Electriciteitsnet 230v 400v

Pagina: 1
Acties:

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 09:53
Wegens aanleggen in België en overschakelen van spanningswijziging distributienet van 230v naar 400v, dient het bedrijf Fluvius hiervoor werken uit te voeren. Allereerst werd vermeld dat hierbij geen wijzigingen gingen worden doorgevoerd aan binneninstallatie en zoals wettelijk voorzien is het toegelaten voor zonnepanneel-eigenaars (geplaatst voor 2020) om de omschakeling van analoge naar digitale teller uit te stellen tot 2025. Een tweede werknemer die langskwam liet weten dat ze de werken niet konden uitvoeren totdat engie werken had uitgevoerd. Nu wordt ik door engie medewerker gecontacteerd dat ze een digitale teller willen plaatsen.

Echter hebben ze hierbij geen wettelijke grond van staan, en spreekt iedereen elkaar tegen. Hoe zien jullie dit?

En hoe kan ik dwarsliggen? Bvb. Zelf alles installeren, net-onafhankelijk te worden. Het is gewoon schandalig dat de overheid constant van idee veranderd en dit louter en alleen om wat extra inkomsten te genereren via digitale teller en het in België recent ingevoerde piekverbruik (dus straffen mensen die zelden thuis zijn en bvb. alle electriciteitstoestellen tegelijk moeten laten lopen, it does not make sense). Ze zitten met een begrotingstekort maar lossen het dan maar op deze manier op.

Men vermeldt ook niet wanneer er door het net effectief 400v zal stromen dus tot wanneer mijn installatie de huidige 230v dus aankan. Ook lees ik gelijkaardige situaties waar de digitale teller werd opgedrongen aan mensen (op de site testaankoop) en gedreigd werd met uitschakelen electricteit, of de nalatigheid van fluvius bij schade wegens foute aansluiting om een bepaalde organisatie te vergoeden. Dit toont duidelijk wat voor schandalige praktijken dit bedrijf erop nahoudt.

[ Voor 21% gewijzigd door Bennike op 05-04-2023 14:52 ]

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-12 08:33
OK. Lucht dat op?

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-12 19:07
En wat is nu het probleem? Ik heb ook een digitale meter en eet echt geen boterham minder. Wat wil je dan, terug met een Ford-T gaan rijden? Shit happens zoals dat heet.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12 13:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

Men vermeldt ook niet wanneer er door het net effectief 400v zal stromen dus tot wanneer mijn installatie de huidige 230v dus aankan
Hoezo gaat er door het net 400v stromen ?
Is dat iets puur belgisch, of verwar je de optie tot 3 fasen met verplicht op 400v werken :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-12 12:34
Ik volg je verhaal niet helemaal. Hieronder wat ik er uit kon filteren, corrigeer of vul aan waar ik mis zit.

De spanningswijziging van 230v naar 400v lijkt mijn tekstueel onjuist.
Je bedoelt waarschijnlijk een aanpassing van de huidige 1 fase aansluiting naar een 3 fase aansluiting.

Tussen de fase onderling is dat idd een hoger spanningsnivo (380/400v), maar tussen de verschillende fase's en de nul is dat nog altijd 230v

Voordat dit uitgevoerd kan worden moet volgens de 2e medewerker een nieuwe meter geplaatst worden.

Jij wilt blijkbaar geen nieuwe meter.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:15
@pickboy Belgie heeft hier en daar nog een antiek 230V driehoek netwerk zonder nul.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

jeroen3 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:47:
@pickboy Belgie heeft hier en daar nog een antiek 230V driehoek netwerk zonder nul.
Ook voor particulieren ? ik ken dat alleen voor industriele toepassingen.
Maar dat gaan ze nu toch niet nieuw uitrollen in een woonhuis, zonder optie tot 3X230v ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Merion
jeroen3 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:47:
Of dat antiek is, is a matter of opinion, beide hebben voor en nadelen. Wel had men beter gestandaardiseerd op 1 type, maar ja EU heeft nu eenmaal beslist dat 3x400V+N geprefereerd is.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 19:09
heuveltje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:05:
[...]

