Schouw afzuigkap schacht wegwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-06 09:19
Inmiddels hebben wij een aantal maanden geleden ons eerste huis gekocht. Het is een vrij nieuw huis en geen klushuis, echter moet er hier en daar wel wat aan gebeuren. Niks ingrijpends gelukkig. Het enige wat op de begane grond nog aangepakt hoeft te worden is het opknappen van de keuken. De vorige bewoonster kookte nooit en dat is ook wel aan de keuken te zien. Wij zouden graag een andere keuken willen, alleen hebben wij daar op het moment geen geld voor.

Het pijn punt in de keuken is de afzuigkap. Op de foto’s hieronder (let aub niet op de elektra) kun je de situatie (hopelijk) goed zien. Het probleem is zoals je kunt zien de opening boven aan de schacht. Ik ben handig en kan veel zelf, maar de opening aan de bovenkant van de afzuigkap wegwerken gaat mijn pet te boven. Met het juiste gereedschap krijg ik dit klusje misschien wel geklaard, maar dan zal ik wel juist gereedschap moeten aanschaffen, alleen voor deze klus... En dan is de het nog de vraag of ik het mooi weggewerkt krijg. Is dat het wel waard?

De schacht van de afzuigkap kan helaas niet doorgetrokken tot aan het plafond in verband met de afvoerbuis. Het ophang punt van de schacht zit boven aan. Een stuk uit de schacht zagen kan alleen ben je dan het ophangpunt rechts boven kwijt, dan hangt de afzuigkap alleen aan de linker kant en kan de afvoerbuis er aan de rechterkant doorheen. Het is verder ook zonde om in een dure afzuigkap te zagen als beunhaas. Een andere afzuigkap is geen optie, deze kap is een vrij duur exemplaar, is nog vrij nieuw en doet het ook nog erg goed. Er is niet veel wat past en bij elke kap die ik online gevonden heb, heb je dit probleem.

Ik heb geprobeerd installateurs te benaderen, echter krijg ik of geen reactie meer, of komen ze kijken maar ontvang ik na meerdere malen contact maar geen offerte. Een factuur omdat er iemand kwam kijken ontvang ik wel (dit was bij een bekende installateur waar ik veel goede dingen over had gehoord). Niemand lijkt het dus te willen oplossen.

Wat blijft er dan nog over? Iets om de schacht heen bouwen? Alleen heb ik hiervoor niet het juiste gereedschap en dan is het ook nog moeilijk om platen juist opgemeten en gezaagd te krijgen. Ook moet er uiteindelijk verf op komen met een structuur om te matchen met de rest van de muur.

Er is al iets om de buis tegen het plafond heen gebouwd om deze weggewerkt te krijgen, alleen het bovenste stuk bij de afzuigkap niet. Het lijken geen gips platen, lijkt meer op MDF of iets anders met samengeperste houtvezels. Iets er omheen (laten) bouwen lijkt mij dus de beste optie.

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie nog ideeen? Moet ik hiervoor een timmerman inschakelen? Een timmerbedrijf? Installateur? Keukenboer? Ik weet het niet. Ik heb geen ervaring wie in te schakelen en wat te doen. De mensen in mijn omgeving zijn verder niet handig en hebben ook geen idee wat een optie zou kunnen zijn.

Bedankt voor het lezen en ik hoor het graag :)

[ Voor 24% gewijzigd door LostInNight op 21-05-2023 23:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Je geeft aan zelf wel handig te zijn, mooi!

Makkelijkste is denk ik om 3 plankjes te laten zagen bij de bouwmarkt. Dan haal je dat randje wat aan het plafond zit weg, en schroef je 2 plankjes op de kopse-kanten van de koof. Daarna voorste plankje daar weer op schroeven.

Eigenlijk maak je dus eenzelfde soort constructie als die nu aan het plafond zit, maar dan passend op je metalen mantel.

Als je de juiste dikte plankje neemt, overbrug je daarmee de kieren aan de zijkanten.

[ Voor 10% gewijzigd door WeetIkHetNou op 05-04-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:15
Mijn schoonvader heeft dit voor ons in elkaar geknutseld toen we onze keuken kregen.
Ze wilden voor een kant en klare ombouw van spaanplaat €1400,- hebben. Dat vnden we een beetje jammer. Alleen de 'lijst' die erin heb zit hebben we wel bij de keukenzaak besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coVqrrwGY-L0LlIm-GVVivOOlVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDt5fdfrENse4vuRyy12ksfc.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:58

Wish

ingwell

Waarom toch niet rechts haaks op de muur een stukje uit de RVS koker gesneden? Zo te zien kan je dan nog steeds schroeven draaien in het RVS op de hoogte van de houder de aan de muur bevestigd is (true, iets hoger dan je nu links en rechts hebt gedaan, maar het kan wel). Of is dat verlengstuk niet lang genoeg?

