Kan een warmtepomp onder het maaiveld geplaatst worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 10:26
Vroeg me af, kan je een warmtepomp geheel of gedeeltelijk onder het maaiveld plaatsen?

Heb voldoende ruimte, vroeg me af of je een warmtepomp met aan elke kant 50 (of meer) cm ruimte in een gat in de grond kan plaatsen. Daarboven dan een rooster / afdakje en qua water een regenpijp naar de sloot.

Het doel is om geluid te reduceren. Kan en mag dit? Wat zijn de effecten op de warmtepomp zelf qua efficiëntie?

Beste antwoord (via peer1979 op 05-04-2023 19:37)

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 19:04
peer1979 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:46:
Dan denk ik nu aan een soort bekisting onder de grond: Dus afgesloten van alle weersinvloeden met een aparte aan en toevoer van lucht.

Het doel is hier overigens niet het gat in de grond :) , maar vooral een warmtepomp die we niet horen.
Hou er rekening mee dat een warmtepomp (warmtepompboiler wat minder) echt enorme hoeveelheden lucht verplaatst (en moet verplaatsen om er voldoende energie uit te halen). Alle restricties zijn nadelig (ook omkastingen voor geluid). Als de afgekoelde lucht niet goed weg kan, kost het alleen maar rendement.

Wat geluid betreft: Kies meteen voor een (goed) merk dat een grote ventilator en grote verdamper heeft: een grote ventilator kan op lage snelheid dezelfde hoeveelheid lucht verplaatsen als een kleine en dus veel stiller zijn. De kleine warmtepompen die eigenlijk omgebouwde airco's zijn, hebben ze een slechte naam gegeven. Ze zijn echt minder geschikt om te verwarmen en maken veel lawaai, maar het was voor NL een begin.
Een grote verdamper hoeft minder koud te worden om genoeg warmte uit de lucht te halen en heeft minder defrosts. Maar verder moet je hem het leven zo gemakkelijk mogelijk maken. In een put zetten zal weinig zinvol zijn in dat geval en kost efficiëntie. Vaak wordt er in de handleiding al gezegd dat er bijv. minimaal 7 meter vrije uitblaas moet zijn. Ook de ruimte tussen de muur en de warmtepomp heeft minimale eisen. Ik zou dat echt niet te veel beperken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

peer1979 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:37:
Vroeg me af, kan je een warmtepomp geheel of gedeeltelijk onder het maaiveld plaatsen?

Heb voldoende ruimte, vroeg me af of je een warmtepomp met aan elke kant 50 (of meer) cm ruimte in een gat in de grond kan plaatsen. Daarboven dan een rooster / afdakje en qua water een regenpijp naar de sloot.

Het doel is om geluid te reduceren. Kan en mag dit? Wat zijn de effecten op de warmtepomp zelf qua efficiëntie?
lijkt me haast niet te doen.
Je moet voorkomen dat hij zijn eigen koude lucht aanzuigt. Dus aan- en afvoer van lucht zo veel mogelijk gescheiden houden.

Denk ook aan sneeuwbuien in de winter. Je wilt niet dat er een enorme hoeveelheid sneeuw en ijs in het gat komt te liggen.

Maar als je aan die voorwaarden kan voldoen (zo veel mogelijk de airflows gescheiden houden) en je weet zeker dat er geen laag water/ijs/sneeuw blijft staan, dan moet het kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 05-04-2023 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het laatste wat je wil is dat het gat volloopt met water door een verstopte afvoer, kapotte dompelpomp of sneeuw.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Het is vragen om ellende. Een stevige bui en je kunt t ding bij het oud ijzer gooien.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 10:26
Dan denk ik nu aan een soort bekisting onder de grond: Dus afgesloten van alle weersinvloeden met een aparte aan en toevoer van lucht.

Het doel is hier overigens niet het gat in de grond :) , maar vooral een warmtepomp die we niet horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55

Kies voor het juiste type warmtepomp, en zet m op de juiste plaats. Dan hoef je er geen last van te hebben, en hoeft ie ook niet in een gat te staan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Een Itho Vincent op zolder? Een warmtepomp ingraven in een bekisting met waterdichte luchtaanvoer en afvoer is wel next level prutsen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

Technisch gezien heeft dat ene metertje hoogte/diepte geen effect op de werking ansich.

Wel moet je natuurlijk aan waterafvoer en luchttoe- en afvoer denken, vooral dat ie niet zijn eigen opgewarmde/afgekoelde lucht aanzuigt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 19:04

Hou er rekening mee dat een warmtepomp (warmtepompboiler wat minder) echt enorme hoeveelheden lucht verplaatst (en moet verplaatsen om er voldoende energie uit te halen). Alle restricties zijn nadelig (ook omkastingen voor geluid). Als de afgekoelde lucht niet goed weg kan, kost het alleen maar rendement.