Ook voor particulieren ? ik ken dat alleen voor industriele toepassingen.
Maar dat gaan ze nu toch niet nieuw uitrollen in een woonhuis, zonder optie tot 3X230v ?
Ja ook voor particulieren, juist voor particulieren zelfs, 3x230v zonder N.
En na de ombouw zou het gelijk aan Nederland zijn, 3x230V maar dan met N, dus tussen fase en N staat 230volt en tussen de fasen onderling 400V.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
Laten we ook niet doen alsof er in Nederland geen 127/220 V netwerken meer bestaan.

Zo te zien gaat dit topic niet over netspanning, maar over regelgeving mbt energiemeters. Dat ligt in België ook anders dan in Nederland, gezien België geen salderingsregeling kent (maar een ouderwetse draaischijfmeter wél saldeert). De vraag is dus wel degelijk relevant. Helaas weet ik ook het antwoord niet :/

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jorn schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:14:
[...]

Ja ook voor particulieren, juist voor particulieren zelfs, 3x230v zonder N.
En na de ombouw zou het gelijk aan Nederland zijn, 3x230V maar dan met N, dus tussen fase en N staat 230volt en tussen de fasen onderling 400V.
even nieuwschiering, misschien dat ik het niet begrijp. (LANG geleden dat ik iets met stroom heb moeten doen)
Word er dan in de oude vorm ter plaatse niet gewoon een N gecreerd, of hoe sluit ik dan mijn 230v koffiezetter aan op een 3x230v zonder n ?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

heuveltje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:22:
[...]

even nieuwschiering, misschien dat ik het niet begrijp. (LANG geleden dat ik iets met stroom heb moeten doen)
Word er dan in de oude vorm ter plaatse niet gewoon een N gecreerd, of hoe sluit ik dan mijn 230v koffiezetter aan op een 3x230v zonder n ?
Tussen twee fasen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:12
Dan word hij toch gefrituurd?

Denk dat een 230v koffiezetter niet tegen 400v kan. :?

Idem voor je tv, wasmachine, koelkast, telefoonlader etc.

Of is het geen 400v maar 3x230v?
En staat er tussen F1 en F2 230v en F2 en F3 230v en F3 en F1 230v?
Dan staat er tussen een Fase en aarde 115v

[ Voor 31% gewijzigd door FRANQ op 05-04-2023 16:31 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:06

D4NG3R

kiwi

:)

FRANQ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:24:
[...]

Tussen de (220~230) fasen is er (een verschil van) 380~400V. Je koffiezetter gebruikt maar 1 fase.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• FRANQ
D4NG3R schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:31:
[...]

Tussen de (220~230) fasen is er (een verschil van) 380~400V. Je koffiezetter gebruikt maar 1 fase.
Ja maar er is geen N, dus @eamelink zegt dat je hem tussen 2 fasen aansluit.

Hoe het met N werkt hier in nederland weet ik. :)
Ben benieuwd hoe dat zit zonder N, in belgie.

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 05-04-2023 16:33 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:01

Exigence

dnkroz

FRANQ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:24:
[...]

Of is het geen 400v maar 3x230v?
En staat er tussen F1 en F2 230v en F2 en F3 230v en F3 en F1 230v?
Dan staat er tussen een Fase en aarde 115v
Zoals in Nederland gebruikelijk hebben we 3x400V+N en staat er 400V tussen de drie verschillende fasen, en dus 230V tussen een willekeurige fase en N (of aarde).

Een wat minder gebruikelijke vorm is 3x230V en komt op sommige plaatsen in Nederland nog voor maar is in België best wel gemeengoed. Daar heb je dus 230V tussen de fasen (en 132V naar de aarde). Daar worden 230V apparaten dus tussen 2 verschillende fasen aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 05-04-2023 16:42 ]

• FRANQ
Exigence schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:37:
[...]

Zoals in Nederland gebruikelijk hebben we 3x400V+N en staat er 400V tussen de drie verschillende fasen, en dus 230V tussen een willekeurige N (of aarde).

