Bankieren app onder Linux?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-06 16:11
Bijna alle banken maken het online bankieren zonder smartphone steeds meer onmogelijk. En ik wil geen smartphone of tablet met Android of Apple's ios maar ik wil wel blijven bankieren!

Ik ben een linux fan (al jarenlang Ubuntu en sinds kort Mint) en ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het gebruik van bankieren apps voor android onder Linux?

Er zijn volgens mij 3 theoretische mogelijkheden hiervoor:

1) met een android emulator
2) met Anbox
3) via een vituele android machine (virtualbox)

Ik zou graag bijvoorbeeld de ASN bankieren app op deze manier willen gaan gebruiken. Heeft iemand dit al eens geprobeerd of dit werkt en zo ja wat werkt het beste zonder een hoop technisch gedoe?

[ Voor 4% gewijzigd door marktweakt op 05-04-2023 10:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Nu zit ik niet enorm in de materie, maar loop je met die emulators niet op dezelfde manier vast als met een gerootte telefoon?

'Computer says no'

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 05-04-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Yucon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:34:
Nu zit ik niet enorm in de materie, maar loop je met die emulators niet op dezelfde manier vast als met een gerootte telefoon?

'Computer says no'
Het wisselt een beetje per bank, denk ik. Mijn telefoon draait op LineageOS en de app van de Rabo werkt prima. Volgens mij heb ik daar geen fratsen voor hoeven uithalen. Wellicht werkt dat ook wel met een emulator?
Daar heb je natuurlijk niet veel aan als de app van je eigen bank het niet doet, want die kans is zeker aanwezig, maar dan zou het via een browser ook wel moeten kunnen en bij sommige banken kan dat ook wel zonder app maar met een ander apparaatje.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 05-04-2023 10:38 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom zoek je naar bankieren apps? Bij de Rabobank ga je naar een website, heb je geen app voor nodig.
Ik mag hopen dat dat bij meer banken zo werkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Maasluip schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:40:
Waarom zoek je naar bankieren apps? Bij de Rabobank ga je naar een website, heb je geen app voor nodig.
Ik mag hopen dat dat bij meer banken zo werkt.
Bij ING is de standaard methode om inlogpogingen op de website te bevestigen via de mobiele app. Ik weet niet of er alternatieven zijn of hoe andere banken dit regelen, maar ook voor gebruik van de website wil men steeds meer richting de app als tweede factor bij authenticatie.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:05
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:15 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@Maasluip Bijna alle banken in Nederland gaan stoppen (of zijn al gestopt) met hun digipassen of andere apparaatjes om online te kunnen bankieren.
Sommige banken bieden alleen nog hun app aan om een rekening te kunnen openen of in te kunnen loggen op de online bankieren omgeving.

ASN Bank biedt als alternatief het aanmaken van een zogenaamde browsercode aan. Echter kun je via zo'n browsercode alleen een laag maximum bedrag overboeken naar externe rekeningen.
Alleen met hun app kun je een hoger bedrag overboeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
@SgtElPotato Ik gebruikte altijd de website van ASN met een digipas om in te loggen en transacties te bevestigen. Maar het batterijtje van de digipas raakte leeg en die kun je dus niet zelf vervangen. En ik krijg dus ook geen nieuwe digipas van de ASN omdat ze die dus uitfaseren.

Als alternatief bieden ze dus een browsercode aan, maar de overboekingslimiet daarvan is veel te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Rannasha schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:43:
[...]

Bij ING is de standaard methode om inlogpogingen op de website te bevestigen via de mobiele app. Ik weet niet of er alternatieven zijn of hoe andere banken dit regelen, maar ook voor gebruik van de website wil men steeds meer richting de app als tweede factor bij authenticatie.
Nee hoor ;)

Ik bankier bij de ING, en gewoon zonder app. Standaard willen ze graag dat je dat met een app doet, maar dat hoeft niet. Zo gebruik ik gewoon een scanner voor de verificatie. Werkt dikke prima :Y

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
RaZ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:55:
[...]