Wat geluid betreft: Kies meteen voor een (goed) merk dat een grote ventilator en grote verdamper heeft: een grote ventilator kan op lage snelheid dezelfde hoeveelheid lucht verplaatsen als een kleine en dus veel stiller zijn. De kleine warmtepompen die eigenlijk omgebouwde airco's zijn, hebben ze een slechte naam gegeven. Ze zijn echt minder geschikt om te verwarmen en maken veel lawaai, maar het was voor NL een begin.
Een grote verdamper hoeft minder koud te worden om genoeg warmte uit de lucht te halen en heeft minder defrosts. Maar verder moet je hem het leven zo gemakkelijk mogelijk maken. In een put zetten zal weinig zinvol zijn in dat geval en kost efficiëntie. Vaak wordt er in de handleiding al gezegd dat er bijv. minimaal 7 meter vrije uitblaas moet zijn. Ook de ruimte tussen de muur en de warmtepomp heeft minimale eisen. Ik zou dat echt niet te veel beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-09 15:58
zoiets nabouwen is minder werk:

https://www.installatie.n...-voor-monoblock-en-split/

Maar beginnen met een warmtepomp met weinig dB en de juiste plaatsing is stap 1

Mijn Nibe hoor ik eigenlijk alleen bij defrost, in de zomer kan je er rustig naast staan en een fluistergesprek voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14

Goed dat je aangeeft waar je zorgen liggen, dat het gaat om geluid. Ik heb sinds een maand een nieuwere generatie warmtepomp. Dus niet zoals hier terecht wordt genoemd een opgevoerde airco.

Een buur die zijn zorgen kwam uiten over de angst voor geluidsoverlast kon ik melden dat op dat moment de warmtepomp aanstond, hij had niets door. Zoveel beter is de nieuwste generatie. Bij productie SWW maakt ie wel iets meer geluid maar niets noemenswaardigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
_

[ Voor 100% gewijzigd door johanPo op 06-04-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

johanPo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:09:
[...]

Goed dat je aangeeft waar je zorgen liggen, dat het gaat om geluid. Ik heb sinds een maand een nieuwere generatie warmtepomp. Dus niet zoals hier terecht wordt genoemd een opgevoerde airco.

Een buur die zijn zorgen kwam uiten over de angst voor geluidsoverlast kon ik melden dat op dat moment de warmtepomp aanstond, hij had niets door. Zoveel beter is de nieuwste generatie. Bij productie SWW maakt ie wel iets meer geluid maar niets noemenswaardigs
zo terecht vind ik dat niet. Opgevoerde airco? een airco is gewoon een warmtepomp, niets meer, niets minder.

En je warmtepomp loopt nu niet op volle kracht natuurlijk, dus die maakt sowieso minder herrie dan bij -10 in januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
de Peer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:12:
[...]

zo terecht vind ik dat niet. Opgevoerde airco? een airco is gewoon een warmtepomp, niets meer, niets minder.

En je warmtepomp loopt nu niet op volle kracht natuurlijk, dus die maakt sowieso minder herrie dan bij -10 in januari.
Als je het verdamper oppervlak vergelijkt, de ventilator grootte en de dubbele interne demping van de compressor heb je het toch echt over een andere klasse apparaten. Een dieselauto van 30 jaar geleden heeft ook andere prestaties dan een moderne diesel uit de fabriek. Boodschap is vooral om niet alle warmtepompen over dezelfde kam te scheren

Maand geleden was het een stuk kouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
johanPo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:17:
[...]

Als je het verdamper oppervlak vergelijkt, de ventilator grootte en de dubbele interne demping van de compressor heb je het toch echt over een andere klasse apparaten. Een dieselauto van 30 jaar geleden heeft ook andere prestaties dan een moderne diesel uit de fabriek. Boodschap is vooral om niet alle warmtepompen over dezelfde kam te scheren

Maand geleden was het een stuk kouder
Dat lijkt mij logisch, dat heet niet voor niets innovatie ;)

Je schetst het plaatje wel erg rooskleurig. Ongetwijfeld zijn ze nu stiller, maar het ligt er wel degelijk aan waarmee je het vergelijkt (zeker als je b.v. van gas komt en er nu ineens een buitenunit bij de erfgrens staat).

Jouw buurman is ook de andere niet, dus wat dat betreft scheer jij ook de buurmannen/vrouwen over 1 kam. Dat die niets hoort zegt natuurlijk helemaal niets, dat kan bij de buurman hier ineens heel anders zijn (ook al zijn de nieuwe generaties een stuk stiller, wat ik uiteraard wel wil geloven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-09 15:58
gelukkig zijn er dus normen wat er wel en niet mag, onafhankelijk van de oren van de buurman:

https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/geluid-warmtepomp
https://www.rijksoverheid...rzaken%20bij%20de%20buren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat nog niet genoemd is: een buitenunit mag niet in een te diepe 'bak' staan vanwege risico op ophoping van gassen bij lekkage. Dit gas is zwaarder dan lucht, dus zakt in de bak en kan niet weg. En het is vrij gevaarlijk om een bak vol met bijvoorbeeld R32 te hebben, aangezien het licht ontvlambaar is.

Je zult in je installatiedocumenten ongetwijfeld eisen tegenkomen (zoals hieronder bij een Mitsubishi PUD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2Z4eS1mg7LLeDuK0Na9_xpwYe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVFxVLNWECJqYRnbeMNsOIyH.jpg?f=fotoalbum_large

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1