Makkelijke AP: TP-Link vs Ubiquiti (wel/geen extra router)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:18
2x in het verkeerde topic, dus nu een eigen topic gemaakt:

Lang verhaal, probeer het zo beknopt mogelijk te vertellen:

Heb momenteel 2x Unifi Pro AP's. Via app geïnstalleerd, dus enorm beperkte instellingen. Ik wil graag een gasten netwerk dus moet ik alles verwijderen, resetten en opnieuw instellen via pc. Is mogelijk, maar wel weer een gedoe (kabel trekken, 1st world problems).

Nu kreeg ik het advies om de UniFi's in te ruilen voor bv een Deco M4 set, want gebruiksvriendelijkere interface.
Helaas geen PoE, dus verder gekeken en uitgekomen op de X50.
Op zich moeite waard om te proberen, want makkelijker en leuke features zoals bv parentel control, bezochte urls etc.

Echter, nu blijkt, als ik de nodes als AP instel (ipv router) dan vervallen die functies.

Andere oplossing is dan nog om mijn huidige router te vervangen voor een Archer.
Dan heb ik een hele tp-link serie met bijbehorende gemak en features.

Maar wat is nu wijsheid. Is deze hele switch de moeite waard?
En kan ik zomaar mijn huidige router vervangen?

Ik heb glasvezel via Youfone, en helpdesk tp-link zei het volgende
Dat klopt, tenzij uw modem/router in de bridge te zetten is, maar u heeft YouFone en daar gaat het niet of dat u een pure glasvezel vervinding heeft, dan zou u het modem/router van YouFone er tussen uit kunnen halen en de Deco rechtstreeks op de mediaconverter kunnen aansluiten. U hoeft dan alleen bij YouFone de VLAN ID's voor het internet en de IPTV op te vragen en in te stellen op de Deco. Wij geven daar voor de rest geen ondersteuning op, maar het is wel mogelijk als het een echte glas verbinding is met een media converter ertussen. Hou er ook rekening mee dat een eventuele vaste telefoon verbinding in dat geval ook vervalt.

Andere opties zijn er helaas niet en dat heeft ermee te maken dat er gewoon al een router voor staat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
Welke “leuke features” zoek je precies?

En is het geen optie ze in router modus te laten staan?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik zoek in feite geen nieuwe features. Maar meer, omdat het kan.
Dacht ik.

Tot ik de X50 in huis had, de app doorliep en ik dus moest kiezen tussen router of AP, en bij het kiezen van AP meeste van die features afvielen.
Beetje idee van lekker bot voorhouden en dan wegtrekken.

Daarom mijn vraag, bestaat er nog een manier om wel van die features gebruik te maken of moet ik dat idee gewoon laten varen.
En, moet ik dan nog wel die X50 gebruiken (á €280), of gewoon wat meer tijd steken in die UniFi's.

Echter, ik ben geen power user, en daar waar ik gemak kan winnen. Graag.

En waarom niet in router modus. Dat gaat niet als ik al een router heb?

Lijstje met de verschillen:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 05-04-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hij kan gewoon in router modus ook al heb je router

De zaken die je noemt zijn typische router functies (een unifi ap kan dat bv ook niet, de unifi router wel)

Of je de x50 wilt houden of de unifi is echt aan jou en wat je zoekt. Zelf heb ik ook de m4 want cheap :p
een m4 kun je evt nog combineren met poe extractor als je dat wilt

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 05-04-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Huidige opstelling is router > PoE switch > 2x Unifi AP.

Ipv die 2x Unifi AP kan ik dus 2x X50 in router modus zetten?
Je kunt, vziw, toch maar 1 router in je netwerk hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je zet 1x in x50 in router modus en die andere x50 erachter

Maar persoonlijk zou ik dat alleen overwegen als je echt iets met die router functies wilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
If it ain’t broken don’t fix it *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:26
NeutraleTeun schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:48:
Ipv die 2x Unifi AP kan ik dus 2x X50 in router modus zetten?
Je kunt, vziw, toch maar 1 router in je netwerk hebben?
Router = bepaald de routing (duh) van je netwerk en normaliter heb je 1 router nodig. Zie het als een verkeersbegeleider.

Access Point = straalt een draadloos netwerk signaal uit, en kan alleen maar verkeerd doorgeven. Zie het als een (radio) zendmast.

Alle "leuke" features die opnoemt zijn typische router functies. Die access points hebben er niks mee te maken. Meerdere routers = meerdere verkeersbegeleiders en dat is niet handig. Je wilt dat 1 apparaat het gehele netwerk aan stuurt.

