Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
Ik ben van plan om Mesh systeem aan te leggen.
Aangezien de WiFi extenders signaal verliezen en ik steeds meer draadloze apparaten krijg.

Ik wil beginnen met 2 Mesh punten (lijkt me voldoende, geen groot huis) 1 op zolder die kan bedraad.
En ik wil een 1 Mesh punt draadloos linken aan de 1ste en deze plaatsen op de 1ste verdieping.\
Het 2de Mesh punt wil ik trouwens aan mijn plafond hangen! Is dit te doen of zie ik het verkeerd?

En als ik hem aan mijn KPN box12 modem aansluit verliest de modem dan zijn WiFi functie?

Ik wil een zo simpel mogelijk oplossing, zodat ik zowel op de eerste verdieping als de zolder goede WiFi dekking heb.

Graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

lier

MikroTik nerd

Geen groot huis maar wel een 2de verdieping en een zolder...?
"lijkt me voldoende" klinkt niet echt als goed onderzocht. Zonder metingen is het vooral koffiedik kijken.

Voor de eenvoudigste aanpak: neem contact op met KPN en informeer naar hun mogelijkheden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:19
Wifi extenders en Mesh zijn bijna een synoniem voor elkaar :P
Welke extenders heb je nu en hoe zijn deze aangesloten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Geen extenders hier nog. Ik wil niet van die dingen in het stopcontact.
Aangezien je dan WiFi signaal verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:56
Paterman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:17:
Geen extenders hier nog. Ik wil niet van die dingen in het stopcontact.
Aangezien je dan WiFi signaal verliest.
Het is een beetje onduidelijk wat je precies bedoelt met "Extenders". Een Wifi Extender of Mesh Wifi voor grotendeels hetzelfde. Je kan pas een draadloze netwerkverbinding uitbreiden als je op die plek goed ontvangst hebt.

Zo simpel mogelijk is: op elke etage een access point (die je nu mesh punt noemt) plaatsen die bedraad is aangesloten aan je KPN Experia 12 box. Betreft jouw voorstel om op de 1ste etage een access point draadloos te laten verbinden is een compromis, aangezien die afhankelijk is van het signaal dat of beneden via de KPN box ontvangt of van de bedrade access point op zolder. Je zal dan altijd verlies hebben (zoals je dat zelf noemt) op de 1ste verdieping. En afhankelijk van het gebruik belast je ook een 2e access point die de verbinding geeft aan je draadloze access point.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Tip om even deze post te lezen, laurens0619 in "Accespoints of mesh?"
Dat maakt het verschil misschien wel duideijk.

Als je je experiabox onderdeel wilt laten van mesh wifi + een simpele setup dan is het makkelijkste 2 superwifi 2 nodes aan te schaffen, 1tje op zolder en 1tje op de etage. Met de aanname dat de nodes elkaar nog wel goed op de 5ghz wifi kunnen zien.

Ja die superwifi2 node zal inderdaad bandbreedte verliezen maar de vraag is of dat erg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Thanks. Het gaat om een KPN box12. Deze ondersteund WiFi 6.

Wat ik alleen nog wilde weten is. Moet je de KPN modem in een bepaalde modus (bij instellingen) zetten.
En verliest de modem dan zijn WiFi functie. Want dan heb ik op de begane grond geen dekking.

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als je een "regulier" mesh setje koopt dan zet je de wifi van de experiabox standaard uit (hoeft niet perse maar anders maak je het wel complex voor jezelf). Dan moet je dus een extra node voor de BG.

Voordeel van de Experiabox 12 icm Superwifi 2 is dat de epxeriabox onderdeel wordt van het "mesh" netwerk. Je hebt dus geen extra node nodig voor je BG.

Superwifi2 aansluiten is heel intuitief, geen extra instellingen nodig.

