Klaar met onkruid; waaltjes afvoegen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 14:50
Goedemorgen,

Inmiddels woon ik al een jaar of 9 in hetzelfde huis en heb zowel in de voor als in de achtertuin zogenaamde "waaltjes" (rechthoekige stenen) als bestrating. Al 9 jaar voer ik een strijd tegen onkruid wat tussen de voegen van deze tegels komt. Bij het leggen van de tegels heb ik duur ant-onrkuidzand (Dansand) gebruikt, maar ik vrees dat dit marketing is want het onkruid groeide snel weeldig. Twee jaar geleden alle voegen uitgespoten met de hogedrukreiniger en opnieuw ingeveegd met brekerszand, maar ook nu weer heel snel veel onkruid. Ik besproei tussentijd regelmatig met roundup of azijn maar ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee om dit om de twee weken te moeten doen.

Dit weekend ga ik weer aan de gang in de tuin en ik wil eigenlijk een finale poging doen om van het onkruid tussen de tegels af te komen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het invoegen van de bestrating en dat dit type steentjes? En welk product kan ik hier eventueel voor gebruiken? Liefst verkrijgbaar in de bouwmarkt. Afwatering is overigens prima dus zie ik niet direct als een probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Dubbeldanger op 06-04-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vaker je stoep vegen, zodat zaadjes zich niet kunnen nestelen, dan groeit er ook geen onkruid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

ZIjn er geen robots met UV licht om dit te doen?
Dus een Roomba met UV licht.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Dat je je voegen hebt schoongespoten was niet echt handig. Bij dansand en soortgelijke inveegmaterialen moet je elk jaar een verse laag aanbrengen. Het gaat alleen ontkieming tegen, verder niks. Er zijn polymeergebonden voegmaterialen welke het tegengaan echter gaat je dit wel serieus geld kosten (tenzij kleine m2) en het verwerken op betonwaaltjes (is het beton?) is een pittig klusje.
Beste oplossing is het verwijderen van de huidige stenen en een mooie keramische tegel aan te brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door master_viper op 06-04-2023 10:21 ]

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Ernemmer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:18:
Vaker je stoep vegen, zodat zaadjes zich niet kunnen nestelen, dan groeit er ook geen onkruid.
Dat was juist het punt, ik heb geen zin om hier continu mee bezig te zijn. Anders kan ik net zo goed voor 0,30 cent een fles azijn eroverheen spuiten, dat is minder intensief dan vegen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
master_viper schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:21:
Dat je je voegen hebt schoongespoten was niet echt handig. Bij dansand en soortgelijke inveegmaterialen moet je elk jaar een verse laag aanbrengen. Het gaat alleen ontkieming tegen, verder niks. Er zijn polymeergebonden voegmaterialen welke het tegengaan echter gaat je dit wel serieus geld kosten (tenzij kleine m2) en het verwerken op betonwaaltjes (is het beton?) is een pittig klusje.
Beste oplossing is het verwijderen van de huidige stenen en een mooie keramische tegel aan te brengen.
Ik snap je beste oplossing, maar dit gaan we natuurlijk niet doen. Die polymeer voegmiddelen zijn inderdaad prijzig. Zou normaal voegmiddel die een metselaar gebruikt niet ook een beetje werken? Dus dat als inveegzand gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Dubbeldanger schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:23:
[...]

Ik snap je beste oplossing, maar dit gaan we natuurlijk niet doen. Die polymeer voegmiddelen zijn inderdaad prijzig. Zou normaal voegmiddel die een metselaar gebruikt niet ook een beetje werken? Dus dat als inveegzand gebruiken?
Je wilt wel een lichtwater doorlatende voeg. Wat redelijk betaalbaar is nog, en wat wij ook veel gebruiken, is de Bostik Polybonded sand. Deze kan je bij de betere tuinhandel krijgen.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dubbeldanger schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:23:
[...]

Zou normaal voegmiddel die een metselaar gebruikt niet ook een beetje werken? Dus dat als inveegzand gebruiken?
dat is zand en cement. ik zou niet zomaar cement over de straat gaan vegen dat laat mooie vlekken achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:18
Dubbeldanger schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:16:
Goedemorgen,
Ik besproei tussentijd regelmatig met roundup of azijn maar ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee om dit om de twee weken te moeten doen.
De "commerciele" round up is tegenwoordig sterk verdund en daardoor werkt het zo kort.
Via Ebay Polen kun je nog wel de krachtige versie krijgen.

