Home Assistant, welke hardware of protocol?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-a-r-t-1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-08 10:19
Hallo,

Als het om HA gaat ben ik vrij vers en heb geen ervaring met smart home hardware, sinds kort heb ik de VM van HA op mijn Synology NAS gezet en deze lijkt het prima te doen, ook een P1 kabeltje eraan gehangen waardoor het energie verbruik word gemonitord.

Nu wil ik mijn eerste smart home spul gaan aanschaffen en dit koppelen aan HA. In eerste instantie zoek ik een slimme schakelaar om een waterklep mee te schakelen.
Ik zie echter door de ondersteuningen de ondersteuning niet meer om het zo maar te zeggen. HA ondersteunt zoveel dat ik er gewoon niet uit kom wat het beste is om te kiezen. Wat is het beste, eenvoudigste of makkelijkste protocol / hardware waar zo min mogelijk aanvullende hardware of zaken voor nodig zijn? Ik zoek in eerste instantie een simpele aan/uit schakelaar die het liefst zonder aanvullende gateway iets schakelt.

Gr. Mart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 09:01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
offtopic:
Tip: als je de Tweakers-URL plakt zonder er [url]-tags omheen te zetten, dan wordt 'ie vanzelf omgezet tot de titel van dat topic, zodat het gelijk duidelijk is waar je naartoe linkt :)

Op deze manier dus: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

m-a-r-t-1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:27:
Ik zoek in eerste instantie een simpele aan/uit schakelaar die het liefst zonder aanvullende gateway iets schakelt.
Zonder aanvullende hardware kom je per definitie uit bij iets wat al op je bestaande netwerk werkt: wifi. Nadeel van producten op basis van wifi is dat ze vaak afhankelijk zijn van de cloud i.p.v. geheel lokaal werken. Shelly is daar een van de positieve uitzonderingen op.

Maar het loont om even €25 neer te leggen voor een Zigbee usb-stick. Daarmee kun je lokaal (dus zonder cloud) duizenden verschillende apparaten aansturen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-a-r-t-1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-08 10:19
Thanks, ik had mijn oog al een beetje op Shelly laten vallen, bedankt voor het bevestigen. Al dat Shelly spul ziet eruit alsof er goed over nagedacht is en het lijkt alsof ze open willen zijn mbt ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
De kracht van Home Assistant is nou juist dat je niet 1 type device hoeft te kiezen, maar dat je allerhande devices kunt intergreren en daardoor met elkaar kunt laten samen werken.

Het komt dus aan op je eigen voorkeur. Veel Tweakers waaronder ikzelf zien graag local control zonder cloud afhankelijkheden. Wanneer je voor Zigbee of Zwave devices kiest, dan is dit per definitie zo. Deze protocollen zijn gelijk erg energiezuinig, waardoor ze geschikt zijn voor devices die met een batterij gevoed worden. Het enige nadeel hiervan is is dat je er een aparte controller voor moet aanschaffen.

Aangezien je aangeeft zo min mogelijk aanvullende hardware te willen, is voor jou WiFi devices misschien de betere keuze. Shelly heeft heel veel goede hardware op dit gebied. Verder heb je Tuya, maar zelf ben ik daar geen fan van (tenzij het om de Zigbee devices gaat) vanwege Chinese cloud dingetjes :-) al is dat in je firewall natuurlijk wel dicht te timmeren.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
m-a-r-t-1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:33:
Thanks, ik had mijn oog al een beetje op Shelly laten vallen, bedankt voor het bevestigen. Al dat Shelly spul ziet eruit alsof er goed over nagedacht is en het lijkt alsof ze open willen zijn mbt ondersteuning.
Het grote nadeel aan Shelly is dat het wifi gebruikt, ik zou echt naar Zigbee kijken en een oog houden op thread. Met de skyconnect van home assistant kun je beide protocollen tegelijkertijd gebruiken. Nu lekker alles met Zigbee doen, en als er straks wat meer thread beschikbaar is dat gaan gebruiken.

Voordeel aan deze twee technologieën is, her gebruikt mesh technologie. Dus je apparaat hoeft geen bereik naar je controller, maar naar het dichtstbijzijnde apparaat. En heeft dus ook meer paden dan een, veel stabieler.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1