Tip: Als je de wifimanager gebruikt kun je vaak een superwifi2 vaak goedkoper scoren. Of check marktplaats (Wel de zwarte kopen, dat is de nieuwe wifi 6)

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 05-04-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@laurens0619

Helaas heb ik geen Experiabox 12. Maar z'on zwarte KPN box12. Inderdaadd met WiFi 6.
Dan behoud deze z'n WiFi signaal. Moet ik dan niks in de instellingen veranderen?

[ Voor 39% gewijzigd door Paterman op 05-04-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Paterman
dat is hetzelfde. Zo te lezen gebruiken ze naam experiabox niet meer dus dan bedoelde ik KPN Box 12 :)

edit:
aansluiten is simpel, lees bv: https://www.kpn.com/servi...uiten/start-installatie/1

[ Voor 45% gewijzigd door laurens0619 op 05-04-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@laurens0619

Ik ga het lezen. Maar je bent niet verplicht om Superwifi2 te kopen van kon toch?

Je kan toch zelf shoppen voor een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Paterman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:57:
@laurens0619

Ik ga het lezen. Maar je bent niet verplicht om Superwifi2 te kopen van kon toch?

Je kan toch zelf shoppen voor een oplossing?
je kan ook zelf shoppen maar dan moet je ook een extra wifi punt aanschaffen voor de BG.
Tenminste, technisch gezien niet perse maar ik zou dat wel doen als ik jou was. Die valt namelijk niet in de categorie "Ik wil een zo simpel mogelijk oplossing," ;)

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 05-04-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Op de site van KPN staat dat als je een kpn Superwifi2 punt installeert je het signaal kwijt bent van de modem 🤷🏼‍♀️ of hoef je de modem niet in bridge modus te zetten?

Mijn plan was om één WiFi punt op zolder te zetten en één op de 1ste verdieping. De router op de begane grond zou dan dekking geven voor de woonkamer!

[ Voor 8% gewijzigd door Paterman op 05-04-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Paterman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:12:
Op de site van KPN staat dat als je een kpn Superwifi2 punt installeert je het signaal kwijt bent van de modem 🤷🏼‍♀️ of hoef je de modem niet in bridge modus te zetten?

Mijn plan was om één WiFi punt op zolder te zetten en één op de 1ste verdieping. De router op de begane grond zou dan dekking geven voor de woonkamer!
Nee hoor niet bij de 12. Bij bridge valt uiteraard de wifi uit (maar bestaat niet met kpn…)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 05-04-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Denk dat ik gewoon een setje ergens anders koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Zijn er ook mesh setjes die je aan het plafond kan hangen? Ze hebben wel altijd stroom nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Interessant ook omdat ie PeO heeft. Maar nog niet te krijgen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Paterman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:48:
Jawel hoor: uitvoering: TP-Link Deco X50 PoE (3-pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik ga kijken of ik ze ook per 2 kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heiyu
Paterman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:48:
Je begrijpt dan wel dat je een netwerk kabel vanuit je KPN Box uit je plafond moet laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Dat snap ik 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Je kan kijken naar Ubiquiti access points
Op elke verdieping een zetten of waar je veel clients heb zelf 2 zetten

Ik heb op de begane grond 2
Een in de meterkast en ander in woonkamer (voor bereik voor de deur auto en in de achtertuin)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-05 15:40
Persoonlijk absoluut geen voorstander van KPN superwifi, maar dat is persoonlijk.
Als je 2 schotels KPN superwifi moet kopen ben je € 165,00 verder, met wat mij betreft geen garantie dat het goed werkt.

Voor iets meer neem je bijvoorbeeld de LinkSys Atlas Pro 6 (2-pack voor € 249,00), maar dan kan je net zo goed de 3 pack nemen voor 3 tientjes meer.

Zie: uitvoering: Linksys Atlas Pro 6, 2-pack

Met de LinkSys (of de eerder genoemde TP-Link DECO X50, die ook zonder PoE te verkrijgen is) krijg je uiteraard meer waar voor je geld, ook nog eens meer Ethernetpoorten en.. sowieso een stabieler internet.

