Nieuwe gebakken klinkers leggen in huidig terras.

Pagina: 1
Acties:

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12 09:53
Hoi allen,

We willen komend paasweekend bezig met het uithalen van 'oude' verregende beton klinkers en deze vervangen door gebakken waaltjes.
Nieuwe stenen en betonkantopsluiting is onderweg en het is de bedoeling om de klus zelf te gaan doen.

Daarbij toch een aantal vragen:
- Is het nodig om de plekken waar het oudeterras al ligt opnieuw aan te trillen?
- Voor plekken waar nog geen pad/terras lag willen we uiteraard 15cm grond afgraven en ophoogzand hergebruiken uit andere delen van de tuin. Is dit aan te raden?
- Trilplaat wel / niet huren, of gewoon afwateren?
- Zijn beton-kantopsluiters op maat te krijgen met een stenen-knipper?

Alvast bedankt

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:09
Je gaat opnieuw beginnen met straatwerk die mogelijk niet dezelfde dikte is. Ik zou altijd gaan trillen. Er moet ook weer zand de voegen in. Ik zie vaak die opsluitbanden geslepen worden met een slijper of steen(diamant)zaag, maar knippen kan ook. De ene is flexibeler bij uitsparingen voor hoeken, de knipper kan alleen recht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Trilplaat huren. Je wil na t leggen je klinkers ook aftrillen voor t strakste resultaat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56

Tazzios

..

Gezien je een extra stuk gaat bestraten zou ik zeker een trilplaat huren. Grote kans dat de gronddichtheid dan verschilt, zeker bij 15 cm nieuw en dat het ongelijk gaat zakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 07-04-2023 18:29 ]

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-12 20:24

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Waaltjes zijn waarschijnlijk dunner dan de betonklinkers, hou hier dus even rekening mee met het afreien van het zand. Kan zijn dat je lager uitkomt, dus eerst ff checken, en mogelijkerwijs extra zand erbij.

Aftrillen klinkers: Wanneer dunner dan 6cm, heb je kans op breuk. Aftrillen ook met een lichte trilplaat en rubberen mat.

[ Voor 23% gewijzigd door SerealKiller op 07-04-2023 19:19 ]

War is the only proper school of the surgeon.