Nee hoor ;)

Ik bankier bij de ING, en gewoon zonder app. Standaard willen ze graag dat je dat met een app doet, maar dat hoeft niet. Zo gebruik ik gewoon een scanner voor de verificatie. Werkt dikke prima :Y
Voor het openen van een betaalrekening bij ING heb je de app nodig. Kijk maar eens hier: https://www.ing.nl/particulier/digitaal-bankieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-06 14:31

CaDje

Framedrops for life

Ik neem aan dat je wel een smartphone hebt voor normaal gebruik?

Anders zou je een goedkope android telefoon kunnen kopen en hier alleen de bank app op zetten, en deze alleen gebruiken als je bankzaken doet, dan gebruik je deze als een soort scanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:58
Rabobank heeft de Scanner. Er is weleens sprake van geweest dat ze ermee willen stoppen maar ik kan daar geen recente berichten over vinden. Ik moet zelfs nog regelmatig de scanner gebruiken voor een betaling in de app.
Dus gewoon de Rabo website met Scanner gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
CaDje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:59:
Ik neem aan dat je wel een smartphone hebt voor normaal gebruik?

Anders zou je een goedkope android telefoon kunnen kopen en hier alleen de bank app op zetten, en deze alleen gebruiken als je bankzaken doet, dan gebruik je deze als een soort scanner.
Nee ik heb een dumb phone en zolang er geen goed (open) alternatief voor android en/of ios is wil ik ook geen smartphone.

Natuurlijk zou ik een smartphone speciaal hiervoor kunnen aanschaffen maar die moet wel regelmatig worden vervangen omdat er geen updates meer voor komen en de bankieren apps dan niet meer werken.

Het lijkt mij een stuk makkelijker en goedkoper als ik zo'n android bankieren app gewoon op mijn linux pc kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je een Android bankieren app werkend gaat krijgen op een ander platform dan rechtstreeks een Android smartphone.

Overigens is er wel een prima werkend alternatief voor 'Google' Android of iOS: AOSP.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
KNed schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:03:
Rabobank heeft de Scanner. Er is weleens sprake van geweest dat ze ermee willen stoppen maar ik kan daar geen recente berichten over vinden. Ik moet zelfs nog regelmatig de scanner gebruiken voor een betaling in de app.
Dus gewoon de Rabo website met Scanner gebruiken...
Uit: https://www.bank.nl/nieuw...imiet-voor-overboekingen/
Limiet voor overboeken wijzigt

Vanaf april 2023 verandert het limiet van overboekingen van € 50.000 naar € 5.000. Rabobank volgt hiermee ING Bank, Triodos Bank en SNS Bank op. Deze banken stelden het limiet al vast op € 5.000. Rabobank geeft aan het limiet te verlagen om fraude tegen te gaan.

Het is mogelijk om het limiet te verhogen, maar enkel onder voorwaarden. Wanneer het limiet is verhoogd, krijgen particulieren 4 uur bedenktijd voor de overboeking wordt gedaan. Daarover wordt door de bank een bericht gestuurd. Het wijzigen van het limiet is persoonsgebonden.

Naast het verhogen van het limiet is het mogelijk om het bedrag op te splitsen en in delen over te maken. Ingeplande (periodieke) overboekingen hoger dan € 5.000 veranderen niet. Ook geldt dit limiet niet voor overboekingen tussen de eigen rekeningen.
Volgens mij kun je nu nog wel de limiet voor de Rabo scanner naar 25.000 euro verhogen, maar het zal niet lang duren voordat zij ook helemaal zullen gaan stoppen met de scanner en/of de maximum limiet zodanig laag zullen maken dat het niet meer werkbaar is en je dus wel gedwongen wordt om hun app te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

marktweakt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:04:
[...]

Nee ik heb een dumb phone en zolang er geen goed (open) alternatief voor android en/of ios is wil ik ook geen smartphone.

Natuurlijk zou ik een smartphone speciaal hiervoor kunnen aanschaffen maar die moet wel regelmatig worden vervangen omdat er geen updates meer voor komen en de bankieren apps dan niet meer werken.

Het lijkt mij een stuk makkelijker en goedkoper als ik zo'n android bankieren app gewoon op mijn linux pc kan draaien.
Ik ben nog steeds van mening dat een losse smartphone het makkelijkste is, meestal is de ondersteuning wel een aantal jaar.

Desalniettemin: https://waydro.id/ of https://anbox-cloud.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
True schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:10:
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je een Android bankieren app werkend gaat krijgen op een ander platform dan rechtstreeks een Android smartphone.

