Toon posts:

19 panelen uitbreiden met 24 erbij? Ik: ja, vriendin: nee

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn huidige 19 panelen (installatie november '22) met 7600 kW vermogen uitbreiden met nog eens 24 panelen. Vriendin vindt dit niet nodig en zonde geld. Eigen verbruik is met airco verwarming en gasloos wonen nu ook rond die 7600 kW per jaar schat ik in. Elektrisch rijden komt over een jaar of 3.

Vraag: ik kan voor rond de €8500 24 extra panelen laten plaatsen door dezelfde monteur. 6 daarvan liggen alleen in de middag in de zon, de rest de hele dag. (zonder die 6= €7000) Heeft mijn vriendin gelijk (niet doen) of ik (wel doen)?

Gevoelsmatig denk ik: Taiwan, EU sancties, China sancties, dure import zonnepanelen niet te betalen) Als ik ze eenmaal heb, heb ik ze, dan kan ik ze ooit ook mee verhuizen tzt, over jaar of 5-6.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:12
Ligt natuurlijk ook aan je huidige stroomprijzen.. Simpelweg even rekenen wat je tot eind 2024 terug pakt in de business case en dan afwegen of je dit leuk / passend / etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Wil je gelijk krijgen, of je vriendin houden ^)
Beetje chargerend, maar als je er anders instaat zijn feiten niet noodzakelijk een argument. Wellicht ziet ze zaken die met hogere prioriteit mogen aangepakt worden met het geld, en is het best nuttig eerst daar achter te komen.
Zeker als je over 5 jaar wil verhuizen, kan ik er wel inkomen dat je liever dan panelen bijlegt op je nieuwe huis (en als dat dak al volligt, wat doe je dan met je panelen die je nu hebt gelegd).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:08

Croga

The Unreasonable Man

Je getallen lopen wat uiteen @Verwijderd. Je gebruikt eenheden door elkaar heen die niet op de juiste plaats staan.

Je spreekt over een verbruik van 7600KW. Dat is wat raar. Als je continue 7600KW verbruikt dan heb je een heel bijzondere aansluiting. Kan ik er van uit gaan dat je 7600kWh bedoelt?
Je spreekt over panelen met 7600KW vermogen. Bedoel je hiermee dat je 7600kWp vermogen hebt? Of daadwerkelijk 7600kW? Of dat je 7600kWh per jaar opwekt? Dat is nogal van belang!

Ofwel: Wek je op dit moment even veel op als je verbruikt? Of is je piekvermogen 7600kW en wek je dus behoorlijk minder op? In dat laatste geval; wat wek je daadwerkelijk op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wek op 7600, verbruik per jaar ook 7600, ongeveer. Stroomprijs staat vast tot 11-'24 22 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 19:36
Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:11:
Ik wek op 7600, verbruik per jaar ook 7600, ongeveer. Stroomprijs staat vast tot 11-'24 22 cent per kWh.
kWh dus, niet kW :)

Voor je eigen verbruik hoef je het dus niet te doen. Wat is je terugleververgoeding en/of verwachte terugverdientijd?

Want uiteindelijk gaat het erom of het zichzelf binnen aanzienlijke tijd terugverdient, anders heeft je vriendin gelijk en is het zonde van je geld ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ligt aan je TLV lijkt mij. Bij veel leveranciers is die niet best momenteel en als je maar 8 cent de kWh krijgt dan is de business case moeilijk rond te krijgen. Vanaf 2025 echter wordt de saldering afgebouwd maar dan stijgt de TLV weer naar 80% van het kale levertarief. Dat is dus eigenlijk vlak nadat je huidige contract af loopt :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Glashelder Dus stel de stroomprijs is straks €0,35 en terugleververgoeding is dan 80% = €0,28, keer 8000 extra opbrengst is dus €2240 per jaar x 4 jaar = €8960 dus binnen 4 jaar heb ik ze er weer uit, klopt toch? Dan lijkt het mij dus wel erg zinvol, zeker mocht er een elektrische auto komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:17
Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:29:
@Glashelder Dus stel de stroomprijs is straks €0,35 en terugleververgoeding is dan 80% = €0,28, keer 8000 extra opbrengst is dus €2240 per jaar x 4 jaar = €8960 dus binnen 4 jaar heb ik ze er weer uit, klopt toch? Dan lijkt het mij dus wel erg zinvol, zeker mocht er een elektrische auto komen...
Volgens mij had Jetten er van gemaakt, TLV 80% van koopprijs met een max van 10 cent ofzo... dan maakt het je soms wel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:48
En ga je echt panelen mee verhuizen? Wij hebben nu ons dak vol liggen en gaan verhuizen naar een huis zonder panelen. Wij gaan ze niet meenemen omdat :
  • Panelen op je dak extra meetelt in je energielabel. En het staat in het label benoemd dus eerst een label laten bepalen en dan de panelen verhuizen is een no go.
  • Panelen zorgen voor een hogere verkoopwaarde van je huis.
  • Naar onze is de kans op beschadigingen van het dak en/of de panelen best wel aanwezig als je alles van het dak moet halen, verhuizen end an weer het dak op. Los van het extra werk (extra kosten) zeker als je het laat doen.
Los daarvan, kan me ook voorstellen dat je vriendin een andere kijk heeft en voor haar andere zaken een hogere prio hebben dan nog meer panelen dan je nu eigenlijk nodig hebt. Dus zijn de panelen het waard of kun je het geld beter aan iets anders besteden of gewoon sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

