Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianvanheek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-01-2024
Hallo,

Ik heb een lichtkrant meegekregen vanuit mijn post, deze zou ik moeten programmeren... Het is een oude lichtkrant en er staat niks op qua merk, wel een model nr. en serial no. (zie bijgevoegde afbeeldingen).

Het probleem is nu dat ik dus niet weet hoe deze lichtkrant werkt en hoe ik deze kan programmeren, hoe ik dit moet doen is eigenlijk niet eens zo spannend, ik moet als eerst weten van welk merk deze überhaupt is.

Uiteraard heb ik al lopen googelen als een gek, alle linkjes zijn al paars... 8)7

Goed om bij te vermelden is dat er twee aansluitingen op zitten
- Voeding input
- VGA

Mocht je enig idee hebben en mij voort zou willen helpen dan zou ik dat hartelijk waarderen.

Groet,
Julian

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3A3xl_8D55RV_9zVv7QrAqnsc-s=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zsKmsBkK9gBlLe50lhugtnRA.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQjQbRiTOazJkhz4HerMd_yn4mU=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/U0d68F0kkDzTYzdcF6J5xS6M.gif?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:41
Heb je het ding al opengeschroeft en gezocht op modules/onderdelen die er in zitten?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
julianvanheek schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:21:
Hallo,

Ik heb een lichtkrant meegekregen vanuit mijn post, deze zou ik moeten programmeren... Het is een oude lichtkrant en er staat niks op qua merk, wel een model nr. en serial no. (zie bijgevoegde afbeeldingen).

Het probleem is nu dat ik dus niet weet hoe deze lichtkrant werkt en hoe ik deze kan programmeren, hoe ik dit moet doen is eigenlijk niet eens zo spannend, ik moet als eerst weten van welk merk deze überhaupt is.

Uiteraard heb ik al lopen googelen als een gek, alle linkjes zijn al paars... 8)7

Goed om bij te vermelden is dat er twee aansluitingen op zitten
- Voeding input
- VGA

Mocht je enig idee hebben en mij voort zou willen helpen dan zou ik dat hartelijk waarderen.

Groet,
Julian

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat lijkt me geen VGA maar serieel.

Die verbinden met een COM-USB naar je pc en dan met putty puzzelen of je iets van een connectie krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 05-04-2023 22:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
VGA is geen VGA maar een SUB-D 9. Die wordt gebruikt voor seriële communicatie. In dit geval via het RS422 protocol, zoals vermeld op het etiket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• julianvanheek
Bedankt voor jullie reacties, hiermee zou ik verder moeten komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianvanheek
Toch nog misschien jullie hulp nodig.... Ben aan het klooien geweest met Putty, ik denk dat ik nu een seriele verbinding tot stand heb gebracht via COM3, echter krijg ik nu een lege console te zien met een cursor ( geen response? ).

Ik heb al gekeken of ik wellicht via een programma kan verbinden om vervolgens de verbinding te monitoren, hier krijg ik 0,0% resultaat van...

De volgende software heb ik geprobeerd:
- Realterm
- Device monitoring studio
- Automated Serial Terminal
- Tera Term

hebben jullie enig idee hoe nu verder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orcTcdDMu_yTncsfDCYSEtaS_ic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DUNkzuS9uJZmdNdQ9Y4LGtC5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIH2muZH-sO1zV2BmzZzUMH-_CY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KEBie0ldGMqGw1gxiHgpa3Ir.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door julianvanheek op 11-04-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat voor com poort gebruik je? Voor RS422 heb je afaik wel een converter IC nodig (max422?) Om de signalen qua level te laten matchen met je compoort of usb-serieel converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianvanheek
@_ferry_ Excuses maar ik begrijp je vraag niet, hoe kan ik zien welke com poort ik gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrhankey91
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-09 22:06
julianvanheek schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:14:
@_ferry_ Excuses maar ik begrijp je vraag niet, hoe kan ik zien welke com poort ik gebruik?
In Device Manager/Apparaatbeheer onder Serial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianvanheek
@mrhankey91 Bedankt voor je reactie, hierbij de screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgA1w0MYGTjSABs92dK2gAuC9Ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SufmTMhvHykHRAsLANrkS1nx.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:17
Hee nog wat brandweer hier :D

Die VGA aansluiting voor het RS422 protocol met een baudrate van 19200, toevallig dezelfde connector :D
Maar met Putty of TeraTerm ga je geen verbinding kunnen opbouwen met de lichtkrant.

Ik denk dat ik de goede software wel voor je heb, maar die moet ik morgen even van m'n Windows XP machine afhalen })
Wel een gedoe om dat goed te laten draaien, want met moderne Windows versies werkt dat niet meer :P

De software kan ik hier alleen niet delen, want die is alleen voor brandweer intern. Kan 'm je wel prive toesturen.
Onder welke VR val jij @julianvanheek ? (vul maar aan met de letter(s), dan weet ik voldoende :) ).
Mocht het niet lukken om die software aan de praat te krijgen kan ik het evt. voor jullie doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ruben279 op 11-04-2023 23:04 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zonder iets aan handleiding/specs hier aan beginnen is voorzichtig uitgedrukt een gigantische uitdaging.
Er is tot zover ik weet geen enkele specificatie of standaard voor RS422 op een DB9 stekker en mijn ervaring is dat dit per merk (soms zelfs per model, yeej) verschilt. Heb van een paar merken het protocool geïmplementeerd.

