Nieuw Mechanisch toetsenbord met enkele "Mushy" keys

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:46
Beste Tweakers,

Ik ben een beginneling in de mechanische toetsebord wereld. Mijn oude vertrouwde Logitech G413 Mechanical Gaming is aan vervanging toe en mijn oog was gevallen op een nieuw toetsenbord.

Zojuist heb ik een Keychron S1-A1 mogen ontvangen. Witte verlichting, met low profile gateron mechanical reds. :*)

Alles werkt maar, ik voel dat de spatiebalk, de shifttoets links, de entertoets en de backspace zwaarder toetsen dan de andere toetsen. Dit wordt vaak beschreven als "Mushy". Alsof er aardappelpuree in de toetsen zit. :/ Nu zie ik dat onder deze toetsen die niet prettig toetsen, er gebruik wordt gemaakt van stabilizers. Ik heb gelezen dat dit wel eens de eufel van het probleem kan zijn. Ik heb daarom de enter toets op de spatiebalk gezet waardoor de stablizers niet gebruikt worden, en het probleem is inderdaad weg. Ik zou graag het vervelende gevoel van deze toetsen/stabilzers oplossen.

Ik heb wat foto's gemaakt van de stabilzers, wat mij opvalt is dat er best veel vet/lubrication zichtbaar is. Kan dat de oorzaak van het probleem zijn? Kan dit worden opgelost door het overtollige vet te verwijderen, of alles op nieuw in te smeren met iets anders? Of moet ik aftermarktet stabilzers installeren? Of is er geen redden meer aan en moet ik een ander toetsenbord kopen? Ik ben beniewd naar jullie wijsheid en alvast bedankt voor het meedenken. O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxMt5wAoP-EB9b6iPKRjIzcEChU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIhV8h8evIXHaVhgir9Fm1Im.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NguCmJ0flTre9y2hijDNsrcYvOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq7muttTE2mVWzajSN5T8fAt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fpie-HwGQOfntaWTybe0xjb6O7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/090EpzjolKbbsGP8XX22qiTp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL_K6gAA_r023mW7OfHkKOqDRB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrhEPWeVi0N0klscPm9euaWU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18

sapphire

Die-hard pruts0r

Als precies die toetsen die een stabilizer hebben mushy aanvoelen kun je inderdaad wel concluderen dat het daar aan ligt.

Voelt de hele beweging (beneden en omhoog) mushy of voornamelijk het neerkomen?

Als ik de foto's zo zie gok ik de hele beweging want in de bochten van de stabilizer draad zie ik flinke klodders smeersel zitten (opzich niet zo'n erge plek) en bij een aantal zie je het er aan de bovenkant ook al uitkomen :X
Lijkt er dus op alsof ze het gewoon vol met vet/grease gespoten hebben en in dit geval is meer dus zeker niet beter.

Verwijderen van de stabs lijkt me niet te kunnen zonder je bord te demonteren maar je kunt proberen het aan de bovenzijde weg te halen met een kwastje/tandenstoker en de stabs flink veel keer indrukken zodat het zich hopelijk wat verspreid in de stabilizer en wat minder mushy gaat aanvoelen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 17:52
Wel belangrijk om niet te ver in de stabilizer te willen gaan met de tandenstoker. Doe het vooral met beleid, want als het puntje afbreekt wordt het een nog groter feest. Ook is het belangrijk om daarna de toetsen goed aan te drukken, zodat de switch en beide kanten van de stab(ilizer) goed erin zitten. Als het scheef zit zul je het sowieso niet soepel in kunnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
sapphire schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:56:
Als precies die toetsen die een stabilizer hebben mushy aanvoelen kun je inderdaad wel concluderen dat het daar aan ligt.

Voelt de hele beweging (beneden en omhoog) mushy of voornamelijk het neerkomen?

Als ik de foto's zo zie gok ik de hele beweging want in de bochten van de stabilizer draad zie ik flinke klodders smeersel zitten (opzich niet zo'n erge plek) en bij een aantal zie je het er aan de bovenkant ook al uitkomen :X
Lijkt er dus op alsof ze het gewoon vol met vet/grease gespoten hebben en in dit geval is meer dus zeker niet beter.

Verwijderen van de stabs lijkt me niet te kunnen zonder je bord te demonteren maar je kunt proberen het aan de bovenzijde weg te halen met een kwastje/tandenstoker en de stabs flink veel keer indrukken zodat het zich hopelijk wat verspreid in de stabilizer en wat minder mushy gaat aanvoelen.
Bedankt voor je reactie, het is de hele beweging. Sterker nog, als ik het toetsenbord op een tafel leg en op ooghoogte naar de spatiebalk kijk, zie ik dat de spatiebalk minder vlot naar boven komt dan andere toetsen. Het lijkt er dus op dat het inderdaad zo is dat de hoeveelheid grease de spoepele beweging aan het hinderen is.

Ik vraag me alleen af of het niet beter is om het toetsenbord te retourneren naar keychron en om een nieuwe te vragen. Opzich denk ik dat het me wel gaat lukken om de stabalizers te demonteren maar ik ben bang dat als het fout gaat dat ik dan kan fluiten naar mijn retour. Of is het verwijderen / opnieuw aanbrengen van grease wel te doen?

Ik lees wel hier en daar dat ze bij Keychron niet zo happig zijn op retouren :'(

Wellicht weet je ook met welke grease ik de bestaande grease zou kunnen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
MatthijsBoog schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:03:
Wel belangrijk om niet te ver in de stabilizer te willen gaan met de tandenstoker. Doe het vooral met beleid, want als het puntje afbreekt wordt het een nog groter feest. Ook is het belangrijk om daarna de toetsen goed aan te drukken, zodat de switch en beide kanten van de stab(ilizer) goed erin zitten. Als het scheef zit zul je het sowieso niet soepel in kunnen drukken.
Dat kan ik mij indenken, ik zal voordat ik iets doe, eens proberen wat grease te verwijderen zonder het toetsenbord te demonteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 17:52
Als ik de website bekijk is de versie met witte verlichting niet hotswap, dat zou betekenen dat mogelijk elke switch gedesoldeerd moet worden om hem echt uit elkaar te halen.

Ik zou dan ook niet meer proberen dan hooguit het vet een beetje eruit halen. Echt 100% identiek aan een kleine key wordt het nooit, maar groot mag het verschil eigenlijk niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael van S
MatthijsBoog schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:26:
Als ik de website bekijk is de versie met witte verlichting niet hotswap, dat zou betekenen dat mogelijk elke switch gedesoldeerd moet worden om hem echt uit elkaar te halen.

Ik zou dan ook niet meer proberen dan hooguit het vet een beetje eruit halen. Echt 100% identiek aan een kleine key wordt het nooit, maar groot mag het verschil eigenlijk niet zijn.
Bedankt voor je reactie, ik zag zojuist ook een flinke kras op de spacebar dus ik ga proberen hem terug te sturen naar Keychron als DOA. Hopelijk is de vervanging beter. :X
Pagina: 1