Vraag

• HanZwo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 11:09
Dag allemaal,

Ter vervanging van onze oude zonnepanelen ben ik bezig gegaan met het opvragen van offertes voor nieuwe panelen.

Even wacht achtergrond informatie:
  • Dak op zuid-westen
  • Moet een parallel zonne-systeem worden vanwege schaduwval (dakkapel van de buren, misschien een boom, en het dak van de andere buren
  • Lokaal uitleesbaar systeem: SolarEdge ondersteund dat dmv Modbus tcp, Enphase ook op een soortgelijke manier - waarom? Ik ben een nerd en ik wil graag zelf programmeren wanneer ik bijv. mijn auto laadt
  • 3 fase meterkast
Ik heb 2 relevante offertes voor nu, 1 van SolarEdge en 1 van Enphase.
Ook zit bij beide offertes zit de verwijdering van de 8 oude panelen.

Offerte 1:
13 x E.ON 400 Black panelen
13 x S440 power optimisers
1 x Solaredge 5K short string (parallel)

Verwachte stroomopwek: 4.392 kWh
Kosten: 9.720,00

Offerte 2:
12 x Jinko Tiger Neo N-Type Mono-Facial | 420 WP panelen
12 x Enphase micro-omvormers (8 serie)
1 x Enphase 8m omvormer

Verwachte stroomopwek: 3.850 kWh
Kosten: 7.500,00

Aantal vragen hieromtrent:
- Waarom zo'n prijsverschil? Is SolarEdge dan zoveel duurder of vraagt bedrijf X dusdanig meer geld?
- Waarom zo'n verschil in opwek? Naar het schijnt lijkt het erop dat Enphase op dit moment met hun mico-omvormers het WP van een 420 paneel niet aankan. Wat daarvan waar is weet ik niet exact.

Graag jullie input. Voor meer informatie, vraag rustig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fy8VCV3nesC8L-auCpeVc0Y7cdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LPVseJX2dz19xZXU3h2a8aRp.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door HanZwo op 05-04-2023 14:27 ]

Alle reacties

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Offerte 1 levert waarschijnlijk gouden panelen. Veel te duur!
Offerte 2 is redelijk geprijsd. De simulatie valt misschien lager uit doordat de schaduwbronnen beter ingetekend zijn? Aan de simulaties niet teveel waarde hechten, beter is vergelijken obv prijs per wp. Voorbeeld offerte 2: 7500 / (12 * 420) = 1,49
Het kan zo zijn dat Enphase niet de maximale opwek van de panelen kan omzetten, maar dat scheelt echt hooguit 2-3% per jaar omdat het maar beperkte tijd een probleem is (in het voorjaar bij veel zon en koude panelen, in de zomer wekken de panelen minder op door de hogere temperatuur).

Overigens betekent wat schaduw hier en daar dat je niet per se voor optimizers hoeft te gaan. Liever meer panelen aan een stringomvormer dan minder panelen aan een systeem met optimizers.
Zie bijvoorbeeld YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

• HanZwo
Het is niet wat schaduw hier-en-daar. Ons huidige systeem is serie geschakeld, en daar valt 2.5 uur tot 3 uur opwek weg omdat alleen de dakkapel van de buren 1 paneel van schaduw voorziet.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 14:01
Dat ligt meer aan dat (totaal)systeem dan de schaduw van het dakkapel. Als je door het wegvallen van 1 paneel te weinig spanning overhoudt voor de tracker, dan kan er geen schaduwmanagement vanuit de omvormer plaatsvinden.

Maar een afbeelding van het dak zou enorm helpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• HanZwo
Afbeelding toegevoegd. Het gaat dus om de woning met de trampoline in de tuin.

De dakkapel van de buren staat er helaas nog niet op. Het andere dak is dus iets verschoven tov onze woning. Ook daar komt schaduwval van op den duur.

[ Voor 13% gewijzigd door HanZwo op 05-04-2023 14:29 ]

• schumacher
En wil je ook nog wat doen met de NO kant?

• HanZwo
schumacher schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:37:
En wil je ook nog wat doen met de NO kant?
Nee niet echt, net te kort zon wat dat betreft. Geen idee of dat investeringswijs nog wat oplevert.

• schumacher
Na afbouw van salderen is dat de kant waar je 's ochtends je opbrengst vandaan haalt. Wanneer je meer dan 5 jaar in je huis wilt blijven wonen, kan het heel lonend zijn om die kant ook mee te nemen.
3200 Wp aan de NO kant levert meer dan 2000 kWh per jaar op.
3200 Wp aan de ZW kant levert ruim 2700 kWh op. Dus zo groot is het verschil niet.

Voorbeeldje:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.37&max2=0
Verander een 3200 in 0 om de opbrengst van een richting uit de berekening te halen.

Ik val een beetje in herhaling, maar liever beide kanten aan een stringomvormer (die daardoor ook relatief kleiner kan zijn) dan 1 dakhelft aan dure microomvormers. Met relatief kleiner bedoel ik dat je met 16 Enphase optimizers (IQ8m, 325 watt per stuk) 5200 kW omvormercapaciteit nodig hebt. Met een stringomvormer heb je aan een 4 of 4,2 kW model genoeg. Dat past op 1-fase waardoor je ook met een stringomvormer nog schaduwmanagement hebt.

Ter inspiratie / vergelijk: dat moet voor
16 * 190 panelen
16 * 100 montagemateriaal
1 * 800 omvormer
1 * 1750 aanleg
afgerond 7.500-8.000 euro te verkrijgen zijn.
Pagina: 1