens maar hoe meer panelen hoe goedkoper per Wp natuurlijk ook lijkt me.... Houd het zelf liever bij 1 partij maar dan is het natuurlijk ook wat duurder ;)

• BB-One
MMFixit schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:39:
[...]

begrijp je berekening niet helemaal. 5600 ex btw (moest je daar nog wel BTW over betalen? Of ook BTW vrij?) en dan nog 1200 Euro. Maakt bij mij 6800 Euro. Nog steeds prima prijs dan overigens maar hoe meer panelen hoe goedkoper per Wp natuurlijk ook lijkt me.... Houd het zelf liever bij 1 partij maar dan is het natuurlijk ook wat duurder ;)
Ik begrijp mijn eigen berekening ook niet helemaal :? Klein reken/type foutje. O-)
Panelen etc heb ik vorig jaar gekocht met BTW, maar de BTW teruggevraagd waardoor ik per saldo daarvoor 4400 kwijt was (5300 incl BTW) en dit jaar de panelen er op laten leggen voor 1200 (zonder BTW).

Nu klopt het verhaal weer :)
Pagina: 1