welk moederbord voor 5800X3D?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Baklap
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-12-2023
Wie kan mij in de goede richting sturen?

Ik ben op zoek naar een goed moederbord voor een 5800X3D, liefst een die OC/UV toe laat in de Bios om hem wat te UV voor betere temps.

mijn budget zit rond de 250€ met een beetje speling.

verdere eisen zouden zijn:
standaard ATX format, minimaal 1 M.2, meer is beter maar geen deal breaker.
bonus punten als er GEEN RGB op zit.

kwa merk laat ik het aan jullie over, heb ervaring met meeste grote merken en nog geen problemen gehad in de vorm van onderbetaalde klanten service of pakketjes voetbal tijdens het RMA proces.

de redenering voor mijn zoektocht,
heb een maand gelede een 5800X3D en een 6950XT aangeschaft om mijn systeem te updaten, draaide nog op een Ryzen 2600X en een GTX1060.
maar het systeem draait nu op een ouwere MSI B450 Tomahawk.
niet de MAX, niet de MAX II, de originele B450 Tomahawk.
na een Bios flash de 5800X3D opzich goed werkend gekregen, maar hij loopt wat warm, zelfs bij niet super intensief gebruik met een goeie cooler.
ook heeft het systeem nu vaak last van een hard lock. of dit komt door de CPU of de GPU kan ik niet helemaal lekker achterhalen.
het enige wat ik kan vinden in de crash logs zijn Kernel 41 errors, een nieuwe voeding is al onderweg, maar ik dacht, laat ik even vragen of er een beter/meer up-to-date moederbord is wat OC/UV toe laat in de Bios.

ik weet dat AMD het OC van de X3D niet helemaal toe laat/ondersteund, maar heb me door een aantal willekeurige internet personages laten vertellen dat er een paar moederbord fabrikanten zijn die dat toch wel toe laten. en we weten allemaal dat alles wat op het internet staat waar is, dus vandaar dat ik het hier nog even na vraag.

Bij voorbaat dank.

Beste antwoord (via 360Baklap op 07-04-2023 11:15)

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 09:21
Als je bios dat niet ondersteund kan je gewoon PBO tuner gebruiken.

Hoef je geen nieuw moederboard voor aan te schaffen.

https://github.com/PrimeO...X3D-Guide-with-PBO2-Tuner

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De B450 Tomahawk ondersteunt de 5800X3D gewoon prima met de allernieuwste bios. Ik verwacht weinig verschil met een ander moederbord. Dat hij warm loopt is al helemaal moederbord onafhankelijk.

Er ontbreekt alleen nogal wat informatie. Het lijkt me handig dat je hier even je volledige PC specs post, dus alles van CPU/GPU tot voeding/ram/cpu koeler etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Baklap
stin00 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:04:
De B450 Tomahawk ondersteunt de 5800X3D gewoon prima met de allernieuwste bios. Ik verwacht weinig verschil met een ander moederbord. Dat hij warm loopt is al helemaal moederbord onafhankelijk.

Er ontbreekt alleen nogal wat informatie. Het lijkt me handig dat je hier even je volledige PC specs post, dus alles van CPU/GPU tot voeding/ram/cpu koeler etc.
bij deze de huidige hardware, hoop dat dit helpt.

Moederbord: MSI B450 Tomahawk
CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
Cooler: Cooler Master MasterLiquid Lite 240
Geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16
GPU: AMD Radeon RX 6950 XT
PSU: be quiet! Pure Power 12 M 1000W

PSU wordt morgen geleverd/ingebouwd, ik zit momenteel nog op een al stuk oudere 1000W voeding van Cooler Master waar ik niet zo 1,2,3, de variant/specs meer van kan vinden, maar na morgen maakt dat al niet meer uit.

het is niet zo zeer dat het systeem niet werkt of de CPU niet ondersteund, het is meer dat ik hem graag wat meer wil afstellen maar dat laat de huidige bios niet toe. bij me oude 2600X op dit moederbord kon ik redelijk wat afstellen in de Bios.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 09:21

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickfiguur
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 14:19
Post verwijderd want dat wat ik schreef wist je blijkbaar al. My bad.

