Mijn vraag
Hoi ik was benieuwd wat in jullie ervaring de koelste locatie is voor een M.2 slot op je moederbord (met oog op levensduur van de SSD).
Ik twijfel tussen de M2_1, M2_3 en M2_4 slots op mijn MSI PRO Z790-A WiFi.
Je zou zeggen dat M2_1 het heetst wordt vanwege nabijheid CPU en GPU (en evt verminderde airflow?). Hoewel M2_4 verder weg is en dichter in de buurt zit van de front case fans, zie ik in de moederbord sensors dat de PCH ongeveer 20 graden heter is dan de GPU, CPU en CPU socket sensors in idle. M2_3 is weer verder weg van de fans en zit tussen de (semi-passieve) PSU en de GPU in.
Ik zou dit allemaal graag zelf testen alleen wil ik de koelstickers op de meegeleverde M2 heatsinks niet verpesten. Daarom hoop ik dat jullie je ervaringen kunnen delen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Hoi ik was benieuwd wat in jullie ervaring de koelste locatie is voor een M.2 slot op je moederbord (met oog op levensduur van de SSD).
Ik twijfel tussen de M2_1, M2_3 en M2_4 slots op mijn MSI PRO Z790-A WiFi.
- M2_1 zit tussen de GPU en CPU
- M2_3 zit onderaan het moederbord boven de PSU en een stukje onder de GPU
- M2_4 zit onderaan het moederbord en vlak naast de PCH (koelblokken raken elkaar bijna)
Je zou zeggen dat M2_1 het heetst wordt vanwege nabijheid CPU en GPU (en evt verminderde airflow?). Hoewel M2_4 verder weg is en dichter in de buurt zit van de front case fans, zie ik in de moederbord sensors dat de PCH ongeveer 20 graden heter is dan de GPU, CPU en CPU socket sensors in idle. M2_3 is weer verder weg van de fans en zit tussen de (semi-passieve) PSU en de GPU in.
Ik zou dit allemaal graag zelf testen alleen wil ik de koelstickers op de meegeleverde M2 heatsinks niet verpesten. Daarom hoop ik dat jullie je ervaringen kunnen delen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Samsung 980 Pro 2tb SSD (te installeren)
- MSI PRO Z790-A WiFi
- RTX 4080
- Seasonix Vertex GX-1000
- 13th gen Intel i5
- Noctua DH-15 CPU koeler
- Define R5 kast met twee BeQuiet Silent Wings voorin en eentje achterin
[ Voor 6% gewijzigd door MoresM op 05-04-2023 08:09 ]