(wel even je WIFI van de KPN router uitzetten als je gaat voor een ander systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 19:38
Waar bazeer jij het op dat je meer waar voor je geld krijgt en dat LinkSys of Deco stabieler zijn?
Volgens mij is dat gewoon een slag in de lucht.

Het voordeel van die KPN superwifi is dat ze samenwerken met de KPN box en al die andere dingen maken weer een nieuw netwerk waardoor de wifi en de lan poorten van de KPN box in een ander subnet zitten den dus elkaar niet kunnen bereiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:22
Ben(V) schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:07:
Waar bezeer jij het op dat je meer waar voor je geld krijgt en dat LinkSys of Deco stabieler zijn?
Volgens mij is dat gewoon een slag in de lucht.

Het voordeel van die KPN superwifi is dat ze samenwerken met de KPN box en al die andere dingen maken weer een nieuw netwerk waardoor de wifi en de lan poorten van de KPN box in een ander subnet zitten den dus elkaar niet kunnen bereiken.
Daarnaast schijn je korting te krijgen als je via de WiFi manager van KPN een test doorloopt. Wat tegenwoordig de korting is heb ik alleen niet meer scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@corboessenkool
Met de LinkSys (of de eerder genoemde TP-Link DECO X50, die ook zonder PoE te verkrijgen is) krijg je uiteraard meer waar voor je geld, ook nog eens meer Ethernetpoorten en.. sowieso een stabieler internet.

(wel even je WIFI van de KPN router uitzetten als je gaat voor een ander systeem)
Ik vind die DECO X50 wel wat omdat ie ook PoE ondersteunt. Als je deze aansluit op een KPN Box12 zendt die dan nog wel WiFi signaal uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Er zijn repeaters. Die blijven op hetzelfde kanaal en herhalen gewoon wat ze horen. Dat halveert dus je bandbreedte want als ze aan het herhalen zijn, kunnen ze niet op dat moment ontvangen.

Er is mesh. Die gebruikt een één kanaal om te ontvangen, en zendt het uit op een ander kanaal. Die werkt dus met een backbone of backhaul. Geweldig, je hoeft niet te bekabelen. Maar als je in een drukke wijk woont heb je nu twéé kanalen waar de buren op kunnen storen: Het backbone kanaal en het kanaal naar je clients toe.

Er zijn powerline-repeaters die via het stopcontact werken. Geweldig maar bij mij komt het niet in huis. Het 220V net is er niet voor gemaakt en hoe goed het werkt hangt af van je 220V leidingen. Ik hoef niet te horen dat het het paradijs op aarde is. Ik hoef het niet.

Het best is echt backbone via een ethernet-kabel. Dan gaat nl het verkeer naar het draadloze access point via een kabel, en wordt de (schaarse) draadloze ruimte alléén gebruikt om naar jouw telefoons, laptops, Google TVs en deurbel te sturen - en niet om van het accesspoint weer verder te gaan naar de internetrouter.

Je kunt dat doen met een access point op een ander kanaal maar dezelfde naam + wachtwoord. Je clients kiezen dan het sterkste signaal, dus de laptop boven connecteert aan het AP boven.
Dat is de goedkoopste optie en ook de snelste en meest zekere (kabels zijn heel betrouwbaar).

Alternatief is een centraal gemanaged systeem zoals TP link of Unifi. Dat kost echt een stevig bedrag. Dan heb je ook wat maar het kost echt geld, want het best vervang je alles door access points en routers van dat systeem, en ga je dus niet nog een verdieping dekken door een access point van marktplaats van twee tientjes. En bovendien: Bekabelen. Hoewel het onbekabeld werkt, gaat het bekabeld weer beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Tarquin op 10-04-2023 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corboessenkool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-05 15:40
Paterman schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:22:
@corboessenkool

[...]

