Inkomenscheck bij vrije sector verhuur bij wisseling baan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 14:34
Binnenkort ga ik me inschrijven voor de verhuur van een nieuwbouwproject. Ik voldoe aan de inkomensvereisten en verwacht een redelijke kans te maken op een woning.

Momenteel ben ik echter ook bezig met een sollicitatie traject, en wanneer ik daar in dienst treedt zal dat per 1 juli zijn. Dus hoewel ik bij inschrijving van dat nieuwbouwproject een werkgeversverklaring kan overleggen waaruit mijn inkomen blijkt, ben ik een beetje bang dat bij de controle van de verhuurder zal blijken dat mijn dienstverband reeds is opgezegd. De opzegging zal deze maand zijn (2 maanden opzegtermijn).

Het liefst zou ik hier transparant over zijn, maar met de huidige woningmarkt verwacht ik dat ik geen kans maak als ik een opgezegd contract hebt bij mijn huidige werkgever, en nog niet ben begonnen/proeftijd heb doorlopen bij mijn nieuwe werkgever. Er is namelijk de kans dat ik de proeftijd niet haal, en heb daarmee dus geen gegarandeerd inkomen.

Wat ik me nu afvraag:
  1. Welke gegevens mag mijn werkgever delen met de verhuurder?
  2. Kan de verhuurder te weten komen dat mijn contract is opgezegd als ze mijn huidige werkgever bellen ter verificatie van de werkgeversverklaring?
  3. Wat zouden jullie adviseren te doen?
Zelf zit ik te denken als oplossing om nog een maand langer in dienst te blijven en dus later mijn contract op te zeggen (in mei pas), dan kan ik echter pas op 1 augustus beginnen dus het is niet ideaal, ook niet voor mijn nieuwe werkgever.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
Kijk even hoe de verhuurder de inkomenstoets doet.
Want bij een hypotheek is het meestal een werkgeversverklaring. Maar verhuur vraagt meestal om een kopie van je meest recente aangifte inkomstenbelasting.

Je werkgever mag overigens helemaal niets delen. Ze mogen alleen bevestigen dat je er werkt. Plus wat er op de werkgeversverklaring staat die ze alleen aan jou mogen geven.

[ Voor 30% gewijzigd door RocketKoen op 05-04-2023 17:52 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vraag direct een werkgeversverklaring aan je huidige werkgever. Doe dat ruim voordat je je baan opzegt.

Je werkgever deelt niets met een verhuurder. Het betreft persoonsgegevens en die mogen niet met derden worden gedeeld.

Verhuurders vragen wel soms naar de laatste 2 loonstroken en/of een verklaring van de Belastingdienst over je verzamelinkomen. Doorgaans is de verhuur binnen een maand geregeld. Sommige verhuurders of tussenpersonen draven nogal door met het vragen van gegevens. Die vragen bijvoorbeeld om rekeningafschriften, facturen van energiebedrijven en dergelijke.

Makelaars en verhuurders zeggen soms een BKR of EDR controle of zoiets te doen, maar dat mogen ze niet want ze zijn geen kredietinstelling.

Pas op met achterstanden in betaling met mobiele abonnementen zoals Preventel. Die hebben er een handje van ondeugdelijke data te veel en te lang te registreren en eisen onterecht een kopie paspoort voor correctie. BKR ligt momenteel ook onder vuur omdat ze rechterlijke uitspraken niet opvolgen en voor eigen rechter proberen te spelen.

BKR en Preventel zijn private organisaties en ze hebben duidelijk lak aan de rechtsstaat. Er zijn nog meer bedrijven die feitelijk handelen in persoonsgegevens zonder mededeling en toestemming, zoals Experian. De data die dat soort bedrijven hebben is te vaak illegaal verstrekt of verwerkt.

Je hebt volgens de AVG het recht op inzage en vergetelheid. Je kunt deze organisaties vragen je data te overhandigen en/of te vernietigen.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 05-04-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
mrmrmr schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:03:
Vraag direct een werkgeversverklaring aan je huidige werkgever. Doe dat ruim voordat je je baan opzegt.

Je werkgever deelt niets met een verhuurder. Het betreft persoonsgegevens en die mogen niet met derden worden gedeeld.

