Foutcode E36 op Calenta 28c na installatie warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb sinds vorige weekeen Remeha Elga Ace 4 kW warmtepomp geinstalleerd gekregen, naast de Remeha Calenta 28c CV-ketel die er al een jaar of 7 hangt. In eerste instantie leek alles goed te werken, maar de volgende ochtend stond de CV-ketel in storing (E36) toen deze bijgeschakeld werd door de warmtepomp. En dat is sindsdien elke ochtend gebeurd. Sinds gisteren geeft 1 van de zonnepanelen ook een storing, ik heb een EnPhase systeem met 5 panelen met microinverters, en 1 microinverter communiceert niet meer met de gateway.
De WP zit op een eigen groep, net als de PV. Ik heb nu nog een 1-fase aansluiting, deze wordt over 2 weken naar 3-fase overgezet, waarbij de WP op een andere fase terecht komt als de PV en de CV (mocht dat uitmaken).

Ik heb natuurlijk beide foutmeldingen verder uitgeplozen, en verschillende dingen geprobeerd. E36 heeft verschillende oorzaken, de foutmelding komt doordat de vlam 5x uitgeslagen is. Als ik de ketel reset en kort daarna warm water vraag, dan blijft de foutmelding uit en draait de CV daarna vrolijk mee met de warmtepomp. Het lijkt dus echt een opstartprobleem van de vlam te zijn.
EnPhase geeft als mogelijke oorzaak (los van alle standaard dingen waarin niets veranderd is sinds de installatie van de PVs 5 jaar geleden): ruis op de stroomlijn. En een van de oorzaken van E36 is OOK een elektrisch probleem (stroomlijn of aarding). Mijn vermoeden is dus dat er ruis op het stroomnet gegooid wordt door de warmtepomp.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Is dit eenvoudig op te lossen door een stroomlijnfilter te plaatsen tussen de WP en het stroomnet?
Mijn zorg is dat de installateur zich tot nu toe niet van z'n beste (snelste) kant laat zien, ik heb dit probleem nu al een week (en elke ochtend is 't huis koud, omdat met deze temperaturen de hybride WP het niet alleen redt), en er is nog niemand langs geweest. Ik ben ook bang dat een installateur erg weinig verstand heeft van elektra, en vast geen meting kan uitvoeren of er ruis op het stroomnet zit.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Wij hadden dezelfde issues (constant uitvallen na x tijd, maar na een reset weer tiptop werken) na het verplaatsen van de CV-ketel, waarbij deze aangesloten werd op een (nieuwe) groep die geaard had moeten zijn, maar waarbij de installateur dit helaas vergeten was. Ik zou op basis van deze ervaring dus eerst checken of je installatie goed geaard is.

Ik was er achteraf wel blij mee (deze oorzaak), aangezien dit een issue in onze installatie aan het licht bracht en er geen (dure) vervangende onderdelen (+arbeidskosten) noodzakelijk waren (de installateur heeft het uiteraard kosteloos gefixed en uitgebreid de tijd genomen om zijn eigen (eerdere) werk na te lopen).

Nog een uitbreiding: met een multimeter kun je dit zelf makkelijk controleren (bijv. bij het stopcontact dat je gebruikt je CV-ketel). Dit is overigens niet ingewikkeld (even je favoriete zoekmachine aanzwengelen).

[ Voor 46% gewijzigd door Jungian op 05-04-2023 09:57 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Net gecontroleerd met de multimeter, alles is keurig geaard (230V (+/- kleine marge) aarde tov fasedraad). Wat me wel opviel is dat de nuldraad tov aarde een potentiaalverschil van zo'n 5.7V heeft bij uitgeschakelde warmtepomp (helemaal losgekoppeld) en 7.2V ingeschakeld, en dan weer 6.8 als de buitenunit/compressor ook actief is. De netspanning (op verschillende groepen getest) zakt naar 228.2V bij actieve compressor. Is dat niet merkwaardig?

Nog even terugkomend op de ruis op de stroomlijn-optie: is er iemand met ervaring met stroomlijnfilters? En is zoiets te meten door een normale electricien, of heb je dan een wat geavanceerder vakman nodig?