Ik vind die DECO X50 wel wat omdat ie ook PoE ondersteunt. Als je deze aansluit op een KPN Box12 zendt die dan nog wel WiFi signaal uit?
Als je de DEXO X50 aansluit zal je KPN router nog steeds WIFI signaal uitzenden, het zijn verschillende apparaten met eigen instellingen. Als je inlogt op je KPN router kun je simpelweg het WIFI signaal uitzetten, is een vinkje in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik wil wel dat mijn kpn router het WiFi signaal uitzendt zodat ik dekking heb in mijn woonkamer.

Plan is om die DECO X50 bedraad op zolder te zetten via een PeO switch van TP link. En 1 bedraad via PeO op de eerste verdieping. Dan heb ik goede dekking in mijn hele huis!

Dat moet toch gaan lukken lijkt me?

Met deze DECO X50 maak je toch een mesh systeem? En hoef je toch niet steeds op een ander netwerk in te loggen?

Of ben ik verkeerd geïnformeerd?

Er zijn natuurlijk meerdere wegen ndie naar Rome leiden. Maar ik kies hiervoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Wil je een simpel dekkend "mesh" netwerk met een eigen set als de Deco X50, dan is het aan te raden om de kpn wifi uit te zetten en een 3e node beneden te zetten. Als je dat niet doet krijg je dus 2 netwerken waar je tussen moet schakelen (je deco en je experiabox netwerk). Technisch gezien is het ook wel gedeeltelijk werkend te krijgen door een Deco en Experiabox te mixen in 1 netwerk maar dat werkt suboptimaal en is niet aan te raden als je iets simpels zoekt.

Bij de superwif2 hoeft dit niet, dan doet de experiabox gewoon mee met het netwerk en heb je dus 2 nodes nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 11-04-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Je bedoelt die Superwifi van KPN? Die zijn niet met PeO toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Nee klopt, zijn niet PoE.

Als je PoE wilt, dan kun je bv een 3-pack Deco X50-PoE kopen.

Of de Superwifi2 combineren met een poe switch en een PoE extractor maar dat gaat beetje tegen je "simpel mogelijk oplossing" principe in :P (en gokje dat het 12v stekkertje past op de superwifi2)

[ Voor 70% gewijzigd door laurens0619 op 11-04-2023 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:22
Paterman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:02:
Je bedoelt die Superwifi van KPN? Die zijn niet met PeO toch?
Die zijn inderdaad niet met POE maar gewoon met een losse adapter. POE is ook niet zaligmakend omdat je daar weer een duurdere switch voor nodig hebt die de juiste voeding kan leveren.

In jouw specifieke situatie dat je overal dekking wilt hebben raad ik je aan om het bij 1 systeem te houden en niet te gaan mixen. Voor het gemak zou ik je dus aanraden om een KPN superwifi punt aan te schaffen omdat dan alles bij 1 systeem blijft. Als je via de KPN WiFi manager een aantal testen doorloopt dan zul je een aanbieding krijgen om tegen gereduceerd tarief zo’n WiFi punt aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Miki

Ik hoor dat KPN SuperWiFi2 niet zo stabiel is!

En ik heb al een PeO switch van TP link!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Paterman
Dan zou ik de X50-PoE kopen 3-pack, ook prima optie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Paterman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:35:
Ik wil wel dat mijn kpn router het WiFi signaal uitzendt zodat ik dekking heb in mijn woonkamer.

Plan is om die DECO X50 bedraad op zolder te zetten via een PeO switch van TP link. En 1 bedraad via PeO op de eerste verdieping. Dan heb ik goede dekking in mijn hele huis!

Dat moet toch gaan lukken lijkt me?

Met deze DECO X50 maak je toch een mesh systeem? En hoef je toch niet steeds op een ander netwerk in te loggen?

Of ben ik verkeerd geïnformeerd?

Er zijn natuurlijk meerdere wegen ndie naar Rome leiden. Maar ik kies hiervoor!
Je hebt simpelweg 2 mogelijkheden:
Of 2x KPN SuperWIFI waar je KPN-router mee blijft doen.
Of 3x Deco en WIFI van KPN uitzetten.