Een wat minder gebruikelijke vorm is 3x230V en komt op sommige plaatsen in Nederland nog voor maar is in België best wel gemeengoed. Daar heb je dus 230V tussen de fasen (en 132V naar de aarde). Daar worden 230V apparaten dus tussen 2 verschillende fasen aangesloten.

• Merion
mcDavid schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:19:
Laten we ook niet doen alsof er in Nederland geen 127/220 V netwerken meer bestaan.
Bestaat overal in de EU. Vooral NO en in iets mindere mate BE, maar ook in DE en IT komt dat nog op verschillende plaatsen voor.
De vraag is dus wel degelijk relevant. Helaas weet ik ook het antwoord niet :/
Dat is zeker relevant maar voor de TS bestaat daar geen eenvoudige oplossing voor. Als Fluvius omschakelt is er geen weg meer terug en moet de kWh-meter omgewisseld worden door een type geschikt voor 3x400V+N. De netbeheerder kan idd provisorisch een passende draaischijfmeter pllatsen om de gebruiker tot in 2025 een terugdraaiende teller te bezorgen om die dan 2 jaar later weer om te wisselen door een digitale meter. Hoef er geen tekening bij te maken dat dat ze daar bij Fluvius niet voor staan te springen.

De TS kan dat misschien juridisch wel aanvechten. Vraag is of dat realistisch is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12 15:06
@Bennike heb je al berekend hoeveel verschil er is in opbrengst? Door het wegvallen van het prosumententarief als digitale meter wordt geïnstalleerd komt dat vaak interessanter uit (je betaalt vaak meer prosumententarief dab je ´verlies´ maakt met digitale meter) dan met een oude meter verongelijkt blijven schreeuwen.

Als het om het principe gaat, ga netonafhankelijk. Kost je enorm veel geld, maar je hebt je principes gevolgd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-12 12:34
Exigence schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:37:
[...]

Zoals in Nederland gebruikelijk hebben we 3x400V+N en staat er 400V tussen de drie verschillende fasen, en dus 230V tussen een willekeurige fase en N (of aarde).

Ah, ik wist dat we in Nederland ook nog wel her en der een 128v/230v netwerk hebben, maar had niet opgepikt dat dat het geval kon zijn bij de TS.

Dat zou idd wel eea verklaren, maar het zou fijn zijn als de TS dat kan bevestigen.

De communicatie van de netbeheerder snap ik ook wel. De meter is geen onderdeel van de klantinstallatie, die is van de netbeheerder.
Dus in de installatie van de klant is geen aanpassing nodig. TS heeft daar uit begrepen dat ook de meter niet vervangen zou worden, dat is dus niet correct.

De discussie waarom TS geen nieuwe meter wil hebben kan beter buiten beeld gelaten worden. Dat voegt niets toe naar mijn idee.

De nieuwe digitale meters worden verplicht, dat is europees zo geregeld, daar ontkom je niet aan (Tenzij je volledig off-grid gaat). Wel waren er nog wat uitzonderingen om dat uit te stellen, of TS daar nu nog gebruik van kan maken is de vraag. Ik heb helaas ook niet de kennis van het Belgische systeem om te weten wat exact te opties zijn

• Bennike
Pickboy: De communicatie van de netbeheerder snap ik ook wel. De meter is geen onderdeel van de klantinstallatie, die is van de netbeheerder.
Dus in de installatie van de klant is geen aanpassing nodig. TS heeft daar uit begrepen dat ook de meter niet vervangen zou worden, dat is dus niet correct.

