Performance issues pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-09-2024
Beste mensen,
Ik ben redelijk dom aangelegd als het gaat om Performance issues van mijn PC dus wil ik graag van jullie horen waar dit probleem vandaan komt.

Ik heb een wat oudere PC (6 jaar) en eigenlijk heb ik weinig problemen ondervonden tot nu, 2 jaar terug overleed mijn GPU en dat was het. Ik speel met 2 schermen waarvan voorheen 1 (mijn game scherm) op 2560 x 1440 en mijn 2e troep scherm op 1920 x 1080.

Toen overleed mijn game monitor en besloot ik 2 nieuwe 2560 x 1440 schermen van IIyama aan te schaffen. 165 hz leuke dingen.

en hier begint mijn probleem. Het lijkt er verdacht veel op dat mijn pc ze niet trekt ofzo. Als ik aan het gamen ben en er staat een youtube filmpje op of een stream of voetbal oid op mijn 2e scherm hapert dat gewoon.
Ook soms als ik op mijn bureaublad sta met mijn game scherm en ik beweeg mijn muis over het filmpje hapert dit ook. In ieder geval kan ik op dit moment niet eens Total war spelen en iets er naast aan zetten want haperen of stotteren hoe je het wil noemen doet dit altijd.

Waar kan dit probleem in liggen en hoe op te lossen? kan ik er een 2e (dezelfde) GPU in doen om dit beter te laten functioneren of ligt t probleem compleet ergens anders?

Mijn huidige setup:
ASRock Z170 Gaming K6 Intel Z170 (Skylake PCH-H)
Intel Core i7-6700K
16 GB DDR4 SDRAM DDR4-2134 / PC4-17000 DDR4 SDRAM UDIMM
GIGABYTE RX Vega 56 GAMING OC (GV-RXVEGA56GAMING OC)
AMD Radeon RX Vega 56 PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) @ x16 (8.0 GT/s)
Microsoft Windows 11 Home (x64) Build 22621.1413
2x iiyama Prolite GB2770QSU-B1 Red Eagle

Ik heb drivers geupdate
windows opnieuw geinstalleerd
hardware acceleratie uit of aan of weer uit of weer aan gehad
in de AMD instellingen kloten (heb ik 0 verstand van)
andere kabels geprobeerd
andere resoluties
andere refresh rate

wie weet het probleem te vinden en een oplossing aan te dragen?

alvast bedankt, Gerard

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:13
Het kan zijn dat het de i7-6700k is die het niet aan kan of de Vega 56, allebei niet meer de nieuwste hardware.
Hou taakbeheer op een scherm open terwijl je gamed i.c.m. een filmpje kijken. Kijk dan of je cpu of gpu maximaal belast wordt.

Meten is weten :)
Een tweede zelfde videokaart erbij heeft geen nut. Biedt tegenwoordig meer problemen dan voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
hey lamaa.

tijdens total war 60 fps, 100% gpu gebruik 4k vram en zon 30% CPU
dan hapert een filmpje op de andere monitor behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Als je nu eens 1 monitor aansluit op de DP van het moederbord. Wel even de iGPU activeren in het BIOS. 165Hz zal dan niet lukken maar 60Hz zeker wel. Snap ook het nut niet van 165Hz voor een secundaire monitor maar dat terzijde. Als het dan nog steeds hapert dan ben je aan een nieuwe cpu en/of gpu toe. Zou dan eerder de cpu doen want Skylake begint echt oud te worden.
30% cpu load kan zomaar betekenen dan 2 threads op 100% staan te stampen. Check daarom met MSI Afterburner wat de cpu load per core/thread is.

[ Voor 38% gewijzigd door Uszka op 06-04-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
Hoi Uszka,

Dat met die monitor om stekkeren heb ik nog niet gedaan maar heb wel de CPU's gechecked in MSI (had ik geinstalleerd maar snap ik ook geen bal van). Morgen zal ik dat even proberen.

Kunnen bijgevoegde CPU temperaturen echt zijn? die gaan helemaal nergens over. load oogt wel ok toch?

Gr. Gerard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTsE_ugXHrkiJYwgu9ISqz2y-4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4coI8JMIAlxbFWOghriWCyF6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Alle cores pieken regelmatig richting de 100%. De rek is daar wel een beetje uit.
De gpu staat continue op full load.

Wat als je de settings van de game wat lager zet? Je verplaatst dan load van de gpu naar de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
Uszka, in principe doet dat helemaal niks voor mn 2e scherm en het stotteren wel loopt de game dan soepeler maar dat is t dan wel.

Gek iets maar er zit een waterkoeling cpu koeler op kan die na 6 jaar misschien niet goed meer werken?

of moet ik maar gewoon accepteren dat het complete systeem dusdanig oud is dat t klaar is?

mvg, Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:13
GerardB1303 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:02:
Uszka, in principe doet dat helemaal niks voor mn 2e scherm en het stotteren wel loopt de game dan soepeler maar dat is t dan wel.

Gek iets maar er zit een waterkoeling cpu koeler op kan die na 6 jaar misschien niet goed meer werken?

of moet ik maar gewoon accepteren dat het complete systeem dusdanig oud is dat t klaar is?

mvg, Gerard
Als je waterkoeler niet goed meer zou werken zou je veel hogere temperaturen halen waardoor je processor gaat thermal throttelen. Dit lijkt niet het geval te zijn.

In de afgelopen paar jaar zijn processoren een heel stuk sneller geworden. Een moderne i3 is al een stuk sneller dan jouw i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenton 2.0
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 14:16
Waarom heb je Windows 11 geïnstalleerd? Officieel wordt dit pas ondersteund vanaf de 8e generatie Intel processor.
Als je dit met RUFUS of een andere omweg gedaan hebt is het wachten op problemen. Oké Windows 11 kun je ook op een Core 2 DUO laten draaien, maar aangezien het niet zou moeten kunnen, kan het zijn dat je problemen hebt met drivers in combinatie met hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB1303
@lamaa1 Aha echt ouwe bende dan.

@Regenton 2.0 Ik heb dat puur gedaan omdat ik in principe alles geprobeerd had en niet meer wist wat te doen. maar de problemen zijn exact het zelfde gebleven dus geen nuttige upgrade.

Ik ben redelijk overtuigd dat het gewoon oude bende is en wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de hulp.

Ik ga ergens dit jaar een volledige upgrade doen en hopelijk zijn mijn problemen daarna weer een jaar of 6 weg.
Pagina: 1