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Tees Kan je niet gewoon de installateur bellen om een diagnose?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Tsja @Falcon...als die snel was, had ik niet zoveel zelf uitgezocht. Ik heb al een week geleden contact gezocht, eerst werd ik een paar dagen niet teruggebeld door de technische dienst, vervolgens kreeg ik allemaal superbasale vragen. Ik ben dus zelf het eea gaan uitzoeken, ik heb dit vermoeden van ruis op de stroomlijn vanochtend aan ze gemeld, en toen kreeg ik reactie terug dat dit toch geen standaard probleem was en ze een speciale monteur gingen regelen, maar dat ik vast wel begreep dat dat niet morgen geregeld was...nou niet dus, ik zit al een week met elke ochtend een koud huis dankzij hen.

Als dat het niveau van service en kennis is, dan ga ik zelf wel op zoek. Met mijn eigen technische kennis en wat hulp van medeTweakers kom je dan vaak een heel eind. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 17:19
Tees schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:24:
Ik heb sinds vorige weekeen Remeha Elga Ace 4 kW warmtepomp geinstalleerd gekregen, naast de Remeha Calenta 28c CV-ketel die er al een jaar of 7 hangt. In eerste instantie leek alles goed te werken, maar de volgende ochtend stond de CV-ketel in storing (E36) toen deze bijgeschakeld werd door de warmtepomp. En dat is sindsdien elke ochtend gebeurd. Sinds gisteren geeft 1 van de zonnepanelen ook een storing, ik heb een EnPhase systeem met 5 panelen met microinverters, en 1 microinverter communiceert niet meer met de gateway.
De WP zit op een eigen groep, net als de PV. Ik heb nu nog een 1-fase aansluiting, deze wordt over 2 weken naar 3-fase overgezet, waarbij de WP op een andere fase terecht komt als de PV en de CV (mocht dat uitmaken).

Ik heb natuurlijk beide foutmeldingen verder uitgeplozen, en verschillende dingen geprobeerd. E36 heeft verschillende oorzaken, de foutmelding komt doordat de vlam 5x uitgeslagen is. Als ik de ketel reset en kort daarna warm water vraag, dan blijft de foutmelding uit en draait de CV daarna vrolijk mee met de warmtepomp. Het lijkt dus echt een opstartprobleem van de vlam te zijn.
EnPhase geeft als mogelijke oorzaak (los van alle standaard dingen waarin niets veranderd is sinds de installatie van de PVs 5 jaar geleden): ruis op de stroomlijn. En een van de oorzaken van E36 is OOK een elektrisch probleem (stroomlijn of aarding). Mijn vermoeden is dus dat er ruis op het stroomnet gegooid wordt door de warmtepomp.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Is dit eenvoudig op te lossen door een stroomlijnfilter te plaatsen tussen de WP en het stroomnet?
Mijn zorg is dat de installateur zich tot nu toe niet van z'n beste (snelste) kant laat zien, ik heb dit probleem nu al een week (en elke ochtend is 't huis koud, omdat met deze temperaturen de hybride WP het niet alleen redt), en er is nog niemand langs geweest. Ik ben ook bang dat een installateur erg weinig verstand heeft van elektra, en vast geen meting kan uitvoeren of er ruis op het stroomnet zit.
Heb je de ferrietring gebruikt bij het aansluiten van de Enphase Gateway?

En hoe werken de ketel en warmtepomp samen. Wat voor installatie heb je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-04 12:50
Probeer eens de stekker van de CV ketel andersom in het stopcontact te doen, soms werkt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
@Omebas ik heb de zonnepanelen niet zelf geïnstalleerd. Waar zou de ferrietring moeten zitten? Ik zie die niet zitten bij m'n gateway of het stopcontact waar de gateway en PV op zit.
Dat zou trouwens eventueel dit probleem oplossen, maar liever de bron aanpakken dan symptoombestrijding toch?
Wat bedoel je met hoe ze samenwerken? Thermostaat op de WP, WP stuurt ketel aan via OpenTherm wanneer nodig. Thermostaat (voorlopig) op ruimte-afhankelijke regeling (RTC), de WP heb ik qua instelling nog weinig aan aangepast, alleen de instelling dat de WP altijd eerst het zelf probeert om de boel op te warmen voordat ie de ketel bijschakelt.

@pimNH die had ik ook gevonden hier en al eerder geprobeerd, helaas niet de oplossing.