[ Voor 141% gewijzigd door stickfiguur op 06-04-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:51

OMD

Wat wil je afstellen? Tomahawk heeft gewoon core voltage aanpassinge / kombi strike en dat is eigenlijk het enige wat je kan gebruiken met een 5800x3d. Je weet dat die cpu's volledige locked zijn en je er verder weinig mee kan?

Er zijn overclock pogingen geweest maar veelal leidt dat tot een volledige lock-up van het systeem (als in + een 0,5%). De CPU moet je gewoon laten voor wat het is, je gaat er 0,0 zinnige extra performance uit krijgen. Pas eventueel de core voltage offset aan zodat hij wat minder warm loopt. Dit heeft trouwens verder niets te maken met je mainboard maar met je CPU koeler. Hij koelt hetzelfde op een ander mainboard.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Wat is warm lopen? De X3D chips hebben een laag cache boven op de chip zitten, dat maakt het afgeven van de warmte lastiger waardoor de chip warmer wordt. Als de chip niet aan het throttlen is of tegen de throttle temperatuur aan zit is er geen reden om je zorgen te maken over de temperatuur.

LTT of Gamers Nexus heeft volgens mij de overclock mogelijkheden getest en daar kregen ze geen extra performance uit. Ik zou de settings laten voor wat het is. De temperatuur is waarschijnlijk gewoon prima voor de 5800X3D. Als het systeem kuren heeft is dat het enige waar je je zorgen om moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Baklap
OMD schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:54:
Wat wil je afstellen? Tomahawk heeft gewoon core voltage aanpassinge / kombi strike en dat is eigenlijk het enige wat je kan gebruiken met een 5800x3d. Je weet dat die cpu's volledige locked zijn en je er verder weinig mee kan?

Er zijn overclock pogingen geweest maar veelal leidt dat tot een volledige lock-up van het systeem (als in + een 0,5%). De CPU moet je gewoon laten voor wat het is, je gaat er 0,0 zinnige extra performance uit krijgen. Pas eventueel de core voltage offset aan zodat hij wat minder warm loopt. Dit heeft trouwens verder niets te maken met je mainboard maar met je CPU koeler. Hij koelt hetzelfde op een ander mainboard.
ik wil hem niet zo zeer over clocken, meer undervolten, tis vooral dat waar de PC staat niet een gigantische ruimte is, en de ventilatie is niet geweldig. helemaal richting de warmere dagen. dus als ik de initiële temperatuur wat omlaag kan drukken dan is dat mooi meegenomen, zelfs als ik daar een kleine performance hit voor moet inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Baklap
snakeye schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:38:

hmmm, hier ben ik niet bekend mee, ik ga me wat meer inlezen, thnx voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:51

OMD

360Baklap schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:41:
[...]

ik wil hem niet zo zeer over clocken, meer undervolten, tis vooral dat waar de PC staat niet een gigantische ruimte is, en de ventilatie is niet geweldig. helemaal richting de warmere dagen. dus als ik de initiële temperatuur wat omlaag kan drukken dan is dat mooi meegenomen, zelfs als ik daar een kleine performance hit voor moet inleveren.
Je mainboard heeft gewoon voltage opties. Ik zou alleen in jouw geval gewoon PBO tuner gebruiken.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Welke versie nummer staat erop de Corsair geheugen dimms? Ik denk dat de Kernel errors met het geheugen te maken heeft en niet met het moederbord. Die moet een 5800X3D gewoon aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:05

nelizmastr

Goed wies kapot

De masterliquid lite is geen “goede koeler”, is een instap AIO. Die zijn niet per definitie beter dan een goede luchtkoeler. Maar zoals gezegd, de 5800X3D is gewoon een heethoofd, zolang het geen 90+ is, geen probleem.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1