Overigens is er wel een prima werkend alternatief voor 'Google' Android of iOS: AOSP.
Werken die bankieren apps onder AOSP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

marktweakt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:59:
[...]

Voor het openen van een betaalrekening bij ING heb je de app nodig. Kijk maar eens hier: https://www.ing.nl/particulier/digitaal-bankieren
Nee hoor ;)

ING Rekening openen: https://www.ing.nl/particulier/digitaal-bankieren/aanvragen
Scanner aanvragen: https://www.ing.nl/partic...ijn-ing/scanner-aanvragen

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:49
marktweakt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:59:
De ING scanner is toch nog steeds beschikbaar als je er naar zoekt/vraagt.
ING: De ING Scanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marktweakt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:18:
[...]

[...]

Volgens mij kun je nu nog wel de limiet voor de Rabo scanner naar 25.000 euro verhogen, maar het zal niet lang duren voordat zij ook helemaal zullen gaan stoppen met de scanner en/of de maximum limiet zodanig laag zullen maken dat het niet meer werkbaar is en je dus wel gedwongen wordt om hun app te gaan gebruiken.
Dit is een algemene maatregel die niets met de methode van bankieren te maken heeft. Dit geldt ook voor overboekingen in de app.
Dit is gericht op fraude. Of op een zeer klantonvriendelijke manier voldoen aan overheidsregeltjes.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:58
marktweakt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:18:
[...]

[...]

Wat bedoel je hiermee? In de link en tekst die je citeert staat niets over de scanner. Daar lijken ze niet mee te stoppen. Die limiet is een fraude maatregel. Kan je zelf weer verhogen.
En Rabobank verhoogt de prijzen ja. Maar als jij ervoor kiest om geen bank app te gebruiken dan kan dat consequenties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@marktweakt volgens mij zie je dingen die er niet zijn.
over app; van oa ING werkt de app in iOS/iPadOS nu op versie 14, terwijl we nu als op iOS 16 zitten en een iPhone 8 dat nog draait.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-06 18:19
De app onder linux draaien is minder veilig dan deze op een smartphone draaien.

Je kan het op een veilige manier werkend krijgen, maar het zal veel technisch gedoe zijn.

Mogelijke problemen:
  • Back-up / Recovery
  • Beveiliging van het systeem waarop de app draait
  • Aansprakelijkheid
  • Hoe krijg je de apk?
  • Hoe hou je de app up to date
  • Hoe ga je een QR code scannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-06 21:14
[...]
[...]
Met zo'n houding plaats je jezelf wel in een moeilijker scenario en behoor je tot een zeer kleine categorie mensen die geen smartphone kan of wil gebruiken.

Zelf bankier ik via de websites van de verschillende banken (ING en Rabo) en gebruik ik mijn smartphone als 2FA middel in sommige scenarios.
Ik ben wel met je eens dat bankieren via een normaal scherm veel prettiger is dan via zo'n klein smartphone scherm.
Als banken daar vanaf stappen, ga ik ook protesteren.
Maar voor "ff snel wat overmaken" of als 2FA middel, zie ik de smartphone als een prima toevoeging.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19

weebl

YARR!

Tja, je houd nu vast aan bepaalde principes die voor een bank lastig te rijmen zijn met voor hun andere, zwaarwegender, belangen. Ze gaan niet voor die paar man die koste wat het kost alles alleen maar met open source software wil werken bepaalde functionaliteiten in de lucht houden. Voor het overgrote deel van hun klanten is gebruiksgemak en goede beveiliging het belangrijkste, dus daar wordt rekening mee gehouden.

Als ik jou was zou ik me afvragen hoeveel je principes je waard zijn. Ik gok dat er over niet al te lange tijd geen banken zijn waarbij je terecht kan met jouw eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rabobank en ING zijn nog steeds prima zonder te gebruiken, ABN tot bepaald niveau zelfs ook nog (al moet je deze wel verplicht gebruiken bij activeren).

