3d print design software keuze

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierdw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-11-2024
Mijn vraag
Hallo mensen,

Terwijl ik wacht op mijn Bambu Lab X1 3d printer, ben ik op zoek naar software waarin ik dingen kan ontwerpen om te printen. Voordat ik een oerwoud aan programma's installeer en allemaal uit ga proberen dacht ik dat het iets handiger zou zijn om even bij de experts langs te gaan om een opinie te vragen.
Daarom wat achtergrondinformatie:
Ik heb nog geen ervaring met 3d printers.
Ik heb een beetje ervaring met 3d Studio, kan een beetje modelen, ik weet wat een vertex is en wat een boolean operation is. Maar 3d Studio of Blender is wat mij betreft veel te uitgebreid en complex.
Dingen die ik wil ontwerpen hebben waarschijnlijk schroefdraad, scharnieren, klemmen en dat soort zaken dus het zou handig zijn als de ontwerpsoftware daar iets voor heeft.
Het zou denk ik handig zijn als de software al rekening houdt met 3d printers. Bijvoorbeeld dat je gemakkelijk een holle ruimte kan verstevigen, of dat je kan zien wat het gewicht ongeveer zal worden. Ik denk dat hij dan solid modeling moet 'snappen', klopt dat?
Bambu Lab heeft slicer software. Als het verstandiger is om een slicer te gebruiken van de fabrikant zal ik denk ik die gebruiken. Anders zou het wel een pre zijn als de ontwerpsoftware ook direct dit gedeelte kan doen zodat ik niet hoef te exporteren en importeren.
Ik gebruik Windows.
Ik vind het niet erg om iets te betalen voor software, gratis is uiteraard ook prima :)

Als ik zoek naar 3d design software voor 3d printers kom ik veel verschillende soorten tegen, waaronder Blender en Sketchup. Deze kunnen het misschien wel maar zijn volgens mij niet specifiek hiervoor bedoeld en hebben een behoorlijk sleile leercurve. De andere programma's ken ik niet en dan is het moeilijk te beoordelen of het een makkelijke tool is of een veel te complexe tool. Er zijn vast ook veel zaken waar ik helemaal nog niet aan gedacht heb. Iedereen heeft natuurlijk persoonlijke voorkeuren dus er zijn vast meerdere goeie antwoorden op mijn vraag.
Als iemand een tip heeft voor software dan hoor ik het graag! _/-\o_

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bambu Lab X1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie :+

Beste antwoord (via Pierdw op 06-04-2023 22:22)

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:56
Ik zou een cad programma dat solid modeling doet als fusion 360, onshape of freecad. Alle 3 gratis te gebruiken als het puur hobbymatig is.

Bambu labs kan je volgens mij alleen met de eigen slicer gebruiken

[ Voor 20% gewijzigd door haarbal op 05-04-2023 15:16 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:56
Ik zou een cad programma dat solid modeling doet als fusion 360, onshape of freecad. Alle 3 gratis te gebruiken als het puur hobbymatig is.

[ Voor 20% gewijzigd door haarbal op 05-04-2023 15:16 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 16:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik gebruik Tinkercad (https://www.tinkercad.com/), werkt best leuk

[ Voor 28% gewijzigd door superduper op 05-04-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
haarbal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:14:

Dank voor je feedback Haarbal.
Ik heb Onshape en Freecad bekeken en deze lijken mij op het eerste gezicht wat aan de ingewikkelde kant. Kan ook aan mijn verwachtingen liggen hoor, dan moet ik die even bijstellen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:22
Fusion 360 is al jaren mijn favoriet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
Bedankt superduper, deze lijkt me wat aan de eenvoudige kant, heb hem nog niet getest maar in de voorbeelden zie ik niks over schroefdraad of scharnieren. Ik ga hem vanavond even uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 16:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Pierdw schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:44:
[...]

Bedankt superduper, deze lijkt me wat aan de eenvoudige kant, heb hem nog niet getest maar in de voorbeelden zie ik niks over schroefdraad of scharnieren. Ik ga hem vanavond even uitproberen.
YouTube: TinkerCAD Lesson #5: Creating Threads & Screws

Is heel veel te vinden qua tutorials gelukkkig. Daar leef ik ook op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:52
Ik ben al een tijd tevreden met designspark mechanical, er zijn subscriptie modellen alleen merk ik dat ik dat nog nooit heb aangeraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:12
Thomas Sanladerer had laatst een video waarom iets al FreeCAD voor een hoop mensen geen goed idee is, niet alleen voor mensen met CAD ervaring lijkt me, maar zeker ook voor relatief newbies.

YouTube: Escape from the claws of the corporate CAD overlords - with FreeCAD!

Ik zou adviseren, ga voor de gratis versie van Fusion 360:
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal

Dat is een enigszins uitgeklede versie van een industrie 'standaard', het wordt veel gebruikt, dus is er ook veel materiaal over te vinden (van hoe het werkt). Als je dat kan gebruiken, kan je eens een uitstapje doen naar andere CAD software (Computer Assisted Design)...

Pick one and go for it! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-05 10:51
Ik gebruik ook al jaren Fusion 360, maar ben begonnen met FreeCad wat ook best lukte destijds en ik was toen ook een echte newbie, ik houd mijn kennis hierover nu ook nog steeds bij, want stel Fusion of één van de andere commerciële software stoppen met hun free versies dan kan ik mijn ontwerpen gewoon verder gebruiken in FreeCad, ik schrijf mijn ontwerpen daarom tevens weg als .step file op mijn eigen PC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierdw
Dank allen voor de reacties. Ik ben wat verder gedoken in Fusion 360 en ik moet zeggen dat de complexiteit me alles meevalt, dus ik denk dat ik dit pakket kies voorlopig. De constraints en building lines lijken me ook erg nuttig in dit programma.
Ik ga lekker klussen! Nogmaals bedankt iedereen!
Pagina: 1