[ Voor 44% gewijzigd door Tees op 05-04-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Tees schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:03:
@Omebas ik heb de zonnepanelen niet zelf geïnstalleerd. Waar zou de ferrietring moeten zitten? Ik zie die niet zitten bij m'n gateway of het stopcontact waar de gateway en PV op zit.
Dat zou trouwens eventueel dit probleem oplossen, maar liever de bron aanpakken dan symptoombestrijding toch?
Sorry ik vergis me. Aan de ethernetkabel zit deze. Dat is het dus niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Omebas op 05-04-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Nee, die zit er dan niet aan. Ook nooit gezeten, de PV liggen er al bijna 5 jaar nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00
Begin maar eens met het controleren van de aarding. Dus aardimpendantie laten controleren. 7 volt tussen nul en aarde is een behoorlijke indicator dat de aarding niet fris is. En dat geeft inderdaad E36.

[ Voor 38% gewijzigd door hesselbeertje op 05-04-2023 21:10 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Tees schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:07:
Nee, die zit er dan niet aan. Ook nooit gezeten, de PV liggen er al bijna 5 jaar nu.
Ik heb m'n post gewijzigd, De ferrietring is voor de ethernet kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Ook niet op de ethernetkabel, maar waar zou die goed voor zijn?

@hesselbeertje Dank! Kan een gemiddelde electricien zoiets?

[ Voor 5% gewijzigd door Tees op 05-04-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Tees schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:17:

@hesselbeertje Dank! Kan een gemiddelde electricien zoiets?
https://www4.enphase.com/...-EN-INTL_NL_141-00031.pdf
zoek op ferriet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Tees schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:17:

@hesselbeertje kan een gemiddelde electricien dat?
Dat zou ie wel moeten kunnen, want het is onderdeel van het beoordelen van een installatie. Maar de ervaring leert dat lang niet iedere dradentrekker een aardverspreidingsweerstandsmeter (3x woordwaarde!) in de bus heeft.

Grootste kans bij een bedrijf dat specifiek aardingen slaat.

Je kunt eerst eens in de meterkast meten of je daar ook spanning meet tussen aarde en nul. Zo ja, dan lijkt het er inderdaad op dat de aarding faalt.

Let op, ik ga er even van uit dat je een eigen aardpen hebt. In sommige gebieden biedt de netbeheerder aarde aan, dan moet je daar zijn. Soms ging het ooit via de koperen waterleiding, dat mag al jaren niet meer en kan ook oorzaak zijn (nu onderbroken door gebruik kunststof leidingen). Dan moet je sowieso een aardpen laten slaan.

[ Voor 31% gewijzigd door hesselbeertje op 05-04-2023 21:22 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
@hesselbeertje net gedaan, ook in de meterkast 6.8V tussen N en aarde. De aardedraad komt zo te zien in de kruipruimte bij de voordeur binnen, komt een dikke (stevig verroeste) ijzeren gevlochten kabel daar binnen. Ik zie alleen geen enkele aansluiting daarop. Er zit daarnaast een dikke koperen kabelet een dunnere koperen draad eraan vast ter aarding van m'n waterleiding.
Even weerstand gemeten tussen die koperen draad (even blank geschuurd) en randaarde in een stopcontact (via een haspel): hoog (>20 MOhm). Mag ik dan concluderen dat ik op dit moment géén aarding heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Tees schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:53:
@hesselbeertje net gedaan, ook in de meterkast 6.8V tussen N en aarde. De aardedraad komt zo te zien in de kruipruimte bij de voordeur binnen, komt een dikke (stevig verroeste) ijzeren gevlochten kabel daar binnen. Ik zie alleen geen enkele aansluiting daarop. Er zit daarnaast een dikke koperen kabelet een dunnere koperen draad eraan vast ter aarding van m'n waterleiding.
Even weerstand gemeten tussen die koperen draad (even blank geschuurd) en randaarde in een stopcontact (via een haspel): hoog (>20 MOhm). Mag ik dan concluderen dat ik op dit moment géén aarding heb?
Dat lijkt er sterk op inderdaad. Al is het alleen ter plekke echt te zien en te meten. Het zou wel de genoemde problemen verklaren. Tijd voor de vakman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Even een ding wat ik me net afvraag @hesselbeertje : als er geen aarde is, waarom meet ik dan 230V tussen fasedraad en aarde? Dan zou ik toch niets moeten meten?
Er is natuurlijk nog de optie dat de aardedraad via een aardenet van de netbeheerder binnenkomt. Er zit een dikke aardleiding in de meterkast, die verdwijnt richting hoofdaansluiting. Maar waar die heen gaat...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Tees schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:07:
Even een ding wat ik me net afvraag @hesselbeertje : als er geen aarde is, waarom meet ik dan 230V tussen fasedraad en aarde? Dan zou ik toch niets moeten meten?
Er is natuurlijk nog de optie dat de aardedraad via een aardenet van de netbeheerder binnenkomt. Er zit een dikke aardleiding in de meterkast, die verdwijnt richting hoofdaansluiting. Maar waar die heen gaat...?
Even een foto maken, zegt meer dan 1000 woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Ik laat morgen wat meer weten, dan komt de electricien langs die onlangs de meterkast heeft klaargemaakt voor de overgang naar 3 fase, om te kijken of hij iets kan betekenen. Geen idee of hij een aardleiding kan doormeten, maar dat hoor ik morgen dan wel.