Bij mij thuis is er ook uit dat verlengstuk een hoek/uitsparing gezaagd met een dremel. Sluit mooi af, ook met een beetje kit :)

No drama

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:29
Wat een verschrikkelijk langdradig verhaal om te vragen hoe je een stukje dichtzet.

Gewoon 3 plankjes mdf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th6xvKqihBOz4RvlDqjjYliaT9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWWBT5SboPELQqkJlKCFlobM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Haal ook direct dat kroonsteentje weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gat slijpen in het rvs voor de afvoerbuis, 2 nieuwe gaatjes boren voor de beugel en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Je kan toch een hoek uit de rvs kap slijpen en inderdaad de kap omhoog schuiven?

Je kan hem eventueel ook uitzagen met een decoupeerzaag met metaalblad.
https://www.toolstation.n...laden-t118a-metaal/p29137

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfRDysj45zBs-xDNIiGQ3-UQ6KI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gdfhIm9Rm5D7DzSjUcsafCIf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:13

BCC

Je kan ook gewoon langere kappen bestellen of eentje laten zetten bij de lokale rvs meneer/mevrouw

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BCC schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:00:
Je kan ook gewoon langere kappen bestellen of eentje laten zetten bij de lokale rvs meneer/mevrouw
Veel kans dat de huidige originele kap/buis al lang genoeg is maar dat om de een of andere rede (niet goed gemonteerd) het bovenste deel naar beneden gezakt is ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Bosch heeft die dingen gewoon, tot 1500mm aan toe zie ik al.
https://www.bosch-home.nl...kappen/schacht-verlenging
Is wel de strakste oplossing :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:52

SambalBij

We're all MAD here

twain4me schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:26:
gat slijpen in het rvs voor de afvoerbuis, 2 nieuwe gaatjes boren voor de beugel en klaar.
BBB-Nick schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:54:
Je kan toch een hoek uit de rvs kap slijpen en inderdaad de kap omhoog schuiven?

Je kan hem eventueel ook uitzagen met een decoupeerzaag met metaalblad.
https://www.toolstation.n...laden-t118a-metaal/p29137

[Afbeelding]
Lezen? :P
Een stuk uit de schacht zagen kan alleen ben je dan het ophangpunt rechts boven kwijt, dan hangt de afzuigkap alleen aan de linker kant en kan de afvoerbuis er aan de rechterkant doorheen. Het is verder ook zonde om in een dure afzuigkap te zagen als beunhaas

[ Voor 10% gewijzigd door SambalBij op 07-04-2023 12:23 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

lezen?
2 nieuwe gaatjes boren voor de beugel en klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 07-04-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

twain4me schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:25:
2 nieuwe gaatjes boren voor de beugel en klaar.
Le. Zen.!
Het is verder ook zonde om in een dure afzuigkap te zagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

of iemand als een beunhaas zaagt kan ik veder weinig aan veranderen. maar het is opzich geen beunhaas oplossing het wordt eigenlijk altijd zo gedaan. dure afzuigkap.. tsja wat wil je er danmee doen mee nemen naar je volgende huis? soms kan je die kappen ook nog los kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 07-04-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

twain4me schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:31:
[...]

of iemand als een beunhaas zaagt kan ik veder weinig aan veranderen. maar het is opzich geen beunhaas oplossing het wordt eigenlijk altijd zo gedaan.
Waarschijnlijk wel, maar als TS al aangeeft niet in het ding te willen gaan zagen, is het m.i. een beetje zinloos omdat dat toch te gaan suggereren? Er wordt nu juist gezocht naar een oplossing om het wat toonbaarder te krijgen zonder die koker te hoeven verzagen. :)

(Wellicht juist met oog op de toekomst; De keuken staat op de nominatie om in de toekomst aangepakt te worden, maar daar is nu nog geen geld voor. Het lijkt mij dan ook zonde om de dan nu boel te verzagen, om in de toekomst dan misschien een nieuwe koker te moeten kopen omdat de huidige een stuk mist?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

SambalBij schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:35:
[...]

