als ik kijk naar je huidige imac dan vind ik een (vermoedelijk 4e of 6e) generatie core i5 met 8gb wel een beetje magertjes voor de software die je draait,
althans erg afhankelijk van hoeveel je van die software vraagt natuurlijk.
het grootste nadeel (voor jouw) zal natuurlijk zijn dat je nu een imac hebt terwijl je van plan bent over te stappen naar een mac mini... het grootste probleem van de mac mini is bijvoorbeeld al dat er relatief weinig beelschermen bestaan die compatible zijn met hoe een mac mini zaken als scherm-helderheid regelt..
een duidelijk voorbeeldje is dat ik mijn 4k LG ips scherm niet kon dimmen vanaf mijn macbook air m1 of mijn mac mini m1, (ook niet met externe programmatjes uit de appstore), terwijl ik dat onder windows (vanaf mijn nieuwe laptop met een programmatje (twinkle tray via ddc-ci) wel kan. als je dus gaat overstappen naar een mac mini, en je wilt er wat dat betreft niet op achteruit gaan, zul je eerst daar naar op zoek moeten... boeit het je echter niet dan zijn er natuurlijk meer dan genoeg best wel goede schermen die samen met een mac mini tot een redelijk geprijsde upgrade zouden kunnen leiden.
wat betreft snelheden, ik durf zo niet te zeggen dat een m2 mac mini sneller zou zijn dan een mac studio, maar voor zover ik begrijp zijn ze wel een stuk goedkoper.
vooral omdat hier eerder ook al is aangeraden toch maar voor 16gb te kiezen (al was het maar omdat je ram later niet kunt upgraden) heb ik even wat vergelijkingsmateriaal voor je in een linkje gezet:
klink hier
als ik de prijzen dan even vergelijk lijkt het me vrij logisch dat de mac mini m1 door zijn relatief hoge prijs gewoon afvalt als je je beseft dat je voor ongeveer 100 euro minder evenveel ram en meer cpu kracht zou kunnen krijgen ten kosten van een beetje lokale opslag **
als je dan kijkt naar het verschil tussen de 256gb mac mini m2 en de imac 24 inc m1... dan loop je al snel teggen een prijs verschil aan van zo'n 800 euro... daar kun je verdomde goede (maar helaas niet van apple zelf) pc monitoren van kopen, mogelijk zelfs in de prijs-cathegorie dat de app lunar (betaald) de schermhelderheid (alleen ondersteund via usb3/thunderbolt 3***) ook nog kan aanpassen. in dat geval zou je je huidige imac kunnen verkopen (of weggeven) een een geheel nieuwe setup neer kunnen zetten.
edit:
** waarvan ik in eigenlijk alle topics altijd zeg: 20gbit usb3.2 en/of thunderbord is nauwelijks meerbaar trager en onnoemelijk veel goedkoper dan extra opslag kopen bij apple...
*** dus niet ondersteund via hdmi