Als je dus de juiste aansluiting weet (de behuizing eraf halen kan hierbij helpen zodat je kan zien welke draden zijn aangesloten op de DB9 stekker van het display) en de juiste configuratie hebt qua data/ stopbits zit je nog met het software matige protocool. Bij seriële communicatie zit hier meestal een format aan met start/ stop bits in het bericht of vaste bericht lengtes. Zonder verdere info over het display zou je dit moeten gaan brute forcen en dan heb je héél veel mogelijkheden.
Het gaat helaas biet zo simpel zijn als een tekst in Putty typen en die verschijnt op het display.

Om het display toch aan de praat te krijgen zou ik deze eens uitelkaar halen, mogelijk dat aan de binnenzijde iets te zien is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dit lijkt wel op een lichtkrant van Surtronic en de software hiervoor is waarschijnlijk Winspec 5 :)

Zie ook:
https://revspace.nl/Grote_lichtkrant
https://www.circuitsonline.net/forum/view/12437/
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141732/

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• julianvanheek
@Ruben279 Onze post valt onder de VRT, hij is officieel ook van de regio, deze lichtkrant heeft bij een andere post gestaan, dat is de reden dat ik hem wil herprogrammeren voor onze post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
julianvanheek schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:11:
@Ruben279 Onze post valt onder de VRT, hij is officieel ook van de regio, deze lichtkrant heeft bij een andere post gestaan, dat is de reden dat ik hem wil herprogrammeren voor onze post.
Hmm jammer, van VRF naar VRT is ook niet even om de hoek....
Maar ik zal je morgen in PM (https://gathering.tweakers.net/forum/list_discussions) de files even toesturen.
Dan kan je even proberen of je dat aan de praat krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Ruben279 gezien dat iemand een label met het opschrift RS-422 over, wat lijkt, geschreven tekst RS-232 heeft geplakt, kan je er rekening mee houden dat deze krant origineel RS-232 was, maar om is gebouwd naar RS-422. Je kan daar niet met een normale standaard USB-Serial(RS-232, TTL level, (3,3v)) mee lullen. De levels (de spanning van het signaal) is daarvoor te laag en RS-232 is daarnaast ook niet 'balanced'. RS-422 verwacht -10 tot +10 volt levels, balanced (of ook differentieel genoemd). Daar zit dus een grote mismatch en als je echt pech hebt, heb jij hiermee al je seriele poort gesloopt, door de te hoge spanning.

Ga dus het liefst opzoek naar een RS-422 interface, of een RS-232 interface maar regel er een converter naar 422 bij. Met de juiste electronica kennis kan je die voor een paar euro zelf bouwen. Of anders moet je die kopen.

Maar begin vooral met uitzoeken wat de juiste pins zijn op die Sub d-9 connector. Dat lukt alleen door de boel open te schroeven en op onderzoek uit te gaan. Bij RS-422 zouden dat dan tenminste 4 aders zijn. 2x RX(+/-) en 2x TX (+/-) maar meer dan dat is ook niet raar.

Edit: bij nader inzien kan het ook met alleen 2x RX(+/-) werken natuurlijk, omdat ik niet verwacht dat deze lichtkrant iets terug te zeggen heeft naar je. Het zou dus eenrichtingsverkeer kunnen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 11-04-2023 23:55 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianvanheek
@Ruben279 Is goed, ik kijk graag uit naar je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianvanheek
@Ruben279 We zitten hier met smacht te wachten.. heb je er nog naar kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
@julianvanheek
Betreft het nou een lichtkrant van Surtronic? Want dan heb je de software al namelijk, moet je alleen nog de correcte kabel fixen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
julianvanheek schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:20:
@Ruben279 We zitten hier met smacht te wachten.. heb je er nog naar kunnen kijken?
Heb je het pakketje in DM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianvanheek
@Puch-Maxi En welke correcte kabel zou dat dan volgens jou moeten zijn? Ik gebruik nu db-9 naar usb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:20

Santford

FP PowerMod
julianvanheek schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:46:
@Puch-Maxi En welke correcte kabel zou dat dan volgens jou moeten zijn? Ik gebruik nu db-9 naar usb.
@remco_k gaf hierboven al het juiste antwoord:
Ga dus het liefst opzoek naar een RS-422 interface, of een RS-232 interface maar regel er een converter naar 422 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
Ja, bijvoorbeeld: https://www.serialcomm.com/datasheets/CON-422-PIE.pdf
Maar maak de kast eens open, als het goed is zit er ook een RS232-header op het PCB :).
Mits de MAX232 aanwezig is, dan kun je deze ook gebruiken. Zie https://imgur.com/a/juS5Uh3

[ Voor 22% gewijzigd door Puch-Maxi op 18-04-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjBiohazard91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-07 13:32
Puch-Maxi schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:09:
Dit lijkt wel op een lichtkrant van Surtronic en de software hiervoor is waarschijnlijk Winspec 5 :)
Goed om te zien dat mensen er wat aan hebben! ;)

Mocht het nou niet goed werken, die Surtronic borden zijn heel temperamentvol als het op RS232 aankomt (als in, ben 4 USB-RS232 converters verder) WinSpec 5 is voor wat nieuwere computers.