(Wellicht juist met oog op de toekomst; De keuken staat op de nominatie om in de toekomst aangepakt te worden, maar daar is nu nog geen geld voor. Het lijkt mij dan ook zonde om de dan nu boel te verzagen, om in de toekomst dan misschien een nieuwe koker te moeten kopen omdat de huidige een stuk mist?)
Zo las ik de probleemstelling niet (en dat ligt niet aan mijn lezen, aangezien wat jij nu verteld er ook niet staat ;) ) zoals ik het las zat het meer in het aan 1 schroefje laten hangen (wat trouwens wel een beun oplossing is dat gaat eigenlijk altijd rammelen.)
Uiteindelijk is het een stukje gevouwen rvs en stelt het bar weinig voor. ik snap dat er een zekere terughoudheid is voor er in zagen. vaak is dat alleen puur op emotie. Beetje als niet in een net gestucte muur een gaatje durven boren.

Ik denk dus nog steeds dat mijn antwoord prima binnen de scoop van de vraag valt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

twain4me schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:50:
[...]

Zo las ik de probleemstelling niet (en dat ligt niet aan mijn lezen, aangezien wat jij nu verteld er ook niet staat ;) ) zoals ik het las zat het meer in het aan 1 schroefje laten hangen (wat trouwens wel een beun oplossing is dat gaat eigenlijk altijd rammelen.)
Uiteindelijk is het een stukje gevouwen rvs en stelt het bar weinig voor. ik snap dat er een zekere terughoudheid is voor er in zagen. vaak is dat alleen puur op emotie. Beetje als niet in een net gestucte muur een gaatje durven boren.

Ik denk dus nog steeds dat mijn antwoord prima binnen de scoop van de vraag valt ;)
Mwah vooruit :P ;)

Inderdaad; de beugel laten zitten waar hij nu zit, met een paar nieuwe schroefgaatjes is wel een goede ophang-oplossing voor als TS wel zou besluiten een hoek er uit te zagen voor de afzuigpijp. Je lost dan het probleem op dat je rechts niet meer kan ophangen omdat je het ophangpunt hebt weggezaagd, en de boel aan een enkel schroefje moet hangen.

(Sterker nog, je zal in deze situatie dan wel moeten, omdat als je de beugel omhoog tot vlak onder het plafond zou zetten, je de ruimte niet meer hebt om de schroeven er uberhaupt nog in te draaien, vanwege die koof - Los van of je er nou wel of niet een hoek uit zou zagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:20

timovd

Voorsprong door techniek

Een kroonsteentje voor 230V? Zo te zien geen hulsjes gebruikt voor soepel snoer. Trekontlasting zou ook een stuk netter zijn door de verbinding in een kabeldoos met wartels te stoppen.
Is zo'n afzuigkap niet geaard?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:30
Vervang die buis meteen voor een harde buis, zo'n flexibele buis is rommel, te veel verlies van afzuiging. Al het vet en stof gaat in alle riggels zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
t14wo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:12:
Wat een verschrikkelijk langdradig verhaal om te vragen hoe je een stukje dichtzet.
Op een aantal reacties na, verbaasd het me hoe naar sommigen kunnen reageren. Langdradig verhaal? Dan lees je het toch niet? Wie houd je voor de gek?
SambalBij schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:35:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar als TS al aangeeft niet in het ding te willen gaan zagen, is het m.i. een beetje zinloos omdat dat toch te gaan suggereren? Er wordt nu juist gezocht naar een oplossing om het wat toonbaarder te krijgen zonder die koker te hoeven verzagen. :)

Hiermee dek je de lading goed.
twain4me schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:26:
Nee, dat werkt niet.
GroeneWandelaar schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:15:
Haal ook direct dat kroonsteentje weg.
Dat stond al op mijn lijstje. Mijn oom is een ster met elektra en gaat dat regelen ;).
Schachten zijn niet goedkoop en deze is lang genoeg. Het lijkt me dus onnodig om meteen te grijpen naar een andere schacht. Ook dan houd ik het probleem dat er aan de rechterkant ruimte moet zijn voor de afvoerbuis. En welke lokale RVS meneer/mevrouw zou zo een op maat gemaakte schacht voor mij kunnen leveren? Deze optie heb ik ook al bekeken en heb ik niet kunnen vinden. Bij zo een schacht loopt trouwens de prijs al snel op.
twain4me schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:50:
[...]