Nee, effectief vermoedde eerste werknemer dat er geen aanpassingen dienden te gebeuren (wellicht dacht die dat ik een ander voltage had of 1 of 3 fase), want er werd letterlijk gezegd 'plak briefje om analoge teller te behouden'. Dus ze spraken elkaar effectief tegen

Naftebakje: heb je al berekend hoeveel verschil er is in opbrengst?
Geen idee, is onmogelijk te voorspellen. NIeuwe kost zal afhangen van hoeveel je per blok van 15minuten verbruikt. Ligt dat boven een bepaalde waarde, zal je voor die blok van 15minuten veel meer betalen, ligt dat nog hoger, nog meer. Dus vandaar dat de overheid hier in België samen met de digitale meters de uitrol heeft gedaan van het piekverbruik. Dus afhankelijk van hoe men hun verbruik kan spreiden, zal de totale kost anders liggen. Dus mensen die hun gedrag makkelijk kunnen aanpassen hieraan zullen misschien voordeel hebben. Toch, mensen die ik ken die er enorm fel op letten om geen 2 toestellen (bvb. droogkast en wasmachine) tegelijkertijd op te zetten, betalen zelfs 10 euro meer (in nieuwbouw appt zonder zonnepannelen) dan met vorige kostenberekening, dus vermoed dat er wel sowieso een meerkost zal zitten hier door wegvallen prosumententarief van een 300euro.

Anderen, thanks voor info over 1/3 fase, want wist ook totaal niet hoe alles juist in elkaar zat wegens geen info van technieker

• Bennike
Merion schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:28:
En wat is nu het probleem? Ik heb ook een digitale meter en eet echt geen boterham minder. Wat wil je dan, terug met een Ford-T gaan rijden? Shit happens zoals dat heet.
Volgens eerste berekeningen zou met dit 700euro duurder uitvallen per jaar, door wegvallen prosumententarief, betaling van verbruik net en slechts beperkte vergoeding voor zelf injectie op het net (100euro voor 300kWh meer geproduceerd dan verbruikt, maar wegens vast contract loop ik die dus wellicht mis). Daarnaast ook geen premies meer voor de zonnepannelen, en wellicht nog meer kosten dan 700 euro jaarlijks wegens piekverbruikt dat overheid invoert (wegens full-time job overdag en gebruik van zonne-energie als deze er niet is).

Shit happens inderdaad, maar daarom hoeft men dit weer niet te pikken dat men steeds verdoken taksen zoekt bij de werkende bevolking. Schande.

[ Voor 19% gewijzigd door Bennike op 07-04-2023 01:38 ]

• Merion
Dat begrijp ik, maar iemand gaat die vooruitgang betalen en dat zij wij met z’n allen. Wie ga je dagvaarden?
- de Vlaamse overheid wegens het niet nakomen van hun overeenkomst?
- Fluvius voor het afsluiten van het net?

Tegen de tijd dat je een uitspraak hebt is het 2025 en heb je waarschijnlijk al een paar 10-duizend € aan advocaten en experten betaald.

Jij bent zeker niet de enige in vergelijkbare situaties. Gisteren heeft Fluvius de meters van ons huurappartement vervangen door digitale. Zij stellen een gaslek vast (volgens hun) en sluiten het gas af. Huurder heeft geen warm water meer en ik heb geen flauw idee tot wanneer. Hadden ze die oude meters laten staan dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest.

Zoals ik al zei, shit happens.

• Bennike
Jammer dat te horen Merion. Hopelijk is het probleem snel opgelost, zeker aangezien je als verhuurder wel moeite doet maar ook niet meer kan doen als alles is afgesloten. Hier tot vorige week ook 5 weken zonder warm water gezet wegens kapot toestel, maar gelukkig dat 1 van de 10 bedrijven die ik gecontacteerd had, toch wat vaart kon zetten achter reparatie.

Klopt, maar ik ga nooit gebruik maken van die hogere netspanning, en dan is dagvaarden wegens het voor een voldongen feit zetten misschien nog voordeliger dan meerkost betalen.

[ Voor 26% gewijzigd door Bennike op 07-04-2023 12:28 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:09
@Bennike En hoe zit het met je watermeter? Momenteel worden er in Vlaanderen digitale watermeters uitgerold. De communicatie tussen de de digitale watermeter en de watermaatschappij verloopt via... de digitale elektriciteitsmeter.
En momenteel vind ik alleen maar cases dat je de digitale watermeter niet kan weigeren.
Kan ik een digitale watermeter weigeren?