Ik heb de Stedin klantenservice al even gewhatsappt, maar die verwijst mijn toch vrij simpele vraag door naar de storingsdienst. Die geeft aan dat Stedin geen aarding levert. Ik word toch steeds benieuwder waar die aardedraad op aangesloten is...dat zal de electricien morgen wel verder bekijken, ik ga zelf geen zegels verbreken tenslotte (zeker niet wetende dat Stedin binnenkort langskomt). Mijn vermoeden is dat deze wel aangesloten is aan een leiding van Stedin, maar ik vond al elders dat netbeheerders op een gegeven moment (lang geleden al) zijn gestopt met aarde aanbieden, zonder dat te communiceren.

[ Voor 59% gewijzigd door Tees op 06-04-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Vanochtend is mijn lokale elektricien langs geweest, hij concludeerde op basis van mijn verhaal dat er aarding is, maar dat die niet afdoende is. Hij vertelde ook dat bij de privatisering van alle energiebedrijven (jaren 90 denk ik?) het aardenet en het stroomnet gescheiden zijn, en het aardnet feitelijk in de steek gelaten is. Bij veel huizen komt t nog wel binnen, maar wordt het niet meer onderhouden. De netbeheerders hebben dit dus niet overgenomen.

Terug naar mijn probleem: hij heeft een aardeleiding van de meterkast naar de koperen leiding die onder de deur binnenkomt aangelegd. Toen was t potentiaalverschil tussen nuldraad en aarde praktisch nul. Al m'n zonnepanelen communiceren nu weer met de gateway, of dit het probleem met de CV ketel heeft opgelost gaan we morgenochtend zien. Kan t helaas niet geforceerd testen, tis alleen als de ketel enige tijd (meerdere uren) in rust heeft gestaan dat t probleem zich voordoet. Zal t laten weten als het probleem wegblijft of terug blijft komen!

En ondertussen heeft de installateur nog steeds niets van zich laten horen...

Edit: vlak nadat ik dit postte...ketel in storing met E36...bugger... :(

[ Voor 3% gewijzigd door Tees op 07-04-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:59
https://www.google.com/ur...Vaw1xpxr12U2nCedtx9zuYQJ2

Het kan ook die print zijn in de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
E36 kan van alles zijn, is hier ook een topic over (o.a. de print idd). Maar het zou extreem toeval zijn als er iets in de ketel kapot is gegaan nét op de dag dat de warmtepomp geïnstalleerd werd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
Tees schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:51:
E36 kan van alles zijn, is hier ook een topic over (o.a. de print idd). Maar het zou extreem toeval zijn als er iets in de ketel kapot is gegaan nét op de dag dat de warmtepomp geïnstalleerd werd...
Dat klopt, maar het lijkt me dat die warmtepomp de ketel uit doet of iets dergelijks en dat dan de fout getriggerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Dan zijn we t eens @Lollercopter, nu m'n uitstapje naar de aarding verholpen is, zit ik weer op dit (originele) spoor. Kreeg overigens na een boze mail (en gemeld dat ik voorlopig de factuur niet betaal) naar de installateur opeens heel snel reactie dat er vanmiddag nog een monteur langskomt. Jammer dat je daar eerst boos voor moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
Tees schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:03:
Dan zijn we t eens @Lollercopter, nu m'n uitstapje naar de aarding verholpen is, zit ik weer op dit (originele) spoor. Kreeg overigens na een boze mail (en gemeld dat ik voorlopig de factuur niet betaal) naar de installateur opeens heel snel reactie dat er vanmiddag nog een monteur langskomt. Jammer dat je daar eerst boos voor moet worden.
Ik denk dat het aanpassen van de aarding zowieso geen weggegooid geld was. Ik ben absoluut geen aardig expert verder, maar nu zit je toch nog steeds op een volstrekt onbekende aardingsbron aangesloten toch ? (=een random kabel uit de muur). Waarom is er niet gekozen om een aardpen te slaan dat lijkt mij het meest logisch dan weet je 100% zeker dat de aarding goed is en blijft in de toekomst.