Je hebt een aantal opties:
1. Je neemt een UniFi router; zoals een UniFi Dream Router of een Unifi Dream Machine. Deze heeft ingebouwd de uitgebreide UniFi Netwerk software en kan van alles doen, zoals verkeer bijhouden, firewall, gast netwerk etc. etc. Ook heb je wat geavanceerdere instellingen voor de UniFi Pro's zoals analyse en automatische optimalisaties etc. En je kan de modem van YouFone eruit halen omdat de UniFi Dream Router / Machine de routing taken overneemt.
2. Je neemt een router van een ander merk die de functies heeft die je graag wilt. En afhankelijk van het model (ondersteuning van VLAN nodig op WAN poort) kan deze ook de modem van YouFone vervangen.
3. Je laat lekker alles zoals het is.

Aangezien je al UniFi access points hebt lijkt me een UniFi Dream Router of Machine een logische keuze. YouFone modem eruit / Unifi erin.

Complexiteit van UniFi vind ik persoonlijk overrated. Het is echt geen rocket science. Het lijkt soms wel alsof UniFi "experts" heel trots zijn dat ze UniFi hebben en tegen andere mensen zeggen dat het complex is en alleen voor "experts" zijn. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door heiyu op 06-04-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Om teleurstellingen te voorkomen

Als je een beetje deftige internet verbinding hebt dan gaan zaken als "bezochte urls" monitoren/ips teveel performance kosten waardoor je het maximale uit je verbinding niet meer haalt.
Al die coole security features worden op een udr/udm daarom vaak uitgezet :P

En complexiteit van een unifi... tja ik begrijp TS wel met het gedoe van java en een controller om eea te configureren. Veel extra gedoe terwijl je er niets bijzonder voor terugkrijgt als je gewoon wifi gebruikt zonder complexe configuratie. Sterker nog door al dat firmware gedoe is "gewoon wifi" zelfs soms een uitdaging.
Wil je aan de slag met multi ssid, vlans (en poe) dan snap ik wel dat je naar een complexere setup overstapt

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dank voor de reacties.

Ik zie dat de Ubiquiti router uitgevoerd kan worden met een HDD (ik speel met het idee om camera's aan te schaffen, dat zou hiermee dus gecombineerd kunnen worden), en ingebouwde controller heeft en via cloud beheert kan worden.
Hoef dus niet perse via mijn pc te regelen.

Dit zou dan wel een logische stap zijn.

Qua verbinding heb ik 500 / (en upload weet ik even niet), maar wordt echt niet maximaal gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
NeutraleTeun schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:29:
Qua verbinding heb ik 500 / (en upload weet ik even niet), maar wordt echt niet maximaal gebruikt.
De Dream Router kan ongeveer rond de 600Mbit/s aan met alle firewall regels en Deep Package Inspection aan. De Dream Machine zou 950 Mbit/s kunnen halen omdat deze een sterkere CPU heeft. Gebruik je deze functie niet, dan halen ze allebei 1000 Mbit/s.

Wil je camera's gebruiken dan is het beter om de Dream Router te kiezen. Deze ondersteunt out of the box al PoE én opslag voor camera beelden (op micro-sd). Hier is een overzichtje https://www.ui.com/consoles
(onderaan de pagina heb je een feature overzicht)

Je kan niet zomaar een hdd aan de UniFi Dream Router koppelen om camera opslag uit te breiden. Dat is alleen mogelijk via een UniFi UNVR. Wil je alles (meest uitgebreid), dan zit je aan de Dream Machine Pro/SE waar je zo een harde schijf in kan duwen.

[ Voor 18% gewijzigd door heiyu op 06-04-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@heiyu de Dream Machine, die bedoel ik inderdaad. Die heeft een HDD bay voor opslag camera's?

Noemde ik voor het gemak "ubiquiti router", of is dat ook weer geen router? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Al eens naar Aruba Instant On gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
NeutraleTeun schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:01:
@heiyu de Dream Machine, die bedoel ik inderdaad. Die heeft een HDD bay voor opslag camera's?
De Dream Machine is zeker ook een router, maar kan geen camera's aansturen aangezien deze geen opslag mogelijkheid heeft. De Dream Router kan het wel, alleen met een micro-sd kaart.

Anders zit je aan de Dream Machine Pro die heeft wel en HDD bay https://eu.store.ui.com/products/udm-pro . Dit is het 19inch rack model, niet de witte cilinder. In mijn vorige post kan je een overzicht vinden van de functionaliteit.
Noemde ik voor het gemak "ubiquiti router", of is dat ook weer geen router? 😅
Tis alleen verwarrend dat ze een apparaat hebben dat ze Dream Machine noemen en de ander Dream Router.

[ Voor 22% gewijzigd door heiyu op 06-04-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dus, resumé, even mijn gedachten neerzetten:

Ik wil mijn netwerk makkelijker beheren. Gaat momenteel niet, tenzij controller of overstap naar ander merk.

