Hi allemaal,
Ik ben nieuw op Tweakers, maar volg het forum en de frontpage al tijden. Hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn systeem.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen op mijn 4k, 144hz TV.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget. Ongeveer 3k.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Oude pc wordt media pc.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Flexibel. Ik ga niet overclocken en ook geen componenten veranderen in de toekomst. Dus dit systeem ga ik gebruiken voor de komende 5-8 jaar.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen sterke voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mooie behuizing. Daarnaast een stil systeem.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Na veel onderzoek zit ik bij veel onderdelen met enkele vragen:
- Processor i5-13600KF lijkt qua prijs kwaliteit erg goed (en weinig meerwaarde om een duurdere processor te kopen). Hier ben ik vrij zeker over.
- Moederbord vind ik erg lastig. De Z790 chipset staat goed aangeschreven maar heb verder weinig verstand van de verschillen tussen de verschillende Z790 moederbord aanbieders. Er zit nogal wat prijsverschil tussen. Qua poorten verwacht ik aan 4-6 USB genoeg te hebben en 1 DP. Bluetooth wil ik graag wel, maar wifi is mooi meegenomen maar geen absolute must.
- Videokaart. RTX 4090 lijkt me de absolute topper op dit moment. Qua prijs kwaliteit niet heel slecht en mij de extra 400-500 euro waard ten opzichte van de 4080 of 7900XTX.
- RAM. Ik begrijp dat de Z790 moederborden maximaal RAM aankunnen met kloksnelheid van DDR5 - 5600? Dus dan heeft het geen meerwaarde om snellere RAM te kopen? Of dan kiezen voor een ander (duurder?) moederbord en snellere RAM er in te stoppen. Maar voegt dit iets toe qua snelheid? Van wat ik lees zijn de voordelen erg beperkt.
- SSD. Eerste Gen5 SSD tests lijken wat underwhelming. Dus niet de moeite om hierop te wachten, maar te kiezen voor de huidige Samsung Pro / WD opslag?
- Voeding. Met een RTX 4090 is 1000w volgens mij aan te raden. Maar wat is hierin aan te raden (gold standard) en welke voeding maakt weinig geluid?
Ontzettend bedankt voor jullie hulp!
Ik ben nieuw op Tweakers, maar volg het forum en de frontpage al tijden. Hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn systeem.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen op mijn 4k, 144hz TV.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget. Ongeveer 3k.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Oude pc wordt media pc.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Flexibel. Ik ga niet overclocken en ook geen componenten veranderen in de toekomst. Dus dit systeem ga ik gebruiken voor de komende 5-8 jaar.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen sterke voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mooie behuizing. Daarnaast een stil systeem.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Na veel onderzoek zit ik bij veel onderdelen met enkele vragen:
- Processor i5-13600KF lijkt qua prijs kwaliteit erg goed (en weinig meerwaarde om een duurdere processor te kopen). Hier ben ik vrij zeker over.
- Moederbord vind ik erg lastig. De Z790 chipset staat goed aangeschreven maar heb verder weinig verstand van de verschillen tussen de verschillende Z790 moederbord aanbieders. Er zit nogal wat prijsverschil tussen. Qua poorten verwacht ik aan 4-6 USB genoeg te hebben en 1 DP. Bluetooth wil ik graag wel, maar wifi is mooi meegenomen maar geen absolute must.
- Videokaart. RTX 4090 lijkt me de absolute topper op dit moment. Qua prijs kwaliteit niet heel slecht en mij de extra 400-500 euro waard ten opzichte van de 4080 of 7900XTX.
- RAM. Ik begrijp dat de Z790 moederborden maximaal RAM aankunnen met kloksnelheid van DDR5 - 5600? Dus dan heeft het geen meerwaarde om snellere RAM te kopen? Of dan kiezen voor een ander (duurder?) moederbord en snellere RAM er in te stoppen. Maar voegt dit iets toe qua snelheid? Van wat ik lees zijn de voordelen erg beperkt.
- SSD. Eerste Gen5 SSD tests lijken wat underwhelming. Dus niet de moeite om hierop te wachten, maar te kiezen voor de huidige Samsung Pro / WD opslag?
- Voeding. Met een RTX 4090 is 1000w volgens mij aan te raden. Maar wat is hierin aan te raden (gold standard) en welke voeding maakt weinig geluid?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 338,51 | € 338,51 |
| 1 | Moederborden | ASRock Z790 Steel Legend WiFi | € 289,- | € 289,- |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4090 X3 OC | € 1.789,- | € 1.789,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 148,- | € 148,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 chromax.black | € 112,90 | € 112,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-32 | € 137,61 | € 137,61 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 1000W | € 166,93 | € 166,93 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 149,- | € 149,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.130,95 | ||
Ontzettend bedankt voor jullie hulp!