Rabobank zegt al lange tijd te gaan stoppen, maar bij de 3 bijeenkomsten waar ik geweest ben, waren meer dan genoeg mensen die simpel de app niet gebruiken (principe, veiligheid, whatever, maakt niet uit). Gebruiksgemak is beetje bullshit reden, ABN bijvoorbeeld (zakelijk) moet je 'onbekende' bankrekeningen alsnog via de rekenmachine doen, dit kan niet via de app.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 17:21

The Zep Man

🏴‍☠️

DVX73 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:41:
De app onder linux draaien is minder veilig dan deze op een smartphone draaien.

Je kan het op een veilige manier werkend krijgen, maar het zal veel technisch gedoe zijn.

Mogelijke problemen:
[list]
• Back-up / Recovery
Backuppen een probleem onder Linux? Please...
• Beveiliging van het systeem waarop de app draait
• Aansprakelijkheid
De applicatie draai je nu al op eigen apparatuur. Wat verandert het gebruik van GNU/Linux daaraan? Verder kan ik een PC van 15 jaar oud makkelijker up-to-date houden dan een smartphone van 5 jaar oud.
• Hoe krijg je de apk?
Zie bijvoorbeeld Aurora Store. Dat valt wel te porten.
• Hoe hou je de app up to date
Zie bijvoorbeeld Aurora Store.
• Hoe ga je een QR code scannen
Met een open source (non-Android, non-iOS) smartphone, die het als ruwe data doorzet naar een (andere) Linux-machine om daar verder te verwerken.
marktweakt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:19:
[...]

Werken die bankieren apps onder AOSP?
Die draaien prima. Zelfs vingerafdrukherkenning werkt. Als je root rechten hebt op je eigen toestel dan moet je die mogelijk verbergen om alle functionaliteit te ontsluiten, maar met mijn beperkte testen heb ik al opgemerkt dat dat geen probleem is.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 05-04-2023 12:11 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:33

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Rannasha schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:43:
[...]

ASN, wat de TS vermeld als de gewenste service lijkt verschillende voor 2-factor authentificatie een ASN Digipas te hebben.
https://www.asnbank.nl/on...asn-online-bankieren.html

dus een fysiek apparaatje dat een authentificatie-code genereert waarmee je dan kan inloggen, heb je verder niet de mobiele app nodig.

Dan is er dus ook geen reden die wel te willen installeren via een emulator (die vermoedelijk niet werkt als bv die 2-factor authentificiatie via sms verkloopt en je dus wel een Sim-kaart nodig hebt)

edit:
lees van iemand anders dat die dus uitgefaseerd gaat worden en niet meer geleverd wordt

[ Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 05-04-2023 12:15 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:20
Je wilt geen iOS of Android telefoon, maar je wilt wel een Android Emulator onder Linux gebruiken ? Voor mij komt dat over als een tegenstelling en een aparte keuze..

Maar, bij ABNAMRO werk je met hun Authenticator icm met hun bankpas, en dus via hun website.
Geen smartphone nodig.

Ik kan meer via HTML bekijken van mijn rekeningen dan via hun App.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Laatst online: 14-06 18:19
@The Zep Man ik zeg niet dat het niet kan.
Maar zoals je zelf al aangeef moet je aardig wat dingen doen (en onderhouden) om ervoor te zorgen dat het goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
RM-rf schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:14:
[...]

ASN, wat de TS vermeld als de gewenste service lijkt verschillende voor 2-factor authentificatie een ASN Digipas te hebben.
https://www.asnbank.nl/on...asn-online-bankieren.html

dus een fysiek apparaatje dat een authentificatie-code genereert waarmee je dan kan inloggen, heb je verder niet de mobiele app nodig.

Dan is er dus ook geen reden die wel te willen installeren via een emulator (die vermoedelijk niet werkt als bv die 2-factor authentificiatie via sms verkloopt en je dus wel een Sim-kaart nodig hebt)

edit:
lees van iemand anders dat die dus uitgefaseerd gaat worden en niet meer geleverd wordt
Van hun website: https://www.asnbank.nl/veelgestelde-vragen.html
Particulier: Hoe kan ik een nieuwe ASN Digipas aanvragen?

Belangrijk: is uw digipas gestolen of bent u deze kwijt? Neem dan 24 uur per dag contact met ons op. We blokkeren uw digipas dan direct om misbruik te voorkomen.

