Wat is de koelste M.2 slot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-05 08:11
Mijn vraag
Hoi ik was benieuwd wat in jullie ervaring de koelste locatie is voor een M.2 slot op je moederbord (met oog op levensduur van de SSD).

Ik twijfel tussen de M2_1, M2_3 en M2_4 slots op mijn MSI PRO Z790-A WiFi.
  • M2_1 zit tussen de GPU en CPU
  • M2_3 zit onderaan het moederbord boven de PSU en een stukje onder de GPU
  • M2_4 zit onderaan het moederbord en vlak naast de PCH (koelblokken raken elkaar bijna)
(Zie: https://imgur.io/a/p9cvNaK en https://tweakers.net/i/hw...b3V1G_o=/i/2005418390.png)

Je zou zeggen dat M2_1 het heetst wordt vanwege nabijheid CPU en GPU (en evt verminderde airflow?). Hoewel M2_4 verder weg is en dichter in de buurt zit van de front case fans, zie ik in de moederbord sensors dat de PCH ongeveer 20 graden heter is dan de GPU, CPU en CPU socket sensors in idle. M2_3 is weer verder weg van de fans en zit tussen de (semi-passieve) PSU en de GPU in.

Ik zou dit allemaal graag zelf testen alleen wil ik de koelstickers op de meegeleverde M2 heatsinks niet verpesten. Daarom hoop ik dat jullie je ervaringen kunnen delen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Samsung 980 Pro 2tb SSD (te installeren)
  • MSI PRO Z790-A WiFi
  • RTX 4080
  • Seasonix Vertex GX-1000
  • 13th gen Intel i5
  • Noctua DH-15 CPU koeler
  • Define R5 kast met twee BeQuiet Silent Wings voorin en eentje achterin
Veel dank!

[ Voor 6% gewijzigd door MoresM op 05-04-2023 08:09 ]

Beste antwoord (via MoresM op 06-04-2023 14:01)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:43

Umbrah

The Incredible MapMan

MoresM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:09:
Veel dank voor alle reacties! Ik weet inderdaad dat de M2_1 dedicated lanes heeft en de rest van de slots hun lanes delen met de chipset. Veel zorgen om snelheidsverschillen maak ik me niet. Was vooral benieuwd wat in jullie praktijkervaring de koelste slot is. (Zeker onder mensen met meerdere M.2s geinstalleerd.)
Aha.

In dat geval kan ik wel wat bijdragen, ik ben namelijk een van die gasten die zowaar NVME disks tot uit z'n neus heeft komen. M'n threadripper rig heeft er vier, en voordat ik ze in een aparte bifurcation-nodig-hebbende-x16 kaart zette (wou een manier om ze uit de PC te kunnen halen zonder de hele loop te moeten drainen), waren eigenlijk alle sloten in m'n 011 dynamic XL "even koel". Gewoon vanwege het simpele feit dat er thermische massa op elk slot ligt en de controller het NAND eigenlijk op diezelfde manier verwarmt. Ik gebruik een mix van Samsung 980's, één 980 pro, en twee 970 Evo's. Het maakt echt geen ene raid uit.

Nu ik óók een dedicated game bak heb gebouwd (want ik liep tegen de single core aan van de threadripper maar voor werk dingen en m'n mega pointclouds bleven de SSD's nuttig), op basis van een 13900k op een ROG STRIX Z790-F en omdat ik "even buiten het netwerk" (ondanks 10gbit...) wat files over wou zetten dus wel degelijk twee slots getest heb, kan ik je zeggen: ook daar maakt het niet uit. De 980Pro 2TB die in dat board zit, zit in het "aan de CPU" slot (want er was wel degelijk een meetbaar latency verschil zeker als de PCH ook andere dingen te doen heeft), maar is niet warmer/koeler met 6 noctua nf-a12x25's op twee radiatoren dan de andere: dat is het hele ding van thermische massa. En als het al verschil is, is het vanwege load, of zo marginaal dat het niet uitmaakt en je eerder er misschien zelfs profijt bij hebt want: "nand warm = goed"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
Ik zou voor M2_4 of M2_3 gaan, volgens dezelfde redenering die je zelf al bedacht had.