Verhuurders vragen wel soms naar de laatste 2 loonstroken en/of een verklaring van de Belastingdienst over je verzamelinkomen. Doorgaans is de verhuur binnen een maand geregeld. Sommige verhuurders of tussenpersonen draven nogal door met het vragen van gegevens. Die vragen bijvoorbeeld om rekeningafschriften, facturen van energiebedrijven en dergelijke.

Makelaars en verhuurders zeggen soms een BKR of EDR controle of zoiets te doen, maar dat mogen ze niet want ze zijn geen kredietinstelling.

Pas op met achterstanden in betaling met mobiele abonnementen zoals Preventel. Die hebben er een handje van ondeugdelijke data te veel en te lang te registreren en eisen onterecht een kopie paspoort voor correctie. BKR ligt momenteel ook onder vuur omdat ze rechterlijke uitspraken niet opvolgen en voor eigen rechter proberen te spelen.

BKR en Preventel zijn private organisaties en ze hebben duidelijk lak aan de rechtsstaat. Er zijn nog meer bedrijven die feitelijk handelen in persoonsgegevens zonder mededeling en toestemming, zoals Experian. De data die dat soort bedrijven hebben is te vaak illegaal verstrekt of verwerkt.

Je hebt volgens de AVG het recht op inzage en vergetelheid. Je kunt deze organisaties vragen je data te overhandigen en/of te vernietigen.
toon volledige bericht
Bedankt voor je antwoord. Op de NHG Werkgeversklaring staat echter wel onderaan 'Voor eventuele verificatie kan contact worden opgenomen met:'. Waarbij iemand van de personeelsadministratie is vermeld. Het zou ook makkelijk zijn om te frauderen als deze check bij de werkgever er niet in zou zitten, dus ik snap wel waarom het gebeurt.

De werkgeversverklaring heb ik dus al, maar ben er nog niet helemaal op gerust dat degene die de telefoon opneemt niet zijn/haar mond voorbij praat en aangeeft dat ik binnenkort het bedrijf verlaat. Ik kan echter nergens vinden wat ze precies mogen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ze gaan je werk niet bellen. Ze gaan af op jouw verklaringen. Als die onjuist zijn of vervalst zijn pleeg je valsheid in geschrifte wat strafbaar is.

Tip; blijf gewoon in dienst tot alles getekend en rond is. Bij voorkeur tot je er 1 dag woont. Daarna kraait er geen haan meer naar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zou de gevraagde documentatie inleveren en niet langer mee wachten. Dat vergroot de kans dat het goed gaat.

Als je loonstroken erbij inlevert kunnen ze zien dat e.e.a. klopt. Lang wachten met inleveren kan voor problemen zorgen, dus dat is geen optie. Makelaars gaan werkgevers niet nabellen. Dat doen ze alleen als daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld een vermoeden van vervalsing.

Er wisselen veel mensen van werkgever, dat is normaal, zeker in deze tijd van schaarste. Daar kijkt men niet vreemd van op.

Staat er iets in de werkgeversverklaring over de duur van de dienstbetrekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
mrmrmr schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:21:
Ik zou de gevraagde documentatie inleveren en niet langer mee wachten. Dat vergroot de kans dat het goed gaat.

Als je loonstroken erbij inlevert kunnen ze zien dat e.e.a. klopt. Lang wachten met inleveren kan voor problemen zorgen, dus dat is geen optie. Makelaars gaan werkgevers niet nabellen. Dat doen ze alleen als daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld een vermoeden van vervalsing.

Er wisselen veel mensen van werkgever, dat is normaal, zeker in deze tijd met schaarste. Daar kijkt men niet vreemd van op.

Staat er iets in de werkgeversverklaring over de duur van de dienstbetrekking?
In de werkgeversklaring staat 'De werknemer heeft een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd of is aangesteld in vaste dienst' en bij 'Is er een reorganisatie of maatregel aangekondigd die het dienstverband of het inkomen mogelijk raken of zijn er voornemens het' staat 'Nee'. Dus ik denk dat dat wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ok, er staat niet dat ze verwachten dat je nog lang in dienst zult blijven. (Dat kwam vroeger wel voor.) Dit is feitelijke informatie die niets beloofd. Ik zie daarom geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 09:21
Maar wat heb je te verliezen?
Als ze gaan nabellen heb je pech. Als ze het niet doen heb je geluk.
Dat kan nu niet meer veranderen, want je wilt ongeacht het huisje toch weg.
Pagina: 1