[ Voor 52% gewijzigd door barry86 op 06-04-2023 14:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:44
barry86 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:17:
[...]

De "commerciele" round up is tegenwoordig sterk verdund en daardoor werkt het zo kort.
Via Ebay Polen kun je nog wel de krachtige versie krijgen.
Ik ben voorstander van mechanische onkruidverwijdering en huur 1x per jaar een onkruidborstel. Voor kleinere oppervlakten kun je ook een onkruidborstel op een bosmaaier zetten.

De nevenschade van chemische middelen vind ik te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 22:21

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Cement tussen je tegels doen? Je hebt cement speciaal voor buitentegels. Die veeg je er als het ware in, maakt het nat en wacht 2-3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:08
Ik kan me niet voorstellen dat afvoegen gaat helpen. Een goede nachtvorst erover en je verbinding zal scheuren/breken en ruimte maken voor de natuur.
Ik zit met hetzelfde probleem, maar dan met heermoes wat uit elke voeg komt. Jaar op jaar. :'(
Mogelijk interessant topic: Ervaring met onkruidwerend zand

[ Voor 36% gewijzigd door Barleone op 06-04-2023 14:46 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:55

Croga

The Unreasonable Man

Ik zeg: Dit ga je nooit voorkomen.

In een vorig huis hadden we worteldoek gelegd met steentjes er op. Daar waait vervolgens onkruid op en dat gaat gewoon welig groeien waarna het zijn wortels dwars door dat worteldoek heen duwt.

Hetzelfde hier met de voegen: Wat je er ook in doet, er waait onkruid op en dat gaat eerst gewoon lekker een beetje groeien, daarna duwt het de wortels dwars door whatever je in die voegen geduwd hebt.

De enige manier om hier iets tegen te doen is regelmatig goed vegen óf een paar keer per jaar met een borstel er doorheen. Geen enkel gif gaat dat onkruid tegen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:18
of een ordinaire dakbrander er overheen jassen.
Ook effectief:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:55

Exigence

dnkroz

Hier goede ervaringen met GatorSand XP G2. Alle betonklinkers ermee ingeveegd en zéér sporadisch moet ik er wat tussenuit plukken. En dat zijn dan duidelijk de plekken waar de klinkers het strakst op elkaar liggen en dus het GatorSand niet goed er tussen is gekomen.

In jouw geval zou ik alle voegen goed uitspuiten dat ze diep en breed genoeg zijn en vullen met GatorSand, dan ben je er ruime tijd vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Exigence schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:23:
Hier goede ervaringen met GatorSand XP G2. Alle betonklinkers ermee ingeveegd en zéér sporadisch moet ik er wat tussenuit plukken. En dat zijn dan duidelijk de plekken waar de klinkers het strakst op elkaar liggen en dus het GatorSand niet goed er tussen is gekomen.

In jouw geval zou ik alle voegen goed uitspuiten dat ze diep en breed genoeg zijn en vullen met GatorSand, dan ben je er ruime tijd vanaf.
Hmm interessante deze! Kwam online nu ook Beamix Dansand Hard tegen wat mij een beetje hetzelfde lijkt (wordt hard), maar scheelt wel de heltft:
https://www.karwei.nl/ass...AniLEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:38
Het is afhankelijk van de vorm van de stenen en grootte van de voegen, maar als je er permanent vanaf wilt kan je het met een voegkit vullen. Voor een echt goed resultaat kan je bitumen laten gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:40
Hier een pad van waaltjes in de achtertuin. Ingezand met dansand, werkt totaal niet.
Voortuin ook pad met waaltjes, duurder polymeervoegzand gebruikt, helemaal top.

Tevens in de achtertuin een terras, 8 jaar geleden laten doen met polymeervoegzand, heeft sinds vorig jaar pas wat onkruid.

Polymeervoegzand is duur(der) maar zeker z'n geld waard als je het juist toepast.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Oke dan ga ik niet lopen kutten en neem ik gewoon die Gatorsand. Helaas wel +50 euro per zak bij de Gamma
Pagina: 1