De terugleververgoeding wordt gezet op 80% van het kale energie tarief.
Als de stroomprijs 35 cent is dan is het kale energie tarief ergens rond de 10 cent en de terugleververgoeding dus een cent of 8. Ofwel: Zo'n €640 per jaar. Terugverdientijd op overtollige electriciteit dus geen 4 jaar maar eerder een jaar of 12-15.

De belangrijkste reden om uit te breiden zou zijn dat je meer zelfvoorzienend wordt. Er is nauwelijks een economische case voor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:14
Croga schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:41:
[...]

Als de stroomprijs 35 cent is dan is het kale energie tarief ergens rond de 10 cent en de terugleververgoeding dus een cent of 8. Ofwel: Zo'n €640 per jaar. Terugverdientijd op overtollige electriciteit dus geen 4 jaar maar eerder een jaar of 12-15.

De belangrijkste reden om uit te breiden zou zijn dat je meer zelfvoorzienend wordt. Er is nauwelijks een economische case voor te maken.
Dan ga je er wel van uit dat de stroom niet meer duurder word, iets wat velen onmogelijk achten. En ookal zou je pas na 12jaar kiet spelen, dan heb je alsnog 13jaar (uitgaande dat je panelen het 25jaar doen) 'gratis' stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard.v.Naam
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 15:19
Heb je al eens gespeeld met het idee van tweedehands panelen? Zijn soms gehele systemen te verkrijgen, maar een beetje tweaker kan dit zelf samenstellen en configureren.
Scheelt ong. 2/3 van de prijs. Jij blij , je vriendin blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Croga schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:41:
[...]

Nou ja, 12 jaar is nog steeds redelijk te noemen. 10 jaar geleden was dat een hele normale indicatie, en voor early adopters was het meer dan genoeg.

Daar komt bij, als je verbruik omhoog gaat (door die EV bijv) en je kunt het slim sturen zodat dat grotendeels direct uit eigen opwek komt, dan gaat het sommetje er beter uit zien.

Maar goed het is wel een gok. Ook zaken als hoe lang je nog blijft wonen in je huis spelen een rol. Misschien leveren andere investeringen (in je huis of gewoon financiële producten) meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

torretje2012 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:54:
Dan ga je er wel van uit dat de stroom niet meer duurder word, iets wat velen onmogelijk achten. En ookal zou je pas na 12jaar kiet spelen, dan heb je alsnog 13jaar (uitgaande dat je panelen het 25jaar doen) 'gratis' stroom.
De vraag is of andere maatregelen niet beter zijn. Daarnaast rekening houden met de wens om te verhuizen en de kennis dat installatie een behoorlijk duur onderdeel is kan ik me zomaar voorstellen dat de "business case" het hier gaat verliezen.