Nee, de wetgeving schrijft voor dat elke abonnee verplicht is de functionaliteiten te aanvaarden die verbonden zijn aan de digitale watermeter, zoals het waterverbruik op afstand opvolgen, de klant waarschuwen bij afwijkend verbruik of bij terugstroom. Ook het vervangen van een watermeter behoort tot de onderhoudstaken van het drinkwaterbedrijf.

Bovendien heeft het drinkwaterbedrijf het recht om publieke én private gebouwen te betreden om deze onderhoudstaken uit te voeren.
https://www.dewatergroep....t-een-digitale-watermeter
https://www.farys.be/nl/k...itale-watermeter-weigeren

Normaal zou de uitrol tot 2030 duren, maar als je dorp op de lijst staat van je watermaatschappij gaat het snel. Vorige maand zag ik in mijn dorp constant de busjes rijden voor het aanpassen van de meters. En ineens werd dan ook de elektriciteitsmeter en de gasmeter aangepakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Arator op 15-04-2023 04:40 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:54

Blokker_1999

Full steam ahead

@Arator , de digitale watermeter zit nog altijd in een proefperiode. Als die succesvol wordt afgerond dan zal men vanaf 2024 met de brede uitrol van de digitale watermeter beginnen waarbij alle 3 de meters, elektriciteit, water en gas, in 1 keer vervangen zullen worden.

@Bennike, ik vrees dat je slecht geinformeerd bent. Wettelijk gezien heb je net geen poot om op te staan. Er is geen enkele wetgeving waarin staat dat jij mag weigeren, er is geen enkele wet die garandeerd dat jij voor 2025 geen digitale meter kunt krijgen.

Na het arrest van het grondwettelijk hof waarin de compensatieregeling voor de terugdraaiende teller op digitale meters werd vernietigd heeft de minister afspraken gemaakt met de netbeheerder waarbij is afgesproken dat er geen systematische vervanging zal zijn van analoge door digitale meters bij mensen met zonnepanelen die voor 2021 geplaatst zijn.

Wanneer er evenwel meters zijn afgekeurd, of om andere technische redenen vervangen moeten worden, dan mag men wel degelijk gewoon een digitale meter komen plaatsen. Er worden namelijk geen analoge meters meer geplaatst. Zou ook niet echt zinvol zijn want dan moet men in 2025 nog eens langskomen om deze nogmaals te vervangen, en dat kost veel geld.

Het is correct dat er geen aanpassingen nodig gaan zijn aan je binneninstallatie. Als deze reeds monofase is uitgevoerd, dan veranderd er hier niets wanneer men het net bij jouw in de straat omschakeld van het huidige net (1x of 3x 230V) naar 3x400V+N. Men plaatst jouw installatie op 1 enkele fase + N en jij kan netjes verder zonder enige aanpassing in je binneninstallatie. Maar de meter, die maakt geen deel uit van je binneninstallatie. Die is eigendom van de netbeheerder en behoort dan ook tot de netinstallatie.

Hoe kan jij dwarsliggen? Niet. In het ergste geval laat jij hen niet binnen, koppelen ze je gewoon af van het net en dat is dan dat. Heb jij een woning zonder elektriciteit. Off-grid gaan? Dat gaat je enkele tienduizenden euro kosten, op zijn minst. Waar ga jij in de wintermaanden de energie vandaan halen?

Dit heeft ook niets te maken met wat extra inkomsten te genereren. Dit is de netbeheerder die het net aan het aanpassen is voor de toekomst, om klaar te zijn voor de steeds maar stijgende vraag naar meer elektriciteit met EVs en warmtepompen in de toekomst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:09
@Blokker_1999 offtopic : het was maar toen ik de brief in mijn bus kreeg om een afspraak te maken, dat ik wist van dat proefproject. En ze pakken het proefproject groots aan, dat gaat met hele dorpen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:54

Blokker_1999

Full steam ahead

50 000 watermeters in de proefperiode verdeeld over de verschillende drinkwatermaatschapijen. En aangezien ze metervervangingen meestal per regio doen zal dat inderdaad enkele dorpen zijn waar men in deze periode van plan was de meters reeds te vervangen. Want waarom niet alles in 1 keer doen? Bespaard weer wat geld.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1