Mooi dat de monteur komt, hopelijk heeft die wat printplaten in zijn bus liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Omdat een gemiddelde elektricien geen aardepen kan slaan, dus dit was een poging tot quick fix. T was ook niet helemaal een random leiding, de waterleiding was hiermee geaard, dus grote kans dat t een aardeleiding van een aardnet is. Tenslotte is de aarding nu iig beter dan eerst, en dit was véél goedkoper is dan een eigen aardpen slaan.
Ben t wel met je eens dat dit niet de optimale oplossing is, al heeft het iig de indicaties van een slechte aarding weggenomen. Ik ga nog ff nadenken over hoe nu verder daarmee.

[ Voor 21% gewijzigd door Tees op 07-04-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Net de monteur langs geweest, die heeft samen met een collega op de telefoon die alles van de instellingen weet (en veel van domotica, die vond mn OTGW ook wel mooi) alle instellingen van de CV ketel doorgelopen.
En exact zoals ik en @Lollercopter al dacht: de laagste vermogensinstelling van de CV ketel stond té laag (parameter 17, voor het archief). Stond op 13%, daar slaat de vlam op uit. Allerlaagste wat een Calenta 28c kan is 20%, hij heeft m nu op 23% gezet. Morgenochtend weten we of dit geholpen heeft, maar dit klonk iig als iemand die wist waarover ie het had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42
Volgens mij mag je niet meer aarden aan de waterleidingen :?
In de enphase installer app zit een optie om de ruis op je spanningsnet grafisch weer te geven. Dan zie je prima of er ruis op de lijn zit en hoeveel dat is en of het in het spectrum zit van de powerline communicatie :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Dank @SniperGuy, ik ga eens naar die app kijken! De PV geeft nu namelijk weer wel communicatie storing, dat heeft de extra aarding dus niet verholpen.
En je mag wel aarden via de waterleiding, maar t heeft weinig zin sinds de meestal waterleidingen nu kunststof zijn (zo ook de onze bij binnenkomst). Hoe het bij ons is, is dat er een dikke koperen kabel binnenkomt, die met de waterleiding (metalen deel) verbonden is. En dát is weer wel een heel goed idee, want dan is je waterleiding in huis nog wel geaard.

[ Voor 11% gewijzigd door Tees op 07-04-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Net even naar de EnPhase installer app gekeken: daar kan ik niet op inloggen als particulier/eigenaar. Maar toen ik naar de webversie van de Enlighten portal keek, bleek er een 6e microinverter in mijn systeem terecht te zijn gekomen die niet communiceert, terwijl ik er 5 op mn dak heb liggen 7(8)7 . Er ligt dus ergens in de buurt één zonnepaneel die via de stroomlijn door mijn gateway opgepikt wordt. Ik kon in de Enlighten app alleen m'n eigen 5 panelen zien, die 6e was hier niet in zichtbaar.

Heb de PV-installateur maar even een mailtje gedropt, kan m wel zelf verwijderen, maar heb liever dat zij t doen. De hele route via de stroomlijn had hier dus ook niets mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
En dan de laatste terugkoppeling: voor t eerst deed vanochtend de CV ketel wat ie moest doen! Eindelijk weer een normaal warm huis.
Kan ik nu aan de slag met de optimalisatie van e.e.a. :Y
Dank allemaal voor t meedenken! _/-\o_

Pagina: 1