Let wel dat €8500 ook een héle leuke overkapping of zelfs aanbouw is. Of een badkamer-upgrade. Of de vervanging van alle keuken apparatuur..... Dan kan ik me zomaar voorstellen dat Mevrouw Videokeizer het niet ziet zitten om het aan (onnodige) zonnepanelen uit te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet de belastingen van de 'stroomprijs' afhalen. Als ik zo snel even zoek (ben lui) is dat zo'n 15 cent per kWh. Van die 35 cent blijft dan 20 cent over aan levertarief. Daar 80% van is 16 cent. Bij 8000 kWh overschot is dat dan € 1280 per jaar.
sinasappel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:33:
[...]

Volgens mij had Jetten er van gemaakt, TLV 80% van koopprijs met een max van 10 cent ofzo... dan maakt het je soms wel iets anders.
Dat maximum van 10 cent is uit de wet gehaald AFAIK.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:14
Croga schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:14:
[...]

De vraag is of andere maatregelen niet beter zijn. Daarnaast rekening houden met de wens om te verhuizen en de kennis dat installatie een behoorlijk duur onderdeel is kan ik me zomaar voorstellen dat de "business case" het hier gaat verliezen.

Let wel dat €8500 ook een héle leuke overkapping of zelfs aanbouw is. Of een badkamer-upgrade. Of de vervanging van alle keuken apparatuur..... Dan kan ik me zomaar voorstellen dat Mevrouw Videokeizer het niet ziet zitten om het aan (onnodige) zonnepanelen uit te geven.
Een aanbouw voor 8500? We leven in 2023, niet in 1990.... Qua waardeverhoging van je woning zijn zonnepanelen, keuken of badkamer alle 3 een verhoging en iig geen weggegooit geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ons huis is in principe af.

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-10 13:32
Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:59:
Ons huis is in principe af, isolatie etc alles op orde, dus andere bestedingen zijn eigenlijk niet aan de orde. Badkamer is net vernieuwd, warmtepompboiler geïnstalleerd, cv is weg, garage omgebouwd naar fris nieuw kantoor, ramen vervangen, vloer geïsoleerd, alles is gedaan. Geld sparen voor elektrische auto is het volgende/laatste op de lijst.... Ik vind 8500 euro voor 24 panelen echt een koopje. Maar als ik zo eens lees is het wellicht financieel gezien niet verstandig?
als je wil weten of iets een koopje is, dan kun je beter zo rekenen.

24 x 400Wp = 9600Wp
8500€ / 9600Wp = 0,88€/Wp

dan het lastige stuk.
schatten hoeveel kWh je per Wp aan opbrengst hebt.
lastig, maar een goed dak doet 1kWp per Wp.

omdat ik zelf panelen op het dak leg, is het allemaal een stuk goedkoper voor mij.
heb nu een bestelling open staan van 9x410wp = omvormer en wat extra spul voor 2350€.
(niet geoptimaliseerd op goedkoop, omvormer krijgt straks nog een 2de string van +/9 panelen.
dat maakt de €/Wp nog een stuk goedkoper. dit is voor een vriend.)
9x410Wp=3690Wp
2350€/3690 = 0,63€ met 2de string kom ik op +/- 0,45€/Wp uit.
met 0,10€/kWh maakt dan een TVT van 4,5 jaar.

dus ja er is van alles mogenlijk.
zelf heb ik al jaren 28 panelen op mijn dak liggen.
alles is al terug verdiend, dus ach winst maken ik vind het niet nodig.
dus heb ik voor mij zelf maar 5x540Wp panelen besteld.
hier mee ga ik wel in over productie, maar ik hoef geen winst te maken dus mag de winst van mijn oude panelen er ook voor gebruiken, en dan is voor mij de TVT +/- 1 zomer.
(ik heb nog een afdakje nodig voor de fietsen, staan nu te vaak in de regen.
golfplaten zijn mij te duur, dan maar zonnepanelen die leveren te minste nog wat op golfplaten = 0€ opbrengst. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:33
Als je nu feitelijk al 0 op de meter bent; pas heroverwegen als je daadwerkelijk een elektrische auto neemt.

De panelen, omvormers en salderen/tlv zijn dan ook verder doorontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Ik zou naar het voltage kijken op het netwerk. Kans bestaat dat je helemaal niks teruglevert straks omdat je omvormer zit te wachten tot de boel weer eens richting de 250V wil zakken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We gaan voor 17 erbij, scheelt boel geld aan optimizers en stukje dak reparatie. Dank u allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee inderdaad, ga toch voor de 17..

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2023 11:52 ]

Pagina: 1