Dat het daar warmer is veranderd wel als de cpu zwaar belast worden, dan worden die m2_1 en m2_2 vanzelf veel heter.
En de gpu blaast z'n hete lucht naar buiten aan de achterkant dus daarvan zal de temp van m2_3 en m2_4 niet door oplopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
Dank je voor je reactie!

Zou de nabijheid van de PCH nog invloed moeten hebben op de keuze tussen M2_3 en M2_4?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39

Shunt

Boe

Ik denk dat ipv de twijfelachte stelling dat die paar graden iets met de levensduur gaat doen je beter kunt kijken welke van deze slots direct met je PCI-E lanes van je CPU is verbonden.

Even op de datasheet gekeken:

M.2_1 Source (From CPU) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 22110/2280/2260/2242 devices
M.2_2 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260/2242 devices
M.2_3 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 / SATA mode, supports 2280/2260/2242 devices
M.2_4 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 / SATA mode, supports 2280/2260/2242 devices

[ Voor 52% gewijzigd door Shunt op 05-04-2023 11:34 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Beide worden door dezelfde M.2 Shield Frozr gekoeld, dus veel verschil zal het niet maken.

Dit is een interessante video, vooral de conclusie op het eind verraste mij.
YouTube: Are NVMe SSD Heatsinks Worth Using? M.2 Heatsink Comparison

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Shunt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:32:
Ik denk dat ipv de twijfelachte stelling dat die paar graden iets met de levensduur gaat doen je beter kunt kijken welke van deze slots direct met je PCI-E lanes van je CPU is verbonden.

Even op de datasheet gekeken:

M.2_1 Source (From CPU) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 22110/2280/2260/2242 devices
M.2_2 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260/2242 devices
M.2_3 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 / SATA mode, supports 2280/2260/2242 devices
M.2_4 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 / SATA mode, supports 2280/2260/2242 devices
Ik zou inderdaad ook het slot nemen welke direct op de CPU zit, dat zal toch in de prestatie weer heel iets schelen aangezien de data dan niet eerst lang je chipset hoeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:00
Ik zou het M2_1 slot kiezen.
Zit direct op de CPU aangesloten, dus de beste prestaties zijn daar mogelijk.
Je CPU wordt gekoeld door een Noctua DH-15 met 14cm fan(s).
Die verplaatsen heel wat lucht, dus ik verwacht tussen je CPU en GPU ook voldoende luchtstroom.
Zolang je maar het moederbord heatshield gebruikt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou in ieder geval niet de M2_2 nemen, want die heeft geen heatsink, tenzij je een aftermarket toevoegt.

En wat betreft de prestaties denk ik dat je tussen die sloten geen verschil zult merken, de NVMe is vele malen trager dan de chipset en die zal dus altijd de performance bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou persoonlijk eerst de sloten gebruiken die aan PCIe lanes hangen die rechtstreeks aan de CPU zitten, simpelweg omdat het sneller is, en áls directstorage ooit een factor wordt boven die ene tech demo: het ook minder latency geeft.

Qua koeling zijn er bij SSD's twee factoren: de controller (die wil je net als een CPU behandelen, prima als hij 70 constant is), en het NAND (dat wil je JUIST warm hebben).

Met genoeg thermische massa (de heatsink van je moederbord) en gewone airflow in je kast (fans + radiatoren, mogelijk geholpen door GPU/CPU fan) heb je genoeg verplaatsing in je PC om de SSD prima in orde te houden.