Dream Machine Pro is een optie, gelijk voorbereiding camera's in toekomst.
Echter wel duur.
Zie dat gewoon een cloudkey ook een optie is. Stuk goedkoper, controller makkelijker bedienen en 5TB HDD voor camera's.

Router functies niet echt noodzakelijk, dus de switch naar een ander merk dus ook niet.

Heb momenteel 2x GS1900-10hp (waarvan niet alles PoE gebruikt. Dussssss... Ik zou deze ook nog kunnen vervangen voor een Ubiquiti switch zodat ik alles via 1 interface kan inzien/regelen.

//

Ugh, is een 2,5" slot. Lastiger (en duurder) uitbreiding te vinden tov 3,5".

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 08-04-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Ik weet niet of je een gastnetwerk kunt aanmaken zonder router.

Een USG-3p kost ongeveer 70 euro.

Een controller is in elk geval met een raspberry pi al te regelen. Ik heb hem in Docker draaien. Ik gebruik de image van Linuxserver, gaat geweldig. Scheelt een hoop gedoe met installeren en updaten.
(als je dit met docker doet, dan moet je de inform-host zetten op het IP adres van de raspberry).

En je kunt de controller ook tijdelijk op een PC draaien, hij hoeft niet 24/7 aan te staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Tarquin op 09-04-2023 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Gastenetwerk is mogelijk zonder router.

Heb ik al eens draaiend gehad via controller op een Raspberry, maar die is een keer offline gegaan en was/is me teveel werk om die in te stellen. Vandaar, belangrijkste eis is gemak.

En klopt, maar ik wil wel inzicht kunnen hebben zonder eerst mijn pc op te moeten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTPBlokje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:05
Het is vrij simpel in het Unifi eco systeem een gasten netwerk aan te maken. Dit kan door op het ssid guest hotspot te activeren. Hiervoor ben je wel een Unifi controller benodigd (cloudkey,dreammachine,pc of docker.) Het is niet een 'echt' gasten netwerk. Unifi doet dit op een wat dirty manier. wat zei doen is cliënt isolation activeren op een al bestaand netwerk. Hierdoor kunnen gasten niet bij andere netwerkdevices in het netwerk behalve de router. Het is niet een echt separaat netwerk maar hiervoor moet je met vlans gaan werken dit is een wat complexere materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTPBlokje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:05
En kijk eens naar wat @Commendatore zegt. Aruba instant on heeft gratis online controller. Volledig te managen via app. Wat Aruba instant on doet is een eigen gasten netwerk opbouwen op de ap's en deze nat het netwerk door naar je gewone netwerk/router. Meest eenvoudige oplossing tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
En het is echt heel, heel erg gebruiksvriendelijk, terwijl het weldegelijk enterprise hardware is, maar dan met een andere behuizing en andere, meer op het MKB gerichte, software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Het hoeft ook niet een echt apart netwerk. De gasten hier hebben geen kwade bedoelingen.
Als ze maar inderdaad niet per ongeluk bij mijn apparaten terecht komen en niet grappig gaan casten.
Daarbij wil ik mijn wachtwoord niet zomaar delen.

Maar dat Aruba is eigenlijk een heel eigen merk en spullen, net zoals Ubi en bv TP-Link dat zijn?

Ik heb eigenlijk al een beetje besloten dat de Ubi blijft en er een cloudkey bij komt. Als controller en zo makkelijker te beheren en tevens een voorbereiding voor camera's.
Lijkt me, hopelijk, toch de beste keuze.

Daarbij de 2 switches ook wisselen voor Ubiquiti en dan heb ik 1 omgeving waarin ik alles kan regelen/inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:48
Je kunt toch gewoon je Unifi access points houden en een Unifi router kopen? UDM, UDR of USG met cloudkey?

Ja, dat kost een paar 100 euro, maar dan heb je wel een goede toekomstvaste opstelling. Die je makkelijk kunt uitbreiden met extra access points, mocht je toch nog een plekje in huis vinden met te weinig dekking. En waarbij de roaming ook daadwerkelijk werkt.

Als je gaat rommelen met apparatuur van meerdere fabrikanten krijg je vast wel iets dat werkt, maar nooit zo mooi als met Unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dank voor de reacties.

Uitslag:

De 2x Unifi AP zijn toch gebleven.
Daarbij een Cloudkey gen 2+.
En mijn 2x Zyxel switch ingeruild voor een Ubi switch.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4Y46dBqN/IMG-20230513-121731.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qNZ3702j/IMG-20230513-121759.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RN5GM1vN/Screenshot-20230513-122919-com-ubnt-easyunifi.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sQbmG7SH/Screenshot-20230513-165137.jpg
Pagina: 1