Gevolgschade door defect horlogebandje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:52
Vanochtend is mijn Fenix 6 horloge hard op de grond gevallen doordat de vergrendeling waarmee horlogebandje vast zit aan het horloge losschoot. Hierdoor werken de hartslagmeter en de barometer niet meer. Het horlogebandje niet origineel, maar wel bestemd voor de Fenix 6 en gekocht bij een andere winkel dan het horloge zelf.

Nu heeft Garmin een prijsopgave gegeven van 190 euro voor een refurbished horloge. Kan ik deze kosten verhalen op de verkoper van de horlogeband?

Op internet lees ik dat ik bij gevolgschade bij de leverancier en niet bij de winkel moet zijn, maar het betreft hier een merkloos product.

Beste antwoord (via martijn.s op 05-04-2023 18:38)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

martijn.s schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:05:
Op internet lees ik dat ik bij gevolgschade bij de leverancier en niet bij de winkel moet zijn, maar het betreft hier een merkloos product.
Je hebt waarschijnlijk de regeling voor productaansprakelijkheid gevonden. In principe is die regeling van toepassing, maar daar heb je in dit geval niks aan omdat onder die regeling de eerste €500 voor eigen rekening komt.

Een horlogebandje waarvan de vergrendeling uit zichzelf losschiet is niet conform. Dat is immers geen eigenschap die je hoefde te verwachten. Je hebt daarom recht op schadevergoeding (de uitzondering in lid 2 gaat niet op omdat je schade onder de franchise van €500 blijft). Valschade aan het horloge is een direct gevolg van het defecte horlogebandje. De schade zou zonder het defect niet zijn opgetreden. De winkel moet deze schade vergoeden.
NotSoSteady schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:34:
Beschouw het als een goede les om bij een duur product geen merkloos bandje te kopen.
De winkel mag het als een goede les beschouwen om geen troep te verkopen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:40

dragonhaertt

@_'.'

Je zou het 'non conform' kunnen noemen, maar je gelijk halen zal het lastigste zijn.
Hoe ga je kunnen aantonen dat dit bij normaal gebruik zomaar defect geraakt is?

Tevens: als het een heel goedkoop bandje is, wat is de verwachtte kwaliteit die je mag hebben van zo'n product?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:30
Je zal bij de winkel moeten zijn, al vraag ik mij wel af of je kan bewijzen/aantonen dat de vergrendeling 'uit zichzelf' los schoot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gevolgschade in heel directe gevallen is er misschien een manier om dat voor elkaar te krijgen.

Bij de situatie die jij omschrijft? Vergeet het maar. Geen kans.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Beschouw het als een goede les om bij een duur product geen merkloos bandje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Dat dus, had je een origineel Garmin bandje gehad dan had je misschien nog iets kunnen reclameren. Gaat nu niet lukken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@martijn.s
Dure les maar ik denk dat je geen kans maakt. Jij hebt namelijk zelf een merkloos bandje gekocht.
Je kan je inboedelverzekering nog proberen, maar die hanteren vaak een eigen risico circa 150 euro. Dus veel zal je niet opschieten.

Dus, verlies nemen en verder gaan met je leven.
fopjurist schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:44:
[...]

Een horlogebandje waarvan de vergrendeling uit zichzelf losschiet is niet conform. Dat is immers geen eigenschap die je hoefde te verwachten.
Ook bij een merkloos bandje die je voor een paar euro op aliexpress kan kopen? Sorry maar dan mag je als consument ook wat verantwoording nemen.

Mijn eigen horloge bandje kost iets van 150 euro, daar mag je wel iets meer van verwachten.

[ Voor 54% gewijzigd door chrisborst op 05-04-2023 17:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt waarschijnlijk de regeling voor productaansprakelijkheid gevonden. In principe is die regeling van toepassing, maar daar heb je in dit geval niks aan omdat onder die regeling de eerste €500 voor eigen rekening komt.

Een horlogebandje waarvan de vergrendeling uit zichzelf losschiet is niet conform. Dat is immers geen eigenschap die je hoefde te verwachten. Je hebt daarom recht op schadevergoeding (de uitzondering in lid 2 gaat niet op omdat je schade onder de franchise van €500 blijft). Valschade aan het horloge is een direct gevolg van het defecte horlogebandje. De schade zou zonder het defect niet zijn opgetreden. De winkel moet deze schade vergoeden.
De winkel mag het als een goede les beschouwen om geen troep te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:19
Het horlogebandje niet origineel, maar wel bestemd voor de Fenix 6 en gekocht bij een andere winkel dan het horloge zelf.
Tsjaa… je had ook gewoon een echt bandje kunnen kopen. En daarnaast is vervolgschade altijd uitgesloten. Of kan jij Miele aansprakelijk stellen voor je vloer als je vaatwasser lekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:46:
[...]

Tsjaa… je had ook gewoon een echt bandje kunnen kopen. En daarnaast is vervolgschade altijd uitgesloten. Of kan jij Miele aansprakelijk stellen voor je vloer als je vaatwasser lekt?
Wel de winkel die je een no name waterpomp verkoopt voor die Miele, welke vervolgens gaat lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 19:07
Vanochtend is mijn Fenix 6 horloge hard op de grond gevallen doordat de vergrendeling waarmee horlogebandje vast zit aan het horloge losschoot. Hierdoor werken de hartslagmeter en de barometer niet meer. Het horlogebandje is niet origineel, maar wel bestemd voor de Fenix 6 en gekocht bij een andere winkel dan het horloge zelf.
Wie heeft dat bandje gewisseld? Jij of de verkoper?
Want als jij het zelf hebt gewisseld, kan de verkoper het ook op een "user error" gooien. Dus dat je zelf dat niet goed terug hebt gezet, "wat niet gebeurd zou zijn als de winkel het had gedaan".

Ik zie dat het via een kliksysteem gaat, dus dat zou er wel voor pleiten dat het aan het bandje zou liggen.
Maar ik ben bang dat het een wellus/nietus verhaal gaat worden, waar je veel tijd en moeite moet in gaan steken om hier uit te komen. En mogelijk een gang naar de rechter, wat je dus geld gaat kosten, omdat een rechtbijstandverzekering dit liever afkoopt omdat het goedkoper is.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:52
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik ben bang het inderdaad lastig gaat worden om te bewijzen. Voor hetzelfde geld heb ik het horloge laten vallen. Goedkoop is ook wel relatief. Een officieel bandje van Garmin kost rond de 50 euro, die van mij 40 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

martijn.s schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:37:
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik ben bang het inderdaad lastig gaat worden om te bewijzen. Voor hetzelfde geld heb ik het horloge laten vallen. Goedkoop is ook wel relatief. Een officieel bandje van Garmin kost rond de 50 euro, die van mij 40 euro.
Ik zou het niet te snel opgeven. Als de winkel de schade betwist kun je het bandje op kosten van de winkel (als je gelijk hebt althans) door een expert laten beoordelen. Die zal ook concluderen dat de sluiting niet goed is.

Pagina: 1