Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bovenkant van Q-relay / aardlekschakelaar is open

Pagina: 1
Acties:

• uncleben52
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Hi,

ik heb van Enphase een Q-relay-3P-INT.
Echter de bovenkant is open en er komen twee kabels uit (rechys boven) die naar de Evoy toe gaan.
Zie bovenste foto.

Volgens de electricien is dat geen probleem en hoort dat zo.

Hoe is dat bij jullie? Ook een open bovenkant?

Voor de volledigheid is er een foto van het binnen werk bijgevoegd.

Ik hoor graag van je.

Groet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMXWnVo0FPJWOm8JNvrtQABgOqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RL9E7FpJwuQsEai9f1r6Z82.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqYcuQ1b7AdPAMCHCOZEspjxB-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q886OISU1hFbHhULkor4dqZ8.jpg?f=fotoalbum_large

• uncleben52
Hi,

ik heb van Enphase een Q-relay-3P-INT.
Echter de bovenkant is open en er komen twee kabels uit (rechys boven) die naar de Evoy toe gaan.
Zie bovenste foto.

Volgens de electricien is dat geen probleem en hoort dat zo.

Hoe is dat bij jullie? Ook een open bovenkant?

Voor de volledigheid is er een foto van het binnen werk bijgevoegd.

Ik hoor graag van je.

Groet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMXWnVo0FPJWOm8JNvrtQABgOqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RL9E7FpJwuQsEai9f1r6Z82.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqYcuQ1b7AdPAMCHCOZEspjxB-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q886OISU1hFbHhULkor4dqZ8.jpg?f=fotoalbum_large

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kijk eens naar de kast er naast. Waarschijnlijk is dat zoals het hoort.

Dit is gewoon goedkoop en slecht werk zodat hij 5 minuten eerder naar huis kan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

lytjepole

Schier?

Dat hoort zeer zeker niet zo. Ook de lasdop mag zo niet toegepast worden. De kabels rechts boven moeten ook in een buis/mantel. Ook is de kabel aan de onderkant niet netjes met een wartel ingevoerd.

[ Voor 21% gewijzigd door lytjepole op 05-04-2023 17:25 ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Boef van een installateur. Alles netjes met kabelschoenen behalve zijn werk rechtsboven. Je ziet de kern en alles zit scheef. Kabels naar buiten horen in mantelbuis. En net zo’n afdekplaat als onder hoort ook boven.
En waarom is de diameter bovenop kleiner dan onderop? Dat suggereert ook gekkigheid.

[ Voor 16% gewijzigd door HunterPro op 05-04-2023 18:29 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 22:48
Andere installateur bellen die wel gecertificeerd is (of iig de regels naleeft).
  • Bovenkant mag niet open zijn.
  • Kabel naar envoy moet of door buis of ymvk (en netjes ingevoerd worden met juiste wartel/invoer stuk).
  • Doorkoppelen van die aardedraad in de kast mag niet. En had met een juist kopelstuk van 1 euro gefixed kunnen worden. Je kan die zo onder in die rail klikken namelijk.
  • Je ziet blank koper bij het relay wat niet mag.
Evve 30 min en 3 tientjes aan extra materiaal gebruiken en het was gewoon zoals het hoort.
HunterPro schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:25:
Boef van een installateur. Alles netjes met kabelschoenen behalve zijn werk rechtsboven. Je ziet de kern en alles zit scheef. Kabels naar buiten horen in mantelbuis. En net zo’n afdekplaat als onder hoort ook boven.
En waarom is de diameter bovenop kleiner dan onderop? Dat suggereert ook gekkigheid.
Voedende kant is 4mm2 zo te zien en de omvormer kant is 2.5mm2. Zou volgens mij gewoon mogen. In iedergeval liever dit dan de voedende kant 2.5mm en de panelen 4mm2 >:)

[ Voor 49% gewijzigd door Jan-man op 05-04-2023 18:37 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HunterPro schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:25:
De kabels onder zijn soepel en moeten in een adereindhuls. Die boven zijn massief en die hoeven niet in een adereindhuls.

Ja de kabels zitten scheef. Wat een drama :F

En nee, de bovenkant van zo’n kastje hoort niet open te zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 22:48
Glashelder schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:35:
[...]

De kabels onder zijn soepel en moeten in een adereindhuls. Die boven zijn massief en die hoeven niet in een adereindhuls.

Ja de kabels zitten scheef. Wat een drama :F

En nee, de bovenkant van zo’n kastje hoort niet open te zijn.
Zitten gewoon te strak en daarom schuin. Als ie het achterlangs had ingevoerd was het geen issue geweest vermoed ik zo. Of gewoon de q relay naar links en kabel rechts erlangs.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 05-04-2023 18:40 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wellicht. Als ik die draden zo zie heb ik niet het idee dat die draden te strak zitten. Anyway, het gaat mij er meer om dat men in dit soort topics op Tweakers de neiging heeft om helemaal los te gaan en op alle slakken zout te leggen. Er zijn geen regels die zeggen dat kabels in een terminal recht moeten zitten. Zo’n kast hoort dicht te zijn en dan zie je het niet.

Laten we het gewoon bij feitelijke ondeugdelijkheden hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• uncleben52
PFFFT,
ik was er al bang voor.
Dezelfde electricien is bij iemand anders in de straat geweest en die had een levens gebaarlijke situatie gecreeerd. Daar is uiteindelijk ook een andere electricien geweest om eea te corrigeren.
Als er kortsluiting was geweest, dan zou hij onder spanning komen te staan.

Goed...
Dank voor de tips en waarschuwingen.
ik ga er mee aan de slag.

(de installateur heeft nog geld van me tegoed, dus even wachten met betalen..)

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Jan-man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:31:
Voedende kant is 4mm2 zo te zien en de omvormer kant is 2.5mm2. Zou volgens mij gewoon mogen. In iedergeval liever dit dan de voedende kant 2.5mm en de panelen 4mm2 >:)
De drie fases zijn door de alamat afgezekerd op 16A, 2.5mm2 is dus prima.

*zucht*

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
Het lijken ook wel onderdelen van 2 verschillende kasten (basis en deksel)

Nee dit is niet goed, op meerdere punten.

Kabelinvoer
lasdop
bovenkant open
draad boven de kast uit

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
De kabelschoentjes lijken ook te missen.

O sorry, ik heb een aantal reacties overgeslagen met scrollen, het is al eerder benoemd.

[ Voor 54% gewijzigd door Amtelode op 05-04-2023 22:42 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
FFS ABB heeft gewoon blokjes te koop voor een paar centen die in de houders op het witte rack passen… en dan hoef je niet te knoeien met een lasklem die zo niet mag…

@Amtelode ik zie alleen geen eindhulzen op de x/ymvk. Eindhulzen moeten alleen op litze draad, niet volkern

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1