Je kunt niet met 2x Deco uit want dan krijg je, zoals gezegd, 2 WIFI systemen, KPN en Deco en dat werkt niet goed.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Edit: wrong topic

[ Voor 95% gewijzigd door laurens0619 op 11-04-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Oke denk dat ik eruit ben.
Ik ga een TP DECO X50 (3 pack). Deze ondersteund PeO.

Kan ik deze probleemloos aansluiten op een TP-Link TL-SG105PE switch?

Gaat dit dan werken zodat ik geen adapter nodig heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Paterman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:09:

Ik heb deze eventueel te koop, ongebruikt:
uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack)

Stuur even een PB bij interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
Paterman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:09:

Ja. TP-Link geeft zelf aan dat elk Deco X50 een maximaal verbruik heeft van 16W. De TP-Link TL-SG105PE levert 65W, dus dat is voldoende voor 3 access points (48W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik begreep dat je daar ook speciale utp kabels voor nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
Paterman schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:38:
Ik begreep dat je daar ook speciale utp kabels voor nodig hebt?
Nee. Je hebt geen speciale kabels nodig voor PoE. Je kan CAT5e of beter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik wil mijn accespoints (DECO X50) op de volgende maner aansluiten.
Ik was even benieuwd of dit zo mogelijk is?
Kan je een DECO X50 direct op een poort van je KPN Box12 aansluiten en doorlussen naar een
switch (TP-Link TL-SG105PE ) op zolder.
Via die switch 1 DECO X50 op zolder plaatsen en 1 op de eerste verdieping.

Switch is overigens PoE omdat ik geen adapters wil!

Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGfJk8cZ8tiKPN4SBTuKOzxSUaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJLSs7zLaOY1dGzLia5RPESg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ja dat kan, die deco x50-poe heeft een LAN en WAN aansluiting en beide kunnen gevoed worden via POE (volgens de documentatie). Zoals jij hem hebt getekend is de juiste manier om aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@laurens0619

Tussen de KPN Box12 en de DECO X50 PoE hoef ik geen extra switch te plaatsen?
Gewoon doorlussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Paterman
Nee kun je gewoon doorlussen,

heb je nu andere apparaten bekabeld aangesloten op de experiabox? Anders kun je wellicht ook overwegen de hele experiabox er tussenuit te laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Meerdere apparaten:

NAS
2x TV kastjes
Monitorkastje voor PV
Smart TV

Gaat helaas niet.

Misschien nog een rare vraag:

Je moet de WiFi op je KPN BOX12 uitzetten.
Krijg je dan een andere netwerknaam en wachtwoord? Die geldt dan voor alle accespoint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
Paterman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:54:
Meerdere apparaten:

NAS
2x TV kastjes
Monitorkastje voor PV
Smart TV

Gaat helaas niet.

Misschien nog een rare vraag:

Je moet de WiFi op je KPN BOX12 uitzetten.
Krijg je dan een andere netwerknaam en wachtwoord? Die geldt dan voor alle accespoint?
SSID en wachtwoord kan je zelf instellen dus maken wat je wilt, desnoods hetzelfde als je had bij de KPN router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Zit alleen nog te twijfelen of ik voor 2 of 3 accespoints ga. Moet er wel 1 beneden hebben natuurlijk.
Vraag me af of ik niet 1 accespoint halverweg 1ste verdieping en zolder kan plaatsen en dan genoeg dekking heb.

Best duur allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
Paterman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:12:
Zit alleen nog te twijfelen of ik voor 2 of 3 accespoints ga. Moet er wel 1 beneden hebben natuurlijk.
Vraag me af of ik niet 1 accespoint halverweg 1ste verdieping en zolder kan plaatsen en dan genoeg dekking heb.

Best duur allemaal ;)
Je kan op de begane grond gewoon je KPN Box gebruiken en die Access Point daar weglaten. Want nu ga je de WiFi van je KPN Box uitzetten en dat vervangen met een Access Point zodat je WiFi hebt 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Snap ik. De vraag is of de 2de AP genoeg dekking geeft voor 2 verdiepingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dat hangt heel erg van je huis af.
In mijn oude woning (2 verdiepingen) had ik dekking door het hele huis met een enkel accesspoint centraal gepositioneerd in de woonkamer.

