Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Raceend
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 11:05
Ik heb de laatste dagen last van een aantal omvormers die wel volop/niet volop produceren. Ik heb in totaal 9 omvormers op 18 panelen. De omvormers zijn van APS, mijn panelen van Canadian solar 410wP. Zo rond 13 uur zakken 2-3 omvormers enorm in productie terwijl de rest gewoon volop blijft produceren. Het zijn 3 omvormers die zakken, de andere 6 hebben dit niet. Ligt dit aan de omvormers of aan een overbelast net?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltiYZppVQdqFTJ6viYjsV4ynqPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hzsOcFxb7nzOamPcfqhLcd9J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nIQV9leqceohQ5XVhOKpyWIG5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Psrjrm4XWkTOQ7PR8z1ux6tT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v6ftFOxyQeW-2diI9ZVCfAjnNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GRSBw6NBa2LoluanbQUNoCOz.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:44

Tazzios

..

.. of het ligt aan schaduw?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Inderdaad, wij kunnen niet op het dak van @Raceend kijken :P

Heb je iets meer context @Raceend? Zitten al deze omvormers op dezelfde fase?

[ Voor 54% gewijzigd door Gizz op 05-04-2023 15:06 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Raceend
het is iets dat de laatste dagen gebeurt, het zal dus geen schaduw zijn denk ik. De omvormers zitten allemaal op dezelfde groep in mijn meterkast. (zoals je leest ben ik een nitwit op stroom gebied, excuus daarvoor)
Ik heb zojuist reply van leverancier dat het voltage op sommige momenten te hoog is, waardoor de omvormers hun vermogen omlaag brengen.

[ Voor 24% gewijzigd door Raceend op 05-04-2023 15:14 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:44

Tazzios

..

Raceend schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:11:
het is iets dat de laatste dagen gebeurt, het zal dus geen schaduw zijn denk ik. Deomvormers zitten allemaal op dezelfde groep in mijn meterkast. (zoals je leest ben ik een nitwit op stroom gebied, excuus daarvoor)
Het is onbekend hoelang je ze al hebt maar de stand van de zon verandert heel het jaar door, verder ga je het alleen om zonnige dagen zien, als het bewolkt is maakt het( een object tussen de zon en paneel) niet zoveel uit.
Kijken is zeker weten.

Indien het stroom net vol gaan al je omvormers UIT en niet een paar minder leveren.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Tazzios schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:14:
[...]

Indien het stroom net vol gaan al je omvormers UIT en niet een paar minder leveren.
Het kan zijn dat het einde van zijn AC kabel een voltage heeft wat hoger is dan 253 en dan schakelen die uit.

• Raceend
Tazzios, ik heb gekeken, het is geen schaduw die erop valt. Maar uit je reactie maak ik op dat het net in elk geval niet vol is omdat het steeds maar drie omvormers zijn die terugvallen in productie. Mijn leverancier mailt dat het misschien te maken heeft met de niet helemaal goede aansluitingen van de omvormers.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ga de spanning van je fases meten. Als 1 setup bij jou een langere kabel heeft, of iemand in je straat voert met een 1-fasige omvormer lekker 5kW in op 1 fase, gaat die fase eerder dan de andere fases over de 253v heen, en zullen jouw omvormers op die fase eerder afschakelen.

Kun je niet gewoon fouten uitleven van die omvormers ofzo? Zo niet -> meten (veilig!).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-11 19:35
Met installateurs account spanningen uit laten lezen.
Je hebt de YC.... omvormers?
Hoe loopt je kabel?
Kabel in 2 knippen en in lasdoos parallel naar meterkast of zelfs aparte kabels.
Of zelf via APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tazzios schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:14:
[...]
Dat kan wel, en het kan ook dat het op verschillende fases aangesloten is.

@Raceend hoe is het op het dak geinstalleerd? Wellicht een foto van alle panelen?

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 05-04-2023 20:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Raceend
Zo liggen de panelen, orientatie 180 graden exact

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8eoJF_gc6_yuviuoWgjKnqI-0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uf2c6tpJeQUpE98FKGwmuENm.png?f=user_large

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-11 19:35
Je leverancier zegt spanning te hoog. Dan zul je in de kabellayout moeten zoeken.
Veel andere opties heb je niet.
In de meterkast spanning meten (met en zonder 2000W waterkoker).
En dan die van de panelen uitlezen, dan weet je of je nog ruimte hebt om kabels te verbeteren.
Als je die niet hebt, zul je de netbeheerder moeten aanspreken.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Raceend schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:20:
Zo liggen de panelen, orientatie 180 graden exact

[Afbeelding]
Ze liggen dus niet allemaal even schuin, dat verklaart het verschil in opbrengst volledig in principe.

Verder kan het dus prima dat de netspanning te hoog is en omdat er 1 omvormer uitvalt, zakt de spanning bij de omvormers weer.

Als je wilt zien wat voor fouten je ECU registreert kan je naar deze site gaan: http://ipecu/index.php/display/status_zigbee

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1