Gezien de specs van je board:

4x M.2:
M.2_4 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 / SATA mode, supports 2280/2260/2242 devices 6x SATA 6G

Lijkt M.2_1 (met tevens een stuk thermische massa bovenop) me verstandig om te gebruiken, en daarna pas uit te breiden naar de andere slots. Of de "verborgen" extra slots die je hebt te gebruiken ;):

3x PCI-E x16 slot
1x PCI-E x1 slot
PCI_E1 Gen PCIe 5.0 supports up to x16 (From CPU)
PCI_E2 Gen PCIe 3.0 supports up to x1 (From Chipset)
PCI_E3 Gen PCIe 4.0 supports up to x4 (From Chipset)
PCI_E4 Gen PCIe 3.0 supports up to x1 (From Chipset)

PCI_E3 is ideaal voor nog een 'cheeky' NVME SSD. Ik kan niet vinden of het bord bifurcation ondersteund, maar mocht je geen GPU nodig hebben, zou je er zelfs vier in PCIe 5.0 kwijt kunnen ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Umbrah op 05-04-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
Veel dank voor alle reacties! Ik weet inderdaad dat de M2_1 dedicated lanes heeft en de rest van de slots hun lanes delen met de chipset. Veel zorgen om snelheidsverschillen maak ik me niet. Was vooral benieuwd wat in jullie praktijkervaring de koelste slot is. (Zeker onder mensen met meerdere M.2s geinstalleerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:33
Praktijkervaring lijkt me weinig waard, want andere mensen hebben andere moederborden, andere SSD's, andere kasten en andere koeling.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
Hahn schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:10:
Praktijkervaring lijkt me weinig waard, want andere mensen hebben andere moederborden, andere SSD's, andere kasten en andere koeling.
Klopt natuurlijk dat dat zal variëren. Toch denk ik dat een bijdrage van iemand die bijvoorbeeld zowel een M.2 slot naast de PCH, een M.2 slot boven de PSU en een M.2 slot naast de CPU in gebruik heeft best waardevol kan zijn!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

MoresM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:09:
Aha.

In dat geval kan ik wel wat bijdragen, ik ben namelijk een van die gasten die zowaar NVME disks tot uit z'n neus heeft komen. M'n threadripper rig heeft er vier, en voordat ik ze in een aparte bifurcation-nodig-hebbende-x16 kaart zette (wou een manier om ze uit de PC te kunnen halen zonder de hele loop te moeten drainen), waren eigenlijk alle sloten in m'n 011 dynamic XL "even koel". Gewoon vanwege het simpele feit dat er thermische massa op elk slot ligt en de controller het NAND eigenlijk op diezelfde manier verwarmt. Ik gebruik een mix van Samsung 980's, één 980 pro, en twee 970 Evo's. Het maakt echt geen ene raid uit.

Nu ik óók een dedicated game bak heb gebouwd (want ik liep tegen de single core aan van de threadripper maar voor werk dingen en m'n mega pointclouds bleven de SSD's nuttig), op basis van een 13900k op een ROG STRIX Z790-F en omdat ik "even buiten het netwerk" (ondanks 10gbit...) wat files over wou zetten dus wel degelijk twee slots getest heb, kan ik je zeggen: ook daar maakt het niet uit. De 980Pro 2TB die in dat board zit, zit in het "aan de CPU" slot (want er was wel degelijk een meetbaar latency verschil zeker als de PCH ook andere dingen te doen heeft), maar is niet warmer/koeler met 6 noctua nf-a12x25's op twee radiatoren dan de andere: dat is het hele ding van thermische massa. En als het al verschil is, is het vanwege load, of zo marginaal dat het niet uitmaakt en je eerder er misschien zelfs profijt bij hebt want: "nand warm = goed"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
Echt top reacties allemaal. Heel erg bedankt!

Dat van de NAND versus controller temperatuur is frappant inderdaad. Je zou ook zeggen dat het een fluitje van een cent is om een koelertje te bouwen met twee aparte heatsinks (1 voor de NAND en 1 voor de controller). Immers bestaan meerdere koelers op de markt al uit verschillende onderdelen.

Goede tip ook mbt PCIE_E3. Had zelf niet door dat deze ook Gen4 was!

De aanname dat plaatsingsocatie invloed heeft op de temperatuur en dus op de levensduur heb ik zelf ook wel wat twijfels bij. Maar we hebben het in dit soort topics natuurlijk sowieso vaak over nagenoeg nihile verschillen in prestatie, resultaat, temps, levensduur, etc. Het leek me een interessante gedachtenoefening!
Pagina: 1