In mijn nieuwe woning heb ik er 1 in de meterkast en 1 op zolder. Op de 1e verdieping heb ik nauwelijks verbinding (op de 5ghz). Dat komt voornamelijk door een 2022 woning met gewapend beton en vloerverwarming.
Zou ik dat accesspoint van zolder naar het trappengat verplaatsen dan zou ik het wel net redden met 1 ap daar

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 14-04-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik ga het proberen. Scheelt wel in de kosten.

Zijn er nog andere AP's met PoE dan die DECO X50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
In consumentenreeks: nee
In semi prof wel, daar is ubiquiti een bekende met bv de uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Lite

Maar gaat het niet goedkoper maken ;)

Persoonlijk zou ik in jouw positie nog steeds superwifi2 doen, al dan niet icm een simpele PoE injector die je achter het accesspoint wegmoffelt. Scheelt je aanzienlijk euros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Hoor dat mensen slechte ervaringen hiermee hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Die Ubiquiti Unifi Lite is dat een goede of is TP met z'n Deco X50 beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Tja ik hoor ook vaak dat mensen er blij mee zijn ;)

Grote kans dat dr mensen die erover klagen de superwifi2 draadloos verbonden hebben met een slechte onderlinge verbinding.

Unifi zou ik niet aan te beginnen, te complex en kans op gedoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Unifi is goed spul maar niet voor jou.
Heel eerlijk, je schrijft in elke tweede regel over de kosten en Unifi is niet goedkoop. 'kans op gedoe' vind ik een raar argument, net zoals je bij een telefoon 'kans heb dat-ie valt', maar het heeft wel een aantal componenten nodig; het is goed en werkt in jouw situatie; maar het is ook overkill en te duur.

Even gelezen over de SuperWifi 2 van KPN. Nou, hoera, de vlag kan uit, wat geweldig. Ontworpen voor de huis-tuin-en-keuken situatie werkt waarschijnlijk heel goed voor jou.
Weinig geklier met beheer, omdat het één systeem is samen met je internet-router. Dat is een voordeel met installatie en beheer!

Zelf heb ik juist graag wel kabels door het huis, maar ik snap dat géén kabels aantrekkelijk is als verkoopargument.
Ik denk dat POE ook duur is voor jou en vooral geen oplossing voor je probleem: Het geeft alleen stroom aan de accesspoints die een oplossing kunnen zijn.

Goedkoop: Een simpele router, ingesteld als Access point, niks geen POE, gewoon een kabeltje er naar toe, en klaar. Je bereik in huis verdubbelt ongeveer. Dit is echt een goedkope optie en het werkt.
Wil je nog meer bereik, dan herhaal je die truuk gewoon!
Wat je dan niet kunt is: Centraal beheer van al je access points, centrale monitoring, dat soort dingen.
Ook iets eenvoudigs als een Guest netwerk moet je op je hoofdrouter + 2 access points instellen; da's 3x.
Aan de andere kant: Als je het hebt ingesteld draait het natuurlijk ook probleemloos.

Laat je nou geen duur systeem aanpraten dat je niet nodig hebt.
TP-link en Unifi: Duur, krachtig en ook later makkelijk te (her)configuren.
Losse access points: Goedkoop, eenvoudige opzet (iets ingewikkelds moet je niet willen). Alle wijzigingen moet je op 3 APs maken.
Super Wifi of een ander Mesh systeem: Werkt waarschijnlijk prima. Toch iets van centrale monitoring (je beheert het mesh netwerk als geheel). Toch al wel prijzig.
POE: Zegt alleen iets over hoe je stroom brengt naar de APs die een oplossing voor je probleem vormen.
Bekabeling: Lekker snel, weinig storing, hoge betrouwbaarheid.
Pagina: 1