Hier bevestig je dus zelf dat wat jij voorstelde een beun oplossing is. Mocht het nog niet duidelijk zijn. Ik ben niet opzoek naar een beun oplossing.
daniel14 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:29:
Vervang die buis meteen voor een harde buis, zo'n flexibele buis is rommel, te veel verlies van afzuiging. Al het vet en stof gaat in alle riggels zitten.
Voor nu nee, in de toekomst zou ik dat zeker willen en anders gebeurd dat wel bij de komst van een nieuwe keuken.

----------------------------------

Ik zal een aantal dingen even wat duidelijker formuleren, aangezien het voor sommigen zo "logisch & makkelijk" is om even in de kap te zagen en weer verder te kunnen met leven.

Er zijn diverse redenen waarom ik niet in de schacht wil zagen. Is het te begrijpen dat iemand die dit nooit gedaan heeft geen idee heeft hoe te beginnen aan RVS zagen? Volgens mij is dat een keus die prima gerespecteerd kan worden. Ik begrijp dan ook niet de vele reacties die aandringen om toch in de schacht te gaan zagen. Dit is echt een laatste optie bij mij.
  1. Zaag je in de schacht rechts, dan verlies je het ophangpunt rechts. De schacht komt dan alleen aan de linkerkant te hangen met als gevolg dat deze scheef hangt en veel trilling gevoeliger wordt. Ook is de schacht dan niet meer vast te schroeven aan de beugel. Er wordt bij gebruik al zat geluid geproduceerd, meer geluid door trilling hebben wij echt geen behoefte aan. Een andere mogelijk tot ophangen is er niet.
  2. Ik heb niet het juiste gereedschap tot mijn beschikking. Het beste wat ik heb liggen is een heel geweldige multitool met Bosch Carbide Invalzaagblad voor metaal. Daar komen wij niet ver mee. Zeg maar gerust, een paar lichte krasjes. Ik kom niet door het RVS, het blad krijgt ook geen grip op de schacht. Ja ik heb het al geprobeerd omdat ik geen zin had om platen te gaan zagen.
  3. Wat ook nog een goede reden is om niet in de schacht te zagen is omdat wij de schacht graag heel willen houden.
Maar aangezien een aantal hier het zo makkelijk vinden om even te zagen, heb ik de volgende vraag voor jullie? Hoe zouden jullie de schacht zagen, met welk gereedschap en is dat gereedschap goed te gebruiken door een beginner?

Bij de eerste de beste Google zoekopdrachten kom je al bij genoeg verhalen over hoe lastig het is om in het RVS te zagen/boren en dat het wordt afgeraden om hieraan te beginnen i.v.m. besmetting tussen soorten staal (met roestvorming als gevolg). Een slijptol heb ik niet tot mijn beschikking en wil ik ook van wegblijven aangezien het bij verkeerd gebruik heel gevaarlijke situaties kan opleveren. Ik lees ook bij het gebruik van een slijptol gemixte reacties over hoe makkelijk er in RVS te zagen valt.

----------------------------------------------------------------------------

Ik waardeer de overige reacties, alleen als beginner mis ik toch wel meer informatie voordat ik zelf aan de klus zou beginnen. Platen laten zagen bij de bouwmarkt is een optie. Maar wat voor platen? Ik mis hier wat details. Wat voor materiaal kan ik gebruiken voor de platen? Ik moet er muur verf op kunnen aanbrengen met structuur. Volgens mij is MDF ook niet geschikt om te geverfd te worden met muurverf. Die gaat zich als ik het goed heb alleen maar volzuigen met water. En welke bouwmarkt zaagt dezelfde dag nog? De laatste keer dat ik MDF op maat nodig had heb ik twee weken moeten wachten en duurde bij het ophalen het een half uur voordat ze deze eindelijk gevonden hadden. En als ik het de eerste keer niet goed gaat ben ik zo weer vier weken verder.

Verder heb ik mijn twijfels of ik de platen goed opgemeten ga krijgen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het deugdelijk bevestigen en afwerken van die platen. Het klinkt allemaal misschien makkelijk als je zoiets al vaker gedaan hebt, maar voor een beginner kan het nog wel eens een flinke uitdaging worden ;). Niet alles is zo vanzelfsprekend voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
LostInNight schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:07:
[...]