Doet uw digipas het niet meer? Dat is vervelend, maar gelukkig hoeft u geen nieuwe digipas meer aan te vragen om uw bankzaken te regelen.

Met de app ASN Mobiel Bankieren kunt u bankieren via de app en inloggen op onze website De limiet voor overboeken wijzigt u bijvoorbeeld direct in de app. Bevestigen met uw digipas is niet meer nodig.

Inloggen op de website kan op twee manieren:

Na het installeren van de app ASN Mobiel Bankieren kunt u met de app inloggen op onze website. Op de inlogpagina kiest u voor QR-code (ziet u deze mogelijkheid niet, klik dan op het linkje ‘anders inloggen’). Scan de QR-code met de scanner in ASN-mobiel bankieren en volg de aanwijzingen in de app.
U kunt ook inloggen met een browsercode. Daarvoor moet u eerst een browsercode aanmaken op onze inlogpagina. Deze code werkt alleen op het apparaat dat u aan die code koppelt.
Handig als u de app niet wilt gebruiken, of om achter de hand te hebben als extra inlogmogelijkheid.

Nu er nieuwe, veilige alternatieven zijn om in te loggen voor uw rekening(en), stoppen wij met het verstrekken van de plastic digipassen. Dat is wel zo duurzaam. Fijn als u daaraan mee helpt! Is er toch een dringende reden waarom u de digipas wilt blijven gebruiken, bijvoorbeeld omdat u meer dan € 50.000 in één keer wilt overboeken? Neemt u dan contact op met de ASN Klantenservice. We helpen u graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Je citeert selectief. Even de paar zinnen daarna ook lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 19:09
Mischien maar overstappen naar een fatzoenlijke bank.
Bij de Rabobank kan je gewoon de rabo scanner gebruiken en nog steeds makkelijk aan te vragen.

Banken hebben vaak wel een "ouderen/digibeten" procedure waardoor je een losse token krijgt, je moet er om vragen dit is niet standaard, net als je nog steeds met papieren versie kan bankieren als je dat wil.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2023 14:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
The Zep Man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:46:
[...]

Je citeert selectief. Even de paar zinnen daarna ook lezen. ;)
Van de ASN klantenservice:
Hartelijk dank voor uw bericht.

Het is inderdaad niet mogelijk om meer dan € 5.000,- per dag over te boeken met de browsercode. Dit is voor de veiligheid.

De ASN Digipas zal in de toekomst voor particuliere rekeningen eruit gaan. Wij versturen daarom geen nieuwe ASN Digipas.

In de ASN Mobiel Bankieren app kunt u tot maximaal € 50.000,- per dag overboeken.

U kunt voor de éénmalige overboeking de ASN Mobiel Bankieren app instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
The Zep Man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:08:
[...]

De applicatie draai je nu al op eigen apparatuur. Wat verandert het gebruik van GNU/Linux daaraan? Verder kan ik een PC van 15 jaar oud makkelijker up-to-date houden dan een smartphone van 5 jaar oud.
In algemeen is android/apple veiliger dan een PC doordat je met een smartphone niet buiten de store kan installeren tenzij je dit moedwillig gaat omzeilen maar dat begrijpt de gemiddelde gebruiker niet.

Een PC kan teveel mee gerotzooid worden, alhoewel het niet onmogelijk is om een virus op een smartphone te krijgen maar de kans is wel veel kleiner, ook als een smartphone niet meer geupdate wordt(OS upgrade,s) komen er alsnog wel security update,s binnen(je browser bijvoorbeeld wordt nog jaren geupdate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CaDje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:19:
[...]

Ik ben nog steeds van mening dat een losse smartphone het makkelijkste is, meestal is de ondersteuning wel een aantal jaar.

Desalniettemin: https://waydro.id/ of https://anbox-cloud.io/
Kan Anbox ook lokaal? Lijkt me geen goed idee om je bank authenticatie in de cloud te gaan draaien :+

Overigens moet je voor deze apps meestal een QR code scannen, dat wordt lastig met een emulator, laat staan eentje die in de cloud draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Oon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:58:
[...]

Kan Anbox ook lokaal? Lijkt me geen goed idee om je bank authenticatie in de cloud te gaan draaien :+

Overigens moet je voor deze apps meestal een QR code scannen, dat wordt lastig met een emulator, laat staan eentje die in de cloud draait
Ja dat kan, maar de ontwikkeling is gestopt. https://github.com/anbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ja Anbox kun je gewoon lokaal installeren onder linux.

