Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-01 14:42
Hallo iedereen,

Ik loop tegen een probleem aan die ik maar niet opgelost krijg. Sinds kort heb ik in m'n al wat oudere pc een andere cpu gezet. Met de vorige hardware (alleen dus een andere socket 1150 cpu) heb ik nergens problemen mee gehad.

Het probleem:
In eerste instantie wilde de pc niet opnieuw opstarten. Hij laadde bij de herstart helemaal niks (althans zo ziet het eruit) kreeg geen beeld, alles draaide wel, maar niks leek het dus te doen. Als ik hem dan uit drukte ging hij ook direct uit, niet zoals in Windows dat hij netjes alles even afsluit voordat hij echt uit gaat). Als ik hem dan weer aanzette startte hij zonder problemen op. Als ik de pc helemaal uit zette (geen slaapstand) en hem dan weer wilde starten, was het de eerste keer elke keer hetzelfde. Geen beeld, alles draait maar de pc lijkt niks te doen. Korte druk op de uitknop (ook na een tijdje de pc even aan te laten) en de pc ging direct uit.

Ik heb de jumper eraf gehad (daarvoor al, aangezien je dat moet doen na een cpu wissel), ik heb de bios opnieuw geflashed en windows opnieuw geïnstalleerd in de hoop dat het euvel daarmee verholpen was. Het enige wat lijkt te zijn verbeterd is dat een herstart nu wel werkt. Sterker nog, de pc uitzetten en direct daarna (of heel even daarna) weer opstarten werkt ook prima. De pc blijft overigens altijd gewoon aan het stroom.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe dit op te lossen? Want ik ben een beetje verdwaald inmiddels.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:39
Is de monitor met HDMI of DP aangesloten?

Welk merk en type voeding zit in het systeem?

Geprobeerd zonder videokaart met de monitor aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ook wel eens gehad na een bios update van de videokaart. Alles eens updaten?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Uszka schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:47:
Is de monitor met HDMI of DP aangesloten?

Welk merk en type voeding zit in het systeem?

Geprobeerd zonder videokaart met de monitor aangesloten op het moederbord?
Deze zit er in

Maar wat ik zei, er is niks veranderd, behalve van een I5 cpu naar een I7 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
bombadil schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:47:
ook wel eens gehad na een bios update van de videokaart. Alles eens updaten?
Wat bedoel je met alles eens updaten? Zoals ik schrijf, ik heb alles geupdate. Bios, Windows, CMOS gerest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeximiliann
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-06-2024
Als een Nvidia videokaart hebt aangesloten via DisplayPort, kan je hier naar kijken: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
Hoeveel tijd geef je hem? Hij is niet ‘gewoon’ t geheugen aan het trainen?

Verder: jumper er af na een CPU wissel, welke en waarom? Dit heb ik nog weinig hoeven doen na 1996 😆.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Steph Kai schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:39:
[...]

Wat bedoel je met alles eens updaten? Zoals ik schrijf, ik heb alles geupdate. Bios, Windows, CMOS gerest.
Bios van videokaart updaten? Daar zat bij mij het probleem.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
bombadil schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:04:
[...]

Bios van videokaart updaten? Daar zat bij mij het probleem.
Ik heb even onderzocht. Maar de nieuwste bios via Techpowerup zit er al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Knoopcel leeg?

Ik heb het een aantal keer meegemaakt.
2x was het de batterij. Wel 20 jaar terug ofzo.

1x was het moederbord of de voeding labiel, dat was een rag PC dus ik zette hem gewoon 2x aan, nooit opgelost (edit: Oh ja, die PC bootte helemaal niet als de stekker 180 graden draaide. man dat was echt een die hard PC, Gegeven moment geen windows meer draaien maar wel VMware-metal met ee server er op. Heel bizar allemaal :)

Meestal zie je ook wel iets over je bios tijdens boot.

[ Voor 33% gewijzigd door MrMonkE op 07-04-2023 11:49 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
sorted.bits schreef op donderdag 6 april 2023 @ 05:51:
Hoeveel tijd geef je hem? Hij is niet ‘gewoon’ t geheugen aan het trainen?

Verder: jumper er af na een CPU wissel, welke en waarom? Dit heb ik nog weinig hoeven doen na 1996 😆.
Ik heb hem gisteren even echt laten wachten, enkele minuten. Maar niks, en direct uit als je de knop in drukt. Hij startte in de ochtend wel in één keer op. Maar dat was ook de enige keer. Er lijkt dus niet echt een logica in te zitten.

Jumper eraf heb ik gedaan omdat hij niks deed, en ik las dat je dat "wel moest doen". Maar dat hij niet deed was achteraf gewoon een foutje met een vergeten kabeltjes aan mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
MrMonkE schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:47:
Knoopcel leeg?

Ik heb het een aantal keer meegemaakt.
2x was het de batterij. Wel 20 jaar terug ofzo.

1x was het moederbord of de voeding labiel, dat was een rag PC dus ik zette hem gewoon 2x aan, nooit opgelost (edit: Oh ja, die PC bootte helemaal niet als de stekker 180 graden draaide. man dat was echt een die hard PC, Gegeven moment geen windows meer draaien maar wel VMware-metal met ee server er op. Heel bizar allemaal :)

Dat de batterij leeg kon zijn heb ik ook aan gedacht. Maar het domme is dat hij ervoor geen last van had. Pas na de nieuwe processor heb ik er last van. Als die batterij op z'n einde was, dan zou je denken dat ie daarvoor het ook niet goed deed.

Plus, het is altijd de eerste keer niet en de tweede keer wel. Ook al heeft ie een tijd aangestaan.

Meestal zie je ook wel iets over je bios tijdens boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Maeximiliann schreef op donderdag 6 april 2023 @ 05:41:
Als een Nvidia videokaart hebt aangesloten via DisplayPort, kan je hier naar kijken: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/
Ik heb een Radeon RX580 erin zitten. De hardware staat in de lijst boven. Maar thanks, dit is idd wel wat hij doet en hij is verbonden met een displayport. Alleen doet ie het ook als ik hem via hdmi aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steph Kai
Ok, voor iedereen met ditzelfde probleem. Ik denk dat ik weet waar het probleem zit. Ik heb fast startup in Windows uitgezet. Tot nu toe geen problemen meer... dus...

Edit: Na een aantal dagen gaat het nog steeds prima. Dit lijkt dus de oplossing te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Steph Kai op 12-04-2023 14:25 ]

Pagina: 1