Ik waardeer de overige reacties, alleen als beginner mis ik toch wel meer informatie voordat ik zelf aan de klus zou beginnen. Platen laten zagen bij de bouwmarkt is een optie. Maar wat voor platen? Ik mis hier wat details. Wat voor materiaal kan ik gebruiken voor de platen? Ik moet er muur verf op kunnen aanbrengen met structuur. Volgens mij is MDF ook niet geschikt om te geverfd te worden met muurverf. Die gaat zich als ik het goed heb alleen maar volzuigen met water. En welke bouwmarkt zaagt dezelfde dag nog? De laatste keer dat ik MDF op maat nodig had heb ik twee weken moeten wachten en duurde bij het ophalen het een half uur voordat ze deze eindelijk gevonden hadden. En als ik het de eerste keer niet goed gaat ben ik zo weer vier weken verder.

Verder heb ik mijn twijfels of ik de platen goed opgemeten ga krijgen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het deugdelijk bevestigen en afwerken van die platen. Het klinkt allemaal misschien makkelijk als je zoiets al vaker gedaan hebt, maar voor een beginner kan het nog wel eens een flinke uitdaging worden ;). Niet alles is zo vanzelfsprekend voor iedereen.
Platen zagen bij de bouwmarkt: elke bouwmarkt. Ik ken geen enkele bouwmarkt waar je twee weken moet wachten op zaagwerk. Maar heel specifiek: Ga naar de Hornbach. Staat iemand hele dag klaar om te zagen op jouw specificatie. Maar even serieus: Het is een plankje van 15*30cm. Heb je daar een bouwmarkt zaagservice voor nodig? Even met de handzaag en je bent zo klaar. Oja; ga niet zaterdagochtend 11 uur, maar ga eens op dinsdagochtend. Ben je meteen aan de beurt.

Welk materiaal: MDF
Welke dikte: mee de dikte van het plankje wat er nu zit
Muurverf: Kan gewoon. Zuigende werking van MDF geldt voor alle type verf. Dus van te voren moet je wel eerst even in de MDF primer zetten. Of je kiest ervoor om 5 lagen op te zetten. Dan heb je niet een hele pot primer nodig.

het is echt niet dat mensen hier moedwillig vervelend reageren. Maar alleen de foto met de vraag: hoe zouden jullie dit dichtzetten was genoeg. Je tikt nogal wat ballast erbij. Dat kan komen doordat je heel volledig wilt zijn, maar is vaak niet nodig. :)

Dus in het kort wat je nodig hebt:
- Zaag
- Schroeven
- Muurverf
- evt. MDF primer
- accuboormachine
- potlood
- stukje MDF van ik schat 18mm (miss 22mm zelfs als ik de foto zie)
- plamuur om het spleetje tussen oud en nieuw dicht te plamuren
- plamuurmesje
- schuurpapier

En verder gewoon beginnen. Het hoeft niks te dragen, het heeft geen haast, het kan eens fout gaan, dus pak de klus lekker aan om eens wat te experimenteren. Je hebt nu een roedel beren op de weg gelegd als ik alle vragen lees waar je allemaal tegen aanloopt. Problemen los je op terwijl je bezig bent. Dat is veel makkelijker.

Laatste tip: Ga naar Action voor bouwspullen. Kost geen drol en is prima spul. schroevendraaiers, plamuur, plamuurmessen, schuurpapier etc.

[ Voor 8% gewijzigd door t14wo op 07-04-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
t14wo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:17:
[...]

Platen zagen bij de bouwmarkt: elke bouwmarkt. Ik ken geen enkele bouwmarkt waar je twee weken moet wachten op zaagwerk. Maar heel specifiek: Ga naar de Hornbach. Staat iemand hele dag klaar om te zagen op jouw specificatie. Maar even serieus: Het is een plankje van 15*30cm. Heb je daar een bouwmarkt zaagservice voor nodig? Even met de handzaag en je bent zo klaar. Oja; ga niet zaterdagochtend 11 uur, maar ga eens op dinsdagochtend. Ben je meteen aan de beurt.