En ik begrijp dat je onder Anbox Google play zelfs werkend kunt krijgen en dan zo'n bankieren app gewoon vanuit de store kunt installeren. Je moet dan wel de google services in Anbox activeren.

En eventuele sms-code's kan ik dan op mijn dumb phone blijven ontvangen toch? Dat hoeft toch niet op de smartphone waar ook de app op draait?

Als je een QR code moet scannen om de app te installeren of transacties te authoriseren dan zou dat eventueel via een webcam kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
CaDje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:04:
[...]

Ja dat kan, maar de ontwikkeling is gestopt. https://github.com/anbox
Oh jee, die valt dus af. Bedankt voor die info CaDje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ik begrijp ook niet hoe je die bankieren apps onder AOSP werkend zou kunnen krijgen. AOSP heeft toch geen google services en die apps hebben voor installatie en/of te kunnen draaien toch die services nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

mr_evil08 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:54:
In algemeen is android/apple veiliger dan een PC doordat je met een smartphone niet buiten de store kan installeren tenzij je dit moedwillig gaat omzeilen maar dat begrijpt de gemiddelde gebruiker niet.
In het algemeen. We praten hier over tweakers, en een tweaker die Linux draait stelt een vraag. We zijn ver voorbij 'algemeen'.
Een PC kan teveel mee gerotzooid worden, alhoewel het niet onmogelijk is om een virus op een smartphone te krijgen maar de kans is wel veel kleiner,
Met een smartphone kan je minder rotzooien? Mijn Google-loos AOSP-toestel met custom (verborgen) root spreekt je tegen.
ook als een smartphone niet meer geupdate wordt(OS upgrade,s) komen er alsnog wel security update,s binnen(je browser bijvoorbeeld wordt nog jaren geupdate).
Ik heb een PC van +15 jaar oud die nog steeds security en andere (gewone) updates binnenkrijgt voor het OS en voor de browser. De eerste smartphone die dat bereikt moet ik nog tegenkomen,

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 05-04-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is zoals anderen al zeggen een beetje vreemd dat je geen Android op een smartphone wilt maar wel op je linux machine.
Is dat alleen omdat je anders elke X jaar een nieuwe android telefoon (à €100,-) moet kopen?
Of speelt er meer mee?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou de ASN Bank even bellen en je persoonlijke situatie uitleggen. Je hebt best kans wanneer je het vriendelijk vraagt dat ze gewoon een uitzondering voor je maken en je nog eenmaal een nieuwe digipas toesturen. ASN geeft deze ook nog steeds uit voor zakelijke rekeninghouders. Al houdt het op een gegeven moment wel op, het zal allemaal richting apps gaan.

Met Android emulator of andere virtuele oplossingen gebruiken om te bankieren is niet zo slim. Zo'n middle man is geen betrouwbare bron en sommige banken stellen voorwaarden over de aansprakelijkheid.

Een iPad is veel veiliger en Apple kent een hele lange ondersteuningstijd. Ik zou mijn iPad niet meer willen missen, het leest heerlijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Corrigan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:36:
Met Android emulator of andere virtuele oplossingen gebruiken om te bankieren is niet zo slim. Zo'n middle man is geen betrouwbare bron en sommige banken stellen voorwaarden over de aansprakelijkheid.
Een Huawei-toestel geïmporteerd uit China zou dus betrouwbaarder moeten zijn dan een open source emulator en bijbehorend AOSP image, wat een tweaker (power user, etc.) helemaal zelf beheert (dus geen middle man)?

Er is best wel veel misinformatie in dit topic die afleidt van wat de TS wil doen. Er worden grote claims gemaakt over 'dit is veiliger dan dat', zonder dit of dat te definiëren of de nuances te noemen. Dit allemaal in een forum dat 'Linux en overige clients' heet.

Dit is onwaardig voor tweakers.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 06-04-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:52
Ik gebruik regelmatig nog mijn Abn Amro e.dentifier

Wanneer ik een bedrag van meer dan … over wil boeken of iDeal betaling wil doen.
Moet ik hem hiermee extra goedkeuren.