Heb ook WinSpec 4 geupload voor oudere computers (die vaker wel een gewone RS232 poort hebben) :)
(ben helaas nog niet toegekomen om de handleiding in te scannen)

[ Voor 39% gewijzigd door DjBiohazard91 op 22-08-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DjBiohazard91 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
als in, ben 4 USB-RS232 converters verder
Dat zal komen omdat die van jou op TTL nivo werk(t)en en de onboard seriele aansluiting van dat ding niet. Exact wat ik hier beschrijf, in de eerste alinea: remco_k in "Lichtkrant, maar van welk merk?"

Je moet er effe naar zoeken, maar er zijn USB Rs232 converters te verkrijgen die met die hogere spanningen kunnen werken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
Bedankt voor het archiveren van de software @DjBiohazard91 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hout77
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:36
Grappig dat ik dit topic tegen kom.
Ik heb een oude lichtkrant van de VRD. Onze eigen op de post is stuk en deze lag nog ergens in een magazijn.
Ondersteuning geven ze er niet op en geen leverancier die mij er mee wil/ kan helpen.

heb jij jouw bord nog aan de gang gekregen?

Die van mij zit een stikker op van Surtronic en achterop staat rs232 en er zit een 15 polige aansluiting op.
Nu dus op zoek naar een kabel en software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AVS_412
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
Ben je er al uit met je lichtkrant.
Je hebt twee pakketjes software nodig:

1) het programmeren van de instellingen in de lichtkrant. Dit gaat via RS232 (en gaat ook prima met daartussen een RS232-USB converter).

2) het programmeren van de capcodes (maximaal 16). Nadeel hiervan is dat je een dure programmer nodig hebt.

Beide aansluitingen zitten op de 15 polig sub D connector. Tevens een potentiaalvrij contact om iets aan te sturen bij een melding.

Ik heb er alles voor. Dus als er nog interesse is dan hoort ik dat wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbVkj6ppzjPBd4Nli5P4zLBAacg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KN7ukfKQJMYjiQUUt6jwNOCW.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door AVS_412 op 27-07-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVS_412
Surtronic heeft deze destijds geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hout77
Nee ik ben er niet verder mee gekomen, ik heb uiteindelijk van twee borden 1 gemaakt waarmee onze eigen originele bord het weer doet met onze eigen capcodes. De tijd loopt alleen 15 minuten achter en die kan ik dus niet aanpassen.
Als ik die met een kabel die jij hebt kan aanpassen zou dat nog wel een optie zijn misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVS_412
Dat is heel erg handig te doen.
Stuur even een mailtje naar: --snip-- dan help ik je graag verder.

Modbreak:Publiek je mailadres zetten is niet handig, tenzij je extreem veel spam wil.
Stuur dan een DM, of zet dan je mailadres in je profiel (dan wordt hij weergegeven dat hij niet zo makkelijk opgehaald kan worden).

[ Voor 58% gewijzigd door SA007 op 07-08-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
zijn dit de lichtkranten voor brandweer kazernes, die je ook vaak terug ziet op 112meldingen.nl?

Ik was benieuwd via wat deze borden hun meldingen krijgen? Gaat dat via een semafoon interface, of via pagers of gewoon wat moderner via internet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hout77
AVS_412 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:11:
Dat is heel erg handig te doen.
Stuur even een mailtje naar: [mbr]--snip--[/mbr] dan help ik je graag verder.

[modbreak]Publiek je mailadres zetten is niet handig, tenzij je extreem veel spam wil.
Stuur dan een DM, of zet dan je mailadres in je profiel (dan wordt hij weergegeven dat hij niet zo makkelijk opgehaald kan worden).
[/modbreak]
Wil je mij een pm sturen met je mail adres? Dan neem ik contact met je op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 14:35
cowandchicken schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:18:
zijn dit de lichtkranten voor brandweer kazernes, die je ook vaak terug ziet op 112meldingen.nl?

Ik was benieuwd via wat deze borden hun meldingen krijgen? Gaat dat via een semafoon interface, of via pagers of gewoon wat moderner via internet? ;)
Ja, dat zijn die lichtkranten ja.

In dit type lichtkranten zit een (oud model) pager/ontvanger, een TMR van Daviscomms, deze ontvangen de P2000 berichten net als een gewone pager, maar sturen deze door via een serieel poort naar bijv. een PCB die het op een lichtkrant weergeeft.
Om de ontvanger de programmeren heb je een los programmeerstation nodig, maar die zijn vrij lastig tot niet te vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:43
[knip] reactie op op een te oude post

[ Voor 93% gewijzigd door Rrob op 21-08-2024 13:46 ]

Pagina: 1