Welk materiaal: MDF
Welke dikte: mee de dikte van het plankje wat er nu zit
Muurverf: Kan gewoon. Zuigende werking van MDF geldt voor alle type verf. Dus van te voren moet je wel eerst even in de MDF primer zetten. Of je kiest ervoor om 5 lagen op te zetten. Dan heb je niet een hele pot primer nodig.

het is echt niet dat mensen hier moedwillig vervelend reageren. Maar alleen de foto met de vraag: hoe zouden jullie dit dichtzetten was genoeg. Je tikt nogal wat ballast erbij. Dat kan komen doordat je heel volledig wilt zijn, maar is vaak niet nodig. :)

Dus in het kort wat je nodig hebt:
- Zaag
- Schroeven
- Muurverf
- evt. MDF primer
- accuboormachine
- potlood
- stukje MDF van ik schat 18mm (miss 22mm zelfs als ik de foto zie)
- plamuur om het spleetje tussen oud en nieuw dicht te plamuren
- plamuurmesje
- schuurpapier

En verder gewoon beginnen. Het hoeft niks te dragen, het heeft geen haast, het kan eens fout gaan, dus pak de klus lekker aan om eens wat te experimenteren. Je hebt nu een roedel beren op de weg gelegd als ik alle vragen lees waar je allemaal tegen aanloopt. Problemen los je op terwijl je bezig bent. Dat is veel makkelijker.

Laatste tip: Ga naar Action voor bouwspullen. Kost geen drol en is prima spul. schroevendraaiers, plamuur, plamuurmessen, schuurpapier etc.
Goede schroevendraaiers etc. heb ik al tot mijn beschikking. Met deze reactie kan ik wel wat ;). Ik ben nog nooit bij de Hornbach geweest omdat deze niet in de buurt zit. Maar nu heb ik een reden om deze te bezoeken ;). Primer voor MDF heb ik nog liggen, dus dat komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
LostInNight schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:26:
[...]

Goede schroevendraaiers etc. heb ik al tot mijn beschikking. Met deze reactie kan ik wel wat ;). Ik ben nog nooit bij de Hornbach geweest omdat deze niet in de buurt zit. Maar nu heb ik een reden om deze te bezoeken ;). Primer voor MDF heb ik nog liggen, dus dat komt goed.
Als je geïnteresseerd bent in klussen, maar het nog weinig doet, is de Hornbach een soort zevende hemel. Trek er wel een ochtend voor uit. Is als een uitje naar de Efteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Hier bevestig je dus zelf dat wat jij voorstelde een beun oplossing is. Mocht het nog niet duidelijk zijn. Ik ben niet opzoek naar een beun oplossing.
nee dat is het niet, door de 2 nieuwe (bevestigings) gaatjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:30
Waarom niet met de kap even langs een lokaal metaalbedrijf om de hoek eruit te knippen, wat hout tegen het plafond bevestigen wat aan de binnenzijde van de kap valt, paar mooie schroefjes erin en de kap kan geen kant meer op.
Daarnaast als je bang bent je te verzagen in MDF, MDF kost geen drol en je bent een ervaring rijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:03
[...]

Schachten zijn niet goedkoop en deze is lang genoeg. Het lijkt me dus onnodig om meteen te grijpen naar een andere schacht. Ook dan houd ik het probleem dat er aan de rechterkant ruimte moet zijn voor de afvoerbuis. En welke lokale RVS meneer/mevrouw zou zo een op maat gemaakte schacht voor mij kunnen leveren? Deze optie heb ik ook al bekeken en heb ik niet kunnen vinden. Bij zo een schacht loopt trouwens de prijs al snel op.
Een verlengstuk voor een schacht van Bosch heb je al vanaf 76 euro. Valt wel mee dus met de prijs (je hebt in jouw geval alleen een verlengstuk nodig).
De reden waarom mensen hier met voorstel zagen en boren komen, is omdat dat makkelijker is dan de huidige plankjes weghalen en een nieuwe aftimmering maken. Jouw weggezaagde gat is niet in het zicht, de geboorde gaatjes vallen weg achter de schroef. De aftimmering is vol in het zicht, dus als je daar geen ervaring mee hebt, is dat veel lastiger om te maken.

Wat ik zou doen:
- kijken of ik makkelijk een verlengstuk kan bestellen die past op deze basisschacht
- een metaalboortje kopen of lenen
- een haakse slijper lenen, huren of nog liever iemand regelen die de tool en de ervaring heeft
- paar gaatjes boren in het stuk dat je gaat wegzagen, ter oefening
- hoek eraf zagen
- gaatjes boren

Het is niet vreselijk ingewikkeld, maar neem even rust/tijd als je eraan gaat werken. Lukt het niet, dan bestel je het verlengstuk en ga je alsnog met de plankjes aan de slag. Of, wat ook kan, laat die rvs-schacht nu achterwege en bouw zelf een schacht van boven tot onder. Bij de nieuwe keuken kijk je weer opnieuw naar die rvs schacht.
Pagina: 1