Je kan heb ook gebruiken om in te loggen enzovoort.

Ik zie wel op de website dat ze er mee willen gaan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
marktweakt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:17:
Ik begrijp ook niet hoe je die bankieren apps onder AOSP werkend zou kunnen krijgen. AOSP heeft toch geen google services en die apps hebben voor installatie en/of te kunnen draaien toch die services nodig?
Volgens mij werkt ING prima zonder Play Store. Althans ik draai ING al jaren met: https://microg.org/

Ik flash zelf deze na het installeren van een custom rom (zonder root): https://github.com/Friend...I/releases/tag/2023.01.16
NoGoolag release. Wat in dit pakket zit kun je hier lezen: https://github.com/Friend...ferent-minmicrog-variants

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 18:02

anc

[...]

Hangt er vanaf hoe vaak je regelmatig vindt. Een telefoon die nu net uit is rond de 150 euro zal zeker 2 jaar OS updates krijgen en meestal blijven de bank apps nog veel langer actief. Mijn schoonvader moest vorig jaar van zijn iphone 6 af omdat de Rabo app het niet meer deed. Betekent een ondersteuning van bijna 8 jaar. Maak daar 5 jaar van, wat je volgens mij prima qua ondersteuning moet kunnen halen en het kost je 30 euro per jaar.
En hoef je niet zelf creatief te zijn :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

PerlinNoise schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:24:
Volgens mij werkt ING prima zonder Play Store. Althans ik draai ING al jaren met Play Store spoofer: https://microg.org/
Sterker nog, de meeste bankapplicaties zijn niet afhankelijk van Google Play Services. Ze kunnen het gebruiken (met name voor push notifications), maar het is niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
The Zep Man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:33:
[...]

In het algemeen. We praten hier over tweakers, en een tweaker die Linux draait stelt een vraag. We zijn ver voorbij 'algemeen'.

[...]

Met een smartphone kan je minder rotzooien? Mijn Google-loos AOSP-toestel met custom (verborgen) root spreekt je tegen.

[...]

Ik heb een PC van +15 jaar oud die nog steeds security en andere (gewone) updates binnenkrijgt voor het OS en voor de browser. De eerste smartphone die dat bereikt moet ik nog tegenkomen,
Tja dat is jammer dat je het niet wil inzien want Linux heeft nog steeds een nihil marktaandeel waar banken geen/minimaal tijd in willen steken, de gemiddelde gebruiker loopt niet te rotzooien met smartphone,s de meeste zijn niet geroot.

Met een PC valt eenmaal fors meer te rotzooien dan een smartphone.
Ik snap je doel wel maar je hoort bij de nice waar banken geen support aan gaan leveren, dat zul je moeten accepteren.

Voor de uitzonderingen bestaat de ouderen/digibeten procedure en dan kan je wel met Linux werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

mr_evil08 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:37:
[...]

Tja dat is jammer dat je het niet wil inzien want Linux heeft nog steeds een nihil marktaandeel waar banken geen/minimaal tijd in willen steken, de gemiddelde gebruiker loopt niet te rotzooien met smartphone,s de meeste zijn niet geroot.
Dat iets populair is maakt het nog niet valide. We zijn hier zelfs in een forum dat 'Linux en overige clients' heet, waar vaak het tegendeel wordt aangetoond.
Met een PC valt eenmaal fors meer te rotzooien dan een smartphone.
Zoals eerder genoemd, mijn Google-loze, geroote AOSP-smartphone spreekt je tegen. Tevens heb ik meerdere smartphones met GNU/Linux erop. Wat je stelt is onwaar. Dat de meeste mensen het niet kunnen of willen doen, of niet weten hoe ze het kunnen doen is een ander punt van discussie.
Ik snap je doel wel maar je hoort bij de nice (sic) waar banken geen support aan gaan leveren, dat zul je moeten accepteren.
Dat iets niet officieel ondersteund wordt houdt niet in dat het niet kan. En daar gaat het met name in dit topic (en vaak in dit forum) om. Als je een discussie wilt over wat banken wel en niet zouden moeten ondersteunen, dan kan je beter een topic openen in een daarvoor gepaster forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
The Zep Man schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:49:
[...]

Dat iets populair is maakt het nog niet valide. We zijn hier zelfs in een forum dat 'Linux en overige clients' heet, waar vaak het tegendeel wordt aangetoond.

[...]

Zoals eerder genoemd, mijn Google-loze, geroote AOSP-smartphone spreekt je tegen. Tevens heb ik meerdere smartphones met GNU/Linux erop. Wat je stelt is onwaar. Dat de meeste mensen het niet kunnen of willen doen, of niet weten hoe ze het kunnen doen is een ander punt van discussie.

[...]

Dat iets niet officieel ondersteund wordt houdt niet in dat het niet kan. En daar gaat het met name in dit topic (en vaak in dit forum) om. Als je een discussie wilt over wat banken wel en niet zouden moeten ondersteunen, dan kan je beter een topic openen in een daarvoor gepaster forum.
Dan vraag je om een hardwaretoken en is het probleem opgelost ofwel de digibeten procedure en anders met de banken om tafel, hier op Tweakers kan men je niet helpen gezien banken de beveiliging hebben geregeld.

Dit is net zoiets als banken Microsoft Mobile niet wilde ondersteunen.
Het kan niet wat jij wil, dit zul je moeten uitvechten met de support afdeling van de banken.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

mr_evil08 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:52:
Dan vraag je om een hardwaretoken en is het probleem opgelost ofwel de digibeten procedure en anders met de banken om tafel, hier op Tweakers kan men je niet helpen gezien banken de beveiliging hebben geregeld.
TS vraagt om een andere route, en die is er. Dat jij dat niets vindt doet daar niets aan af.
Het kan niet wat jij wil, dit zul je moeten uitvechten met de support afdeling van de banken.
Verwar 'kan' niet met 'mag'.

Opnieuw een tweakersonwaardige reactie. Jammer. :)

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 06-04-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
The Zep Man schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:04:
[...]

Een Huawei-toestel geïmporteerd uit China zou dus betrouwbaarder moeten zijn dan een open source emulator en bijbehorend AOSP image, wat een tweaker (power user, etc.) helemaal zelf beheert (dus geen middle man)?

Er is best wel veel misinformatie in dit topic die afleidt van wat de TS wil doen. Er worden grote claims gemaakt over 'dit is veiliger dan dat', zonder dit of dat te definiëren of de nuances te noemen. Dit allemaal in een forum dat 'Linux en overige clients' heet.

Dit is onwaardig voor tweakers.
Tenzij TS een zware Linux power user is, zelf legitieme software bronnen kan nagaan, source code kan nalezen, begrijpt en accepteert wat de eventuele financiële risico's zijn is het gewoon een hele domme actie om aan te beginnen. Helemaal als tweaker waar je toch enige security basiskennis van zou moeten verwachten.

Software emulatoren geplukt vanaf het internet gebruiken om hiermee te gaan internetbankieren is anders hilarisch en vragen om opgelicht te worden.

Hoe denk je hoe de bank zal reageren bij een claim na een leeggeroofde rekening.
Wat zegt u, een ransomware aanval? Wat is dat? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Corrigan schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:26:
Tenzij TS een zware Linux power user is, zelf legitieme software bronnen kan nagaan, source code kan nalezen, begrijpt en accepteert wat de eventuele financiële risico's zijn is het gewoon een hele domme actie om aan te beginnen. Helemaal als tweaker waar je toch enige security basiskennis van zou moeten verwachten.
Ik zit niet op T.net om te twijfelen aan het kennen en kunnen van anderen.
Software emulatoren geplukt vanaf het internet gebruiken om hiermee te gaan internetbankieren is anders hilarisch en vragen om opgelicht te worden.
'Geplukt van het internet' kan gewoon uit een repository zijn.
Hoe denk je hoe de bank zal reageren bij een claim na een leeggeroofde rekening.
Hetzelfde zoals ze reageren bij een leeggeroofde rekening via een 'ondersteunde' methode.

Boeit mij verder niet. In een dergelijke situatie mag de rechtsbijstand of een advocaat het voor mij uitzoeken.
Wat zegt u, een ransomware aanval? Wat is dat? 8)7
Ik denk dat je als individu onder Linux over het algemeen minder gevoelig bent voor een ransomwareaanval.

Pagina: 1